Gå til innhold

matbudsjett for 2 voksne i sparemodus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har tenkt å bruke neste år på å spare penger til en bra egenkapital til husbygging. Er det gjennomførbart å leve på mat for 30kr til 4000kr pr mnd for 2 stk? 

Anonymkode: dccb9...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4.000 i mnd til to er jo et helt normalt budsjett, skal dere gjøre det sparsommelig må dere ned til vertfall 3.000.

Anonymkode: 1901f...563

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente 3500kr til 4000kr. Vi har som regel handlet for over 5000kr i mnd, og vil ikke bare leve på firstprice nudler og kneip, så vanlig sunn kost til 3500kr? Vi smører alltid niste og slikt på jobb så vi sprenger ikke budsjette på kantine mat, og vi storhandler x1 i uka og så ellers bare melk og brød ved behov. Går ikke på resturant eller kjøper masse fastfood, lager og meste fra bunnen så kjøper ikke mye halvfabrikata, og bruker ikke store summer i ferskvaredisken. Så hvis vi følger litt med på tilbud så har jeg litt trua på at det går. Handler mest på rema og de er veldig bra når det gjelder varer i forskjellige prisklasser, de har og en del tilbud og da fyller vi fryseren. Andre som lever på budsjett? Til og med enda lavere? Tar dere vare på kvitteringer og ser over? Der er ikke jeg veldig flink...

Anonymkode: dccb9...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1750,- per måned på en person, tror dette går veldig fint om du er bevisst.

Anonymkode: e353b...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 1750,- per måned på en person, tror dette går veldig fint om du er bevisst.

Anonymkode: e353b...783

Det er jo veldig bra!

Anonymkode: dccb9...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem. Vi spiser for 4000kr i mnd med middag hver dag og biff på lørdager. Dette inkluderer også husholdning og lotto. INGEN problem og klare seg på 3000kr..

Anonymkode: 94899...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så mye tenkte jeg med en gang.. altså at dere bruker "så" mye penger i mnd på mat.. her er vi en familie på fire, med barn på 4 og 7 år ,  og vi bruker rundt 4000 kr i mnd på mat.. var bare derfor jeg tenkte wow med en gang.  Ikke vondt ment, og det var ikke ment som kritikk ☺

Anonymkode: 8d871...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og bruker i underkant av 2500 kr i måneden på mat :) veldig lite FirstPrice også. Det som gjelder er å være oppfinnsom! Lykke til 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Michelibabas skrev:

Vi er to voksne og bruker i underkant av 2500 kr i måneden på mat :) veldig lite FirstPrice også. Det som gjelder er å være oppfinnsom! Lykke til 😀😀

Jeg er veldig nysgjerrig på hva en vanlig ukesmeny består av (hvilken mat og mengder og om det er inkl. andre dagligvarer som drikke, dopapir etc) når budsjettet er så lavt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke og begriper ikke hvordan noen kan klare seg med et budsjett på mat for bare 4000,- kr i måneden, attpåtil med barn i huset. Eller om de er bare to eller tre personer.

Her er vi to voksne og ett barn, og her bruker vi i blant det dobbelte av det pr mnd, og vi tar vare på alle kvitteringer og summerer dem ved månedsslutt så vi vet nøyaktig. I oktober for eksempel, viste det seg at vi hadde brukt 7907,- kr på matbutikken. Dette inkluderer riktignok en hel del brus, for jeg drikker mye brus. I november vet jeg at vi brukte "bare" 6405,- kr på matbutikken, men at beløpet der er lavere skyldes ganske enkelt at vi har kjøpt mer take-away mat og pizza levert på døren den måneden. Ferdigmat levert på døra regnes ikke med i regnestykket, som kun er fra matbutikken.

Skal nevnes at jeg har en mann som kjøper seg temmelig råflotte frokoster ganske ofte. Vurderer å be han skjerpe seg. Han kan finne på å kjøpe en entrecote og steke den til frokost før jobb neste dag. Han kjøper også røkelaks til brødskivene for eksempel, ikke noe billig gulost der....

Anonymkode: 33e61...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den 20. desember 2015 at 20.00, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen har tenkt å bruke neste år på å spare penger til en bra egenkapital til husbygging. Er det gjennomførbart å leve på mat for 30kr til 4000kr pr mnd for 2 stk? 

