Gå til innhold

Hva er ditt beste tips for vektnedgang? :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt/dine beste tips for vektnedgang? Gleder meg til å høre tips og triks!:laugh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som fungerte best for meg var å følge Grete Roede og å skrive ned alt jeg spiste og å følge med på kaloriinntak/kaloriforbruk. 

Og, bevegelse i hverdagen. 30-60 min er alt som trengs:)

Nå er jeg gravid og stor, men gleder meg til å få plukket opp dette igjen så snart barnet er ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

appen "lifesum" (gratis) er fin for å få litt bedre kontroll over hva du faktisk spiser og hva det inneholder. Det gjør deg mer bevisst på ikke bare kalloriinnholdet i ting, men også næringsinnholdet.

Lykke til!

Anonymkode: 9439d...f24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lifesum ! 

Og hvis du f.eks egentlig spiser litt vel mye til middag, spar halvparten/ resten av det du ville spist til kvelds, neste dag ol. :)

Begynn å trene, til slutt blir man nesten avhengig og det er sååå morro :) 

Gå GODT i deg selv og bestem deg, da er det mye enklere selv om noen dager uansett blir tøffe.

Vær forberedt på diverse utfordringer og feller som du allerede vet blir vanskelige... 

F.eks besøk hos tante som alltid steker vafflef etc. Finn ut hva du skal si og gjøre for å unngå å spise (masse) av det de serverer ..

Anonymkode: d7d9a...f44

Skrevet

Jeg hiver meg på de over om at det er viktig å registrere alt du spiser. Selv bruker jeg Myfitnesspal.

Det er lurt å ha mindre, tidsbestemte delmål, f.eks 5 kg før påske. Pass på at målene er realistiske, det gjør ingenting om du går ned for mye (så lenge du holder deg innenfor det som er sunt). 

Allier deg med noen. Hvis du har samboer eller kjæreste må du sørge for at h*n vet at du planlegger å gå ned i vekt, hvor mye og hvorfor. Da vil h*n kunne støtte deg når det blir vanskelig, og du unngår at vedkommende saboterer vektnedgangen fordi h*n ikke vet om den. 
Det er lurt å gå ned i vekt sammen med noen. Hvis du kjenner noen irl som skal ned i vekt kan dere utveksle støtte og tips. KG er også et fint sted for dette, bl.a er det en fin tråd som heter "vi som skal ned i vekt før påske".

Vit hvorfor du ønsker å gå ned i vekt. Skriv ned grunnene dine, så kan du minne deg selv på det når du har veldig lyst til å sitte i sofaen og spise sjokolade. 

For å gå ned i vekt må du faktisk ønske å gå ned i vekt, og denne motivasjonen må komme innenfra. Det er ikke til å komme bort i fra det, det er tungt å gå ned i vekt og holde den nede. Derfor vil du ikke klare det om eneste grunn er at noen andre mener du bør ned i vekt.

Skrevet
1 time siden, prettyreckless skrev:

Hva er ditt/dine beste tips for vektnedgang? Gleder meg til å høre tips og triks!:laugh:

Kutt ut alt av snop, både søtt og salt! Vær i bevegelse.

Skrevet

Drikk mye vann!

Skrevet

Telle kalorier, og venne seg til mindre porsjoner. 

Gjest morhjertegod
Skrevet

Mye vann, kutt ut sukker og snop, mindre brød,ris, pasta. Lag mat fra bunn, kos deg med frukt og grønnsaker. Ikke minst bevegelse, finn noe du syns er gøy:hoppe:

Skrevet

Vær bevisst på kaloriinnholdet i det du spiser. Spis heller mat som er kalorifattig, men samtidig mettende. Kyllingfillet spiste jeg hver dag til middag! og masse grønnsaker. 

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste tips er å vite forskjellen på det generelle - hva som forårsaker vektnedgang (innta færre kalorier enn man forbrenner), og som gjelder for alle, alltid, uansett, og det individuelle - hva som kan gjøre det lettere (forskjellige metoder, som kaloritelling, og tips og triks, som å drikke mye vann) for den enkelte å gå ned i vekt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er akkurat i startfasen selv. Mindre mat, slutt på søtsaker og ut å gå ;) så tips: viss du synes det er kjedelig å gå, fyr i gang lydbok på telefonen! Da går det av seg selv og du gleder deg til neste tur for å høre videre :) Har prøvd å få en rutine flere ganger før, men uansett var det drepende kjedelig og endte fort i fiasko. Men ikke nå lenger, 6 turer på 8 dager beviser det;)

Endret av Povel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke drikk juice, melk og slik men heller vann. Ha alltid en flaske vann i vesken. Ha alltid et eple/gulrot eller lignende i vesken, for da er det mindre sannsynlig at du kjøper noe usunt. Ta en tyggis om du blir godtesyk.

Anonymkode: e533e...9d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn en skikkelig treningsform som du trives med. Kosthold er viktigst, men med trening blir kosthold enklere og kroppen føles lettere og bedre. Med skikkelig trening mener jeg noe du kan drive med til du blir gammel og helsa skranter.  Du må finne en ny måte å leve på. Resten av livet, ikke en midlertidig løsning til målet er nådd.

Anonymkode: 3ec23...8fa

• Liker 1
Skrevet

Drikke masse vann og spise skikkelig. Jeg kan være fæl til å småpise, og da kan jeg få i meg mye selv om jeg sjelden er ordentlig mett. Det går mye bedre når jeg har fire skikkelige måltider og dropper å spise noe mellom dem.

Gjest SykkelJenny
Skrevet
7 minutter siden, mavi skrev:

Planlegging! 

Enig med deg der. Planlegging er omtrent alfa/omega når det gjelder vektnedgang. Planlegg og forbered mat dagen/dagene før så går alt så mye lettere og man slipper å måtte ty til enkle og ofte usunne løsninger fordi man ikke er forberedt. 

Ellers støtter jeg de som sier at man bør skrive ned alt man putter i munnen. Det finnes som sagt fine apper for dette, eks Lifesum eller hos Grete Roede ol. 

Kjøkkenvekt er også viktig. Det er ikke så lett å ta alt "på en slump" - man tar lett feil og matvarer veier ofte mer enn man tror. 

Skrevet

Jeg er enig med de fleste andre her.

Start med å registrere alt du spiser i en periode, slik at du får oversikt over hva du spiser som utgjør mange kalorier, og hva som egentlig betyr lite. (Når du har ett klart bilde, kan du slutte igjen, dersom du føler det er slitsomt å registrere.)

Finn ut hva dine største uvaner er, og legg deg en plan for å endre dem, en og en. (Ikke alle på en gang.)

Ikke drikk unødvendige kalorier. Er du tørst, drikk vann!

Og forsøk å finn en aktivitet du liker. Dette er individuelt, og treningssenter er ikke greia for alle. Gåturer forbrenner også kalorier. Det samme gjør styrketrening og trappegåing.

Ikke bli for utålmodig i starten! Det tar tid å gå ned i vekt.(Det tok også tid å gå opp i vekt!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...