Gå til innhold

Null i farsbidrag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, KG deltager skrev:

Mange "alene"mødre uten utdannelse baserer sin inntekt på å føde barn..og livnærer seg selv på dette. Dermt er vesentlig forskjell på dette og at alle barn blir sendt på bygdas skole... Jeg vet at du innerst inne ser den..

Jeg er ikke Kontormus, men jeg svarer likevel.

Haha! What?

Anonymkode: feeba...f4c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 16.1.2016 at 23.46, aquiz skrev:

kanskje litt dumt skrevet, ser den og tar den på min kappe.
Innimellom gir NAV full beng i reelle utgifter fordi som de så fint sier "du har vel en jobb?!". Selv om bidraget da ikke er stort vil da far slite med å forsørge eksisterende barn. Det synes jeg er synd.

Mor1 og far har ett barn sammen, de bor ikke sammen.
Moren til far dør og for å gjøre opp dødsbo må advokat innblandes. 
Far får barn med en ny han ikke bor sammen med.
Han får krav om bidrag på bakgrunn av inntekt, han sender inn klage fordi gjelda hans i utgangspunktet er høyere enn hva han kan betjene pga advokatutgifter (forbrukerlån).
Far må låne penger av mor1 for å betale bidrag til mor2.
Mor1 føler at hun ikke har noe valg fordi hun ikke kan la barnet sulte hos pappa. Både mor1 og pappa lever på havregryn annen hver uke.

Hvilken andre utgifter man pådrar seg/får i livet har ingenting med barn og forsørgeransvar å gjøre..

Du kunne like gjerne skrevet "de måtte ha nytt bad og det ble så dyrt"... Det spiller ingen rolle. Barna først :)

"måtte ha advokat i arveoppgjør" er et valg man tar i håp om penger i andre enden.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, KG deltager skrev:

Mange "alene"mødre uten utdannelse baserer sin inntekt på å føde barn..og livnærer seg selv på dette. Dermt er vesentlig forskjell på dette og at alle barn blir sendt på bygdas skole... Jeg vet at du innerst inne ser den..

Noen gjør sikkert det, men det er ikke mange nok til å stigmatisere en hel gruppe. Og at de skal motta så mye og bare tull, jeg tror du også innerst inne har oppfattet at denne gruppen er de som kommer dårlig ut når vi snakker om fattigdom.

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, Kontormus skrev:

Noen gjør sikkert det, men det er ikke mange nok til å stigmatisere en hel gruppe. Og at de skal motta så mye og bare tull, jeg tror du også innerst inne har oppfattet at denne gruppen er de som kommer dårlig ut når vi snakker om fattigdom.

For all del: ikke alle mødre som har hovedansvaret er i denne gruppen nei- men av de som ikke har utdannelse og kun ville fått dårlig betalte jobber så er dette vanlig.

En jeg kjenner godt hadde en svært lav skattbar inntekt (trygd) men utbetalt før barnebidrag på sine 4 barn ( med ulike menn) så hadde hun 28000 kr ! 

En annen tipset søsteren min på 18 om at hun kunne jo bare bli gravid - i stede for å jobbe.... Men Norge har mer bruk for sykepleier enn denne gruppen alenemødre så glad søster ikke fulgte venninnas råd ;)

Anonymkode: c1c2d...cf1

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del: ikke alle mødre som har hovedansvaret er i denne gruppen nei- men av de som ikke har utdannelse og kun ville fått dårlig betalte jobber så er dette vanlig.

En jeg kjenner godt hadde en svært lav skattbar inntekt (trygd) men utbetalt før barnebidrag på sine 4 barn ( med ulike menn) så hadde hun 28000 kr ! 

