Gå til innhold

Selvbestemt Keisersnitt på Rikshospitalet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å få KS på Riksen? 

Jeg tror jeg ønsker dette, men usikker på hvordan man bør gå frem.. Noen med erfaring?

Anonymkode: 7b7de...869

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tror du ønsker dette? Hva ligger bak? 

Det er nok ikke så enkelt at man bare kan velge dette, det skal enten være av medisinske grunner eller pga sterk fødselsangst. Er du gravid så ta det opp med lege/jordmor du går til i svangerskapet. Da kan du videre komme til samtale(r) ved sykehuset som alle må gjennom før et eventuelt keisersnitt innvigles. 

Anonymkode: cb8ed...d9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to KS bak meg. Ene var hastekeisersnitt. Og det andre ble bare gjort fordi jeg ikke fikk mere åpning enn 4 cm.

Jeg skulle idag ønske jeg iallefall kunne "jobbet" ut en av de selv. Jeg føler meg snytt for normal fødsel.

Keisersnitt er en operasjon og du kommer deg mye tregere etter det.

Hvis det er smertene du er redd for, så skal du bare vite at det finnes mye bra å velge mellom av smertestillende. Det er heller ikke noe nederlag å velge den hjelpen. Det er jo en grunn for at det finnes.

Jeg savner også den følelsen av å få barnet på brystet rett etter fødsel. Begge mine var 2 timer "gamle" da jeg så de første gang.

Lykke til, det går bra 😊

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring fra riksen, men fra a-hus. Stå på ditt, vær sterk og bestemt. Ingen kan tvinge deg til vaginal fødsel. Vil råde deg til å tenke nøye igjennom hva du vil før du møter de. Hvis de oppfatter at du er usikker så legger de sin sjel i å presse deg til vaginal fødsel. Bestem deg på forhånd og stå beinhardt på ditt! 

 

Lykke til!

Anonymkode: e28e8...840

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke erfaring fra riksen, men fra a-hus. Stå på ditt, vær sterk og bestemt. Ingen kan tvinge deg til vaginal fødsel. Anonymkode: e28e8...840

Dette har jeg hørt/lest flere ganger og synes alltid det er så rart. Ingen kan tvinge deg? Vel, ingen kan tvinge sykehuset til å godkjenne et medisinsk unødvendig keisersnitt. Hvem tror du vinner? Babyen kommer ut av seg selv til slutt.

Anonymkode: 18952...b9d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke erfaring fra riksen, men fra a-hus. Stå på ditt, vær sterk og bestemt. Ingen kan tvinge deg til vaginal fødsel. Vil råde deg til å tenke nøye igjennom hva du vil før du møter de. Hvis de oppfatter at du er usikker så legger de sin sjel i å presse deg til vaginal fødsel. Bestem deg på forhånd og stå beinhardt på ditt! 

 

Lykke til!

Anonymkode: e28e8...840

Og du kan ikke tvinge noen til å operere på deg. Så dersom ingen vil gjøre det så vil jo ungen komme ut vaginalt.. for en merkelig ting å si. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke har sen klar grunn for å ønske KS så vil jeg anbefale deg samtale med lege/jordmor for å få vite litt mer. 

Jeg har to KS på Riksen, det første hastesnitt det andre selvbestemt. Det var ikke vanskelig å få det godkjent, men tror det skyldes opplevelse fra forrige fødsel. Jeg fikk mye hjelp og støtte i å snakke med jordmor, så det er min anbefaling dersom du er usikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg har to KS bak meg. Ene var hastekeisersnitt. Og det andre ble bare gjort fordi jeg ikke fikk mere åpning enn 4 cm.

Jeg skulle idag ønske jeg iallefall kunne "jobbet" ut en av de selv. Jeg føler meg snytt for normal fødsel.

Keisersnitt er en operasjon og du kommer deg mye tregere etter det.

Hvis det er smertene du er redd for, så skal du bare vite at det finnes mye bra å velge mellom av smertestillende. Det er heller ikke noe nederlag å velge den hjelpen. Det er jo en grunn for at det finnes.

Jeg savner også den følelsen av å få barnet på brystet rett etter fødsel. Begge mine var 2 timer "gamle" da jeg så de første gang.

