AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har slitt med irritabel tarm i seks år, og har prøvd det meste av kostholdsanbefalinger og tilskudd. Det så ut til å bedre seg litt på lav-FODMAP diett, men etter en måned kom symptomene tilbake. I perioder så tålte jeg absolutt ingenting av mat, og kunne reagere med oppblåsthet og diaré av bare en gulrot. Så ble jeg anbefalt å prøve faste. Var veldig skeptisk, men desperat, så tenkte why not. For et år siden så prøvde jeg det ut. I 72 timer så drakk jeg kun vann, og introduserte lettfordøyelig frukt og grønt den fjerde dagen. Etter det spiste jeg som normalt og var fullstendig symptomfri. Når jeg kjenner at symptomene er på vei tilbake så faster jeg igjen en dag, men det har ikke vært behov for mer enn en fastedag i måneden. Jeg kan nå spise hva jeg vil, noe som er magisk for meg, men prøver å holde meg unna for mye sukker og korn. Det er vitenskap bak dette, og ikke bare en fiks idé. Man tror at IBS kan ha autoimmune komponenter, og 3-dagers faste kan "resette" immunforsvaret med å ta knekken på hvite blodceller som er skadet, og bygge opp nye. En slags stamcellebehandling uten bivirkninger. http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/10878625/Fasting-for-three-days-can-regenerate-entire-immune-system-study-finds.html Jeg vet at det er mye naturlig skepsis til faste, for vi er indoktrinert i ideen om at mange små måltider gjennom hele dagen er det eneste riktige. Det har heller ingenting med slanking å gjøre. Jeg har tvert imot gått opp 5 kg det siste året fordi jeg spiser mer, og har ikke løs mage lengre. Det er deilig å ikke lenger være redd for mat pga symptomene det ga meg. Regner med at dette blir avvist og stemplet som usunt, har sett det i andre poster om faste. Men jeg fant ut at jeg ville dele det likevel, for det har virkelig virkelig hjulpet meg. Anonymkode: cad6c...723 5
Rosa Sitron Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Jeg reagerer merkbart sterkere om jeg faster så det er ikke noe for alle
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Jeg prøvde faste en gang som et eksperiment, men jeg frøs som f*** da jeg fastet. Bra du har blitt bedre. Håper det fortsetter og ikke bare varer en stund. Anonymkode: 443d2...8fc
Suppemann Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 (endret) Interessant. Jeg har selv fastet opptil 3 uker hovedsaklig grunnet andre helseplager, men hadde/har IBS også (veldig god effekt for øvrig), men har ikke testet kortere 72 timers faster før. Når du nevner at du nå har en fastedag i måneden, mener du at du bare faster 24 timer da? Min oppfatning av dette er riktignok at det ikke har noe med en autoimmun respons å gjøre, men at din IBS er grunnet enten SIBO og eller dysbiose. Altså årsaken bak symptomene er ugunstige bakterier/sopp. Når du faster så vil tynntarmen relativt raskt bli helt steril og hvis SIBO da er årsaken bak IBS vil jo symptomene bli borte. Endret 14. januar 2016 av Suppemann 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #5 Skrevet 14. januar 2016 11 minutter siden, Suppemann skrev: Interessant. Jeg har selv fastet opptil 3 uker før grunnet andre helseplager (veldig god effekt for øvrig), men har ikke testet kortere 72 timers faster før. Når du nevner at du nå har en fastedag i måneden, mener du at du bare faster 24 timer da? Min oppfatning av dette er riktignok at det ikke har noe med en autoimmun respons å gjøre, men at din IBS er grunnet enten SIBO og eller dysbiose. Altså årsaken bak symptomene er ugunstige bakterier/sopp. Når du faster så vil tynntarmen relativt raskt bli helt steril og hvis SIBO da er årsaken bak IBS vil jo symptomene bli borte. Interessante innspill. Har ikke hørt om hverken SIBO eller dysbiose. Men det kan selvfølgelig være noe med det. Jeg må også legge til at jeg "kjente" at immunforsvaret (de hvite blodcellene) var nede etter flere dagers faste. Jeg fikk vondt i halsen, og hadde et utbrudd av munnsår. Men jeg kjente meg raskt bedre igjen da jeg begynte å spise. 24-timers vannfaste, ja. Har du virkelig fastet i hele 3 uker? På bare vann? Det virker ganske hardcore. Anonymkode: cad6c...723 2
