AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg må jobbe ganske hardt for å holde ved like språk osv. Saken er at jeg kanskje snart skal til utlandet, og håper da at jeg lærer å bruke det der. for jeg er ikke en teoretiker. I dag satt jeg ved siden av noen på bussen, eldre mann faktisk. Han snakket 3 språk. Han snakket med ei dame som satt ved siden av og hun sa hun kunne 5 språk. Han snakket de språkene han kunne og det bra og. han sa han reiste mye. Og jeg kan norsk. og så vidt engelsk. jeg kan nesten ikke snakke noe annet. Det er så forferdelig å holde ved like alt. rekker liksom ingenting. Har en kompis, som tar språk som bare det. En gang, av en eller annen grunn, slo han om til en vestlandsdialekt. Skulle jeg prøvd, hadde jeg kanskje klart et par ord, for så å ikke vite hva ordet er på den dialekten og avsløre aksenten. Når jeg snakker bokmål så sier enkelte at de hører at jeg er fra en viss plass. Jeg har bodd i bokmålsnakkende sted i over 1 år nå og aksenten er fortsatt i talen min! Og kompisen min klarer å høres ut som han er fra både tyskland og england om han vil det. Jeg tenker at de som tar ting fort, har veldig bra utstråling. for de er morsomme når de forteller ting og nesten det man kaller skuespillere? for de kan jo være så mye. Jeg går og irriterer meg så jævlig over at eg liksom ikke helt føler jeg når op til andre. Hvordan lærer mer effektivt? Anonymkode: 072a1...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg lurer mest på hvorfor du tvinger deg selv til å snakke en annen dialekt enn den du egentlig har. Anonymkode: c77e1...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Del Skrevet 7. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer mest på hvorfor du tvinger deg selv til å snakke en annen dialekt enn den du egentlig har. Anonymkode: c77e1...ca2 Fordi jeg ikke vil ha dialekten min. Anonymkode: 072a1...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Del Skrevet 7. januar 2016 Noen har godt språkøre, og tar språk raskt, andre må jobbe for å lære. Finn deg en person som snakker det språket du trenger øvelse i, og snakk med vedkommende. Muntlig er ofte lettere enn skriftlig. Anonymkode: 87cd0...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Del Skrevet 7. januar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg ikke vil ha dialekten min. Tro meg, det høres mye verre ut når noen legger om og ikke mestrer dialekten de forsøker å snakke. Anonymkode: c77e1...ca2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #6 Del Skrevet 7. januar 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tro meg, det høres mye verre ut når noen legger om og ikke mestrer dialekten de forsøker å snakke. Anonymkode: c77e1...ca2 nettopp! og derfor må jeg finne raskere måter å lære det på. noen tar det med en gang! fy faen, skulle operert den supertreige hjernen her! Anonymkode: 072a1...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #7 Del Skrevet 7. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: nettopp! og derfor må jeg finne raskere måter å lære det på. noen tar det med en gang! fy faen, skulle operert den supertreige hjernen her! Anonymkode: 072a1...800 Hva med å drite i å skulle endre på dialekten din og snakk slik det er naturlig for deg? Anonymkode: c77e1...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #8 Del Skrevet 7. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å drite i å skulle endre på dialekten din og snakk slik det er naturlig for deg? Anonymkode: c77e1...ca2 Fordi jeg ikke gir meg før jeg har fått bevist for meg selv at jeg faktisk klarer å lære noe. Anonymkode: 072a1...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #9 Del Skrevet 4. mars 2016 Den 7.1.2016 at 17.51, AnonymBruker skrev: Jeg må jobbe ganske hardt for å holde ved like språk osv. Saken er at jeg kanskje snart skal til utlandet, og håper da at jeg lærer å bruke det der. for jeg er ikke en teoretiker. I dag satt jeg ved siden av noen på bussen, eldre mann faktisk. Han snakket 3 språk. Han snakket med ei dame som satt ved siden av og hun sa hun kunne 5 språk. Han snakket de språkene han kunne og det bra og. han sa han reiste mye. Og jeg kan norsk. og så vidt engelsk. jeg kan nesten ikke snakke noe annet. Det er så forferdelig å holde ved like alt. rekker liksom ingenting. Har en kompis, som tar språk som bare det. En gang, av en eller annen grunn, slo han om til en vestlandsdialekt. Skulle jeg prøvd, hadde jeg kanskje klart et par ord, for så å ikke vite hva ordet er på den dialekten og avsløre aksenten. Når jeg snakker bokmål så sier enkelte at de hører at jeg er fra en viss plass. Jeg har bodd i bokmålsnakkende sted i over 1 år nå og aksenten er fortsatt i talen min! Og kompisen min klarer å høres ut som han er fra både tyskland og england om han vil det. Jeg tenker at de som tar ting fort, har veldig bra utstråling. for de er morsomme når de forteller ting og nesten det man kaller skuespillere? for de kan jo være så mye. Jeg går og irriterer meg så jævlig over at eg liksom ikke helt føler jeg når op til andre. Hvordan lærer mer effektivt? Anonymkode: 072a1...800 Finn deg en språkpartner og skriv til denne om ting du er opptatt av og interessert i. Da vil du mest sannsynlig lære mye mer effektivt enn du gjorde på skolen. A Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #10 Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg har lest en del om hvordan språk (og da også dialekt om vi strekker det litt) er nært knyttet til identitet og hvordan vi ser verden, så kanskje de hjelper treningen din å late som om du er en annen og overdrive litt i begynnelsen, som om du skulle spilt en rolle. Jeg synes iallefall det er mye lettere å parodiere en dialekt med litt overdrivelse i toneleiet. Anonymkode: c9a19...421 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 4. mars 2016 #11 Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg studerer nå mine femte og sjette språk, og jeg føler at du har feil holdning til språk. Det høres ut som om du vil lære språk pga. prestisje. Du vil snakke en annen dialekt fordi du ikke føler at din egen er "fin nok" og du vil lære språk fordi du ser at andre kan mange, og du ønsker samme type oppmerksomhet. Her er mine råd. - ALT du kan av språk er bra. Aldri prøv å gi slipp på et språk eller en dialekt, fordi hvert eneste ord og rare uttale er med på å utvikle deg videre. Se verdien av absolutt alt det språklige du kan. Om du mister ditt morsmål, så mister du din hovedkilde til mer læring. - Lær det fordi du vil. Ikke lær tysk eller kinesisk bare fordi du vil kunne si til folk at du kan de språkene. FInn glede i språkene selv. Deres egenverdi, uansett om de hadde hatt absolutt null nytte for deg i det virkelige liv. Det gjør det tusen ganger enklere å lære språk, og jeg tror det er her uttrykket "språkøre" kommer fra. Det er dårlig gjort å skylde på at noen liksom bare har godt "språkøre" og derfor ikke trenger å jobbe hardt for a lære språk, for mange jobber utrolig hardt, og de elsker det de gjør, og derfor gjør de det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå