Gå til innhold

Skriver alltid slike feil (kjendte, barnselig etc)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat barnslig og kjente har jeg lært meg. Men typisk slike feil skriver jeg der jeg legger til en e i ordet/glemmer en e: vanskelig/vansklig (akkurat den kan jeg også..) Vanskelig å komme på eksempler. Så legger jeg til eller glemmer en ''d''. Kjente/kjendte sunt/sundt.

Er det noen som kan ramse opp flere slike typiske feil på akkurat dette jeg sliter med?

Hver gang jeg skriver et ord på KG som er av det slag så googler jeg. I hvert eneste innlegg jeg skriver googler jeg raskt, det tar kun 3 sekund. Likevel lærer jeg meg ikke de ordene. Det er mest fordi andre på KG også skriver de feil. Dersom noen i et hovedinnlegg skriver: syntes du hun er en kjærring? Så kan jeg, om jeg ikke tenker meg om, svare: ja jeg syntes hun er en kjærring. I dette eksempelet vet jeg jo hvordan det skrives da, men. Det skulle vært som på word-dokument der de automatisk retter ordene/kommer eksempler, da blir de lettere å lære de. Jeg følte jeg var kjempegod i rettskrivning før. Når andre skriver ordet rett så tror jeg andre kopier det ubevisst. 

Selvom folk forstår hva jeg mener så kan det raskt bli brukt imot meg i debatter og slik, spesielt på kvinneguiden. Så skal jeg ta privatisteksamen i norsk, men det kan være man bruker word da? Så får man kanskje ordbok. 

Anonymkode: fb35f...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste er å skrive for hånd på papir, da får du mer følingen med det du skriver. Det å lese bøker hjelper også mye. Men ettersom man blir eldre og kanskje verken skriver for hånd eller leser så mye lenger så kan ordene glippe oftere.

Anonymkode: c5a99...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver egentlig ganske greit og feilfritt, men har også enkelte feil noen steder. Det er ganske merkelig, men enkelte ord skriver jeg med vilje feil, fordi jeg SYNES de burde staves sånn! :PTa for eksempel ordene "fyll" og "full". F.eks. uttrykket; "Nå er begeret fullt" staves det, altså med tre konsonanter etter hverandre, noe som bryter en regel. Ordet "fullt" er altså en regel som gir unntak fra den regelen. MEN, så har vi ordet som ligner da, ordet "fyll". Det skrives ikke "fyllt", der kommer regelen plutselig til bruk, ikke lov med tre konsonanter etter hverandre, så da er riktig stavemåte "fylt". En "L", ikke to. Det er en regel som irriterer meg, for det gjør at "fylt" ser feil ut, synes jeg. Så derfor skriver jeg det alltid feil med hensikt; "fyllt", på samme måte som det riktige ordet "fullt". Så det så.

I mange år skrev jeg en vanlig feil; ordet "nyskjerrig". Jeg visste ikke at det staves med "g", altså "nysgjerrig", før noen på et forum gjorde meg oppmerksom på det. Jeg ble kjempeflau over å aldri ha lagt merke til den feilen før. Ble veldig glad for at noen omsider forbarmet seg over meg og påpekte feilen, så jeg kunne rette den.

Jeg henger meg ofte opp i feil folk skriver, særlig hvis det er store feil. Som for eksempel ordet "forsåvidt". Man sier "du har forsåvidt rett", men mange skriver det med et helt annet ord; "du har forsovet rett"... Som om de har sovet for lenge, og forsovet seg!? Argh, jeg blir sprø når jeg ser folk skrive så feil. Det er liksom ikke bare stavingen som er feil, det er hele ordet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Million skrev:

Jeg henger meg ofte opp i feil folk skriver, særlig hvis det er store feil. Som for eksempel ordet "forsåvidt". Man sier "du har forsåvidt rett", men mange skriver det med et helt annet ord; "du har forsovet rett"... Som om de har sovet for lenge, og forsovet seg!? Argh, jeg blir sprø når jeg ser folk skrive så feil. Det er liksom ikke bare stavingen som er feil, det er hele ordet.

 

Det er egentlig snakk om tre ord her som har blitt sammentrukket til ett i muntlig tale. Den riktige skrivemåten er "for så vidt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en del skriver "aldrig", og lurer på hvor i all verden de får den g-en fra? Finnes det en eneste dialekt hvor man uttaler "aldri" med g på slutten? Opplys meg gjerne, i så fall!

Anonymkode: 2ccbd...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser en del skriver "aldrig", og lurer på hvor i all verden de får den g-en fra? Finnes det en eneste dialekt hvor man uttaler "aldri" med g på slutten? Opplys meg gjerne, i så fall!

Anonymkode: 2ccbd...d0f

I Stavanger-området er det en del som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pterinochilus skrev:

Det er egentlig snakk om tre ord her som har blitt sammentrukket til ett i muntlig tale. Den riktige skrivemåten er "for så vidt". 

Det er jeg for så vidt ( ;) ) klar over, men det er nok et eksempel på ord jeg mener ser riktige ut sånn. For mange år siden, på begynnelsen av nitti-tallet, var jeg gjennom en skrivetest på maskin i forkant av en jobb jeg søkte på. Da skrev jeg "forsåvidt" i et ord, og ble berømmet av han som feilsjekket meg fordi jeg hadde skrevet det riktig. I alle år siden har jeg derfor fortsatt å skrive det i et ord, selv om det nå til dags ikke er ansett for å være riktig lenger, men skal særskrives.

Irriterende i grunnen, at stavemåten og skrivemåten til en del ord endres med tiden. Ting som var korrekt da jeg gikk på skolen, er ikke lenger korrekt i dag. Jeg henger med så godt jeg kan, ved at jeg leser mye bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser en del skriver "aldrig", og lurer på hvor i all verden de får den g-en fra? Finnes det en eneste dialekt hvor man uttaler "aldri" med g på slutten? Opplys meg gjerne, i så fall!

Dansk! Og det skreiv vi før, som kjent.

 

11 timer siden, Million skrev:

I alle år siden har jeg derfor fortsatt å skrive det i et ord, selv om det nå til dags ikke er ansett for å være riktig lenger, men skal særskrives.
Irriterende i grunnen, at stavemåten og skrivemåten til en del ord endres med tiden. Ting som var korrekt da jeg gikk på skolen, er ikke lenger korrekt i dag.

Fortsett med å skrive nåtildags, idag, ifjor osv! Jeg leser Hamsun på nytt for tida, og der kryr det av sammenskrivninger. Den dagen byråkratene skriver like godt som Hamsun, skal jeg tenke på å endre min rettskrivning. 
Byråkratene skapte nylig en regel om at selvstendige ord skal særskrives, ergo "i dag". Men hva da med "i fjor"? "Fjor" er ikke et eget ord, det forekommer bare med i: "ifjor". Så mye for filolog-logikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.1.2016 at 20.21, AnonymBruker skrev:

Det skulle vært som på word-dokument der de automatisk retter ordene/kommer eksempler, da blir de lettere å lære de.

Nei, automatiske retteprogram er livsfarlig å bruke (mm (millimeter) blir til "med mer"), og forslaga som dukker opp, er som regel helt borti natta. Derimot er det nyttig å få en rød slange under mulig feilskrevne ord.
Ihvertfall den vanlige nettleseren Chrome til PC har dette innebygd, slik at alt jeg skriver på f.eks. KG blir kontrollert. Og takk for det, ellers hadde det sett skralt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å Finn på huskeregler for ordene. Jeg slet lenge med ordet "akkurat". Husket aldri hvor dobbeltkonsonanten skulle være. Men nå har jeg en regel hvor jeg bare tenker "først", så husker jeg at dobbeltkonsonanten kommer på første konsonant :)

Med ordet "vanskelig", kan du jo tenke fks: en vanskE, vanskElig... Eller si ordet sakte for deg selv, jeg regner med at du uttaler e-en eller?

Anonymkode: 5260a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. januar 2016 at 14.03, AnonymBruker skrev:

Ser en del skriver "aldrig", og lurer på hvor i all verden de får den g-en fra? Finnes det en eneste dialekt hvor man uttaler "aldri" med g på slutten? Opplys meg gjerne, i så fall!

Anonymkode: 2ccbd...d0f

De blir forvirret. På grunn av ord som "herlig, deilig, aktig" osv.

Anonymkode: 5260a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg har også mange av disse feilene, jeg tror selv jeg har lese og skrive vansker. Aldri noe problem om jeg har god tid, innleveringer, jobb osv. Da går jeg over, bruker skriveprogramm, sjekker om nødvendig. Jeg har også disse typiske en "e" "g""d" for mye, mange ord har jeg lært meg til hvordan skal skrives, men går det fort i svingene blir det fort feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir forvirret. På grunn av ord som "herlig, deilig, aktig" osv.

Anonymkode: 5260a...526

Nei, for i Stavanger sies de ordene du legger frem slik:

"Herligt, deiligt, aldrigt osv. 

Anonymkode: bb626...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for i Stavanger sies de ordene du legger frem slik: "Herligt, deiligt, aldrigt osv. 

Nei, i Stavanger (og mange andre steder) sier de nok "en herlig dag" (eller "herlige"). Men de samsvarsbøyer i intetkjønn med -t: "et herligt vær". Og som vanlig brukes intetkjønnsformen som adverb: "Dette smakte herligt". (Bokmål mangler -t i alle disse tilfellene, nynorsk likeså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 8. januar 2016 at 17.36, AnonymBruker skrev:

Nei, for i Stavanger sies de ordene du legger frem slik:

"Herligt, deiligt, aldrigt osv. 

Anonymkode: bb626...29c

De skriver vel ikke sånn... 

Anonymkode: 5260a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...