Gå til innhold

Hva er din favoritt flyplass?


Gjest incognita

Anbefalte innlegg

Gjest incognita

og hvilken liker du minst?

...og hvorfor? 

Min favoritt er Changi Airport i Singapore. Fantastisk arkitektur, så rent at man (omtrent) kunne spist av gulvene, tipp topp infrastruktur rundt flyplassen, superb shopping, god mat, god atmosfære. I tillegg går alt på skinner når det gjelder selve flyvningene, det er i allefall min opplevelse. 

Den jeg liker minst er Frankfurt. På grunn av flyplassens arkitektoniske utforming er man alltid milevis unna der man egentlig burde være. De klareste minnene jeg har fra Frankfurt er egentlig at jeg hiver etter pusten mens jeg baner vei for å rekke neste flyvning. Denne erfaringen er muligens noe farvet av at Frankfurt for meg først og fremst har vært en flyplass for mellomlanding. Synes også jeg alltid er forsinket når jeg skal ta av herfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hindenburg

Min favorittflyplass er Gardermoen. Her føler jeg meg hjemme og vet hvor ting er. 

Den flyplassen jeg liker minst er Rygge. Her er alt så smått og uoversiktlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte flyplassen i Berlin. Oversiktelig og grei. Tyskere kan kø :biggrin:

Rwanda er definitivt den minste flyplassen jeg har vært på! 

Den rareste må være Mahe på Seychellene. Venteområdet var ute, og de hadde ikke gjennomlysning i sikkerhetssonen. Så de gikk igjennom både kofferter og håndbagasjer manuelt. Dvs de åpnet alt! Hadde en pose med snop som endte opp med å bli delt rundt og som alle spiste på tilslutt :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
1 minutt siden, skruf skrev:

Jeg likte flyplassen i Berlin. Oversiktelig og grei. Tyskere kan kø :biggrin:

Rwanda er definitivt den minste flyplassen jeg har vært på! 

Den rareste må være Mahe på Seychellene. Venteområdet var ute, og de hadde ikke gjennomlysning i sikkerhetssonen. Så de gikk igjennom både kofferter og håndbagasjer manuelt. Dvs de åpnet alt! Hadde en pose med snop som endte opp med å bli delt rundt og som alle spiste på tilslutt :fnise:

God stemning da :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schipnol er helt klart en favoritt i Europa. Fint design, oversiktlig, gode shoppingmuligheter og godt utvalg av mat (et must, siden jeg hater flymat - haha). Ellers kan både japanere og kinesere flyplasser, men blir feil å si at de er favoritter siden jeg kun har vært begge stedene en gang. 

Flyplassen jeg liker minst, må være Heathrow. Har utelukkende dårlige opplevelser med den flyplassen.

For det første hater jeg de lange køene i sikkerhetskontrollen inn mot gatene, at det tar tusen år før flightene blir oppført (så må konstant være på vakt). I tillegg har de ca. verdens verste (!) bagasjesystem. Da jeg fløy fra NY i sommer, var det et helt hav av folk som ikke fikk bagasjen pga problemer. Det tok 5(!) dager før den kom. Har opplevd problemer en gang før også. 

Ellers må jeg si at samboeren og jeg en gang mellomlandet på verdens minste terminal på Charles de Gauilles. Ikke bare var det nesten ingenting der, men de annonserte gate 15-20 minutter før gaten lukket. Vanligvis har jeg ingenting imot den flyplassen, men den mellomlandingen trakk ned inntrykket mye. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å velge én av hver, så her er noen av mine favoritter:

Liker best:
München International Airport, Tyskland. Stilren og effektiv. Fine avslapningssoner.

Zurich Kloten International Airport, Sveits. Samme som München. Særdeles effektive, imponerte stort ved mellomlanding. Ingen lange distanser å haste gjennom, slik som f.eks i Frankfurt. Meget imponerende og serviceinnstilte. 

Heathrow, London/Gatwick, London. Jeg vet at mange ikke liker disse flyplassene, men jeg elsker dem. Her kan jeg bruke mine siste pund på hjemreisen, det godt med butikker og andre servicetilbud. 

Fort Lauderdale-Hollywood International Airport, Florida. Denne synes jeg var en koselig flyplass. Liten, men ikke for liten. Ting gikk raskt uten for mye om og men, raskt gjennom sikkerhetskontrollen og selv om det ikke var all verdens med servicetilbud så var det greit nok. Generelt en hyggelig opplevelse.

