AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #61 Skrevet 12. desember 2015 Lucia-tog kommer ikke på kort varsel...Vent til du faktisk får barn før du uttaler deg ettersom det blir så viktig når du står i situasjonen. Av 2 foreldre så klarer en å ta seg fri i en time fra jobb en gang i året.Foreldre ønsker faktisk å få det med seg fordi det er så viktig for barnet.Anonymkode: 79c08...7e0Newsflash: Ikke alle barn har to foreldre. Halve Norge kan ikke ta fri fra jobbene sine på samme dag pga en Lucia-feiring. I den store sammenhengen er det viktigere for barnet at foreldrene passer jobben sin. Anonymkode: 4d3fa...555 6
MapleSirup Skrevet 12. desember 2015 #62 Skrevet 12. desember 2015 Newsflash: Ikke alle barn har to foreldre. Halve Norge kan ikke ta fri fra jobbene sine på samme dag pga en Lucia-feiring. I den store sammenhengen er det viktigere for barnet at foreldrene passer jobben sin. Anonymkode: 4d3fa...555Du får lese deg opp å tråden før du kritiserer meg. Hadde du gjort det, ville du sett at kritikken er uberettiget.Hilsen arbeidende alenemor til 4.
Velasq Skrevet 12. desember 2015 #63 Skrevet 12. desember 2015 Lucia-tog kommer ikke på kort varsel...Vent til du faktisk får barn før du uttaler deg ettersom det blir så viktig når du står i situasjonen. Av 2 foreldre så klarer en å ta seg fri i en time fra jobb en gang i året.Foreldre ønsker faktisk å få det med seg fordi det er så viktig for barnet.Anonymkode: 79c08...7e0Om du har barn så vet du at det er ikke kun er et Lucia arrangement i løpet av året. Det er foreldrekaffe, foreldremøter, julelunsj, sommeravslutninger, and the list goes on. Har du et barn er det mye nok i seg selv, hva med de som har to barn? Mener du oppriktig at man skal ta fri fra jobb for hvert eneste arrangement? De fleste som jobber i full stilling kan ikke være med på alt, enn hvor mye vi vil stille opp for barna våre. 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #64 Skrevet 12. desember 2015 Innleggene mine kommer dessverre ikke på trykk når jeg svarer folk.Det jeg har skrevet er; jeg har tre barn (ser ikke helt hvorfor dette skal være relevant for problemstillingen?), motivet mitt for innlegget var å unngå at dette skjer igjen, kanskje man kan få færre slike arrangement. Videre skrev jeg at kanskje jeg overdriver? Et barn burde kanskje tåle såpass? Tog og frokost startet klokken 08.00, barnehagen åpner 06.30. De ansatte prøvde å trøste han etter beste evne, men det nyttet dessverre ikke. Du skriver at du aldri har opplevd noe lignende med dine seks barnehagebarn, det skal sies at foreldrene til dette barnet så og si aldri har vist seg på noen arrangement. Kanskje det er grunnen, eller kanskje dette barnet bare er ekstra "hårsåre"? Sistnevnt tviler jeg sterkt på siden jeg har opplevd gråtende barn tidligere, men absolutt ikke i samme grad som dette.Anonymkode: 623c5...d5dMen da gjelder dette slett ikke "alle barnehageforeldre" og alle barnehagebarn. Det er slett ikke vanlig at foreldre ikke møter opp på noe hvis de kan, og det er ikke vanlig at barn reagerer så sterkt på å unnvære dem. Så jeg skjønner ikke hva du vil fram til, annet enn at det var synd på akkurat dette barnet i går. Anonymkode: da392...541
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #65 Skrevet 12. desember 2015 Lucia-tog kommer ikke på kort varsel...Vent til du faktisk får barn før du uttaler deg ettersom det blir så viktig når du står i situasjonen. Av 2 foreldre så klarer en å ta seg fri i en time fra jobb en gang i året.Foreldre ønsker faktisk å få det med seg fordi det er så viktig for barnet.Anonymkode: 79c08...7e0La oss si at mannen din jobber rotasjon, eller har med-boerturnus, og er borte denne dagen. Dere har to barn, dessverre var du ikke så heldig at du fikk dem i samme barnehage med en gang, og de må gå i hver sin barnehage inntil det blir en plass ledig i den ene. Begge barnehagene feirer Lucia på samme tidspunkt.Hva hjelper det da å ha mulighet til å ta seg fri fra jobb en time?Dette var et reelt eksempel fra min nærhet, og det finnes tusenvis av omstendigheter der foreldrene ikke har mulighet til å alltid møte opp på kosearrangementer på dagtid.Det virker så dømmende og snevert å hevde at "av 2 foreldre så klaer en å ta seg fri i en time fra jobb en gang i året", uten forbehold. Anonymkode: ffb3c...52b 2
