Gå til innhold

matbudsjett for 2 voksne i sparemodus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Puny skrev:

Har absolutt prøvd, da jeg var student var jeg kjempeflink og presset budsjettet ned i 2000 ( var singel da) og det var triste greier. Jeg fikk spist meg mett, men det var aldri noe rom for å kose meg litt eller å ta noe spontant, det gjorde rett og slett noe med livskvaliteten...

Da høres det ut som at du prioriterte helt feil, for jeg syns ikke maten vi spiser er så trist. 

I dag har jeg jeg f.eks spist en deilig hjemmelaget hamburger med chili og hvitløk og masse salat til

I går spiste jeg koteletter med blomkålmos

Dagen før hadde vi marinert svinefilet med stekt sopp, dampede brokkoli og blomkål og saus

På lørdag hadde jeg hjemmelaget pizza (blomkålsbunn) med marinert kylling, litt bacon, purre, løk og vårløk på, med hjemmelaget hvitløksdressing til

 

Er dette nitrist mat så lurer jeg på hvilken fancy mat folk spiser...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Wenda skrev:

Da høres det ut som at du prioriterte helt feil, for jeg syns ikke maten vi spiser er så trist. 

I dag har jeg jeg f.eks spist en deilig hjemmelaget hamburger med chili og hvitløk og masse salat til

I går spiste jeg koteletter med blomkålmos

Dagen før hadde vi marinert svinefilet med stekt sopp, dampede brokkoli og blomkål og saus

På lørdag hadde jeg hjemmelaget pizza (blomkålsbunn) med marinert kylling, litt bacon, purre, løk og vårløk på, med hjemmelaget hvitløksdressing til

 

Er dette nitrist mat så lurer jeg på hvilken fancy mat folk spiser...

Maten høres god ut, den, men hvor mye spiser dere til middag? Og hva spiser dere ellers? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Faulkner skrev:

Jeg synes det er utrolig vanskelig å ha god mat til 4000 i måneden for to voksne. Det gjelder nok ikke alle, men tror mange tror de bruker mye mindre på mat enn de faktisk gjør. Det er mange som får sjokk når de summerer alle kjøpene på matbutikker sine i løpet av måneden. Igjen det gjelder nok ikke alle, men mange. Så jeg skjønner deg godt ts.  Da jeg bodde alene brukte jeg mindre enn 2000 på meg per måned, men da levde jeg på havregrøt til middag mange dager i uka, brød til middag noen dager, vegetar pasta og kanskje en middag i uken unnet jeg meg kjøtt. Dette har vært som student. Nå er vi to voksne og jeg strever med å holde det på 4000. Til tross for at jeg faktisk kjøper det jeg kan av first price. Vi spiser bare knekkebrød til brødmat og spiser kun ost og makrell i tomat til pålegg. Til middagene deler jeg kjøttdeig pakker til flere middager og kjøper kun når det er tilbud. Kjøper first price torskefileter, og store pakker med fryst kylling som fordeles utover. Kjøper de billigste grønsakene (first price gulerøtter, løk i løs vekt, poteter i løsvekt, og brokkoli eller andre grønnsaker der det er tilbud). Lager all mat fra bunn. Likevel blir det rundt 4000 akkurat (det inneholder riktig nok brus for 500 i mnd). Jeg føler jeg lever som en asket, men de månedene jeg handler uten stålkontroll og under meg en del frukt, litt bedre salater og ting som biola ol. blir det 6-7000 kroner i måneden med en gang :( Vil gjerne også høre tips. Lever folk normalt med eks 2500 i måneden for to, eller er det uten fullverdige middager?? 

En pakke kyllingkjøttdeig koster ca kr 25,- på Rema 1000. Kyllingfilet kan du også få kjøpt billig. Fisk også.

Forstår ikke at du må dele opp mengden kjøtt da...høres ut som om planleggingen må bedres. 

Anonymkode: b2444...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenda skrev:

Da høres det ut som at du prioriterte helt feil, for jeg syns ikke maten vi spiser er så trist. 