Suppemann Skrevet 14. januar 2016 #6 Skrevet 14. januar 2016 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessante innspill. Har ikke hørt om hverken SIBO eller dysbiose. Men det kan selvfølgelig være noe med det. Jeg må også legge til at jeg "kjente" at immunforsvaret (de hvite blodcellene) var nede etter flere dagers faste. Jeg fikk vondt i halsen, og hadde et utbrudd av munnsår. Men jeg kjente meg raskt bedre igjen da jeg begynte å spise. 24-timers vannfaste, ja. Har du virkelig fastet i hele 3 uker? På bare vann? Det virker ganske hardcore. Anonymkode: cad6c...723 SIBO (Small intestinal bacterial overgrowth, altså overvekst av bakterier i tynntarmen) og dysbiose regnes av mange for å være hovedårsakene til IBS, og den vitenskapelige konsensusen begynner å bevege seg kraftig mot at IBS er grunnet en tarmflora som ikke er optimal. Det er jo derfor Low FODMAP hjelper for så mange, fordi det begrenser karbohydrater som tarmen ikke klarer å ta opp i særlig grad som isteden fermenteres av ugunstige bakterier. Det ble jo også foretatt en studie i Norge for ikke så lenge siden, der man utførte fekaltransplantasjoner (altså at man overfører bæsj fra ett menneske til et annet) på pasienter med IBS og pasientene ble helt symptomfrie etterpå. Dessverre varte denne effekten bare i et par uker, så var de tilbake til 'baseline'. Men det viser i allefall at det er tarmfloraen som er nøkkelen til å kurere IBS. Endret 14. januar 2016 av Suppemann 1
Cerasus Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 Det er ikke mulig å "reset immunforsvaret ved å ta knekken på hvite blodceller" ved å faste en dag. At du tror det er hårreisende naivt! 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 32 minutter siden, Cerasus skrev: Det er ikke mulig å "reset immunforsvaret ved å ta knekken på hvite blodceller" ved å faste en dag. At du tror det er hårreisende naivt! Placebo er en vikrkningsfull melkanisme. Folk vil tro på hva som helst så lenge noen forteller at det er vitenskapelig bevist, og da blir de såklart bedre også Anonymkode: b2c98...c68 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 6 timer siden, Cerasus skrev: Det er ikke mulig å "reset immunforsvaret ved å ta knekken på hvite blodceller" ved å faste en dag. At du tror det er hårreisende naivt! Jeg siterte forskning her (og det er snakk om å faste 2-4 dager, ikke en) Vennligst link til forskning som motbeviser det. At du sier du ikke tror på det har ingen tyngde. Anonymkode: cad6c...723 2
muffinshaker Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 Når livet ditt blir ødelagt og du ikke har noen fremtid pga IBS ser jeg ikke noe galt i å prøve faste. Som du sier i HI så blir man etter hvert så desperat at man er villig til å prøve alt, og jeg synes ikke dette er av det verste man kan gjøre. Jeg skal undersøke litt rundt det og prøve i vår en gang, når jeg er ferdig med diverse undersøkelser. Takk for tips! 4
Tåkedis Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 Dette høres faktisk ganske logisk ut. For en stund tilbake spiste jeg i to dager svært lite pga stress, og merkelig nok var magen min helt fin i flere dager etterpå (har IBS). Nå var ikke denne "fasten" bevisst, men jeg kommer garantert til å prøve ut en lengre faste snart. 2
Cerasus Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg siterte forskning her (og det er snakk om å faste 2-4 dager, ikke en) Vennligst link til forskning som motbeviser det. At du sier du ikke tror på det har ingen tyngde. Anonymkode: cad6c...723 Nei, du siterte ikke forskning. Du siterte utenlandsk dagspresse.
