Gå til innhold

"kroppen forandrer seg, det er bittert men det er bare slik"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en kunde hos meg i dag, han slo av en liten prat. Han kommenterte at jeg drakk kakao og var tynn. (ikke på en slem måte).  det ble litt prat rundt dette da. Han sa at da jeg var på din alder kunne jeg også spise ubegrenset. Du får nyte det mens du kan.  jeg begynte å legge på meg selv om jeg spiste under dobbelt så mye. Kroppen forandrer seg med årene, det er litt bittert men det er nå bare slik det er sa han. 

Er det dette som skjer jo eldre vi blir? Får kroppen virkelig så treig forbrenning at den feiter seg av hver jævla ingrediens vi har i oss? Er det slik det føles å bli over 30? 

Anonymkode: db541...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, når du fyller 30 er det bare å grave deg ned. Fra 30 går det rett vest. Du kommer til å bli smellfeit selv om du ikke får i deg annet enn vann, og i sekundet du fyller 30 dukker rynkene opp. Du mister hår, blir gråhåret, inkontinent, mister muskelmasse, og huden blir bare en slafsete deig. Du kommer til å trenge briller (og se skikkelig teit ut), og snart må du ha rullator. 

Anonymkode: a6c75...76d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yup. Forbrenningen din går ned. Nyt det mens du kan...

Anonymkode: d21e4...a79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble slankere etter jeg fylte 30 og skal ikke mye til for å gå ned så vidt med litt ekstra mosjon og sunn mat. Det skal også være mulig å holde seg der man er hvis man er nøye med kosthold og trening. Men det varierer også fra menneske til menneske. Sett mange slanke kvinner og menn og 50,60 årene også. Kanskje han er bitter og bare måtte ødelegge gleden din litt for dagen. Totalt unødvendig i det hele tatt å nevne sånt egentlig.  Hva vil han frem til egentlig?  Unnet han deg ikke den koppen med kakao. En annen ting som er viktig å huske på er å få i seg nok med sunt fett i kostholdet.  Det er en grunn til at mange ikke klarer å gå ned i vekt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når du fyller 30 er det bare å grave deg ned. Fra 30 går det rett vest. Du kommer til å bli smellfeit selv om du ikke får i deg annet enn vann, og i sekundet du fyller 30 dukker rynkene opp. Du mister hår, blir gråhåret, inkontinent, mister muskelmasse, og huden blir bare en slafsete deig. Du kommer til å trenge briller (og se skikkelig teit ut), og snart må du ha rullator. 

Anonymkode: a6c75...76d

Det mest idiotiske svaret jeg har hørt på lenge. Regner med at det er ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, OPIgirl skrev:

Det mest idiotiske svaret jeg har hørt på lenge. Regner med at det er ironi.

:laugh: Ikke si at du tok det alvorlig?

Anonymkode: 9ecbb...563

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som blir eldre blir også mindre aktive og spiser mer. Jeg snakket med mamma angående dette med å gå opp i vekt etter graviditet. og hun sa at hun hadde gått opp i vekt fordi hun var gravid, og at ellers var alt som tidligere. Da jeg spurte henne om hva hun drev med før og etter graviditeten skjønte hun jo fort hva som egentlig gjorde at hun gikk opp i vekt. Hun gikk mye turer og var aktiv før hun var gravid. Men etter dette og mens hun måtte være hjemmeværende med barna, ble det jo til at hun var lite aktiv. Så jeg tror ikke folk tenker så mye over slike ting, og skylder på at de blir eldre eller noe. 

Anonymkode: b8652...f71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at det ikke er noe som heter "under dobbelt så mye".    Det er en svært ulogisk setning. 

Anonymkode: cbe39...d10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener bestemt at det ikke er noe som heter "under dobbelt så mye".    Det er en svært ulogisk setning. 

Anonymkode: cbe39...d10

TS mente nok å skrive halvparten. Kanskje hun er utenlandsk.

Anonymkode: 7da04...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at kroppens forandringer med alderen er så drastiske som enkelte skal ha det til. Riktignok er jeg 19 år og ikke spesielt bevandret i biologiens mysterier, men det virker fullstendig ulogisk for meg at kroppen plutselig skal pakke på seg fett, miste alt av muskler og generelt forvandles til en sykelig geléklump med mindre man følger et spesialdesignet fitnessregime med obligatorisk PT og kjøkkenvekt.

At man ikke vokser lenger vil selvsagt medføre at forbrenningen går ned noe og at man dermed ikke kan gafle nedpå alt man måtte ønske uten at dette vises på kroppen, men når folk legger på seg femti kilo og mener at dette er fullstendig naturlig og uunngåelig dersom man ikke vil være en sånn en, gir det liksom ikke helt mening. Hvorfor skulle vi vært utstyrt med en slik mekanisme? Hvilken fordel ville det gitt oss i en mer primitiv setting? Nettopp, ingen. Tvert imot ville det være fryktelig ugunstig for oss som art.

Nei, jeg velger heller å tro at selv om man jo må belage seg på at kroppen endres med tiden og at man ikke kan belage seg på å ha en 19-årings kropp resten av livet, så betyr ikke det at overvekt og svake lemmer er en uunngåelig del av å bli voksen. Jeg holder vel heller en knapp på at de med slike opplevelser heller har en noe mangelfull selvinnsikt, eller i noen tilfeller sykdommer som slettes ikke gjelder alle.

Anonymkode: 4c8aa...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den mannen har helt rett. Trodde ikke det var uklart eller nytt for noen.

Anonymkode: acf98...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å få den kroppen jeg vil (iallefall nesten) i en alder av snart 40 år. Det krevde litt omlegging av kost og trening, men nå spiser jeg godt og holder meg på den vekten.