Anonymkode: dccb9...94d

Burde ikke være noe problem i det hele tatt. Det finnes jo mange som ikke har så mye å bruke på mat engang, men likevel klarer seg

Her er vi to voksne, og vi kam fint klare oss på 1500-2000 kr dersom det kriser seg. Normalt sett så ligger vi på gjennomsnittlig 2500 kr pr mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig vanskelig å ha god mat til 4000 i måneden for to voksne. Det gjelder nok ikke alle, men tror mange tror de bruker mye mindre på mat enn de faktisk gjør. Det er mange som får sjokk når de summerer alle kjøpene på matbutikker sine i løpet av måneden. Igjen det gjelder nok ikke alle, men mange. Så jeg skjønner deg godt ts.  Da jeg bodde alene brukte jeg mindre enn 2000 på meg per måned, men da levde jeg på havregrøt til middag mange dager i uka, brød til middag noen dager, vegetar pasta og kanskje en middag i uken unnet jeg meg kjøtt. Dette har vært som student. Nå er vi to voksne og jeg strever med å holde det på 4000. Til tross for at jeg faktisk kjøper det jeg kan av first price. Vi spiser bare knekkebrød til brødmat og spiser kun ost og makrell i tomat til pålegg. Til middagene deler jeg kjøttdeig pakker til flere middager og kjøper kun når det er tilbud. Kjøper first price torskefileter, og store pakker med fryst kylling som fordeles utover. Kjøper de billigste grønsakene (first price gulerøtter, løk i løs vekt, poteter i løsvekt, og brokkoli eller andre grønnsaker der det er tilbud). Lager all mat fra bunn. Likevel blir det rundt 4000 akkurat (det inneholder riktig nok brus for 500 i mnd). Jeg føler jeg lever som en asket, men de månedene jeg handler uten stålkontroll og under meg en del frukt, litt bedre salater og ting som biola ol. blir det 6-7000 kroner i måneden med en gang :( Vil gjerne også høre tips. Lever folk normalt med eks 2500 i måneden for to, eller er det uten fullverdige middager?? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Faulkner skrev:

Jeg synes det er utrolig vanskelig å ha god mat til 4000 i måneden for to voksne. Det gjelder nok ikke alle, men tror mange tror de bruker mye mindre på mat enn de faktisk gjør. Det er mange som får sjokk når de summerer alle kjøpene på matbutikker sine i løpet av måneden. Igjen det gjelder nok ikke alle, men mange. Så jeg skjønner deg godt ts.  Da jeg bodde alene brukte jeg mindre enn 2000 på meg per måned, men da levde jeg på havregrøt til middag mange dager i uka, brød til middag noen dager, vegetar pasta og kanskje en middag i uken unnet jeg meg kjøtt. Dette har vært som student. Nå er vi to voksne og jeg strever med å holde det på 4000. Til tross for at jeg faktisk kjøper det jeg kan av first price. Vi spiser bare knekkebrød til brødmat og spiser kun ost og makrell i tomat til pålegg. Til middagene deler jeg kjøttdeig pakker til flere middager og kjøper kun når det er tilbud. Kjøper first price torskefileter, og store pakker med fryst kylling som fordeles utover. Kjøper de billigste grønsakene (first price gulerøtter, løk i løs vekt, poteter i løsvekt, og brokkoli eller andre grønnsaker der det er tilbud). Lager all mat fra bunn. Likevel blir det rundt 4000 akkurat (det inneholder riktig nok brus for 500 i mnd). Jeg føler jeg lever som en asket, men de månedene jeg handler uten stålkontroll og under meg en del frukt, litt bedre salater og ting som biola ol. blir det 6-7000 kroner i måneden med en gang :( Vil gjerne også høre tips. Lever folk normalt med eks 2500 i måneden for to, eller er det uten fullverdige middager?? 

Hvis jeg spiser slik sparsommelig bruker jeg rundt 500, skjønner ikke hvordan du får det så "dyrt". Kjøper du snop, eller har store porsjoner, mye Shampo eller andre artikkler?

Anonymkode: 1901f...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Faulkner skrev:

  Vil gjerne også høre tips. Lever folk normalt med eks 2500 i måneden for to, eller er det uten fullverdige middager?? 

Her spiser vi gode måltider. Mye rent kjøtt, mye grønnsaker og mye egg. 

Handler egg hos bonden, en del kjøtt kjøpes i sesong som f.eks viltkjøtt jeg kjøper fra jegere, alle grønnsaker kjøpes frossent eller i sesong. Kjøper på tilbud, kjøper en hel del kjøtt i Sverige. Fryser ned i porsjoner, lager mye mat som fryses ned i porsjoner.  Skriver ukemenyer slik at rester kan brukes i middagen neste dag. Spiser også restemat som lunch dagen etterpå. 

