Gå til innhold

Drømmer og mareritt


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Jeg hadde mareritt i natt, ikke av typen der man skriker og våkner gjennomvåt av svette, men mer sånn: 

drømte at jeg skulle overnatte i en hytte. Ved et vann. Gikk ned til vannet og kastet ut en fiskebamse av tøy som en mini (bitteliten!) hvithai på str med en 1-kilos makrell hoppet opp og bet i. Viste seg at bamsen var av kjøtt og blod og haien bet av hele hodet. Litt ekkelt, men det var fortsatt en drøm. Så hoppet haien opp og bet meg i kneet og jeg begynte å blø, men det klødde bare. Fortsatt en drøm. 

Jeg bestemte meg for å heller overnatte i en annen hytte nede ved vannet, som hadde et deilig og varmt lys i taket og varmekabler på gulvet. Nå begynte jeg å skjønne at "det er noe galt" (den ekle følelsen man får når drømmen går over til mareritt), for jeg snakket med en annen person som skulle overnatte med meg og la merke til at han hadde tatt vekk en kjellerlem og vært nede i kjelleren. Et grøss gikk gjennom meg. Jeg visste noe var galt, at noe skummelt kom til å skje. Plutselig la jeg merke til en diger dragelignende bamse ved enden av rommet. Omtrent 170cm høy. Den "smilte" og så relativt vennlig ut, men igjen så skjønte jeg at det egentlig ikke stemte. Jeg fulgte med på den i øyekroken da jeg snakket med han andre personen og så at bamsen rørte på føttene. Fikk følelsen av å ville skrike, men klarte ikke. Tror jeg bemerket at bamsen rører på seg. 

Det kom en tredje person, en kvinnelig helsesøster eller noe. Aner ikke hva hun skulle der, men jeg forsøkte å si til henne at dragebamsen rørte på seg! Begynte å kjenne følelsen av panikk. Hun lo av meg og hver gang hun så på bamsen (som nå ikke bare rørte på foten, men som gjorde diverse stygge uttrykk med ansiktet) så hadde den det samme uttrykket og satt musestille. Og så på meg med et hånlig blikk, slik at jeg fremstod som gal. Men så gjorde den en bommert og damen fikk sjokk og utbrøt at den rørte på armen! Dragebamsen ble sint for at den ble avslørt og nå kjente jeg virkelig at noe grusomt kom til å skje, den overveldende marerittfølelsen! Den reiste seg, tok tak i damen som var i sjokk og knivstakk henne så hun døde. Jeg gikk løs på bamsen og skulle vel drepe den eller noe, men samtidig sa noe inni meg at jeg måtte "komme overens" med denne tingen. Det har jeg hatt følelsen av i mange mareritt; at man smisker med "drittsekken" for å bli skånet selv. Så jeg gjorde vel det, da, spøkte bort det hele.

Dette er bare en del av marerittet (som omhandlet at jeg var med i et spill der man skulle unngå å bli spist av hvithaier og at jeg bevitnet utroskap etc, fæle greier), men hva gjør at en drøm går over til mareritt? Hva er den ekle følelsen når man skjønner at det er noe som ike stemmer? Fornemmelsen av ondskap/at noe skummelt kommer til å skje? Hva foregår i hjernen på det tidspunktet? Og hvorfor kan ikke et mareritt bli en god drøm? Jeg vet at jeg hadde vondt i nakken (i virkeligheten) og at jeg gjerne får mareritt når jeg har smerter, men mer enn det vet jeg ikke og det lurer jeg på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...