Gå til innhold

Er jeg unormal som synes barn av samme kjønn er ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter vår tredje gutt, og spesielt nå i jula har vi møtt slekt og venner som vi har fortalt det til. Reaksjonene er omtrent like: "Men dere kan jo fortsatt få flere barn, prøv igjen så kommer nok jenta" osv. 

De oppfører seg som at alles store mål er å få jente, og at guttene omtrent er noe rask en må ta med seg på kjøpet. I starten tenkte jeg ikke så mye over det, men nå begynner jeg å bli dritt lei, og jeg blir faktisk såret ved tanke på at våre herlige gitter ikke er verdt noe i andres øyne. Har liksom ikke noe godt svar heller, de tror meg ikke uansett om jeg sier at jente er faktisk ikke målet, vi ville bare ha et barn til. 

Vet jeg burde overse det hele, men det provoserer meg dessverre. 

Er jeg helt unormal som ikke synes at tre gutter er verdens undergang? Er det alles mål å få barn av begge kjønn? Og hva svarer jeg til slikt?

Anonymkode: d430a...e53

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, synes heller at du er normal som elsker barna dine ubetinget og uavhengig av hvilket kjønn de er.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener jo ikke at gutter er noe rask, men de fleste ønsker seg jo en av hver, så da antar de kanskje at dere vil det og. Hvorfor er det så mye å ta på veien av da? 

Anonymkode: 75ae8...dec

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av tre jenter. Mine foreldre ble relativt ofte spurt om de ble skuffet over at yngstemann ikke var gutt - fremfor oss eldre søstrene. Såvidt jeg husker, fikk de aldri noe annet svar enn et oppgitt blikk, og endring av samtaleemne. 

Jeg har også inntrykk av at enkelte synes det er viktig å ha "komplette sett" med barn, som om barn er servise eller Pokemon-kort. Får man flere gutter, er det synd man ikke fikk en jente, og motsatt. Man må nesten bare le av det, og være glad for at man selv ikke tenker i samme baner.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at de faktisk mener at guttene er bare noe "rask" som du sier, men mange har jo store ønsker om å få barn av begge kjønn, og regner da automatisk med at alle vil det. Sikkert ikke noe vondt ment, men det er jo veldig uheldig ordvalg. Alle tjener godt på å ikke tillegge sine egne meninger, ønsker og synspunkter over på andre. Svigermor har KUN gutter og er storfornøyd med det :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønska meg to gutter før jeg fikk barn. Først fikk jeg en gutt. Når jeg ble gravid igjen var det ikke viktig om det var jente eller gutt. Alle trodde jeg ble ekstra glad for det var jente denne gangen. På mange måter er det nok enklere med flere barn av samme kjønn. Felles leker og arving av tøy og sånt.. 

Anonymkode: a384c...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er bare litt...ubetenksomme, tror jeg. Da vi fikk førstemann, begynte maset om nr 2 ganske kjapt. Da nr 2 kom, og det også var en gutt, begynte maset om jenta. Hvis en synes slik gnål er utidig, så får en sette dem på plass, tenker jeg. Som f.eks å si at man er takknemlig for de tre barna man har, og er veldig fornøyd med tre, eller at så lenge man kun har oppskriften på gutter, så er det stopp nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart, det der. I familien min er det også om å gjøre å få jenter, så da førstemann var en gutt fikk vi høre at vi jo kunne prøve igjen :rolleyes:

Nå har vi en av hver, men jeg hadde elsket å ha to av samme kjønn også. Jeg ser for meg at de kommer bedre overens som barn fordi de har større sannsynlighet for å ha sammenfallende interesser, selv om det selvsagt er en generalisering. 

Det viktigste er at barna er friske nok til å ha et godt liv. Resten finner man ut av underveis.

Og familie som kommenterer kjønn på den måten er tullinger. Og det ville jeg antagelig sagt neste gang noen sa noe også. Barn er mer enn bare kjønnet sitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke unormal, og jeg skjønner godt at du blir såret! Folk er så utrolig teite med kommentarene sine når det gjelder slike ting. :glare:

Det er rett og slett mangel på folkeskikk!

Skulle ønske jeg hadde et godt tips til hva du kan svare, men håper du finner på et kvasst svar du bite fra med!

Eller; 'Å ja, jeg burde kanskje tatt abort da, når vi fant ut at det dessverre var en gutt..!' :rolleyes:

:klemmer::klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg har sønner og har alltid elsket det å være guttemamma. Har hatt et nært og godt forhold til guttene mine og lagt min sjel i å bli en god farmor når de fikk egne barn etterhvert. Mange sier at det er mye bedre å være mormor enn farmor - at man da får et tettere og bedre forhold til barnebarna. Hos meg stemmer dette overhodet ikke. Jeg har fra første stund brukt mye tid med barnebarna og den dag i dag sier mine svigerdøtre at det er meg og ikke mormoren de spør etter i hverdagen. 

Har ellers aldri forstått at det skal være så stas å ha et barn av hvert kjønn. Det viktigste er å ha et godt forhold til barna sine, bruke tid med dem - og det har ingenting med kjønn å gjøre. 

Nei, jeg kunne glatt hatt noen sønner til .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre jenter. Fikk litt kommentarer under de to siste graviditetene. Jeg bare lo det vekk, er veldig fornøyd og savner ikke gutten som alle mente jeg burde prøve å få.

Anonymkode: ec734...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter vår tredje gutt, og spesielt nå i jula har vi møtt slekt og venner som vi har fortalt det til. Reaksjonene er omtrent like: "Men dere kan jo fortsatt få flere barn, prøv igjen så kommer nok jenta" osv. 

De oppfører seg som at alles store mål er å få jente, og at guttene omtrent er noe rask en må ta med seg på kjøpet. I starten tenkte jeg ikke så mye over det, men nå begynner jeg å bli dritt lei, og jeg blir faktisk såret ved tanke på at våre herlige gitter ikke er verdt noe i andres øyne. Har liksom ikke noe godt svar heller, de tror meg ikke uansett om jeg sier at jente er faktisk ikke målet, vi ville bare ha et barn til. 

Vet jeg burde overse det hele, men det provoserer meg dessverre. 

Er jeg helt unormal som ikke synes at tre gutter er verdens undergang? Er det alles mål å få barn av begge kjønn? Og hva svarer jeg til slikt?

Anonymkode: d430a...e53

Tror du det selv?

Har du i ett eneste sannferdig øyeblikk tenkt at du er unormal pga dette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får be de lage jentebabyer selv om de er så himla avhengig av det. Så kan vi andre være fornøyd med de barna vi får. 

Anonymkode: e5c9f...a22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MapleSirup skrev:

Tror du det selv?

Har du i ett eneste sannferdig øyeblikk tenkt at du er unormal pga dette?

Jeg har i hvertfall oppriktig lurt på om jeg er den eneste i verden uten mål om barn av begge kjønn...

Anonymkode: d430a...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan begynne å svare, "mannen min som ønsker gutter, han orker ikke flere med pms i familien" ;)  eller, "jepp, jeg skal ha bare gutter, slik at jeg er eneste dama i familien, og får bestemme alt"

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykken er like stor uavhengig kjønn. Har en av hver men hører stadig at "ja,dere er vel ferdige for nå trenger dere ingen flere".... Svarer som regel at dersom de rette forholdene vært tilstede hadde jeg gjerne fordoblet antallet jeg altså, kun for å sette en strek. Du får svare at det har sine fordeler og ha tre gutter også, og det kommer til å renne jenter ned dørene deres om noen år likevel,  så det blir neppe et savn:-)

Anonymkode: 224e8...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i hvertfall oppriktig lurt på om jeg er den eneste i verden uten mål om barn av begge kjønn...

Anonymkode: d430a...e53

Da kjenner du ikke manges synspunkter. Dette er jo bare tull.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...