Gå til innhold

matbudsjett for 2 voksne i sparemodus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange som er flinke her. Ser jeg har mye å lære:)

Vi har aldri hatt behov for å tenke kostnader ved matkjøp, men nå skal vi spare penger så da er det fint å ta med noen gode råd. Tror ikke vi greier å komme under 6000 kr, men jeg kan prøve å la det gå sport i det så får jeg telle opp etterpå:fnise:

Vi har en oversikt i nettbanken som viser forbruk på matbutikker, drivstoff, kredittkort, helse, møbler osv. så trenger kanskje ikke å gjemme på kvitteringer.

 

Anonymkode: 722a3...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker samme beløpet på 2 personer. Setter av 10 000 kr til mat og noen ganger holder ikke det en gang. I sommer er barna, som er studenter, hjemme og da går vi fort opp i gamle summer som 14-16 000 kr. Da er ikke brus/øl/vin inn i dette budsjettet. 

Anonymkode: 722a3...b57

Godt det ikke bare er oss ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snublefella skrev:

Vi bruker 9 -10 000 kr på mat i måneden og er 2 personer! :S og det er kiwi mat! 

Så nå skal vi prøve og skjerpe oss og kun leve for 5000 i mnd, jeg synes det er skikkelig vanskelig! Jeg er ikke vant til å ta hensyn til pris når jeg handler

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker samme beløpet på 2 personer. Setter av 10 000 kr til mat og noen ganger holder ikke det en gang. I sommer er barna, som er studenter, hjemme og da går vi fort opp i gamle summer som 14-16 000 kr. Da er ikke brus/øl/vin inn i dette budsjettet. 

Anonymkode: 722a3...b57

Hva i all verden kjøper o spiser man da? Men hvis mann har råd så hvorfor ikke?

Kastes noe av maten eller spises alt opp?

Anonymkode: 1901f...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva i all verden kjøper o spiser man da? Men hvis mann har råd så hvorfor ikke?

Kastes noe av maten eller spises alt opp?

Anonymkode: 1901f...563

Dette lurer jeg på også

Tror ikke jeg hadde klart å bruke så mye på to personer i en mnd om jeg så hadde ville. Selv om jeg prøver å tenke pris til vanlig så har jeg hatt måneder hvor jeg kan kjøpe hva jeg vil, men likevel ikke vært i nærheten av slike summer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. desember 2015 at 17.24, Faulkner skrev:

Jeg synes det er utrolig vanskelig å ha god mat til 4000 i måneden for to voksne. Det gjelder nok ikke alle, men tror mange tror de bruker mye mindre på mat enn de faktisk gjør. Det er mange som får sjokk når de summerer alle kjøpene på matbutikker sine i løpet av måneden. Igjen det gjelder nok ikke alle, men mange. Så jeg skjønner deg godt ts.  Da jeg bodde alene brukte jeg mindre enn 2000 på meg per måned, men da levde jeg på havregrøt til middag mange dager i uka, brød til middag noen dager, vegetar pasta og kanskje en middag i uken unnet jeg meg kjøtt. Dette har vært som student. Nå er vi to voksne og jeg strever med å holde det på 4000. Til tross for at jeg faktisk kjøper det jeg kan av first price. Vi spiser bare knekkebrød til brødmat og spiser kun ost og makrell i tomat til pålegg. Til middagene deler jeg kjøttdeig pakker til flere middager og kjøper kun når det er tilbud. Kjøper first price torskefileter, og store pakker med fryst kylling som fordeles utover. Kjøper de billigste grønsakene (first price gulerøtter, løk i løs vekt, poteter i løsvekt, og brokkoli eller andre grønnsaker der det er tilbud). Lager all mat fra bunn. Likevel blir det rundt 4000 akkurat (det inneholder riktig nok brus for 500 i mnd). Jeg føler jeg lever som en asket, men de månedene jeg handler uten stålkontroll og under meg en del frukt, litt bedre salater og ting som biola ol. blir det 6-7000 kroner i måneden med en gang :( Vil gjerne også høre tips. Lever folk normalt med eks 2500 i måneden for to, eller er det uten fullverdige middager?? 

Det er ikke så vanskelig. Jeg er student nå og prøver å holde matutgiftene lave. Akkurat nå er jeg i en periode hvor jeg har falt litt ut av matbudsjettet, og nå er jeg oppe på rundt 1500-1700 kr per måned. Når jeg holder matbudsjettet er jeg på 1200-1300 per måned - da med kjøttholdige middager og varmlunsj hver eneste dag. I tillegg har jeg et ganske stort forbruk av brus. Ikke handler jeg First Price eller er veldig obs på tilbud heller, så jeg hadde nok klart å komme med ned på 1000 kr hvis jeg hadde vært litt striktere. 