Ellers vil jeg nevne både Kastrup og Gardermoen. Førstnevnte fordi de er flinke på servicetilbud, flust av butikker, her kjeder man seg sjelden. Sistnevnte fordi Gardermoen har tatt seg opp, og jeg tror også det blir veldig mye bedre når flyplassen har blitt bygd ut. Dessuten er det den flyplassen jeg kjenner desidert best. 

Liker minst: 
Stansted, London. Altfor få sitteplasser, trangt om plassen, altfor mye mennesker og generelt forferdelig. Her har jeg vært én gang og det var en gang for mye. 

Miami International Airport, Florida. Stor og uoversiktlig flyplass. Svært dårlig skilting og da vi var der forferdelig kaos i et sammensurium av mennesker, bagasje, sikkerhetsvakter og generelt mennesker som jobbet der. Et mindre trivelig sted og lange køer.

Ellers har man slike små kjedelige flyplasser som Rygge, Kjevik og Årø. Kjedelige og lite å ta seg til.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste: Changi her også, :tommelopp: på alt. Schiphol som en god nr 2

Arkitektonisk er Denver International original, men relativt ordinær ellers.

Dårligste: Newark, New York og den gamle flyplassen i Athen(har ikke vært på den nye)

Anonymkode: fe9ce...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beste: Changi her også, :tommelopp: på alt. Schiphol som en god nr 2

Arkitektonisk er Denver International original, men relativt ordinær ellers.

Dårligste: Newark, New York og den gamle flyplassen i Athen(har ikke vært på den nye)

Anonymkode: fe9ce...c74

Jeg har også vært på Denver international, føltes ut som jeg var på telttur. :fnise: Enig i at Newark er elendig btw, bare mas der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrup og Schipol er favoritter, mye shopping og matmuligheter i ved transfer, og masse sitteplasser ved gatene. Har ikke vært i Asia, men de flyplassene jeg har vær innom i Afrika og Amerika har ikke vært noe må skryte av, bare lykke når flyet tok av.

Gardermoen er den jeg liker minst, få sitteplasser på spisestedene, få steder å sitte ved gate, alltid jævlig lang kø i sikkerhetskontrollen, dårlig shopping, måtte sjekke inn igjen ved transfer fra utland til innland uten egen innsjekkskø så det tar en evighet og generelt dårlig info når noe skjer. Unngår Gardermoen så godt jeg kan, men noen ganger går det dessverre ikke. 

Anonymkode: c709f...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritt så langt er Kastrup, siden den har gode servicetilbud og godt med butikker man kan rusle rundt i mens man venter. Synes sjelden den virker fullpakket, selv om det er masse reisende der. 

Min "hat-flyplass" er Årø. Det har muligens noe å gjøre med at jeg hadde 4 timers ventetid der mens den var under ombygging. Kunne ikke en gang få kjøpt en pølse med brød, og jeg var sulten... Av store flyplasser så er jeg absolutt ikke fan av Newark. Den er rotete, skitten og kjedelig. Jeg er for øvrig enig i det som ble sagt om Frankfurt også. Det er absolutt flyplassen for de lange løpeturer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, incognita skrev:

og hvilken liker du minst?

...og hvorfor? 

Min favoritt er Changi Airport i Singapore. Fantastisk arkitektur, så rent at man (omtrent) kunne spist av gulvene, tipp topp infrastruktur rundt flyplassen, superb shopping, god mat, god atmosfære. I tillegg går alt på skinner når det gjelder selve flyvningene, det er i allefall min opplevelse. 

Den jeg liker minst er Frankfurt. På grunn av flyplassens arkitektoniske utforming er man alltid milevis unna der man egentlig burde være. De klareste minnene jeg har fra Frankfurt er egentlig at jeg hiver etter pusten mens jeg baner vei for å rekke neste flyvning. Denne erfaringen er muligens noe farvet av at Frankfurt for meg først og fremst har vært en flyplass for mellomlanding. Synes også jeg alltid er forsinket når jeg skal ta av herfra. 

incognita: vi har reist på de samme flyplassene og gjort de samme erfaringene, er helt enig med deg. Jeg liker Changi pga hagene de har, fantastiske pausested hvor du kan sitte og slappe av og hvile og fordøye inntrykk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
41 minutter siden, reiseglad skrev:

incognita: vi har reist på de samme flyplassene og gjort de samme erfaringene, er helt enig med deg. Jeg liker Changi pga hagene de har, fantastiske pausested hvor du kan sitte og slappe av og hvile og fordøye inntrykk. :-)

Ja, Changi er flott. Håper jeg får anledning til å dra dit igjen snart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Den absolutt koseligste var Connemara Airport. Knøtt liten flyplass, hvorfra det kun gikk fly til The Aran Islands. Sikkerhetssjekken var et skilt hvor det sto at man ikke måtte ha med sprengstoff, vi fikk se en video på irsk fra 90-tallet om at vi ikke måtte gå under vingen, og måtte ha på belte, og alle pasasjerene ble veid. Deretter ble navnet på hver passasjer lest opp og vi ble fulgt ut til flyet, som hadde plass til seks passasjerer og tok seks minutter ut til Inisheer. 