Lykke til, det går bra 😊

Jeg har hatt to ks og vaginal fødsel. Og anbefalinger er klare, vaginal fødsel er best for barnet, men jeg av egen erfaring så kom jeg meg mye fortere etter KS enn vaginal fødsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg hørt/lest flere ganger og synes alltid det er så rart. Ingen kan tvinge deg? Vel, ingen kan tvinge sykehuset til å godkjenne et medisinsk unødvendig keisersnitt. Hvem tror du vinner? Babyen kommer ut av seg selv til slutt.

Anonymkode: 18952...b9d

Det er ingen som kan tvinge deg nei. Hadde jeg ikke fått keisersnitt i Norge hadde jeg dratt til utlandet. Jeg skal aldri føde vaginalt igjen. Det er mitt valg. Heldigvis så tvinger de deg ikke til det (det er min erfaring i alle fall). De prøvde beihardt i mange mange måner å presse meg til vaginal fødsel, men jeg sto hardt på mitt og fikk det igjennom.

Anonymkode: e28e8...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tirius skrev:

Og du kan ikke tvinge noen til å operere på deg. Så dersom ingen vil gjøre det så vil jo ungen komme ut vaginalt.. for en merkelig ting å si. 

Selvsagt kan jeg få keisersnitt om jeg ønsker det. Hadde jeg ikke fått det igjennom i Norge hadde jeg dratt til en privatklinikk i utlndet. INGEN kan tvinge meg til å gå igjennom en vaginal fødsel igjen.

Anonymkode: e28e8...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan jeg få keisersnitt om jeg ønsker det. Hadde jeg ikke fått det igjennom i Norge hadde jeg dratt til en privatklinikk i utlndet. INGEN kan tvinge meg til å gå igjennom en vaginal fødsel igjen.

Anonymkode: e28e8...840

Jo, barnet kan faktisk tvinge deg. Fødselen kan komme i gang før ditt planlagte KS. INGEN kan garanteres å slippe fødsel hvis de først er gravide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Sisti skrev:

Jo, barnet kan faktisk tvinge deg. Fødselen kan komme i gang før ditt planlagte KS. INGEN kan garanteres å slippe fødsel hvis de først er gravide. 

Hadde jeg ikke fått innvilget snitt hadde jeg dratt til England og ventet der i god tid før termin, jeg hadde ikke tatt noen sjanser. Jeg hadde fått  mitt planlagte snitt uansett. Jeg skal ALDRI føde igjen. Jeg greide å tvinge det igjennom da, selv om de ikke ønsket å gi meg det. De gav seg til slutt.

Anonymkode: e28e8...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg ikke fått innvilget snitt hadde jeg dratt til England og ventet der i god tid før termin, jeg hadde ikke tatt noen sjanser. Jeg hadde fått  mitt planlagte snitt uansett. Jeg skal ALDRI føde igjen. Jeg greide å tvinge det igjennom da, selv om de ikke ønsket å gi meg det. De gav seg til slutt.

Anonymkode: e28e8...840

Og hva hvis du ikke rekker frem til sykehuset tidsnok? Du føder i bilen på vei til sykehuset? Fødselen kommer i gang for tidlig, før timen din, og ingen leger har tid til å utføre KS før ungen er ute? 

Det er nok av folk som har født hjemme, i bilen, i ambulansen etc fordi de ikke har rukket frem i tide. Mest sannsynlig vil alt gå som du ønsker, men du har faktisk ingen garantier, og til syvende og sist kan babyen og kroppen din tvinge deg. Eneste garantien er å ikke bli gravid. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sisti skrev:

Og hva hvis du ikke rekker frem til sykehuset tidsnok? Du føder i bilen på vei til sykehuset? Fødselen kommer i gang for tidlig, før timen din, og ingen leger har tid til å utføre KS før ungen er ute? 

Det er nok av folk som har født hjemme, i bilen, i ambulansen etc fordi de ikke har rukket frem i tide. Mest sannsynlig vil alt gå som du ønsker, men du har faktisk ingen garantier, og til syvende og sist kan babyen og kroppen din tvinge deg. Eneste garantien er å ikke bli gravid. Dessverre. 

Har man betalt for en privat tjeneste på en klinikk og oppholder seg i nærheten så tror jeg det hadde gått helt fint. Man føder ikke på 10 min heller (fra første tegn til man er i full fødsel.) 

 

Alt har gått som jeg har ønsket. Jeg har fått barnet mitt med planlagt keisersnitt på a-hus.

Anonymkode: e28e8...840

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man betalt for en privat tjeneste på en klinikk og oppholder seg i nærheten så tror jeg det hadde gått helt fint. Man føder ikke på 10 min heller (fra første tegn til man er i full fødsel.) 

 

Alt har gått som jeg har ønsket. Jeg har fått barnet mitt med planlagt keisersnitt på a-hus.

Anonymkode: e28e8...840

Det er flott å høre!

Jeg skal også ha selvvalgt ks når den tid kommer, de kan bare prøve seg å nekte meg det ;)  

Anonymkode: 43f22...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil dere ikke føde vaginalt igjen? Med fare for å skremme opp meg selv siden jeg skal føde selv om noen uker, hehe ..

Anonymkode: 0fe3b...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 2. januar 2016 at 20.13, EvaLena skrev:

Jeg har to KS bak meg. Ene var hastekeisersnitt. Og det andre ble bare gjort fordi jeg ikke fikk mere åpning enn 4 cm.

Jeg skulle idag ønske jeg iallefall kunne "jobbet" ut en av de selv. Jeg føler meg snytt for normal fødsel.

Keisersnitt er en operasjon og du kommer deg mye tregere etter det.

Hvis det er smertene du er redd for, så skal du bare vite at det finnes mye bra å velge mellom av smertestillende. Det er heller ikke noe nederlag å velge den hjelpen. Det er jo en grunn for at det finnes.

Jeg savner også den følelsen av å få barnet på brystet rett etter fødsel. Begge mine var 2 timer "gamle" da jeg så de første gang.

Lykke til, det går bra 😊

Takk for at du deler din historie ❤️ 

Det er egentlig flere ting jeg er redd for - fødselsskader og ødelagt underliv. Jeg er ganske redd for operasjoner, så jeg må innrømme at KS ikke er noen 'lett utvei' for meg. 

Jeg forsøker å lese opp og ned om KS vs naturlig fødsel hele tiden. Skal til jordmor for første gang om ikke lenge nå. Jeg må ha bestemt meg til da om jeg ønsker å søke om innvilgelse. 

 

Ts 😊

Anonymkode: 7b7de...869

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, needinspiration skrev:

Jeg har hatt to ks og vaginal fødsel. Og anbefalinger er klare, vaginal fødsel er best for barnet, men jeg av egen erfaring så kom jeg meg mye fortere etter KS enn vaginal fødsel. 

Takk for at du deler din erfaring. Det har jeg ikke hørt før til tross for at mange hevder de har hatt komplikasjoner under vaginal fødsel. 

 

Ts 😊

Anonymkode: 7b7de...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler din erfaring. Det har jeg ikke hørt før til tross for at mange hevder de har hatt komplikasjoner under vaginal fødsel. 

 

Ts 😊

Anonymkode: 7b7de...869

Det jeg glemte å si var at jeg tror det er veldig individuelt på hvordan kvinnens kropp takler tiden etter fødsel / KS. Har ikke erfaring på flere vaginal fødsler,  men jeg synes at min var ikke så verst til tross for å ha revnet og mistet to liter blod,  sånn at dagene etterpå var jeg så svak, og hadde diverse problemer relatert til fødselen i lang tid. 

Når det gjelder siste KS så ble det planlagt KS i siste liten,  nærmest to uker før termin,  fordi ungen var stor og siden jeg gikk ofte til kontroll på sykehuset (vekstestiminering) så bestemte legene at jeg skulle få ks på det grunnen at ungen var stor og at jeg hadde sånne komplikasjoner på siste fødsel som er beskrevet over.  Etter ks så var jeg oppe og gikk samme dag.  Det var selvfølgelig vondt på operasjonsstedet, men jeg syntes at jeg var i form ellers og måtte leve med det. Tok selvfølgelig smertestillende.  Etter et par uker så var formen mye bedre. 

Endret av needinspiration
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Flere som har erfaring med å få innvilget KS på Rikshospitalet grunnet fødselsangst? Hvordan får jeg samtale med de ansatte der om det?

Anonymkode: 874fb...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...