Gå til innhold

Tilsnakk fra annen forelder pga spiseregler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg respekterer andres regler. Men skjønner man grunnen til regelen, så er det lettere å huske. Det er vanskeligere å huske en regel som strider mot ens fornuft. 

Familien kunne f.eks forklart hvorfor når de sa regelen eller korrigerte. Er det pga økonomi, så kan man gjerne kjøpe billigere pålegg, og sette en grense på 2 pålegg pr skive, så ungene lærer å variere litt. 

Anonymkode: 80d82...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Familien kunne f.eks forklart hvorfor når de sa regelen eller korrigerte. Er det pga økonomi, så kan man gjerne kjøpe billigere pålegg, og sette en grense på 2 pålegg pr skive, så ungene lærer å variere litt. 

Anonymkode: 80d82...4df

Familien må da virkelig få velge selv om de ønsker å kjøpe mye billig pålegg, eller lite kvalitetspålegg.  Dersom familien er fornøyd med sitt valg så skal de vel ikke måtte endre dette fordi besøkende synes det er rart eller vanskelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange har så mange sære regler på mat for barna, har aldri holdt på sånn. Altså noen ting er jo greit, men hvis det blir mye regler med mat blir det så mye styr. Men så er det jo også så mange nå for tiden som er helt hysteriske når det gjelder mat. Lavkarbo, glutenfritt og laktosefritt og gud vet hva. Skulle tro at majoriteten av befolkningen har både cøliaki og laktoseintoleranse og alle typer matallergier på en gang. Blir snart sprø av disse matfrikene! Hvordan tror dere folk overlevde i gamle dager egentlig? Vi hadde vært utdødd som art for lenge siden, hvis vi var så ømfintlige som mange skal ha det til!

Anonymkode: 4b32e...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lov til å synes noe er rart selv om det ikke er rart for deg.

Javisst, men det sto ikke "jeg synes reglene er rare", det sto at de er rare. Da har man beveget seg bort fra privat synsing og iført seg en slags offentlig dommerkappe.

Anonymkode: 2fd18...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12 January 2016 at 11.35, AnonymBruker skrev:

Tror de fleste barn (og voksne) forstår at det er forskjell på cafe og hjemme. 

Anonymkode: 13920...0af

Men hva er logikken i det? 

Anonymkode: 065f4...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er logikken i det? 

Anonymkode: 065f4...e11

Jeg synes det er greit å lære barna forskjell på "fest" og hverdag. Et av mine gode minner fra barndommen er når jeg fikk bli med mor på kafe og da fikk store rekesmørbrød. Reker hadde vi aldri hjemme til hverdags så for meg var det stas og kjære minner disse kafebesøkene. 

Hvis man skal få alt bestandig så finnes det ikke noe å glede seg til, alt blir dagligdags. Jeg liker at det er en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javisst, men det sto ikke "jeg synes reglene er rare", det sto at de er rare. Da har man beveget seg bort fra privat synsing og iført seg en slags offentlig dommerkappe.

Anonymkode: 2fd18...b55

Så jeg kan ikke si til en annen at "du er pen" tilfelle en kverulant spretter frem og sier "Nei, hun ER ikke pen, tror du at du sitter på fasiten eller??? Folk har forskjellig smak. Du sa ikke at du SYNES hun er pen" 

Dommerkappe :fnise: 

Anonymkode: 80d82...4df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dommerkappe :fnise: 

Mulig du ikke kjenner til det plagget heller, men det er ingen grunn til å fnise som en tåpelig småpike.

Anonymkode: 2fd18...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du ikke kjenner til det plagget heller, men det er ingen grunn til å fnise som en tåpelig småpike.

Anonymkode: 2fd18...b55

Kan du ikke argumentere i mot argumentene mine, i stedet for å bare henge deg opp i hvordan jeg uttrykker meg?

Anonymkode: 80d82...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du ikke kjenner til det plagget heller, men det er ingen grunn til å fnise som en tåpelig småpike.

Anonymkode: 2fd18...b55

Du synes ikke det er noen grunn, mente du vel.

Anonymkode: ca414...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 10.1.2016 at 14.26, morhjertegod skrev:

Hva er grunnen til at denne familien er så kiiipe med pålegg, drikke osv. Har de dårlig råd? Vet en del eldre er slik, at man skal spise seg mett på brød ikke fråtse i pålegg fordi det er så dyrt. Man må vel bare lære barna sine at det må føle litt på det hos andre, ikke overdrive. Mange av mine barns venner elsker spise her, vi sparer ikke på noe. Her har vi ikke regler, har ikke vært nødvendig, men enig med ts, bedre med masse godt pålegge og lite brød en motsatt :o)

Og dersom de skulle ha dårlig råd? Er det noe å skamme seg over ? 

Tenker at det er opp til en hver familie å bestemme selv hvordan man vil ha det hjemme. Så er det opp til besøkende å knekke koden "hvordan ting fungerer her"..... dette er litt av lærdommen i livet... la det ligge og forklar barnet ditt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...