 

Ved å gjøre det slik så slipper jeg mye jobb og stress. Bare det å slippe å bruke lang tid hver dag på å finne ut av hva man har lyst til å lage til middag er deilig. Jeg slipper å bruke unødvendig mye tid på handling, da jeg vet hva jeg skal ha, handler stort og trenger ikke handle mer enn 1-2 ganger pr mnd. (det hender jeg stikker innom butikken for en pakke med fløte, men det er sjeldent)

 

Så gjennomsnittet er ca 2500 kr pr mnd (dette inkl alt jeg handler på matbutikken). Og vi er ikke småspiste heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Faulkner skrev:

Jeg synes det er utrolig vanskelig å ha god mat til 4000 i måneden for to voksne. Det gjelder nok ikke alle, men tror mange tror de bruker mye mindre på mat enn de faktisk gjør. Det er mange som får sjokk når de summerer alle kjøpene på matbutikker sine i løpet av måneden. Igjen det gjelder nok ikke alle, men mange. Så jeg skjønner deg godt ts.  Da jeg bodde alene brukte jeg mindre enn 2000 på meg per måned, men da levde jeg på havregrøt til middag mange dager i uka, brød til middag noen dager, vegetar pasta og kanskje en middag i uken unnet jeg meg kjøtt. Dette har vært som student. Nå er vi to voksne og jeg strever med å holde det på 4000. Til tross for at jeg faktisk kjøper det jeg kan av first price. Vi spiser bare knekkebrød til brødmat og spiser kun ost og makrell i tomat til pålegg. Til middagene deler jeg kjøttdeig pakker til flere middager og kjøper kun når det er tilbud. Kjøper first price torskefileter, og store pakker med fryst kylling som fordeles utover. Kjøper de billigste grønsakene (first price gulerøtter, løk i løs vekt, poteter i løsvekt, og brokkoli eller andre grønnsaker der det er tilbud). Lager all mat fra bunn. Likevel blir det rundt 4000 akkurat (det inneholder riktig nok brus for 500 i mnd). Jeg føler jeg lever som en asket, men de månedene jeg handler uten stålkontroll og under meg en del frukt, litt bedre salater og ting som biola ol. blir det 6-7000 kroner i måneden med en gang :( Vil gjerne også høre tips. Lever folk normalt med eks 2500 i måneden for to, eller er det uten fullverdige middager?? 

Skjønte jeg deg rett at du mener folk bruker mye MER på mat enn de tror? Det tror i så tilfelle jeg også. Det er selvsagt ikke umulig å leve på 4000kr måneden for to pers., men særlig fett er det ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Puny skrev:

. Det er selvsagt ikke umulig å leve på 4000kr måneden for to pers., men særlig fett er det ikke...

Har du prøvd? Jeg skjønner ikke alle som sier at man ikke kan leve fett på godt under 4000 kr pr mnd. Lever man fett om man kjøper det dyreste istedenfor det man syns er best, eller lever man fett om man kjøper masse brus og godteri?

Jeg syns jeg lever fett jeg. Spiser meg god og mett på god mat. Det hender jeg baker noe lavkarbo, men stort sett så trenger jeg ikke å kose meg med noe annet enn et godt måltid. Jeg spiser også det jeg har lyst på, og siden jeg spiser lavkarbo så er det eller ikke slik at jeg spiser macaroni eller billigversjon hele dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenda skrev:

Har du prøvd? Jeg skjønner ikke alle som sier at man ikke kan leve fett på godt under 4000 kr pr mnd. Lever man fett om man kjøper det dyreste istedenfor det man syns er best, eller lever man fett om man kjøper masse brus og godteri?

Jeg syns jeg lever fett jeg. Spiser meg god og mett på god mat. Det hender jeg baker noe lavkarbo, men stort sett så trenger jeg ikke å kose meg med noe annet enn et godt måltid. Jeg spiser også det jeg har lyst på, og siden jeg spiser lavkarbo så er det eller ikke slik at jeg spiser macaroni eller billigversjon hele dagen

Har absolutt prøvd, da jeg var student var jeg kjempeflink og presset budsjettet ned i 2000 ( var singel da) og det var triste greier. Jeg fikk spist meg mett, men det var aldri noe rom for å kose meg litt eller å ta noe spontant, det gjorde rett og slett noe med livskvaliteten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er et normalt romslig budsjett. Å kalle det for sparing synes jeg er litt merkelig. Kjøper dere mye ost, laks og dyrt kjøtt da? Ferdigmat som fjordlands og slik skal man utelukke, det er ikke å være sparsommelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...