Suppemann Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 (endret) 50 minutter siden, Cerasus skrev: Nei, du siterte ikke forskning. Du siterte utenlandsk dagspresse. Her er en annen artikkel om akkurat den samme studien: https://news.usc.edu/63669/fasting-triggers-stem-cell-regeneration-of-damaged-old-immune-system/ Eller er ikke den bra nok for deg heller? Er litt vanskelig å finne originalkilden da det er et tidsskrift som jeg ikke har funnet på nettet. Og akkurat hva er det du ønsker å oppnå med kommentarene dine egentlig? Prøver du å foreslå at du kan mer om dette enn forskerne som har publisert studiet i et peer-reviewed vitenskapelig tidsskrift? Sitat During each cycle of fasting, this depletion of white blood cells induces changes that trigger stem cell-based regeneration of new immune system cells. In particular, prolonged fasting reduced the enzyme PKA, an effect previously discovered by the Longo team to extend longevity in simple organisms and which has been linked in other research to the regulation of stem cell self-renewal and pluripotency — that is, the potential for one cell to develop into many different cell types. Prolonged fasting also lowered levels of IGF-1, a growth-factor hormone that Longo and others have linked to aging, tumor progression and cancer risk. “PKA is the key gene that needs to shut down in order for these stem cells to switch into regenerative mode. It gives the OK for stem cells to go ahead and begin proliferating and rebuild the entire system,” explained Longo, noting the potential of clinical applications that mimic the effects of prolonged fasting to rejuvenate the immune system. “And the good news is that the body got rid of the parts of the system that might be damaged or old, the inefficient parts, during the fasting. Now, if you start with a system heavily damaged by chemotherapy or aging, fasting cycles can generate, literally, a new immune system.” Endret 15. januar 2016 av Suppemann 2
Cerasus Skrevet 16. januar 2016 #14 Skrevet 16. januar 2016 (endret) Nei, det er faktisk ikke godt nok, verken dine argumenter, eller kilden. http://www.cell.com/cell-stem-cell/home Nå har jeg selv vært innom artikkelen via tidsskriftet (Cell: Stem Cell) gjennom universitetetstilgang. Artikkelen omtaler såvidt jeg har lest ikke irritable bowel syndrom i det hele tatt? Dette fremstår å være forskning som først og fremst baserer seg på mus, og i begrenset grad mennesker. Utvalget er heller ikke representativt for et befolkningsutvalg med IBS, av en rekke årsaker; bl.a. at studien ikke ser på IBS spesifikt, og fordi den involverer en rekke potensielt konfunderende variabler som gjør at det blir svært vanskelig å si noe sikkert om kausalitet, blant annet at menneskene var under behandling med cellegift. I tillegg er det absolutt ikke noe konsensus innen medisinsk forskning ennå, om hva som forårsaker IBS, eller om det i det hele tatt er snakk om én tilstand med samme årsaksforhold. Vi behøver mye, mye mer forskning på dette spesifikt før det kan konkluderes om at faste er løsningen på IBS. Dersom en rekke empiriske, randomiserte, kontrollerte studier undersøker IBS+immunforsvar+fasting med tilstrekkelig store menneskelige utvalg, og kommer frem til konklusjoner tilsvarende implikasjonene som er trukket frem i f.eks. Telegraph-artikkelen, er det fantastisk(!), men inntil da velger jeg å forholde meg skeptisk. Jeg er svært positiv til videre forskning på temaet, men det MÅ gå an å få forholde seg til nyhetsjournalistikk med kritisk sans når forskningsfunn trekkes såpass langt. Forresten, angående setningen du har uthevet, som henviser til mennesker med en kropp hvis "system er særlig skadd av cellegift eller alderdom, der syklisk fasting kan generere et nytt immunsystem". For å sette setningen på spissen; dersom det "bare" var å faste litt for å skape et nytt immunsystem, burde faste være en universell løsning for alle med autoimmun sykdom? Et billig og enkelt alternativ til benmargstransplantasjon osv., eller? Edit: La til et par setninger. Endret 16. januar 2016 av Cerasus 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #15 Skrevet 16. januar 2016 8 minutter siden, Cerasus skrev: Nei, det er faktisk ikke godt nok, men "A for effort.". Nå har jeg selv vært innom artikkelen via min tilgang til tidsskriftet (Cell: Stem Cell) gjennom universitetet. Artikkelen omtaler såvidt jeg har lest ikke irritable bowel syndrom i det hele tatt. Dette er en empirisk studie som først og fremst baserer seg på museforskning, og i begrenset grad mennesker, og som uansett ikke er representativ for et befolkningsutvalg med IBS, av en rekke årsaker; bl.a. at studien ikke ser på IBS spesifikt, og fordi den involverer en rekke potensielt konfunderende variabler som gjør at det blir svært vanskelig å si noe sikkert om kausalitet, blant annet at menneskene var under behandling med cellegift. I tillegg er det absolutt ikke noe konsensus innen medisinsk forskning ennå, om hva som forårsaker IBS, eller om det i det hele tatt er snakk om én tilstand med samme årsaksforhold. Vi behøver mye, mye mer forskning på dette spesifikt før det kan konkluderes om at faste er løsningen på IBS. Det kan være flere grunner til at faste hjelper mot IBS. Som Suppemann nevnte så kan en forstyrret tarmflora være årsaken, og denne bedres gjennom faste. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så kritisk. Faste har hjulpet meg. Jeg hevder ikke at det vil hjelpe alle. Ingen konkluderer at dette er "løsningen", men når det nå har hjulpet meg i så stor grad som det har, så hadde jeg lyst å dele det. Anonymkode: cad6c...723 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #16 Skrevet 16. januar 2016 Det er jo teknisk sett ingen kur,ettersom alle mennesker må spise. Lavkarbo har fungert for meg.Da fikk jeg magen under kontroll endelig! Anonymkode: fd18c...a8b 1
Cerasus Skrevet 17. januar 2016 #17 Skrevet 17. januar 2016 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være flere grunner til at faste hjelper mot IBS. Som Suppemann nevnte så kan en forstyrret tarmflora være årsaken, og denne bedres gjennom faste. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så kritisk. Faste har hjulpet meg. Jeg hevder ikke at det vil hjelpe alle. Ingen konkluderer at dette er "løsningen", men når det nå har hjulpet meg i så stor grad som det har, så hadde jeg lyst å dele det. Anonymkode: cad6c...723 Det du sier her, at faste av flere grunner kan hjelpe mot IBS, er jeg ikke uenig i at er mulig. Tarmflora er forresten ikke ensbetydende med kroppens totale immunforsvar, selv om den spiller en viktig rolle. Å ikke tilføre magen noe som helst, virker som en interessant måte å helgardere seg mot videre fermenteringsprosess, dersom det er slik at noen matvarer fermenteres i langt større grad ved IBS (jfr. Monash University). Jeg setter pris på at andre deler av sine erfaringer i håp om at det skal hjelpe andre også. - Samtidig forsøker jeg å få frem at den svakeste og minst reliable formen for evidens er når én enkelt person sier "dette funka for meg!" og drar det videre til "dette er vitenskapelig og vil sikkert funke for alle andre også". Å fortelle om egne opplevelser og komme med forslag er vel og bra, men når andre folk kaster seg på og mener dette omtrent er opplest og vedtatt, blir jeg skuffet. Jeg skal innrømme at jeg på generelt grunnlag hater kvasivitenskap og sensasjonalistisk nyhetsjournalistikk som slukes rått. Trekker meg ut av denne tråden så den ikke glir ytterligere vekk fra temaet. Endret 17. januar 2016 av Cerasus 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #18 Skrevet 17. januar 2016 Tror ikke faste er det jeg kommer til å prøve først, i alle fall ikke hvis jeg må gjøre det jevnlig for å ikke bli dårlig. Det som hjelper meg fra å slippe å være fise- og dritatrengt hele dagen er Probi mage fra apoteket. Det er melkesyrebakterier. Det er sjeldent jeg slipper å løpe på do lenger, og jeg kan spise store måltider uten å bli dårlig. Anonymkode: 3659f...61f
_Antarath_ Skrevet 23. mars 2016 #19 Skrevet 23. mars 2016 Heisann Registrerte meg bare for å svare på denne posten. Har slitt med IBS i flere år nå og tilstanden forverret seg drastisk i November da magen var konstant oppblåst, sterke smerter pga. luftlommer som flyttet rundt på seg. Måtte løsne på 3-4 beltehakk etter denne forverringen og ga seg aldri. Dette førte til innleggelse på sykehus for en haug med tester, time hos ernæringsfysiolog (som sterkt frarådet FODMAP-dietten forøvrig). Uten å ha lest meg opp mot fasting, så valgte jeg å prøve det. Er på 3 dagen nå, men allerede etter første dag så var det som å gå 4 mnd. tilbake i tid før forverringen. Da gikk lufta like fort ut igjen som den kom. Det var noe mer levelig. Så vil nok jeg også si at dette er egen erfaring, ikke påstand om at dette er mirakelkuren. Mulig alt kommer tilbake igjen når jeg begynner å spise imorgen, men vi får se. Fant denne posten via google da jeg søkte for å finne ut om andre hadde prøvd dette. Tydeligvis. Finner masse utenlandske artikler også, som jeg skal hive meg over NUH
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #20 Skrevet 23. mars 2016 Kommer an på hvilken type mageproblemer du har. tenker det egentlig er forskjellige plager som alle kommer under IBS men som er ulike ting. Jeg har også mageproblemer, der jeg merker at magen av og til har vansker med å fordøye visse typer mat. Da hjelper det å vente med å spise til jeg kjenner meg tom i magen og klar til å spise mer. Dersom jeg fortsetter å spise, så blir jeg mer og mer oppblåst og føler meg stadig mer full i magen. Men jeg kan ikke spise "normalt" selv etter fasting. Jeg må være forsiktig med sukker og mye fett blant annet. Anonymkode: 221c2...be2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå