Gå til innhold

Fri for begge foreldre ved tilvenning i barnehagen?


Amarone

Anbefalte innlegg

Både jeg og mannen har mulighet til å få fri til barnehagetilvenning fra arbeidsgiver, og begge steder er standard at man får tre dager fri. Barnehagen ser gjerne at vi bruker mer enn de tre "vanlige dagene" på tilvenning dersom vi kan det 

Jeg lurer på hva dere andre gjør og hva som er vanlig? Altså at både mor og far tar ut velferdspermisjon for barnehagetilvenning (i vårt tilfelle altså 3+3 dager), eller at mor og far til sammen tar ut feks tre dager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke rett på fri med lønn, så derfor avspasere jeg bare første dagen, slik at jeg og far var der sammen. Dag to og tre tok far, han var i permisjon da. Bhg ønsket at vi bare brukte de tre dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amarone skrev:

Både jeg og mannen har mulighet til å få fri til barnehagetilvenning fra arbeidsgiver, og begge steder er standard at man får tre dager fri. Barnehagen ser gjerne at vi bruker mer enn de tre "vanlige dagene" på tilvenning dersom vi kan det 

Jeg lurer på hva dere andre gjør og hva som er vanlig? Altså at både mor og far tar ut velferdspermisjon for barnehagetilvenning (i vårt tilfelle altså 3+3 dager), eller at mor og far til sammen tar ut feks tre dager? 

Tre dager hver er best for barnet, da får h*n også en rolig start på uke nr 2:-) Hilsen førskolelærer på småbarn:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der begge to tre dager samtidig. Barnet trengte ikke mer tilvenning. Nr. 2 er litt mer forsiktig, så der vil vi kanskje trenge en uke. Vi gjør det som barnet har behov for selvfølgelig.

Anonymkode: 444d5...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest personalreglementet på begges arnbeidssted, nøye? Det er nemlignikke vanlig å få velferdspermisjon til barnehagetilvenning x 2, altså begge foreldre. 

På en av landets største arbeidsplasser har dette blitt sett på som misbruk av ordningen og medført trekk i lønn samt andre sanksjoner. 

Anonymkode: f8272...c5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør med barnehagen hvordan tilvenningen foregår der og planlegg ut av det, og kanskje ha noen ekstra dager hvor dere kan være der, i tilfelle rottefelle.

Med våre barn har vi i utgangspunktet kun trengt tre dager, hvor den andre dagen var vi der en time eller to, siste dagen var vi bare tilgjengelige og barnet fikk en veldig rolig, kort dag. Vi har aldri gjort dette sammen, da det har vært en av oss. (Dog prøvde de seg på en bisarr tilvenningen med sistemann, hvor vi til slutt måtte si fra til styrer om at la oss prøve noe annet og da var de "vanlige" tre dagene nok)

Anonymkode: fe722...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Vi tok noen dager hver, tror jeg tok første, far andre, så var far der kun et par timer tredje dag. Er det nødvendig at dere må vøre der begge to? Tror tre dager er det jeg har hørt de fleste bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med barnehagen hvordan tilvenningen foregår der og planlegg ut av det, og kanskje ha noen ekstra dager hvor dere kan være der, i tilfelle rottefelle.

Med våre barn har vi i utgangspunktet kun trengt tre dager, hvor den andre dagen var vi der en time eller to, siste dagen var vi bare tilgjengelige og barnet fikk en veldig rolig, kort dag. Vi har aldri gjort dette sammen, da det har vært en av oss. (Dog prøvde de seg på en bisarr tilvenningen med sistemann, hvor vi til slutt måtte si fra til styrer om at la oss prøve noe annet og da var de "vanlige" tre dagene nok)

Anonymkode: fe722...0f8

Hva gjorde barnehagen med nr 2 da? 

Anonymkode: 78404...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Vi har ikke planlagt å være der begge to samtidig. Så spørsmålet var egentlig om vi burde bruke seks dager istedet for tre - fordi vi kan. Jeg har ikke finlest personalreglementet, men tror ikke det står noe om at fri for begge foreldre er misbruk av ordningen, men det er skal jeg dobbeltsjekke. Uansett ser vi mer for oss eventuelle ekstradager er korte dager, ikke at vi er der hele tiden. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å bruke flere dager om man kan, de siste dagene kan man jo hente tidlig slik at det blir kortere dager. Sånn går ofte tilvenningen lettere da de små ikke blir så slitne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro alene med jenta mi et par ganger, null stress. Så ingen grunn til at vi begge skulle være der. Skulle vi bare sitte der og prate sammen mens jenta løp for å bli kjent med de andre barna? Jeg mener at jeg brukte 2 dager, hun elsket å være der så jeg fikk bare beskjed om å gå igjen med en gang på dag 3.:fnise:

Du får se det an, kanskje 3 tilvenningsdager er nok? Om ikke så har dere hvertfall 3 til.

Anonymkode: 27e05...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å være der begge to samtidig, hva skulle det være godt for? Derimot synes jeg det er en god idé å bruke tre dager hver, slik at barnet har seks dagers tilvenning, hvis dere har mulighet til det. Jeg synes egentlig tre dager er altfor lite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ikke krav på mer enn 3 dager tilsammen.

Utover det er misbruk av arbeidsgivers tilit. Skulkefri ser jeg det som.

Anonymkode: 51d20...123

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg ser ikke poenget med å være der begge to samtidig, hva skulle det være godt for? Derimot synes jeg det er en god idé å bruke tre dager hver, slik at barnet har seks dagers tilvenning, hvis dere har mulighet til det. Jeg synes egentlig tre dager er altfor lite.

Barn tåler jo litt da! Hvis de ikke dulles ihjel.

Mine barn var trygge med en gang. Jeg var der vel i 2 timer før jeg gikk en lengre tur, kom tilbake litt etc..Jeg hentet heller tidlig den første perioden for å bli kjent.

Folk diller for mye :) 

Anonymkode: 51d20...123

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke krav på mer enn 3 dager tilsammen.

Utover det er misbruk av arbeidsgivers tilit. Skulkefri ser jeg det som.

Anonymkode: 51d20...123

Hvor står det at man ikke har krav på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velferdspermisjon. 
For tilvenning av barn i barnehage: Inntil 3 dager lønnet permisjon når arbeidstakeren må være til stede hos barnet de første dagene i daginstitusjonen/barnehagen. Det forutsettes at det er nødvendig å være til stede. Det er også en forutsetning at ikke andre familiemedlemmer kan være til stede. 

For barns første skoledag gis permisjon en dag. Her gjelder de samme forutsetninger som for barn i barnehage. 

http://www.mammanett.no/barnehage/tilvenning_fri_permisjon

Anonymkode: 2acb8...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Velferdspermisjon. 
For tilvenning av barn i barnehage: Inntil 3 dager lønnet permisjon når arbeidstakeren må være til stede hos barnet de første dagene i daginstitusjonen/barnehagen. Det forutsettes at det er nødvendig å være til stede. Det er også en forutsetning at ikke andre familiemedlemmer kan være til stede. 

For barns første skoledag gis permisjon en dag. Her gjelder de samme forutsetninger som for barn i barnehage. 

http://www.mammanett.no/barnehage/tilvenning_fri_permisjon

Anonymkode: 2acb8...d29

Etter det du skriver her, så kan ikle begge foreldrene få fri til første skoledag engang, og det stemmer absolutt ikke.

 

Forskjellige arbeidsplasser har nok ulik praksis. Det er jo ikke slik st det er nedfelt i Norges lover. Både min, og mannens arbeidsgiver tenker heldigvis på barnets beste, og så på det som en selvfølge at vi tok ut tre dager hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn tåler jo litt da! Hvis de ikke dulles ihjel.

Mine barn var trygge med en gang. Jeg var der vel i 2 timer før jeg gikk en lengre tur, kom tilbake litt etc..Jeg hentet heller tidlig den første perioden for å bli kjent.

Folk diller for mye :) 

Anonymkode: 51d20...123

 

Synes du virkelig det er dilling å mene at et barn trenger mer enn tre dager på å gå over fra å ha vært hjemme med foreldrene hele sitt liv til å skulle være (altfor) mange timer i barnehage hver dag? Da er jeg i såfall glad for å være en forelder som diller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Arkana skrev:

 

Synes du virkelig det er dilling å mene at et barn trenger mer enn tre dager på å gå over fra å ha vært hjemme med foreldrene hele sitt liv til å skulle være (altfor) mange timer i barnehage hver dag? Da er jeg i såfall glad for å være en forelder som diller.

Ja, hvis man har trygge, sosialiserte barn så har de ikke behov for å henge på hofta de i mer enn tre dager.

 

Anonymkode: 51d20...123

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...