En annen tipset søsteren min på 18 om at hun kunne jo bare bli gravid - i stede for å jobbe.... Men Norge har mer bruk for sykepleier enn denne gruppen alenemødre så glad søster ikke fulgte venninnas råd ;)

28000 er sikkert mye for en enslig som ikke er vant til å ha så mye, men tro meg, det er ikke så mye når 5 stykker skal leve av det som er igjen når utgifter er betalt. Og av de er 4 i vekst. Og som du burte sett her på KG, det er mange som ikke mottar en skitt fra den andre forelderen.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Kontormus skrev:

28000 er sikkert mye for en enslig som ikke er vant til å ha så mye, men tro meg, det er ikke så mye når 5 stykker skal leve av det som er igjen når utgifter er betalt. Og av de er 4 i vekst. Og som du burte sett her på KG, det er mange som ikke mottar en skitt fra den andre forelderen.

28000 netto er mye , særlig nårman ikke løfter en finger ute i arbeidslivet- i tillegg kommer barnebidrag .. For ett av barna var dette over 5000., ett barn ca3000 og de to siste fikk hun forskudsbidrag fra staten for.

en helt grei enebolig koster under 2 mil i dette området , leilighetene under 1,5 mil så jo dette er MYE penger. Barna arver klær så utgiftene ganges ikke med 5...

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Kontormus skrev:

Det er mye jo! Du lever nok litt for godt du

Anonymkode: c067a...9e6

• Liker 1
Skrevet

Noen kvinner utnytter systemet. Dette ødelegger for alle andre. Min mann betaler bidrag til sitt barn, hvor han er forbannet på eksen fordi pengene går til henne og ikke barnet. Så... gjør det egentlig det? Han betaler rundt 2000. Ok. Det koster med skole, Sfo, mat, klær etc. Så han betaler pengene for barnet. Det mor tjener utenom og bruker på seg selv er hennes penger. Min mann er da sint for at han må bidra for barnets oppvekst. Men hva ser han? 

Jo, en kvinne som skulle ha barnet så mye som mulig for å få mer i måneden. Hadde han hatt én dag til, hadde bidraget sunket VELDIG (!) siden han da havner i en annen bidragsklasse. Hvorfor han da føler at bidraget ikke er for barnet? Jo, fordi mor utnytter systemet og holder barnet unna egen far for pengenes skyld. 

En kvinne som gjør dette betaler ikke en far gledelig bidrag til, ikke fordi det omhandler penger, men fordi moren gjør det bevisst for å få mer. 

Kan for ordens skyld si at kjerringa selv klarte å si dette under et møte om samværsavtalen. Kjærring vant og barnet er lei seg fordi hun kun ser sin far annenhver helg. Barnet hadde lyst til å bo 50/50, men gjett hvem som ikke ønsket å miste denoen deilige pengesekken hver måned? ;)

Anonymkode: a414f...c99

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

28000 netto er mye , særlig nårman ikke løfter en finger ute i arbeidslivet- i tillegg kommer barnebidrag .. For ett av barna var dette over 5000., ett barn ca3000 og de to siste fikk hun forskudsbidrag fra staten for.

en helt grei enebolig koster under 2 mil i dette området , leilighetene under 1,5 mil så jo dette er MYE penger. Barna arver klær så utgiftene ganges ikke med 5...

Det har lite med arbeidsliv og gjøre, for tanken bak er at alle barn skal ha det greit og ikke være nødt til å leve i fattigdom (selv om stønadene ikke er store nok, for noen gjør det likevel). At hun får relativt mye i barnebidrag forteller oss bare at en av foreldrene tjener godt, og/eller ikke har så mye samvær. De to siste må hun jo bære de største utgiftene for. Og det er mer enn bare klær de trenger, du klarer vel å se for deg at denne familien ikke kan bo i en to-roms leilighet. Og du trenger vel heller ikke tenke særlig lenge før du kommer på at det er mye i et hushold som barn trenger.

Slutt å være så misunnelig, å være alene med 4 unger med fraværende fedre er ikke noe som noen bør ønske seg!