I dag har jeg jeg f.eks spist en deilig hjemmelaget hamburger med chili og hvitløk og masse salat til

I går spiste jeg koteletter med blomkålmos

Dagen før hadde vi marinert svinefilet med stekt sopp, dampede brokkoli og blomkål og saus

På lørdag hadde jeg hjemmelaget pizza (blomkålsbunn) med marinert kylling, litt bacon, purre, løk og vårløk på, med hjemmelaget hvitløksdressing til

 

Er dette nitrist mat så lurer jeg på hvilken fancy mat folk spiser...

Ting jeg elsker som jeg ikke kunne ta meg råd til/måtte stramme kraftig inn på på det budsjettet var: avocado, fenalår, asparges, vin, biff, salmalaks, diverse oster, en spontan 'kjøpe en kaffe på 7/11', god juice, ferdigposer med salat, økologisk mat generelt. Men mest av alt savnet jeg muligheten for spontanitet. Friheten til å bare ha lyst på noe og så bare kjøpe det! Alt måtte planlegges og nøye veies og vurderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, lisamari skrev:

Maten høres god ut, den, men hvor mye spiser dere til middag? Og hva spiser dere ellers? 

Mannen min spiser mye brød med pålegg. Jeg spiser mye egg i forskjellige varianter, salater, restemat osv

 Tror vi spiser ganske mye til middag. Både jeg og han spiser opp en full middagstallerken. Vanskelig å si eksakt hvor mye det er, men det kan fort bli opp mot 300 gram kjøtt pr pers, og når jeg damper brokkoli så blir det gjerne 1/2-1 stk til bare meg. Når jeg steker sopp, så steker jeg opp 1 hel FP pakke med sopp til oss begge. I tillegg blir det fett i en eller annen form (kryddersmør, bearnesaus, creme fraiche osv) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Puny skrev:

Ting jeg elsker som jeg ikke kunne ta meg råd til/måtte stramme kraftig inn på på det budsjettet var: avocado, fenalår, asparges, vin, biff, salmalaks, diverse oster, en spontan 'kjøpe en kaffe på 7/11', god juice, ferdigposer med salat, økologisk mat generelt. Men mest av alt savnet jeg muligheten for spontanitet. Friheten til å bare ha lyst på noe og så bare kjøpe det! Alt måtte planlegges og nøye veies og vurderes.

Spontaniteten skjønner jeg godt at du savner, men det er jo gjerne den som tømmer lommeboka. 

Selv har jeg ikke noe behov for spontanitet når jeg handler, men det hender jo at jeg kjøper meg en brus og frukt på bensinstasjonen om jeg er ute på tur. 

Og avokado og asparges kjøper jeg titt og ofte, samme med diverse oster, men da går det gjerne i brie og slikt

Vin og slikt drikker vi ikke så sparer en del penger der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å se litt på prislappene på det man kjøper, og handle på billige butikker så kan man lett halvere matbudsjettet uten å spise mat av dårligere kvalitet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg spiser slik sparsommelig bruker jeg rundt 500, skjønner ikke hvordan du får det så "dyrt". Kjøper du snop, eller har store porsjoner, mye Shampo eller andre artikkler?

Anonymkode: 1901f...563

Jeg trodde egentlig jeg levde billig, men 500 hørtes ekstremt lite ut. Jeg kjøper noen sjokoladeplater i uken, men spiser små porsjoner (har undervektig bmi, han er normalvektig) så jeg spiser ikke så store porsjoner...  kjøper et par plater med sjokolade i uken, men det skal liksom ikke ble mer en noen hundrelapper. Utenom det går det en del kaffe, men det er som regel traktekaffe og en sjelden gang til kaffemaskinen om jeg har dårlig tid, og bare skal ha en kopp. Sjampoflaskene varer ganske lenge, så det er ikke overdådig bruk der heller... du er enten veldig flink, eller så bruker du mer enn du tror :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Skjønte jeg deg rett at du mener folk bruker mye MER på mat enn de tror? Det tror i så tilfelle jeg også. Det er selvsagt ikke umulig å leve på 4000kr måneden for to pers., men særlig fett er det ikke...

