Gå til innhold

Fortell noe helt uinteressant!

AUF

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke så vanskelig å lage is med ismaskin eller for hånd. Tar litt tid men ellers ikke noe problem. Det å finne god smak og mix er vel det største problemet :)

Men jeg elsker jo å finde gode smaker og kombinasjoner! Jeg har bare lidt dårlig med erfaring og selvtillit i konditorfaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye bringebær i haven, Rumle?

Nei, ikke så veldig mye, 2-3 busker bare. Det vokser en del villbringebær, som dukker opp overalt, men de prøver jeg alltid å rive bort, for de sprer seg noe helt vanvittig!

Du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ca. 20 meter med bringebær i to sorter. Den ene heder "Asker" og har store og fyldige bær, mens den andre sorten har mye mindre og rundere bær med lett sødme (det kan være jeg blander de to). Jeg ved ikke hva den sidste heder. Buskene er veldig gamle, i hvert fald over 40 år, kanskje helt tilbake fra 40-tallet.

Jeg har lyst til å lave likør av dem.

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det høres herlig ut! Synes du skal prøve det i år! :)

Jeg har tenkt å plante noen bjørnebær (tornefrie!) i år, og håper på å lage likør av de, men det er kanskje vel optimistisk første sesongen :fnise: Ellers prøver jeg meg nok igjen på plommelikør, med litt mindre sukker :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde mamma et år, mens det fortsatt var bringebær i hagen! De forsvant for ca 10 år siden, da mamma fikk drivhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh det høres herlig ut! Synes du skal prøve det i år! :)

Jeg har tenkt å plante noen bjørnebær (tornefrie!) i år, og håper på å lage likør av de, men det er kanskje vel optimistisk første sesongen :fnise: Ellers prøver jeg meg nok igjen på plommelikør, med litt mindre sukker :gjeiper:

Bjørnebær er fantastisk! Jeg har mengder av dem hjemme på sørlandet, men de er ikke alltid modne før jeg reiser tilbake til Oslo. Mine har torner langt ind i sjelen, dog. Bjørnebærtorner er infame og skarpe som demonklør....

Husk å ta ud stenen i plommene denne gangen. Hvis spriten trenger ind i stenene, kan det komme bitter smak i likøren. Hvis plommelikøren din blev for sød, kan du kanskje prøve en anden sukkertybe, eller kanskje en liden mengde rognebær i laken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besøk av naboens katt :) Den har tydelivis campet på verandaen min over natten. Stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnebær er fantastisk! Jeg har mengder av dem hjemme på sørlandet, men de er ikke alltid modne før jeg reiser tilbake til Oslo. Mine har torner langt ind i sjelen, dog. Bjørnebærtorner er infame og skarpe som demonklør....

Husk å ta ud stenen i plommene denne gangen. Hvis spriten trenger ind i stenene, kan det komme bitter smak i likøren. Hvis plommelikøren din blev for sød, kan du kanskje prøve en anden sukkertybe, eller kanskje en liden mengde rognebær i laken?

Jaaaaa, bjørnebærtorner er helt forferdelig! Det har jeg lært den harde veien, da jeg var så "smart" å tro at jeg skulle slippe ekstraarbeid ved å bare skjære ned en gammel tornefull bjørnebærbusk til bakken og plante roser i bedet. Gaaaaah! Hvert eneste år står jeg og slåss med de F#%%%&&%% tornegreinene, som selvsagt vokser 10 ganger raskere enn alt annet i bedet! :kjefte:

Så kan jeg lære det, kan jeg ... :fnise:

Min mor laget ofte en fantastisk god kake; nøttebunn med pisket krem og tinte bjørnebær m/sukker over på toppen. Utrolig godt! :spise:

Plommelikøren var veldig god, men dog litt søt - den ble egentlig best når den ble blandet med like deler farris, men da ble det mer som en cocktail? Nydelig farge var det uansett :rodmer:

Ja, tenkte å prøve uten steiner, bør kunne få mye mer plommer i på den måten også! Og kanskje med brunt sukker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plommelikøren var veldig god, men dog litt søt - den ble egentlig best når den ble blandet med like deler farris, men da ble det mer som en cocktail? Nydelig farge var det uansett :rodmer:

Ja, tenkte å prøve uten steiner, bør kunne få mye mer plommer i på den måten også! Og kanskje med brunt sukker? :)

Jeg tror brunt sukker er veien å gå!

Du kan også prøve å blande ind lidt rognebær, stikkelsbær eller krekling, for å jevne ud sødmen lidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klapp den, og send den hjem igjen når den har fått nok kos!

Har gjort det, syns det er så hyggelig med kattebesøk. Desverre syns min katt ikke det er like koselig. Hun er dronningen av Kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal jeg prøve! Har noen stikkelsbærbusker, så det hadde jo vært perfekt :)

Men husk at noen arter stikkelsbær kan udvikle mye sødme, så hvis du har veldig søde stikkelsbær, skal du kanskje blande ind noen som ikke er 100% modne? Dette er en spekulasjon, dog - men jeg tror det kan gjøre mye med smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...