Gå til innhold

Hvordan uttaler du H&M?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Norge sier jeg Hennes & Mauritz, siden jeg bor i utlendighet så sier jeg eitch'n'em i dagligtale. 

Lurer på om noen hadde forstått meg hadde jeg sagt Hennes & Maurtiz, må jaggu prøve en dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriz og mauritz sier jeg, er feil men folk skjønner hva jeg snakker om for det meste XD

Anonymkode: 0fa85...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt mellom håem og hennesåmøuris, der øu er en lyd et sted mellom ø og au

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hennes åg mæuritz. Er 22, alle sier det her

Anonymkode: ab428...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Og før det... Hans&Hennes. SÅ gammal er JEG. 😡

Forøvrig uttaler jeg det som deg. Eitsj'n'Em. ☺


H&M har aldri hett Hans & Hennes. Bare Hennes, før navnet ble forandret til Hennes & Mauritz i 1968.
Jeg tror jeg sier Hennes og Mauritz, Hå-Em eller Hennes, alt ettersom.

Anonymkode: be32e...bea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bare leser det inni hodet mitt "sier" jeg "håem". Når jeg faktisk snakker sier jeg "hennes og mauritz".

Anonymkode: e575e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


H&M har aldri hett Hans & Hennes. Bare Hennes, før navnet ble forandret til Hennes & Mauritz i 1968.
Jeg tror jeg sier Hennes og Mauritz, Hå-Em eller Hennes, alt ettersom.

Anonymkode: be32e...bea

Jaja Lev i den trua, da. ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, takk for alle svarene!

Det var overraskende at så mange sier Hennes og Mauritz, det er vel endel år siden det faktisk sto det på butikkene deres? Men godt å høre at jeg ikke er helt akterutseilt, da :tongue:

Anonymkode: 56935...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "Hennes" i denne forbindelse jentenavnet "Henne" i genitiv (eiendomsform)? Hvis det er tilfelle, skulle forretningsnavnet være "Hennes og Mauritz' ". Vi bruker ikke "s" etter navn som slutter på s-lyd for å betegne eierskap, men apostrof. I dagligtale ville nok noen sagt Mauritz sin/sitt, altså brukt garpegenitiv.

Forøvrig sier jeg (av gammel vane sikkert) Hennes og Mauritz.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Arabella skrev:

Er "Hennes" i denne forbindelse jentenavnet "Henne" i genitiv (eiendomsform)? Hvis det er tilfelle, skulle forretningsnavnet være "Hennes og Mauritz' ". Vi bruker ikke "s" etter navn som slutter på s-lyd for å betegne eierskap, men apostrof. I dagligtale ville nok noen sagt Mauritz sin/sitt, altså brukt garpegenitiv.

Du verden.... 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier håemm. Ante ikke at det hadde hett hans & hennes før, der lærte jeg noe nytt idag og. :) Men husker de hadde et merke som het "hennes" for mange år siden. Nå er det vel bare divided, h&m og h&m exclucive. L.O.G.G eksisterer kanskje fortsatt? Jada, vet at alle merkene er h&m sine egne før noen kommenterer det. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Salka skrev:

L.O.G.G eksisterer kanskje fortsatt?

Ja og det er det beste klesmerket de fører, etter min mening. Elsker alle klærne jeg har som er L.O.G.G.

Anonymkode: 67955...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan faktisk ikke huske å ha hørt noen bruke "H&M" muntlig, bare skriftlig. Hverken "hå og emm" eller "håem/håemm" har jeg hørt, tror jeg, det lyder i hvert fall helt ukjent når jeg prøver å si det høyt. Jeg har hørt "Hennes" noen ganger, men jeg er klart mest vant til at folk sier "Hennes & Mauritz". Det gjør jeg også selv, selv om det er ytterst sjelden jeg prater om kleskjeder i det hele tatt.

Dersom det skulle være forskjeller på kjønn, alder eller hvor i landet man er fra: Jeg er mann, midt i 20-årene og fra Oslo.

12 minutter siden, Arabella skrev:

Er "Hennes" i denne forbindelse jentenavnet "Henne" i genitiv (eiendomsform)?

Hennes var en kleskjede som solgte dameklær, og den het "Hennes" som i det personlige pronomenet. Hennes kjøpte så opp foretaket Mauritz Widforss, som også solgte herreklær, og kalte seg etter sammenslåingen Hennes & Mauritz. Å fortsatt hete "Hennes" og selge klær til begge kjønn ville vært rart når de ikke lenger var en butikk kun for kvinner. Å hete "Hennes & Mauritz Widforss" ville vært enda merkeligere, som om det var ekteparet Hennes Widforss og Mauritz Widforss, og i tillegg gi det minste firmaet som ble kjøpt opp det meste av det nye navnet. De valgte i hvert fall denne varianten, som kanskje er den minst uelegante av de tre alternativene når man først hverken ønsket å gi slipp på den etablerte merkevaren "Hennes" eller hive på et "Hans", selv om det kanskje ikke er helt heldig.

... Og nå lover jeg å legge meg. Det er midt på dagen, men det er åpenbart leggetid når jeg skriver et avsnitt om navnevalget til en svensk klesbutikk etter et oppkjøp på sekstitallet.

Anonymkode: 9dd04...690

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan faktisk ikke huske å ha hørt noen bruke "H&M" muntlig, bare skriftlig. Hverken "hå og emm" eller "håem/håemm" har jeg hørt, tror jeg, det lyder i hvert fall helt ukjent når jeg prøver å si det høyt. Jeg har hørt "Hennes" noen ganger, men jeg er klart mest vant til at folk sier "Hennes & Mauritz". Det gjør jeg også selv, selv om det er ytterst sjelden jeg prater om kleskjeder i det hele tatt.

Dersom det skulle være forskjeller på kjønn, alder eller hvor i landet man er fra: Jeg er mann, midt i 20-årene og fra Oslo.

Hennes var en kleskjede som solgte dameklær, og den het "Hennes" som i det personlige pronomenet. Hennes kjøpte så opp foretaket Mauritz Widforss, som også solgte herreklær, og kalte seg etter sammenslåingen Hennes & Mauritz. Å fortsatt hete "Hennes" og selge klær til begge kjønn ville vært rart når de ikke lenger var en butikk kun for kvinner. Å hete "Hennes & Mauritz Widforss" ville vært enda merkeligere, som om det var ekteparet Hennes Widforss og Mauritz Widforss, og i tillegg gi det minste firmaet som ble kjøpt opp det meste av det nye navnet. De valgte i hvert fall denne varianten, som kanskje er den minst uelegante av de tre alternativene når man først hverken ønsket å gi slipp på den etablerte merkevaren "Hennes" eller hive på et "Hans", selv om det kanskje ikke er helt heldig.

... Og nå lover jeg å legge meg. Det er midt på dagen, men det er åpenbart leggetid når jeg skriver et avsnitt om navnevalget til en svensk klesbutikk etter et oppkjøp på sekstitallet.

Anonymkode: 9dd04...690

Tusen takk for en grundig gjennomgåelse og forklaring på dette navnet! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...