Gå til innhold

Gifte meg i utlandet for deretter å bo i Norge.


joikabolla

Anbefalte innlegg

Hei !

trenger råd, jeg gifter meg i Brasil i februar 2005.

Skal deretter bo i Norge. Jeg er norsk statsborger.

Bør jeg gjøre noe ovenfor norske myndigheter først, eller kan jeg bare søke familiegjenforening etter ankomst Norge ?

Har noen erfaringer som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du må søke om familiegjenforening etter at du har giftet deg. Som dokumentasjon kreves bla vielsesattest, og denne får du jo ikke før du har giftet deg. Men det tar laaang tid med gjenforening. Henvend dere i den norske ambassaden når dere er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg i England med en britisk statsborger. (Seremonien ble holdt i en tradisjonell Engelsk kirke på landsbygda.) Vi tok ut lysning i Norge før vi giftet oss, og hadde med disse papirene til da vi tok ut lysning i den Anglikanske kirke. Hadde ingen problemer med å flytte hjem til Norge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg snakket med en offentlig instans først! For her er det manger feller å gå i. Det er veldig forskjell på hvilke land vielsen finner sted i, og hvilke nasjonalitet din tilkommende har. Noen gjenforeningssaker er enkle andre særs kompliserte og vonde.

Snakk med Nammsmannen eller Sorenskriveren der du bor, så får du sikker god hjelp.

Lykke til med bryllupet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens !

kom gjerne med flere eksempler.

Dette var jo lærerikt!

Saksbehandlingstiden er ikke det som bekymrer meg mest. Men at min tilkommende ikke kan være med meg fra dag 1.

(Værst må det jo være å måtte bli igjen i Brasil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...