Jeg er veldig matglad, så jeg hadde ikke hatt dette budsjettet om jeg ikke var student. En fryser, matplan og ukeshandling er det som holder mine matutgifter nede. I matplanen min har jeg også listet opp omtrentlig pris på det jeg pleier å kjøpe samt hva slags ingredienser matretter inneholder. Sånn sett kan jeg fort sette sammen en matplan som overholder budsjettet. 

Jeg synes det er overraskendeat du strever med å holde det på 4000 kr når du er så flink med mathandlingen. Jeg mener det overhodet ikke på en frekk måte, så jeg håper ikke du tar det slik. Det er jo mulig at dere spiser veldig mye? Jeg kan godt tenke meg at mitt matinntak ikke holder for en voksen mann selv om det holder for meg. Dersom dere trener mye må dere jo også ha mer mat. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet over å bruke 4000 kr per måned når dere er 2 personer og du er såppas flink med matkjøp. Man må jo også leve litt godt og ikke bare på stusselig brød- og boksmat. :) 

Det er nok ikke vanlig å leve på 2500 kr i måneden for to stk. Dette beløpet er nok faktisk ganske vanlig for én person. 

Anonymkode: d917c...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva i all verden kjøper o spiser man da? Men hvis mann har råd så hvorfor ikke?

Kastes noe av maten eller spises alt opp?

Anonymkode: 1901f...563

Som regel spises maten opp, men det skjer jo at ting kastes.

Først og fremst så har det blitt til at vi går og små handler hver dag... 

Når det kommer til hva vi handler så har jeg rett og slett ikke sett på prisen, det går jo i gode økologiske grønnsaker,  ferdigvasket spinat osv...rundstykker, ehm...cherry tomater.. Også handler vi endel dyr grill mat, laks i aliminiums former.. Altså helt vanlig mat bare litt ukritisk! 

Nå skal detogså sies at vi spiser mye begge to!

Men nå er det skjerpings, jeg gidder ikke spise opp så mye penger hver mnd. 5000 er målet! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi forsøker greie oss på ca 4000 nå siden vi må spare penger i tilfelle vi må ta ulønnet permisjon med datteren vår. Løsningen har blitt å bytte ut kjøtt til middag med kikerter og bønner som jeg kjøper i store poser på asiasjappe. 50 kroner for store mengder kikerter. Vips sparte vi mye penger bare der.  Baker brød og knekkebrød selv. Handler kun på kolonial.no en gang i uka og da får jeg god oversikt over forbruket.

Anonymkode: b24f1...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2015 at 17.24, Faulkner skrev:

Jeg synes det er utrolig vanskelig å ha god mat til 4000 i måneden for to voksne. Det gjelder nok ikke alle, men tror mange tror de bruker mye mindre på mat enn de faktisk gjør. Det er mange som får sjokk når de summerer alle kjøpene på matbutikker sine i løpet av måneden. Igjen det gjelder nok ikke alle, men mange. Så jeg skjønner deg godt ts.  Da jeg bodde alene brukte jeg mindre enn 2000 på meg per måned, men da levde jeg på havregrøt til middag mange dager i uka, brød til middag noen dager, vegetar pasta og kanskje en middag i uken unnet jeg meg kjøtt. Dette har vært som student. Nå er vi to voksne og jeg strever med å holde det på 4000. Til tross for at jeg faktisk kjøper det jeg kan av first price. Vi spiser bare knekkebrød til brødmat og spiser kun ost og makrell i tomat til pålegg. Til middagene deler jeg kjøttdeig pakker til flere middager og kjøper kun når det er tilbud. Kjøper first price torskefileter, og store pakker med fryst kylling som fordeles utover. Kjøper de billigste grønsakene (first price gulerøtter, løk i løs vekt, poteter i løsvekt, og brokkoli eller andre grønnsaker der det er tilbud). Lager all mat fra bunn. Likevel blir det rundt 4000 akkurat (det inneholder riktig nok brus for 500 i mnd). Jeg føler jeg lever som en asket, men de månedene jeg handler uten stålkontroll og under meg en del frukt, litt bedre salater og ting som biola ol. blir det 6-7000 kroner i måneden med en gang :( Vil gjerne også høre tips. Lever folk normalt med eks 2500 i måneden for to, eller er det uten fullverdige middager?? 

