Gå til innhold

Viss det finnes en gud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor tror du han skulle bry seg om mennesket av alle dyr/planter, planeter (ja egentlig alt som eksisterer), hvorfor mennesket?

Anonymkode: d8d0f...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå finnes det ingen gud i den forstand du mener.... men for å følge tankegangen : Alle som som har skapt/lagd noe bryr seg som regel om det. Så den guden du prater om bryr seg vel ikke kun om mennesket. (Om der var en gud trur jeg nok han var passe møkklei oss mennesker.... 😛)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du han skulle bry seg om mennesket av alle dyr/planter, planeter (ja egentlig alt som eksisterer), hvorfor mennesket?

Anonymkode: d8d0f...5e2

Hvis det finnes en gud så tror jeg kanskje han skulle bry seg om mennesket fordi han har troen på at vi vil få "dagene til å gå rundt". Jeg tror "gud" vet at nesten alle situasjoner vi kommer ovenfor vil vi komme oss igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Nå finnes det ingen gud i den forstand du mener.... men for å følge tankegangen : Alle som som har skapt/lagd noe bryr seg som regel om det. Så den guden du prater om bryr seg vel ikke kun om mennesket. (Om der var en gud trur jeg nok han var passe møkklei oss mennesker.... 😛)

Det samme tenker jeg, men det at folk tror at gud/gudene verdsetter mennesket mer en andre dyr/planter det er det som er merkelig. De Fleste religioner er mennesket nr1, det er ikke vanskelig å tenke seg til. Siden det er skapt og brukes av mennesker. Men det at folk tror at mennesket er mer elsket/verdt en dyr/planter av en alternativ gud er noe jeg synes er merkelig.

Anonymkode: d8d0f...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det samme tenker jeg, men det at folk tror at gud/gudene verdsetter mennesket mer en andre dyr/planter det er det som er merkelig. De Fleste religioner er mennesket nr1, det er ikke vanskelig å tenke seg til. Siden det er skapt og brukes av mennesker. Men det at folk tror at mennesket er mer elsket/verdt en dyr/planter av en alternativ gud er noe jeg synes er merkelig.

Anonymkode: d8d0f...5e2

Til siste setningen : Den er jeg enig i siden kun mennesker er onde. Alt annet av skapninger har heldigvis ikke den "evnen" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, snoopy_93 skrev:

Hvis det finnes en gud så tror jeg kanskje han skulle bry seg om mennesket fordi han har troen på at vi vil få "dagene til å gå rundt". Jeg tror "gud" vet at nesten alle situasjoner vi kommer ovenfor vil vi komme oss igjennom

"Dagene til å gå rundt" det vil de jo gjøre uansett om vi eksisterer eller ikke. Og til det siste så tror jeg nok at vi en dag kommer ovenfor en situasjon som vi ikke kommer oss igjennom ved mindre vi gjør andre planeter beboelige og forflytter oss dit, men det kan jo hende vi greier det i fremtiden (skape ozonlag, forflytte planeter slik at de er i rett lengde fra solen elc).

Anonymkode: d8d0f...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Dagene til å gå rundt" det vil de jo gjøre uansett om vi eksisterer eller ikke. Og til det siste så tror jeg nok at vi en dag kommer ovenfor en situasjon som vi ikke kommer oss igjennom ved mindre vi gjør andre planeter beboelige og forflytter oss dit, men det kan jo hende vi greier det i fremtiden (skape ozonlag, forflytte planeter slik at de er i rett lengde fra solen elc).

Anonymkode: d8d0f...5e2

Leste nylig at Ozonlaget vi har begynner å bli bedre og at det er bedre nå enn det var på 80-tallet eller noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Til siste setningen : Den er jeg enig i siden kun mennesker er onde. Alt annet av skapninger har heldigvis ikke den "evnen" !

Dyr kan også være onde også, drepe for moro skyld osv. Men du tenker kanskje på ondskapen som kun vi mennesker er i stand til å utføre.

Anonymkode: d8d0f...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du han skulle bry seg om mennesket av alle dyr/planter, planeter (ja egentlig alt som eksisterer), hvorfor mennesket?

Anonymkode: d8d0f...5e2

Les bibelen, du.

Anonymkode: 67197...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Les bibelen, du.

Anonymkode: 67197...766

Hvorfor bibelen, hvorfor ikke Koranen. Sant at islam er et biprodukt av kristendommen. Er like logisk å lete i Koranen som bibelen viss jeg skal lete etter svar.

Anonymkode: d8d0f...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dyr kan også være onde også, drepe for moro skyld osv. Men du tenker kanskje på ondskapen som kun vi mennesker er i stand til å utføre.