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Kontormus skrev:

Det har lite med arbeidsliv og gjøre, for tanken bak er at alle barn skal ha det greit og ikke være nødt til å leve i fattigdom (selv om stønadene ikke er store nok, for noen gjør det likevel). At hun får relativt mye i barnebidrag forteller oss bare at en av foreldrene tjener godt, og/eller ikke har så mye samvær. De to siste må hun jo bære de største utgiftene for. Og det er mer enn bare klær de trenger, du klarer vel å se for deg at denne familien ikke kan bo i en to-roms leilighet. Og du trenger vel heller ikke tenke særlig lenge før du kommer på at det er mye i et hushold som barn trenger.

Slutt å være så misunnelig, å være alene med 4 unger med fraværende fedre er ikke noe som noen bør ønske seg!

Kanskje mor skulle tenkt seg mer om før hun popper ut 4 unger? Hun har selv valget om å ikke sette sine fremtidige barn i en slik situasjon.

Det er jo nettopp det at kvinner kan føde barn og drite i alle konsekvenser at de kan holde på slik. Systemet sørger for å ta støyten de egentlig skulle tatt

Anonymkode: 70d32...289

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje mor skulle tenkt seg mer om før hun popper ut 4 unger? Hun har selv valget om å ikke sette sine fremtidige barn i en slik situasjon.

Det er jo nettopp det at kvinner kan føde barn og drite i alle konsekvenser at de kan holde på slik. Systemet sørger for å ta støyten de egentlig skulle tatt

Anonymkode: 70d32...289

Du kan elske å hate denne gruppen så mye du orker, men å straffe barn for valg moren har tatt sluttet vi med etter krigen

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Kontormus skrev:

Du kan elske å hate denne gruppen så mye du orker, men å straffe barn for valg moren har tatt sluttet vi med etter krigen

Hvem er det som straffer barna når mor/far velger å få seg barn uten solide økonomiske rammer? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, King in the North skrev:

Hvem er det som straffer barna når mor/far velger å få seg barn uten solide økonomiske rammer? 

Ingen har noen økonomisk garanti egentlig, og det er vel ikke slik at barna hater foreldrene fordi de valgte å få dem til tross for de ikke var veldig bemidlet. Kjærlighet og omsorg pleier å holde lenge. Og resten er ikke vår sak.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kontormus skrev:

Ingen har noen økonomisk garanti egentlig, og det er vel ikke slik at barna hater foreldrene fordi de valgte å få dem til tross for de ikke var veldig bemidlet. Kjærlighet og omsorg pleier å holde lenge. Og resten er ikke vår sak.

Du svarte ikke på spørsmålet. Jeg lurer genuint på hva det er du mener med "å straffe barn for valg moren har tatt sluttet vi med etter krigen."

Skrevet

Min far sa at da han ikke hadde råd til å betale så gjorde nav det eller noe sånt.. fordi det var gjennom en sånn ordning eller noe.. men da fikk han gjeld da tror jeg. Har ikke helt greie på sånt, men syntes også det hørtes merkelig ut? 

Skrevet
4 minutter siden, King in the North skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet. Jeg lurer genuint på hva det er du mener med "å straffe barn for valg moren har tatt sluttet vi med etter krigen."

Det betyr at staten skal gi eneforsørgere penger til ungen, slik at ungen får mat på bordet, tak over huet og klær på kroppen. Comprende? 

Anonymkode: da945...21c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at staten skal gi eneforsørgere penger til ungen, slik at ungen får mat på bordet, tak over huet og klær på kroppen. Comprende? 

Uansett hvilke valg foreldrene tar, GOTCHA ;) 

Skrevet
1 minutt siden, King in the North skrev:

Uansett hvilke valg foreldrene tar, GOTCHA ;) 

?? 

Skrevet
2 timer siden, King in the North skrev:

Ved å nekte barns forsørgere midler, blir altså også barna uten midler. Og når jeg nevner krigen, så tenker jeg på hvor dårlig behandling barna med tysk far fikk av samfunnet.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri mottatt bidrag. BF har hatt for lite inntekt og så ville han inngå privat avtale med 0,- mot ikke noe samvær :ph34r:

Anonymkode: 299e4...9bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...