Følgende tips kan hjelpe mye, og nesten halvere matbudsjettet: Mange butikker selger varer som går ut på dato til 40%-50% redusert pris. Det er IKKE noe galt med denne maten! Spar lommeboka OG miljøet og hamstre når du kommer over slike varer. Putt maten i fryseren, skriv på frysedato. Du har mat i lang tid fremover. Jeg handler aldri fullpris-kjøtt. Sjekk gjerne ut små butikker, der det ikke er mange kunder, som den lokale lille bunnpris/rema/coop butikken din. Ikke CoopObs!Hypermarked for å si det sånn...  Handle på morgenen hvis du har tid, da er det større sjans for at du mye på 50% redusert pris!.

Da kjøper jeg de sunne rene råvarene altså; biff, kyllingfiler, karbonadedeig, svinestrimler, steker etc, laks/torsk (gjerne salma, denne smaker herlig, og er faktisk ganske holdbar etter forbruks-datoen, da den er ment å kunne spises rå..). Bare viktig å huske å fryse ned med en gang man kommer hjem! De selger selvsagt enda mer av pølser, karbonader, kjøttkaker og ferdigretter på -50%, men jeg velger sunne råvarer som vanligvis koster skjorta. 

Enkel og grei fryseoversikt å ha i bakhodet: 

Type kjøtt: Holdbarhet i fryseren:
Svinekjøtt Magert: 6 måneder
Med fett: 3 måneder
Storfekjøtt 10-12 måneder
Kalvekjøtt 6 måneder
Lammekjøtt 10-12 måneder
Reinsdyrkjøtt over 12 måneder
Saltet kjøtt med mye fett 2 måneder
Kylling 4 måneder
Kalkun 1-2 år
Kyllingkjøttdeig 2 måneder
Medisterdeig 3 måneder
Kjøttdeig/ karbonadedeig 4 måneder
Pølser 3 måneder
Spekemat 6 måneder
Innmat 3 måneder

 

Et annet tips er å ikke kaste mat, ha en restemiddag i uka. 

Kan og nevne at fryst høne koster 25 kr pr.kg/(noen ganger pr.stykk) på Rema1000, da har du middag til 4 personer.. Det tar litt tid, men til gjengjeld smaker det godt og restene kan fryses og brukes i senere middager..

 

 

Anonymkode: dc617...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne av mine siste kupp var 7 kg indrefilet til 99kr/kg, grass-fed fancy greier! (biffen er dessuten mørere jo nærmere utgangsdatoen den kommer..). Kjøote 10kg Salmalaks engang også for en slikk og ingenting, men der tok jeg i for hardt.. Noen av restene av fisken ble surt i fryseren.. Tommelfinger-regel: Aldri handle mer fet fisk enn du kan spise opp på tre måneder.. (sparer ikke mye penger når du må kaste..)

Kjøper du forresten kjøtt på -50% kan du gjerne sjekke vekten på de ulike pakkene. Noen ganger er biffer/fiskestykker på alt fra 800gr-1000gr priset likt. Da lønner det seg jo å velge de tyngste, da får du mest for penga! Da dere bare er to kan du hjemme kutte disse opp i fileter/ posjonspakker før nedfrysing!

Anonymkode: dc617...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan nevne av mine siste kupp var 7 kg indrefilet til 99kr/kg, grass-fed fancy greier! (biffen er dessuten mørere jo nærmere utgangsdatoen den kommer..). Kjøote 10kg Salmalaks engang også for en slikk og ingenting, men der tok jeg i for hardt.. Noen av restene av fisken ble surt i fryseren.. Tommelfinger-regel: Aldri handle mer fet fisk enn du kan spise opp på tre måneder.. (sparer ikke mye penger når du må kaste..)

Kjøper du forresten kjøtt på -50% kan du gjerne sjekke vekten på de ulike pakkene. Noen ganger er biffer/fiskestykker på alt fra 800gr-1000gr priset likt. Da lønner det seg jo å velge de tyngste, da får du mest for penga! Da dere bare er to kan du hjemme kutte disse opp i fileter/ posjonspakker før nedfrysing!

Anonymkode: dc617...91e

Bare så du vet det: Mager fisk har en holdbarhet på 6 måneder i fryseren. Fet fisk har 3 måneder holdbarhet i frys

Anonymkode: dc617...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kilospris!