Anonymkode: d8d0f...5e2

Nei! ...Dyr kan være lystmordere, ja.  En skadet tiger, f.eks. Men ond er den ikke!

 Så, ja...er menneskers unike evne til bevisst ondskap jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge kristendommen så skapte Gud mennesket i sitt eget bildet, altså Guds skikkelse skal liksom ligne på oss. Mennesket ble også i følge kristendommen skapt den siste dagen og var "mesterverket" hans...

Mennesker har generelt alltid trodd at vi er spesielle, og derfor tillatt oss selv en del friheter i forhold til hva vi gjør mot andre dyr og naturen generelt. Min personlige mening er at det ikke er noe som skiller oss fra andre dyr med tanke på verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les bibelen, du.

Anonymkode: 67197...766

Beklager, men eventyrbøker har aldri bevist noe. Ikke H.C. Andersen, ikke Asbjørnsen&Moe, ikke brødrene Grimm...

Og slett ikke den mest tåpelige... Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, frøkna skrev:

Ifølge kristendommen så skapte Gud mennesket i sitt eget bildet, altså Guds skikkelse skal liksom ligne på oss. Mennesket ble også i følge kristendommen skapt den siste dagen og var "mesterverket" hans...

Mennesker har generelt alltid trodd at vi er spesielle, og derfor tillatt oss selv en del friheter i forhold til hva vi gjør mot andre dyr og naturen generelt. Min personlige mening er at det ikke er noe som skiller oss fra andre dyr med tanke på verdi.

Det er akkurat dette hvordan går det an å tro dette når dette er menneskeskapt? Viss flere arter enn oss hadde påstått dette så kunne det kanskje ligge noe i det, men siden det er kun vi mennesker som påstår dette så er det ulogisk at det kan være sant. 

Anonymkode: d8d0f...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme tenker jeg, men det at folk tror at gud/gudene verdsetter mennesket mer en andre dyr/planter det er det som er merkelig. De Fleste religioner er mennesket nr1, det er ikke vanskelig å tenke seg til. Siden det er skapt og brukes av mennesker. Men det at folk tror at mennesket er mer elsket/verdt en dyr/planter av en alternativ gud er noe jeg synes er merkelig.

Anonymkode: d8d0f...5e2

Det er ifølge kristendommen ikke merkelig.Gud skapte oss i sitt bilde(vi er altså lik Gud).Han lot menneskene herske over jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
9 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Beklager, men eventyrbøker har aldri bevist noe. Ikke H.C. Andersen, ikke Asbjørnsen&Moe, ikke brødrene Grimm...

Og slett ikke den mest tåpelige... Bibelen.

For å svare på dette,så bør du jo kunne litt.Uansett om du mener Bibelen er tåpelig,så er det grunnlaget for HI.Gud kommer fra Bibelen,det er derav vi "vet"hvem Gud er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Blomsterert skrev:

For å svare på dette,så bør du jo kunne litt.Uansett om du mener Bibelen er tåpelig,så er det grunnlaget for HI.Gud kommer fra Bibelen,det er derav vi "vet"hvem Gud er.

En gud er så mangt! Ikke bare den bibelske. Hva med våre egne norrøne?  Og hva med alle urfolks guder som SLETT ikke var bibelske. Alle disse eksisterte leeenge før den kristendommen som tok fra alle trosfriheten fordi de var "hedninger og gudløse" fantes. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat dette hvordan går det an å tro dette når dette er menneskeskapt? Viss flere arter enn oss hadde påstått dette så kunne det kanskje ligge noe i det, men siden det er kun vi mennesker som påstår dette så er det ulogisk at det kan være sant. 

Anonymkode: d8d0f...5e2

Veldig mange mennesker er religiøse, og all religion er så klart menneskeskapt. At religion er menneskeskapt er ikke den eneste logiske bristen i religon, spør du meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
5 minutter siden, Jerry Lee skrev:

En gud er så mangt! Ikke bare den bibelske. Hva med våre egne norrøne?  Og hva med alle urfolks guder som SLETT ikke var bibelske. Alle disse eksisterte leeenge før den kristendommen som tok fra alle trosfriheten fordi de var "hedninger og gudløse" fantes. ☺

Ok.Jeg antok hun mente Guden fra Bibelen.Men de andre Gudene var vel også lik oss? Og de "hevet"seg vel også over dyrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Det jeg vet er at urbefolkning av alle varianter...samer, indianere i hele Americas, inuitter, australske aboriginere og afrikanske urfolk anså menneske og dyr for å være et. Man utryddet ikke dyr for profitt...man levde av og med dem. Tok vare på bestandene av "matdyr". Og de dyrket sine guder i henhold til og i samsvar med naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...