Gå til innhold

Fortell noe helt uinteressant!

AUF

Anbefalte innlegg

:opplyser: sudansk mat bør en jaffal holde seg unna :daane:

....og alle de madtybene vi har diskutert i dette åndedrag kommer fra samme del av Afrika.....

Jeg har fått enkel mad av en sudaneser en gang. Det var godt - og sterkt. Og så har jeg fått iransk elgsuppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Det var et morsomt spørsmål, My!

Jeg tror aldrig jeg har spist somalisk mad, men jeg har spist eritreisk mad. Den var veldig god - en slags "lapskaus"-aktig sak med nygrildet kjøtt, og aldeles fortreffelig smak, servert på en nybakt lefsesak. Og man fikk ikke bruke bestikk. Derefter kom nasjonaldrikken på bordet (gratis!!!), og siden blev det bare tøv og rod.

Åååh, injerra og signi? (aner ikke hvordan det staves)

I dag prøvde jeg ut Maggi Juicy Chiken. Ikke like begeistret som alle andre tydeligvis er. Herr Tekola syntes det ble for salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså Noz.. Er ikke sudansk mat godt??

Måtte google somalisk mat og fant en somalisk kokk som sier dette:

I Somalia er lammekjøtt, kamelkjøtt og geitekjøtt vanlig. Vi bruker dessuten mye lever i matlagingen, sier Kibar. det somaliske kjøkkenet brukes en del krydder som nordmenn helst forbinder med kakebakst eller jul. Kanel, korianderfrø og kardemomme er vanlig, både som riskrydder og i ulike kjøttretter.

Somalisk mat er temmelig hot, men det går jo an å bruke mindre chili hvis man vil, sier Kibar

Må teste det en da - og be de være snille med chilien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har prøvd det, Tekola?

Fortell mere! Hva slags mad var det. Smaker, ingredienser, kryddere, krudt og farmasi......?

edit: Her leste man vidst lidt fort - for jeg ser at det er den eritreiske maden du kommenterer, og den har jeg jo smakt. Jeg husker ikke hva de kaldte det, men det var veldig godt.

Nasjonaldrikken kaldte de "mess", og det er en slags supersterk lys vin lavet på honning og ett eller andet, og den er lett perlende. Det var farlig godt. Og farlig, merket jeg....

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og alle de madtybene vi har diskutert i dette åndedrag kommer fra samme del av Afrika.....

Jeg har fått enkel mad av en sudaneser en gang. Det var godt - og sterkt. Og så har jeg fått iransk elgsuppe!!

Har de elg i iran??? :klo: Trodde elgen bare bodde i de nordlige strøk...

I dag prøvde jeg ut Maggi Juicy Chiken. Ikke like begeistret som alle andre tydeligvis er. Herr Tekola syntes det ble for salt.

Ikke jeg heller.. Hun ene på jobben skrøt den opp i skyene, for kyllingen ble SÅ saftig osv. Men jeg synes den blir like saftig uten stekepose jeg. Også liker jeg ikke at kyllingen ikke har stekeskorpe. Stekeskorpa er jo såå god :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geitekjøtt er veldig godt!

Jeg kjøbte en hel del av det for en del år siden. Det er fedtfattig, og veldig jernrikt (så det er supert for kvinder i fertil alder!).

Men det er vanskelig å tilberede. Det bliver fort seigt, hvis man ikke behandler det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spekepølse av geit i kjøleskapet :) kjøpte på bondens marked i mathallen :) Den var kjempegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: sudansk mat bør en jaffal holde seg unna :daane:

takk søtingen rumle :blomst:

hvor mange år er du? jeg tippet på deg i alder-tråden serru :fnise:

Ja, jeg ser det - jeg er jaffal myyyye eldre enn du tippet! Men du skal få plusspoeng for den altså! :rodmer:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Så du har prøvd det, Tekola?

Fortell mere! Hva slags mad var det. Smaker, ingredienser, kryddere, krudt og farmasi......?

Aner ikke hva siste del var retta mot, men jeg svarer jeg.

Jeg er delvis oppvokst på injerra og signi! Har en liksom-storesøster fra Eritrea! Hun bruker alltid kylling, både med og uten bein. Så bruker hun mye (nå er jeg usikker på stavingen igjen) berberrykrydder og andre sterke ting. Lefsene kalles signi og de er laget med mye gjær, om jeg ikke husker feil.

Det smaker utrolig mye og sterkt, men det er kjempegodt! Pleier å ha litt rømme ved siden av, til når det blir alt for sterkt. Nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de elg i iran??? :klo: Trodde elgen bare bodde i de nordlige strøk...

Jeg kan ikke tenke meg at de har elg i Iran. Men kokken var iraner, og hadde elgkjøtt - og vips hadde en nye rett oppstått. Det var faktisk overraskende godt med den veldig nordiske elgsmaken blandet med persiske smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Jeg har spist Saudi Arabisk mat. Det er dårlig det...... Takk og pris for at de er blitt influert av Libanesisk, Tyrkisk, Iransk og Indisk så det er blitt litt bedre.

Oppskrift på Kamel:

Man tager 1 kamel, fyller buken med 1 sau og sauens buk med 40 høner samt så mange egg man klarer.

Grilles på kull i 2 dager.

Ellers har jeg smakt Etiopisk mat og det er sterkt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke hva siste del var retta mot, men jeg svarer jeg.

Jeg leste for fort, og trodde du hadde spist somalisk mad.

Med "krudt og farmasi" mener jeg de krydderne som sender folk i bakken.

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet dere hva jeg har smakt da?? Kantameller. Altså kantarellkaramell :) De var gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

jeg kommer aldri aldri til å smake på somalsk mat jaffal :overrasket:

selvom jeg hadde trengt et par-åtte-tretten geiter, for jeg har jernmangel og diverse andre mangler :P

mynona- jeg tippet 22 tror jeg :fnise:

og neeiii, sudansk mat er ikke godt! men x-svigerfar var ikke en god kokk da, mildt sagt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kantarellkamel???

Inviterer du oss på middag? Nå blev jeg nysgjerrig. Jeg har jo ikke engang smakt kamel.

Men kenguru har jeg spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...