Mange tror feks. at en familiepakning med Gilde kokt skinke er billigere enn  de små 100gr pakningene. På rema-butikken der jeg handler er det 35 kr. billiger pr. kg å velge 100gr pakningen! Da kjøper jeg heller mange små skinkepakker, enn en dyrere stor en. (veldig merkelig egentlig, da det går med mer emballasje, men tro meg pris pr.kg er gull verdt på budsjett!). Andre eksempler er at naturell yoghurt på 1 kg "tønne" er dyrere pr. kg, en de små boksene på 300 gr.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi forsøker greie oss på ca 4000 nå siden vi må spare penger i tilfelle vi må ta ulønnet permisjon med datteren vår. Løsningen har blitt å bytte ut kjøtt til middag med kikerter og bønner som jeg kjøper i store poser på asiasjappe. 50 kroner for store mengder kikerter. Vips sparte vi mye penger bare der.  Baker brød og knekkebrød selv. Handler kun på kolonial.no en gang i uka og da får jeg god oversikt over forbruket.

Anonymkode: b24f1...d03

Kolonial.no er nå dyrere enn å fysisk gå i matbutikken? Handle i fysiske butikker der de ikke har ferskvaredisk. Da er ofte prisene mye billigere.. Ex.Rema1000/kiwi/Coop extra. 

Meny er jo sviiiin-dyrt. Har sett samme philadelphia-smøreosten til forholdsvis 37,- og 25 kr på Meny og Rema! :ohmy: Skulle lage fancy dessert en gang, og trodde jeg måtte på Merny for å finne den sjeldne varen "søtet kondesert melk": Der kostet det 75,- for en boks (fikk bakoversveis av prisen, men skulle jo ha dette så kjøpte det jo..). Så samme boksen på rema1000 noen dager etterpå til rundt en femtilapp... Da blei jeg sur :( 

Et annet tips er å laste ned appen mattilbud. Hvis du vet du vil ha kylling til middag, kan du sjekke appen og se hvilke butikker som har tilbud på det akkurat nå.. Tar bare 5 sek, og kan spare deg for noen kroner :) 

Anonymkode: dc617...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg holder matbudsjettet er jeg på 1200-1300 per måned - da med kjøttholdige middager og varmlunsj hver eneste dag. 

Anonymkode: d917c...6cc

Er dette kun for mat, eller inkluderer det alt som handles på dagligvarebutikk? Holder på med et lite prosjekt etter å ha blitt inspirert av tråden om mat for 250 kroner uka inne på matforumet, og kan rett og slett ikke skjønne hvordan det går an å ha så lavt snittforbruk over tid med et normalt og variert kosthold. Dersom man har eget budsjett for det som ikke er mat kan jeg se at det lar seg enklere gjøre, men likevel tenker jeg at slikt budsjett ikke kan gi noen rom for utskeielser med dagens matpriser. Og jeg er prisbevisst, kan ikke huske sist jeg kjøpte kjøtt og laks til fullpris, f.eks. Det kjøper jeg i store kvantum når det er tilbud eller satt ned pga dato og fryser ned. Men bare frisk frukt og grønt kommer jo fort på godt over en hundrelapp per uke, og da er det ikke mye igjen til brød, pålegg, melk, kjøtt etc når man skal holde seg til 300 i uka (mitt mål i mitt lille prosjekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer selvsagt an på hva slags mat dere spiser. Hvis det er viktig for dere å spise sunt, variert og få i dere mye frukt og grønt så er det ikke så lett. Eller, altså det er lett men det kan bli litt kjedeligere kosthold da synes jeg. Jeg bruker nok endel på sunt og smakfullt tilbehør ser jeg. 

Jeg har et barn, (som spiser som en voksen!) og bruker 3500-4000. 

Vi spiser knekkebrød/brød med ost, makrell, egg /havregryn, til frokost med melk og syltetøy, rosiner, banan, diverse frø. Jeg kjøper ikke kjempestore pakker med syltetøy og pølsepålegg, kunne sikkert spart på det. Kjøper ikke de billigste eggene, da får jeg bilde av de sammenpressede burhønsene i hodet!) Kjøper gjerne merkevariantene. Hadde vi vært sunnere hadde vi hatt bær i stedet for syltetøy på grynene men da blir det igjen mye dyrere, så det blir jo en avveining. Jeg kjøper kanskje 4l melk i uka, vi drikker bare kaffe, vann, melk i uka. 

Lunch spiser jeg gjerne samme som frokost mens barnet får brød og masse frukt/grønt evt middagsrester. 

Middag, jeg kjøper frossenfisk, kjøttdeig, dyr kylling eller biff kanskje en gang i måned, mye forskjellige grønnsaker. Kjøper tilbehør som fordyrer middagen som oliven, parmesan, dressing, rømme, sauser osv. 