Ellers er min favoritt Dublin Airport. Jeg synes det er veldig koselig der, og hver gang jeg er der har jeg en liten rutine med hva jeg spiser og gjør før avgang. Er masse sitteplasser og muligheter til lading av elektronisk utstyr, og gratis Internett uten begrensing. Det er alt jeg trenger.



Glemte de jeg ikke liker. Er ikke spesielt glad i Rygge. Føler det er veldig få steder å slappe av. Liker meg bare ikke der. Pleier alltid å være der så sent som mulig så jeg slipper å sitte lenge og vente. Kan jo være det at jeg er så rastløs etter å komme meg ut av landet hver gang jeg er der. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

Jeg likte veldig godt den i Abu Dhabi jeg - stilig Arabisk interiør - ble ganske facinert :)

Den verste  må være Newark (New York) nei takke meg til Flesland heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best:
Schönefeld Airport - Berlin
Koselig flyplass med gode servicetilbud
Rygge
Perfekt mengde med taxfree og andre tilbud. Koselige spisesteder er det også der.

Liker minst:
Gardermoen
Stor og uoversiktelig, masete og innsjekking er lite effektiv.
Charles de gaulle international airport, Paris - Frankrike
Lite effektiv, elendig servicetilbud og alt tar så lang tid. Du ender opp med å stå flere timer i kø for å komme ombord i flyet. Da er du langt unna alt som heter toaletter å ting å gjøre. Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting jeg misliker på norske flyplasser er at man må legge en mynt på bagasjetrallene. 

Det har jeg bare opplevd i Norge. Hvem har vel med seg en norsk tier når man kommer fra utlandet til Norge? 

Flyplasser i sør og nord amerika, Afrika, Asia og ellers i Europa er trallene fritt tilgjengelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen har blitt veldig effektiv, og det er (foreløpig) små avstander. Spennende å se hvordan det blir når den nye terminalen åpner. Gardermoen er også en av de aller beste på sikkerhetskontroll, reiser derfra veldig ofte og det er meget sjelden mer enn 5-10 minutter kø. Shoppingtilbudet er dog ingenting å skryte av på Gardermoen. Der synes jeg Kastrup scorer veldig høyt, med et stort utvalg butikker (enormt i forhold til Gardermoen). Schönefeld skjønner jeg ikke at folk trekker frem, det må være en av de minst moderne i en europeisk storby. Spesielt den terminalen Norwegian flyr fra er omtrent som en brakke å regne. Ikke alle skjønner at man kan gå gjennom mange bortgjemte ganger og finne i hvert fall et noe bedre utvalg butikker osv på de andre terminalene før man må gå tilbake igjen. Men flyplassen har i det minste den fordel at den er liten. Frankfurt er et mareritt med enorme avstander, lite sitteplasser, informasjon om gate kommer alt for sent så man må storme avgårde for å toge til riktig sted etc. München er egentlig ok, men laaange avstander å gå. Og lange bussturer fra terminalen, bussturer er noe som alltid trekker ned. Wien har gjemt bort Norwegians innsjekk i en brakke, mange som virrer rundt der og lurer på hvor gaten er når den ikke finnes i selve terminalbygningen. Heathrow er ikke noe jeg drømmer om hvis jeg må bytte terminal. Lange køer i streng sikkerhetskontroll for å komme videre. Gatwick har samme uvane som en del andre at de vil ha folk i shoppingområdet så lenge som mulig og man må vente på gate-info i evigheter.

Anonymkode: 4c9e8...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker:

Gatwick - er en kjekk flyplass å både lande på og fly fra. Fine shoppingmuligheter og mange plasser å spise. Alltid sitteplass.

Kastrup - masse shopping og masse bespisningsplasser. Oversiktlig og grei.

 

Liker ikke:

Aberdeen Airport - liten og rar? Følte meg nesten FOR reisevant da vi landet der

Chicaco O'Hare - for stor og uoversiktig. Likte ikke sikkerhetskontrollen, vet ikke hvorfor egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt Gardermoen og Kastrup fordi der har man liksom alt på ett sted. Haaaaater den i Paris chdg kanskje? Og Frankfurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...