Gå til innhold

SYNAPSE


lovelife61

Anbefalte innlegg

Hei!

Øver til en prøve jeg har i biologi imorgen, men jeg sliter med et spørsmål. Jeg går gjennom spørsmål som kan være nyttig til morgen om nervesystemet osv.

 

Det spørsmålet, eller oppgaven jeg sitter fast med er:

1. Synapse

- anatomi,

- ca2+ transmitter substans, f.eks seretonin og dopamin. 

- Et eller annet med mottaker reseptor (seretonin reseptor osv.) 

- Forklar signaloverføringer.

 

 

Dette er et spørsmål med flere punkter, men jeg finner ikke så mye i boka mi eller på nett. Det jeg har funnet om synapse i boka er litt om anatomien:

En synapse er det området hvor overføring av signaler skjer. En synapse består av aksonenden, en mottakercelle og spalten mellom aksonenden og mottakercellen. 

Skjønner ikke helt hvordan 

ca2+ transmitter substans, f.eks seretonin og dopamin, et eller annet med mottaker reseptor (seretonin reseptor osv.) har å gjøre med dette. Er det noen som kan forklare sammengen. Og hvordan ville dere ha svart på prøven.

 

Tror jeg har funnet det med signaloverføringer, men er ikke sikker. Er dette riktig?:

1.      Et aksjonspotensial sprer seg lags aksonet og kommer til aksonenden

2.      Kalsiumkanaler registrerer endring i membranpotensialet og åpner seg slik at kalsiumioner (ca2+) diffunderer inn i aksonenden.

3.      Økt konsentrasjon av kalsiumioner (Ca2+) inne i aksonenden starter eksocytose av vesikler med nevrotransmittere.

4.      Nevrotransmittere diffunderer over synapsespalten til mottakercellen.

5.      Nevrotransmittere binder seg til reseptorer som regulerer ionekanaler i mottakercellen, åpner disse, og ioner diffunderer gjennom. Membranpotensialet i mottakercellen endrer seg. Dersom membranpotensialet når terskelverdien, blir et nytt aksjonspotensial sendt langs mottakercellen.

 

 

Takk!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er driiiiiiiitmange bra videoer om dette på YouTube! Anbefaler deg å søke litt :) 

Okei, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...