Med hilsen fra:

Jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vanskelig for å tro at kroppens forandringer med alderen er så drastiske som enkelte skal ha det til. Riktignok er jeg 19 år og ikke spesielt bevandret i biologiens mysterier, men det virker fullstendig ulogisk for meg at kroppen plutselig skal pakke på seg fett, miste alt av muskler og generelt forvandles til en sykelig geléklump med mindre man følger et spesialdesignet fitnessregime med obligatorisk PT og kjøkkenvekt.

At man ikke vokser lenger vil selvsagt medføre at forbrenningen går ned noe og at man dermed ikke kan gafle nedpå alt man måtte ønske uten at dette vises på kroppen, men når folk legger på seg femti kilo og mener at dette er fullstendig naturlig og uunngåelig dersom man ikke vil være en sånn en, gir det liksom ikke helt mening. Hvorfor skulle vi vært utstyrt med en slik mekanisme? Hvilken fordel ville det gitt oss i en mer primitiv setting? Nettopp, ingen. Tvert imot ville det være fryktelig ugunstig for oss som art.

Nei, jeg velger heller å tro at selv om man jo må belage seg på at kroppen endres med tiden og at man ikke kan belage seg på å ha en 19-årings kropp resten av livet, så betyr ikke det at overvekt og svake lemmer er en uunngåelig del av å bli voksen. Jeg holder vel heller en knapp på at de med slike opplevelser heller har en noe mangelfull selvinnsikt, eller i noen tilfeller sykdommer som slettes ikke gjelder alle.

Anonymkode: 4c8aa...744

Eh, hvordan tror du 80-åringer blir så falleferdige som de er? At det skjer iver natta? Kroppen er på topp i 20-årene, så går det langsomt nedover. Dette skjer litt etter litt. En 50-åring klarer ikke det samme som en 20-åring. Man kan forsenke prosessen ved å spise sunt og holde seg i form, men jevnt over er det riktig at man legger på seg raskere og må jobbe mer for å bygge muskler f.eks. Kroppen er på sitt beste når man er i forplantningsalderen, etter det forbereder den seg på å dø. 

Anonymkode: 9b78b...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hvordan tror du 80-åringer blir så falleferdige som de er? At det skjer iver natta? Kroppen er på topp i 20-årene, så går det langsomt nedover. Dette skjer litt etter litt. En 50-åring klarer ikke det samme som en 20-åring. Man kan forsenke prosessen ved å spise sunt og holde seg i form, men jevnt over er det riktig at man legger på seg raskere og må jobbe mer for å bygge muskler f.eks. Kroppen er på sitt beste når man er i forplantningsalderen, etter det forbereder den seg på å dø. 

Anonymkode: 9b78b...aa6

Det var da voldsomt så svartmalende og pessimistisk du er. Jeg mistenker at du ikke kjenner så mange middelaldrende, eldre og gamle mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent vektmessig (kalorier inn og ut) - nei. Livsstil endrer seg. Jeg er på samme vekt som jeg var da jeg gikk på videregående, den store forskjellen er at i dag koster det meg noe. Da jeg var 17 var jeg mer naturlig aktiv, jeg hadde lange opphold mellom måltider og jeg dro ikke ut med kolleger for tre glass vin på en tirsdag. Hvilket betyr at i disse dager så veier jeg maten min, noe jeg ikke gjorde da.

At "kroppen forandrer seg" er nå klart. Ting henger med årene, noen får strekkmerker eller åreknuter, hud blir slappere og fødsel endrer ting. Men dette skjer ikke over natten, men gradvis mens årene siger på. Og det skjer ikke så snart du er over 30. Miranda Kerr er 32, til informasjon. 

Han var nok en - av mange - som vil tilskrive sitt forfall til faktorer utenfor hans egen kontroll, fremfor å ta ansvar for det. 

Anonymkode: 8eaa0...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Arabella skrev:

Det var da voldsomt så svartmalende og pessimistisk du er. Jeg mistenker at du ikke kjenner så mange middelaldrende, eldre og gamle mennesker.

La oss si det slik. Jeg er eldre enn deg, jeg har vært i arbeidslivet i over 20 år og blandt annet jobbet i barnehage, skole og sykehjem. Jeg har sett hvordan kroppen endrer seg gjennom livet.

Anonymkode: 9b78b...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Du får lavere forbrenning jo eldre du blir, men det er ikke så drastisk at kosthold og aktiv livsstil ikke hjelper. Om du vil sitte på sofaen og trykke i deg "god mat" døgnet rundt så får du bare tåle å bli feit. Livet er mer enn god mat og det å sitte med 50kg ekstra på kroppen er mye værre som 50 åring enn det er som 25 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

La oss si det slik. Jeg er eldre enn deg, jeg har vært i arbeidslivet i over 20 år og blandt annet jobbet i barnehage, skole og sykehjem. Jeg har sett hvordan kroppen endrer seg gjennom livet.

Anonymkode: 9b78b...aa6

Jeg tror du misforstod mitt innlegg. Selvfølgelig endrer kroppen seg etterhvert som vi vokser opp og blir eldre. Men det er ikke slik at man nødvendigvis blir skrøpelige og gebrekkelige fra 40-50-årsalderen og falleferdige ved 80 år, slik noen skriver. Det er det jeg reagerer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si det slik. Jeg er eldre enn deg, jeg har vært i arbeidslivet i over 20 år og blandt annet jobbet i barnehage, skole og sykehjem. Jeg har sett hvordan kroppen endrer seg gjennom livet.

Anonymkode: 9b78b...aa6

For å ha vært i arbeidslivet i over tyve år trenger du jo ikke å være eldre enn ca. 40 år selv. Vi er flere her som har vært i jobb lenger enn deg, i liknende jobber.

Anonymkode: 9ecbb...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...