Gå til innhold

Null i farsbidrag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke så veldig inne i dette, men om bf er sykemeldt eller arbeidsledeig og har for liten inntekt til å betale bidrag, kan da mor likevel få bidrag (slik at far pådrar seg gjeld til staten) uansett hva mor tjener?

Anonymkode: 45543...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så veldig inne i dette, men om bf er sykemeldt eller arbeidsledeig og har for liten inntekt til å betale bidrag, kan da mor likevel få bidrag (slik at far pådrar seg gjeld til staten) uansett hva mor tjener?

Det kommer an på inntekt. Her kan du se satsene: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/satser--380089?kap=421822

Anonymkode: 8fdd4...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kontormus skrev:

Ved å nekte barns forsørgere midler, blir altså også barna uten midler. Og når jeg nevner krigen, så tenker jeg på hvor dårlig behandling barna med tysk far fikk av samfunnet.

Å kutte støtte til alenemødre burde ikke gå ut over barna.. Mor må bare kutte i egen luksus - jobbe og bo i en bolig hvor hun har råd . Om det betyr at barna må dele rom og hun på stua så burde hun det..

par med dårlig råd må snu på hver krone.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, KG deltager skrev:

Å kutte støtte til alenemødre burde ikke gå ut over barna.. Mor må bare kutte i egen luksus - jobbe og bo i en bolig hvor hun har råd . Om det betyr at barna må dele rom og hun på stua så burde hun det..

par med dårlig råd må snu på hver krone.. 

Herregud, så kunnskapsløst! Det er ikke vanlig at enslige mødre fråtser i luksus. Du må slutte og se så mye på Unge Mødre eller hvor du nå har fått slike idéer fra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skummet gjennom tråden. Vil tilføye at utgifter en bidragsyter har ikke er  grunnlag for reduksjon av barnebidrag. Det er foreldre inntekt og samvær som er grunnlaget uansett utgifter.

Ts.når det gjelder fars faktiske inntekt kan NAV innhente den om.han er  lønnsmottaker. 

Jeg forstod far var student. Var han student når han ble far eller skulle bli far, eller dere hadde samlivsbrudd ? Visst ja så opparbeider han seg ikke noe bidragsgjeld. Var han I jobb og begynte studere etter som nevnt  foran vil han opparbeide seg  bidragsgjeld pm NAV gjør krav på på dette. StudI er kan være ansett som nødvendig av NAV. Da bli det ikke opparbeidetil gjeld. Dette er bare veiledning. Det er vanskelig for samværsforelde å få godkjent utdanning etter samlivsbrudd, eller fødsel av NAV. Dette med innkreving av bidrag eller opparbeiderlse av bidragsgjeld , henger sammen med om bidragsyter blir kjent bidrsgdpliktog eller ikke. 

NAV vil finne han ikke bidragsdyktig om han kommer under fast sats for dette. Skulle far ha jobbet beregner NAV en antatt mulig inntekt ut fra tidligere jobb og forutsetninger. Dette sammen med samvær blir grunnlaget for bidrag eller bidragsgjeld  

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peter007 skrev:

Jeg har skummet gjennom tråden. Vil tilføye at utgifter en bidragsyter har ikke er  grunnlag for reduksjon av barnebidrag. Det er foreldre inntekt og samvær som er grunnlaget uansett utgifter.

Ts.når det gjelder fars faktiske inntekt kan NAV innhente den om.han er  lønnsmottaker. 

Jeg forstod far var student. Var han student når han ble far eller skulle bli far, eller dere hadde samlivsbrudd ? Visst ja så opparbeider han seg ikke noe bidragsgjeld. Var han I jobb og begynte studere etter som nevnt  foran vil han opparbeide seg  bidragsgjeld pm NAV gjør krav på på dette. StudI er kan være ansett som nødvendig av NAV. Da bli det ikke opparbeidetil gjeld. Dette er bare veiledning. Det er vanskelig for samværsforelde å få godkjent utdanning etter samlivsbrudd, eller fødsel av NAV. Dette med innkreving av bidrag eller opparbeiderlse av bidragsgjeld , henger sammen med om bidragsyter blir kjent bidrsgdpliktog eller ikke. 