Ja du skjønte meg riktig :-). Kan sikker bli enda bedre, men da hadde jeg følt at det gikk veldig utover livskvalitet som du sier. Jeg synes at 500 i uken for hver person er å stramt, og kan ikke skjønne noe annet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

handler man bevisst og planlegger holder 500kr i uka helt fint.

holder fint det til meg selv og sønn min på 5 år.

da prater  vi på brødmat til frokost /lunsj og kvelds og middager som f eks grøt,pannekaker ett par fiskemåltider og litt kjøtt.

spiser mye fisk i alle varianter da sønn min er glad i det og sjelden vil ha kjøtt.poteter og grønnsaker,evn saus hører med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Det er bare å se litt på prislappene på det man kjøper, og handle på billige butikker så kan man lett halvere matbudsjettet uten å spise mat av dårligere kvalitet 

Å si at man LETT HALVERER matbudsjettet av å handle på Rema i stedet for Meny er en stor overdrivelse. Jeg vil si at man kan spare omtrent 25% hvis man er prisbevisst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke egg eller kjøtt/fisk fra dyr som kun levde for å fôre mennesker. Det er klart det blir litt dyrere, men det er det verdt. Jeg sparer heller inn på å ikke spise godteri, kaker eller brus. 

Anonymkode: 5ee05...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp frosne grønnsaker! Da snakker jeg ikke amerikansk blanding, men frossen brokkoli, frosne erter, og så videre. Det er billig, og jeg har lest at det er sunnere med frosne grønnsaker enn ferske på vinteren. Lager masse supper og gratenger basert på grønnsaker. Veldig billig, og veldig godt. Hvis du sørger for å alltid ha løk, hvitløk, chili og diverse krydder på lager kan du lage det aller meste. Som proteiner til suppe kan du ha f.eks kokt egg, steikt pølse, eller fisk. Da føler man ikke at man trenger like mye som hvis du skulle hatt kjøtt på en tallerken heller. 

Supper og gratenger er også en god måte å bli kvitt restemat på, og for meg personlig er i hvert fall matsvinn den største økonomiske tyven. I Norge kaster vi så mye mat, og det er i hvert fall penger rett ut av vinduet... Tror mange av oss ikke tenker godt nok etter på det der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg skulle ønske jeg kunne visst hva folk handler på en normal måned, for 4000 i mat for to henger ikke på greip for meg. Jeg har litt problemer med å få et bilde av hva som er et normalt matbudsjett i norge, altså. Jeg har inntrykk av at det "normale" skal være å handle first price på rema 1000, og alltid kjøpe billigst mulig, men.... Hvor er mellomsjiktet? 5000 kr var vårt husholdningsbudsjett (ikke matbudsjett, men ALT vi handlet på butikk) for 5 år siden da vi begge var studenter. Vi skeiet ikke ut, men stresset ikke for mye med å bare kjøpe first price heller.

Nå når vi begge har jobb ligger vi fort på 8000 i måneden. Jeg synes det er mye, men jeg kan ikke ser at vi handler så ekstremt dyrt heller. Vi spiser ikke biff til frokost, kjøper ikke dyr stangekylling, jeg tar meg ikke råd til avocado til lunch selv om jeg har lyst på, drikker ikke masse brus og hverken røyker eller snuser. Vi går ikke for de billigste matvarene, men jeg ser alltid på kiloprisen før jeg putter i vogna.

Jeg har konkludert med selv om vi også handler mer nå, så har også prisene gått opp veldig, og at det vi brukte på mat før nå ville vært veldig magert. Men dere sier jo noe annet. Hva er liksom et normalt budsjett for to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/5/2016 at 14.07, Mear skrev:

Jeg skulle ønske jeg kunne visst hva folk handler på en normal måned, for 4000 i mat for to henger ikke på greip for meg. Jeg har litt problemer med å få et bilde av hva som er et normalt matbudsjett i norge, altså. Jeg har inntrykk av at det "normale" skal være å handle first price på rema 1000, og alltid kjøpe billigst mulig, men.... Hvor er mellomsjiktet? 5000 kr var vårt husholdningsbudsjett (ikke matbudsjett, men ALT vi handlet på butikk) for 5 år siden da vi begge var studenter. Vi skeiet ikke ut, men stresset ikke for mye med å bare kjøpe first price heller.

Nå når vi begge har jobb ligger vi fort på 8000 i måneden. Jeg synes det er mye, men jeg kan ikke ser at vi handler så ekstremt dyrt heller. Vi spiser ikke biff til frokost, kjøper ikke dyr stangekylling, jeg tar meg ikke råd til avocado til lunch selv om jeg har lyst på, drikker ikke masse brus og hverken røyker eller snuser. Vi går ikke for de billigste matvarene, men jeg ser alltid på kiloprisen før jeg putter i vogna.

