Gå til innhold

Jenter med aspergers, hvordan er det med dating?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to venninner som har aspergers, en lett variant og virker ikke som om hun har noen andre problemer. Nå har jeg aldri vært inni hjernen hennes og jeg er ikke en psykolog, men det eneste tegnet jeg merker er at hun er litt guttete i måten hun tenker på. Nå har ikke hun kjæreste, men lurte på om jenter med aspergers har noen fordeler om de ikke sliter med andre psykiske problemer. Det å tenke litt guttete gjør det kanskje lettere å bli likt av gutter. I motsetning til menn med aspergers som ikke kommer noe nærmere kvinners personlighet.

 

Anonymkode: aa220...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste voksne kvinne jeg kjenner med aspergers nærmer seg 40 og eier ikke sosiale koder for å sjekke menn. Jeg mener, hun får seg menn, ved å gå rett bort til de å slikke seg rundt munnen og gi de slørete blikk og gå rett på sak, men forstår ikke at det er feil fremgangsmåte og går rett i kjelleren når de ikke vil ha kontakt med hun etterpå, fordi hun trodde jo det skulle bli pappaen til barna sine.  Hun oppfører seg tidvis motbydelig mot venner og bekjente også, jeg trodde først hun bare var frekk og høy på seg selv, men mange brikker falt på plass når hun fortalte hun hadde aspergerssyndrom.

Anonymkode: 086d3...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kilde?

DSM-5. Finnes vel strengt talt i ICD-10, men den forsvinner nok derfra også når den reviderte utgaven kommer ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSM-5. Finnes vel strengt talt i ICD-10, men den forsvinner nok derfra også når den reviderte utgaven kommer ut. 

DSM-5 skal ikke brukes i Norge. Asperger finnes, er mange som får den diagnosen der jeg jobber.

Anonymkode: 75e4e...ef9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSM-5 skal ikke brukes i Norge. Asperger finnes, er mange som får den diagnosen der jeg jobber.

Anonymkode: 75e4e...ef9

Tullball. Når jeg ble diagnostisert med ADHD brukte de både ICD-10 og DSM-V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha aspergers syndrom kan gå begge veier. Det kan gjøre at jentene er mer frampå, men også at de ikke sier et pip. Generelt så tror jeg forhold er vanskligere for de med aspergers siden det kan være vanskelig å leve seg inn i hverandre om da ikke begge har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som har aspergers, en lett variant og virker ikke som om hun har noen andre problemer. Nå har jeg aldri vært inni hjernen hennes og jeg er ikke en psykolog, men det eneste tegnet jeg merker er at hun er litt guttete i måten hun tenker på. Nå har ikke hun kjæreste, men lurte på om jenter med aspergers har noen fordeler om de ikke sliter med andre psykiske problemer. Det å tenke litt guttete gjør det kanskje lettere å bli likt av gutter. I motsetning til menn med aspergers som ikke kommer noe nærmere kvinners personlighet.

 

Anonymkode: aa220...a12

Det stemmer ikke, som noen sier, at det er umulig å svare på dette. Aspergerdiagnosen er i ferd med å gå inn i en ny og "større" diagnose, Autismespekterforstyrrelse, men diagnosen i seg selv forsvinner ikke, de bare slutter å bruke navnet offisielt, og det det blir høyere terskel for å få diagnosen. Alle som tidligere er diagnostisert, vil fremdeles ha asperger syndrom som diagnose. 

Når det gjelder jenter med AS og dating, så tror jeg det er veldig varierende, men sannsynligheten for at hun er den stille og rolige lesehesten er langt større enn det bildet som noen over tegner: En vulgær kvinne uten sosiale antenner. Selv har jeg AS og er på ingen måte vulgær, men jeg er guttete, og min erfaring med det, er at jeg har lett for  å komme i kontakt med visse typer menn, men ikke andre. De som liker meg/er interessert, virker å se på det som en lettelse at jeg ikke stiller høye krav til fasade og spill, men heller liker at mennesker er naturlig og direkte og "menneskelig", og at jeg takler ærlighet langt bedre enn unnvikende opplegg. Jeg på min side synes det er best med mennesker som verdsetter dette, da jeg ikke liker mennesker som er for forfengelige eller opptatt av å fremstå som noe annet enn det der er. Noen jeg har hatt forhold til, så dessverre ut til å tenke at min guttete væremåte gjorde meg mer robust og mindre følsom, og har fått nedtur av at jeg faktisk har mer følsomme sider og ikke tåler hva som helst. 

Jenter med asperger er ofte greie, fordomsfrie jenter, med gode prinsipper og et lidenskapelig forhold til den verden de befinner seg i. Jenter med asperger har langt bedre sosiale antenner enn gutter med asperger - selv om også ideen om at guttene er så ille, er overdrevet. Noen er det, ikke alle.

Datingmessig opplever jeg ikke at det er noe problem for meg å skape relasjoner med menn, eller å få dem interesserte. Men stiller vel en del krav til disse mennene, er det for mye "spill" så gidder jeg ikke, er de for overflatiske gidder jeg ikke. Og jeg merker også at en del menn synes min greie er for fremmed, eller hva man skal si, at jeg er for sær. Men alle mennesker har sine typer mennesker de kommer overens med, det er ikke bare folk med AS som er begrenset der. 

Men, som alltid, noen vil selvsagt noen komme med replikken "det er en grunn til at de har diagnosen". Og det er sant. Men ofte er det helt andre grunner enn det kunnskapsløse mennesker forestiller seg. Folk vet rett og slett for lite om hva AS er, og tror de kan se på diagnosekriteriene og skjønne hva det går ut på, eller de har erfaring med noen sterke tilfeller som de generaliserer for langt. Mange med asperger har dessuten diagnose fra barneårene og har blitt mer eller mindre normale i voksen alder. 

 

Anonymkode: e5c8d...bd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha aspergers syndrom kan gå begge veier. Det kan gjøre at jentene er mer frampå, men også at de ikke sier et pip. Generelt så tror jeg forhold er vanskligere for de med aspergers siden det kan være vanskelig å leve seg inn i hverandre om da ikke begge har det.

Det jeg tror er litt viktig her, er at det ikke er noe svarthvitt overgang mellom normale og aspergere - det er en glidende overgang. Derfor er det ikke slik at det blir lettere at begge har det eller at det er et must at begge har det. det er så enkelt som at visse typer mennesker passer til visse typer mennesker, og en må absolutt ikke helt over i at begge har diagnose for at man skal forstå hverandre. Ingen av mine kjærester har asperger, men det er likevel innenfor "min bølgelengde" hva interesser, syn på livet, lynne etc angår. Og det er jo det som er poenget - at man passer til hverandre - og alt dette er glidende overganger - også for normale.

Anonymkode: e5c8d...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...