NAV vil finne han ikke bidragsdyktig om han kommer under fast sats for dette. Skulle far ha jobbet beregner NAV en antatt mulig inntekt ut fra tidligere jobb og forutsetninger. Dette sammen med samvær blir grunnlaget for bidrag eller bidragsgjeld  

Han jobbet da han ble far og vi var sammen i 5 år etter det. Er først nå, 5 nye år etter det igjen at han er under noe omskolering. Han sier han har 17000 utbetalt, pluss stipend, men at stipendet ikke skal regnes med. Han har i tillegg noen hundre tusen på konto (dette nevnte han tidligere i en annen setting). Jeg blir bare usikker fordi han har løyet tidligere om inntekt. Tror jeg bare skal be NAV ta dette, det er helt greit om det blir null i bidrag, men da sjekker de det hvertfall jevnlig slik at det ikke blir noe tull. 

Takk for oppklarende, utfyllende og konstruktivt svar. 

TS

Anonymkode: 1689f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han jobbet da han ble far og vi var sammen i 5 år etter det. Er først nå, 5 nye år etter det igjen at han er under noe omskolering. Han sier han har 17000 utbetalt, pluss stipend, men at stipendet ikke skal regnes med. Han har i tillegg noen hundre tusen på konto (dette nevnte han tidligere i en annen setting). Jeg blir bare usikker fordi han har løyet tidligere om inntekt. Tror jeg bare skal be NAV ta dette, det er helt greit om det blir null i bidrag, men da sjekker de det hvertfall jevnlig slik at det ikke blir noe tull. 

Takk for oppklarende, utfyllende og konstruktivt svar. 

TS

Anonymkode: 1689f...a72

Hei Ts. Ja er nok NAV neste. Du får ikke gjort så mye mer.

Hvis det er omskolering pga.helse eller annet som en offentlig instans har ansett som riktig, blir kanskje dette godkjent som nødvendig utdanning av NAV. Da blir han ikke bidragsdyktig om han er under et visst nivå I inntekt. Formuen kan legges til grunn men dette er som regel der den er mye større formue, og BY ikke registeret med noen aktivitet.

Hva gjelder stipend er ikke dette inntekt tror derfor det skal holdes utenfor. Barnebidrag er heller ikke  inntekt. 

Men konkluderer som deg at NAV bør  undersøke saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/17/2016 at 0.04, Snublefella skrev:

Utrolig skremmende at noen kan være så umodne at man vil straffe sitt eget barn fordi man ikke liker mora. 

De vil ikke straffe sitt eget barn. Se det jeg skrev for andre mulige årsaker til at de gjør dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/18/2016 at 1.48, AnonymBruker skrev:

Det der er det dummeste argumentet jeg hører. Barnet må ha mat, klær, sko, barnehage/SFO, helse, tak over hodet og varme, fritidsaktiviteter, tilsyn før/etter barnehage/skole, utgifter til ting som skjer i skole/barnehage.. the list goes on.. Med mindre barnet sitter hjemme i grov omsorgssvikt og ikke får noe av det ovennevnte (da håper jeg inderlig noen får plassert barnet et annet sted), så SELVFØLGELIG går pengene til barnet. 

Anonymkode: 8fdd4...7a0

"Selvfølgelig" i teorien. I praksis er det ikke sikkert menn som er overkjørt av kvinnen har noe særlig tiltro til henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.1.2016 at 9.24, AnonymBruker skrev:

Intekt og trygd bestemmer dette. Det blir utfordringer om en kommer på trygd som gir 60-66 % av brutto uansett om bidrag kan settes ned. En har sine faste utgifter som lån etc.uansett 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller tatt en jobb der jeg hadde fått utbetalt for lite til å skulle gi barnebidrag om eksen skulle holdt det mot meg at hun får mer i bidrag fra meg om jeg ikke får ha samvær med barnet mitt ofte nok. Da kan hun finne seg en annen å ta penger fra.

Anonymkode: 460dd...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, jabx skrev:

De vil ikke straffe sitt eget barn. Se det jeg skrev for andre mulige årsaker til at de gjør dette.

De mener ikke straffe eget barn med å unnvære barnebidrag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...