Vi spiser en stor porsjon frukt/yoghurt til dessert hver dag, for eksempel en mango hver, eller blandede bær. Det er dyrt og et eple ville vært bilig løsning. Også kjeks eller billig is hadde vært billig dessert men vil ha noe sunt som er vel så godt!

Kveldsmat spiser vi samme som frokost/lunch/middag/dessert

Jeg kjøper snacks, godteri, liten (dyr) isboks, en brus til hver og kanskje et par cider eller øl i helger. Matbudsjett inkluderer alle husholdningsartikler selv om jeg ofte kjøper sjampo hos frisør. Kjøper sjelden tyggis, blader, pastiller osv. Frossen bærmix og billig jus, eller en liter dyr jus. 

Sett deg ned og noter hvordan dere spiser, du blir mer oppmerksom på hvordan du velger og hvor du eventuelt er villig til å velge rimeligere varianter eller ei :)

Endret av kvinneguide
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger da vel ikke være kjedelig og lite smakfullt når man bruker lite penger på mat 🙄

Jeg har laksefilet et par ganger i uken, kjøttdeig (i forskjellige utgaver) ca 3 ganger i uka, indrefilet en gang i uka og kjøttfri en gang i uka. Sånn ca iallefall

Bruker aldri billig "fyll" som ris, poteter osv siden jeg spiser lavkarbo, men jeg fyller på med grønnsaker og fett i form av oljer, avokado, nøtter eller smør

Frokost og lunch blir ofte noe med egg, gjerne omelett, eller salater eller restemat. Om sommeren går det også en del smoothies av gresk yoghurt med bær

Handler man riktig, planlegger måltidene osv så er det ikke noe problem å spise billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk og bruker 4000 i mnd når vi ikke følger ekstra godt med på pris. Men nå skal det sies at det går automatikk i å se på kilospris på alt vi handler, og det går i kylling og kjøttdeig fra bestpris :) vi lager helt "normal" mat, og unner oss ekstra god mat innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, kvinneguide skrev:

Det kommer selvsagt an på hva slags mat dere spiser. Hvis det er viktig for dere å spise sunt, variert og få i dere mye frukt og grønt så er det ikke så lett. Eller, altså det er lett men det kan bli litt kjedeligere kosthold da synes jeg. Jeg bruker nok endel på sunt og smakfullt tilbehør ser jeg. 

Jeg har et barn, (som spiser som en voksen!) og bruker 3500-4000. 

Vi spiser knekkebrød/brød med ost, makrell, egg /havregryn, til frokost med melk og syltetøy, rosiner, banan, diverse frø. Jeg kjøper ikke kjempestore pakker med syltetøy og pølsepålegg, kunne sikkert spart på det. Kjøper ikke de billigste eggene, da får jeg bilde av de sammenpressede burhønsene i hodet!) Kjøper gjerne merkevariantene. Hadde vi vært sunnere hadde vi hatt bær i stedet for syltetøy på grynene men da blir det igjen mye dyrere, så det blir jo en avveining. Jeg kjøper kanskje 4l melk i uka, vi drikker bare kaffe, vann, melk i uka. 

Lunch spiser jeg gjerne samme som frokost mens barnet får brød og masse frukt/grønt evt middagsrester. 

Middag, jeg kjøper frossenfisk, kjøttdeig, dyr kylling eller biff kanskje en gang i måned, mye forskjellige grønnsaker. Kjøper tilbehør som fordyrer middagen som oliven, parmesan, dressing, rømme, sauser osv. 

Vi spiser en stor porsjon frukt/yoghurt til dessert hver dag, for eksempel en mango hver, eller blandede bær. Det er dyrt og et eple ville vært bilig løsning. Også kjeks eller billig is hadde vært billig dessert men vil ha noe sunt som er vel så godt!

Kveldsmat spiser vi samme som frokost/lunch/middag/dessert

Jeg kjøper snacks, godteri, liten (dyr) isboks, en brus til hver og kanskje et par cider eller øl i helger. Matbudsjett inkluderer alle husholdningsartikler selv om jeg ofte kjøper sjampo hos frisør. Kjøper sjelden tyggis, blader, pastiller osv. Frossen bærmix og billig jus, eller en liter dyr jus. 

Sett deg ned og noter hvordan dere spiser, du blir mer oppmerksom på hvordan du velger og hvor du eventuelt er villig til å velge rimeligere varianter eller ei :)

Helt enig! 

Jeg kjøper økologiske egg og helt økologisk kjøtt.

Jeg vil aldri i livet prioritere penger over dyrevelferd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...