Gå til innhold

Unngå vektøkning av kortisontabletter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, jeg er midt i vektnedgang og så har jeg måttet begynt på Prednisolon. Jeg reagerer alltid på kortison og får fort bivirkninger. Tidligere har jeg alltid føket opp i vekt - da delvis pga stor matlyst. Denne gangen registerer jeg alle kalorier som vanlig og har ikke den sultfølelsen. Har gått på kortison i litt over en uke men må sannsynligvis øke dosen fra 30 mg til mye mer :-( Har gått opp ett kg allerede, på i underkant av en uke. Tror ikke det bare er vann for det har lagt seg på magen der jeg vanligvis legger på meg. 

Vet at jeg kommer til å klare å gå det ned igjen men lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan begrense vektøkning utenom å telle kalorier og trene? Er så lei av at kroppen jobber mot meg..

Anonymkode: d1d04...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tommelfingerregel er at du legger på deg 1 kg vann pr 1,25 mg prednisolon, så det er ikke usannsynlig at du har lagt på deg 1 kg vann på en uke.  Og det til tross for at det er magen som blir større.

Ellers må du være oppmerksom på at høy dose prednisolon automatisk gir en stressrespons i kroppen, og stressresponsen  kan øke dersom du trener hardt i tillegg, og stress fører til økt fettlagring. 
Prednisolon er også et nedbrytende steroid, så hard belastning kan føre til at du bryter kroppen ned mer enn den bygges opp. Høye doser medfører stort sett alltid iatrogen (medisinindusert) Cushing, som går over når dosen reduseres.

Trening bør du fortsette med, men den bør være lavintensiv så lenge du går på høy dose. Lav vekt med flere repetisjoner er bedre enn høy vekt med få repetisjoner.  Kondisjonstrening i pulssone 1 (opp til 70 % av makspuls) er bedre enn trening i høyere pulssoner.

 

(PS: Dette er kun min erfaring, etter å ha gått 4 år på prednisolon.)

 

Anonymkode: 8a804...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 1 kg pr 1,25 mg var mye! Men håper inderlig at det er vann som er forklaringen. Det er ikke det foreløpig ene kiloet som er et problem, men de potensielt 9 andre jeg frykter er på vei. 

Jeg trener høyintensiv kondisonstrening + styrke men skal trappe ned på styrke disse ukene her. Får i tillegg søvnproblemer av Prednisolon og det skaper vel en stressreaksjon for kroppen det også. Skulle ønske det fantes mer fornuftige alternativer til kortisontabletter.

Anonymkode: d1d04...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å si at kortison er djevelens vidundermedisin.
At en medisin som fungerer på bra skal ha så store konsekvenser ved bruk er grusomt.

Jeg gjenkjenner alt du forteller, også søvnproblemene, men de fleste problemene mine på prednisolon, inkludert vektøkning ut over vannvekt, ble redusert da jeg ble oppmerksom på den økte stressresponsen, og fokuserte på lavintensiv trening, og det å redusere fysisk stress i hverdagen.

Jeg håper at du klarer det samme. :)

Anonymkode: 8a804...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En tommelfingerregel er at du legger på deg 1 kg vann pr 1,25 mg prednisolon, så det er ikke usannsynlig at du har lagt på deg 1 kg vann på en uke.  Og det til tross for at det er magen som blir større.

Ellers må du være oppmerksom på at høy dose prednisolon automatisk gir en stressrespons i kroppen, og stressresponsen  kan øke dersom du trener hardt i tillegg, og stress fører til økt fettlagring. 
Prednisolon er også et nedbrytende steroid, så hard belastning kan føre til at du bryter kroppen ned mer enn den bygges opp. Høye doser medfører stort sett alltid iatrogen (medisinindusert) Cushing, som går over når dosen reduseres.

Trening bør du fortsette med, men den bør være lavintensiv så lenge du går på høy dose. Lav vekt med flere repetisjoner er bedre enn høy vekt med få repetisjoner.  Kondisjonstrening i pulssone 1 (opp til 70 % av makspuls) er bedre enn trening i høyere pulssoner.

 

(PS: Dette er kun min erfaring, etter å ha gått 4 år på prednisolon.)

 

Anonymkode: 8a804...1e7

Så mye per mg? Jeg fikk 4 g ( 4000mg) over fem dager nå nettopp. Gikk opp ca 7 kg de dagene, magen ble vond og stram og jeg fikk "måneansikt". Endel går ut igjen de første ukene, men de siste kg sitter godt..

Anonymkode: f2e71...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye per mg? Jeg fikk 4 g ( 4000mg) over fem dager nå nettopp. Gikk opp ca 7 kg de dagene, magen ble vond og stram og jeg fikk "måneansikt". Endel går ut igjen de første ukene, men de siste kg sitter godt..

Anonymkode: f2e71...b3b

Variasjonene er store ut i fra dose, varighet osv.
Dette er det som er forventet gjennomsnittlig vektøktning (vann) ved langtidsbehandling med prednisolon. 

Noen binder mer vann, andre mindre, og dess kortere tid på høy dose, dess mindre økning i vannvekt.  Gjennomsnittlig vannvekt ved 5 mg er ca 4-5 kg, 10 mg 8-10 kg, 20 mg 15-20 kg osv.
 


Hva som er vanlig ved korttidsbehandling med så høy dose som du beskriver vet jeg ikke.

 

Anonymkode: 8a804...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...