Jeg har konkludert med selv om vi også handler mer nå, så har også prisene gått opp veldig, og at det vi brukte på mat før nå ville vært veldig magert. Men dere sier jo noe annet. Hva er liksom et normalt budsjett for to?

- En gjennomsnittlig norsk husholdning brukte i 2012 51,000 kroner på mat og alkoholfrie drikkevarer (SSB). (https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/vi-kjoper-mer-av-det-meste)
- En gjennomsnittlig husholdning består av 2,15 personer.
- Så en gjennomsnittlig norsk person brukte i 2012 65kr på mat og alkoholfri drikke per dag.  Dette er neppe mer enn 70kr max 75kr i 2016.

Det er klart det høres lite ut hvis man bor i Oslo, er i full jobb og singel.  Men mange bor på landet, har enkle vaner, skyter en elg i året og har en liten potetåker, da bruker man nok mye mindre enn det.

Endret av kml
Utfyllende informasjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle inn melk, egg, pålegg, kjøtt, fisk og annet til halv pris, og mye penger er allerede spart :)

Mange butikk-kjeder priser ned varer til halv pris dagen før eller samme dag som varee går ut på dato. Frys ned varene for å få de til å holde lengre (trengs ikke å fryse egg og melk da de holder seg lenge etter dato. Melk: 3.4 dg. Egg: flere mnd)

Anonymkode: cb2a2...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke noe problem for friske mennesker å legge seg på et så lavt budsjett per måned. Men selvfølgelig, om man kjøper mengder med brus hver måned og spiser dyre ting til frokost, blir det dyrt. 

Norge har ikke så høye matvarepriser som mange vil ha det til, men mange har veldig dyre vaner. Og det er stor forskjell på det. 

Et av stedene mange kan ta tak i er svinnet. Mange kaster MYE mat, og da blir ting dyrere automatisk om mye går i søpla. 

Om du bor i nærheten av innvandrerbutikker, så ville jeg ha ukeshandlet grønnsaker der. De ligger ofte lavere i pris, har god kvalitet og godt utvalg. Krydder, ris og en del andre tørrvarer er og rimeligere der. 

Handleliste, og kjøp kun det som er der. Handle 1-2 ganger i uken, og planlegg menyen. Ha kontroll på det som er i kjøleskap, fryser og tørrvarer. 

Lag store pporsjoner og frys ned av ting som gryter, supper mm. Erstatt enkelte kjøttmiddager med vegetartetter, og bruk bønner og linser (kjøp tørre i større kvanta. Bønner må bløtkegges, men kok opp og frys med i porsjoner). 

Skill på hverdags og helge/kosemat. Lever man "sparsomt" i ukedagene, kan man kose seg i helgene og ha et lavt budsjett. Det er mye god mat som ikke er dyrt overhode. 

Anonymkode: 9009a...d3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vi bruker 9 -10 000 kr på mat i måneden og er 2 personer! :S og det er kiwi mat! 

Så nå skal vi prøve og skjerpe oss og kun leve for 5000 i mnd, jeg synes det er skikkelig vanskelig! Jeg er ikke vant til å ta hensyn til pris når jeg handler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne, 2500,- pr mnd. Middag hver dag, litt ekstra fredag og lørdag. Ingen problem.

Masse god mat hver dag.  Godt pålegg frokost og kvelds 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snublefella skrev:

Vi bruker 9 -10 000 kr på mat i måneden og er 2 personer! :S og det er kiwi mat! 

Så nå skal vi prøve og skjerpe oss og kun leve for 5000 i mnd, jeg synes det er skikkelig vanskelig! Jeg er ikke vant til å ta hensyn til pris når jeg handler

Vi bruker samme beløpet på 2 personer. Setter av 10 000 kr til mat og noen ganger holder ikke det en gang. I sommer er barna, som er studenter, hjemme og da går vi fort opp i gamle summer som 14-16 000 kr. Da er ikke brus/øl/vin inn i dette budsjettet. 

Anonymkode: 722a3...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...