MapleSirup Skrevet 12. desember 2015 #66 Skrevet 12. desember 2015 (endret) La oss si at mannen din jobber rotasjon, eller har med-boerturnus, og er borte denne dagen. Dere har to barn, dessverre var du ikke så heldig at du fikk dem i samme barnehage med en gang, og de må gå i hver sin barnehage inntil det blir en plass ledig i den ene. Begge barnehagene feirer Lucia på samme tidspunkt.Hva hjelper det da å ha mulighet til å ta seg fri fra jobb en time?Dette var et reelt eksempel fra min nærhet, og det finnes tusenvis av omstendigheter der foreldrene ikke har mulighet til å alltid møte opp på kosearrangementer på dagtid.Det virker så dømmende og snevert å hevde at "av 2 foreldre så klaer en å ta seg fri i en time fra jobb en gang i året", uten forbehold.Anonymkode: ffb3c...52bSitatet er tatt litt ut av sammenheng, men jeg ser jo at det virker bastant. Men det kommer tydelig nok frem av de 7 andre innleggene mine hva jeg mener. Det var i en dialog med en som ikke har barn og som ikke ser for seg en fremtid der de vil prioritere slikt. Følelsene og prioriteringene forandrer seg radikalt når du står der... Det betyr ikke at man får det til. Endret 12. desember 2015 av MapleSirup
Antlers Skrevet 12. desember 2015 #67 Skrevet 12. desember 2015 Merkelig opplegg. Synes det blir tullete å forvente at foreldre skal ta seg fri for noe slikt, eller at man skal måtte bry andre med å stille opp i ens sted.Her går barnehagebarna i Luciatog ved gamlehjem og aldersboliger. De synger og deler ut klemmer, noe som blir satt umåtelig stor pris på av de fleste beboerne. Barna får vist seg frem i kostymene sine, og lærer samtidig noe om hvor lite som skal til for å glede andre. Dette synes jeg er både fint og viktig. 4
Xanadus Skrevet 12. desember 2015 #68 Skrevet 12. desember 2015 Min måte å ivareta barna på er å ha de i barnehagen når jeg selv er på jobb. Jeg kan ikke forlate alle pasienter fordi barnehagen inviterer til frokist. Det er en uting å arrangere frokost og lunch i tide og utide. Jeg kan ikke gå fra jobb uten videre. Anonymkode: e4100...000Det er jo her dere foreldre kan si fra. Fortell barnehagen hva dere synes, og hvordan dere vil ha det, få til en dialog. Snakk med andre foreldre, og snakk med personalet i barnehagen. Barnehagen kan ikke vite noe om foreldrene ikke sier noe. Det bør være rom for, og mulig å bryte inngrodde tradisjoner og tankesett og finne på noe nytt. Det er bare sunt å tenke nytt . Jeg tror ikke nødvendigvis at barnehagebarns beste er ivaretatt ved mange barnehagers lusiafeiring. Dette er en dag med mye gråt og tårer. Stressede barn og voksne, i en måned da mye annet skjer.
Rosalie Skrevet 12. desember 2015 #69 Skrevet 12. desember 2015 (endret) I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. Anonymkode: 623c5...d5dDropp frokosttullet etter Lystoget, og problemet er løst. Og nei, slett ikke alle har nær familie i nærheten, og foreldrenes venner må også jobbe. Endret 12. desember 2015 av Rosalie 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #70 Skrevet 12. desember 2015 Tror du det er lett å bytte vakt? . Å bytte vakt er faktisk pes for brannmenn. Ikke alle steder de er så mange, de orker ikke jobbe mer en et døgn av gangen. Det skal gå opp med resten av familien. Og hvordan vet du at de som har samme stillingsnivå som denne brannmannen ikke også har barn.Anonymkode: 2c117...a53Og for leger er det så og si umulig Anonymkode: 34164...7b3 1
MapleSirup Skrevet 12. desember 2015 #71 Skrevet 12. desember 2015 Og for leger er det så og si umuligAnonymkode: 34164...7b3Det kommer an på hvor man jobber, ikke hva man jobber med! Jeg har ikke mer sympati for enkelte arbeidsgrupper enn andre. Det finner jeg bare diskriminerende.Jeg har sympati for alle som ikke får til slikt.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #72 Skrevet 12. desember 2015 I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. Anonymkode: 623c5...d5dEr du virkelig ansatt i en barnehage? Håper ikke det er mitt barn sin hvertfall.. Greit nok at det er sårt for det ene barnet, men hvorfor må dette være noe foreldre må ta del i? Det er en kjempe hyggelig ting å arrangere, og de fleste foreldre ønsker jo å delta på slikt for barna sin del, men det er dessverre ikke alltid det lar seg gjøre. Det er ikke bare å ta seg fri fra jobb for det er Lucia-dagen i barnehagen. Jeg har en slik jobb hvor de andre kollegene er avhengig av at jeg er der, ved sykdom et man avhengig at noen kan ta min vakt, ellers går det ut over jobben. Mange har også besteforeldre og tanter og onkler som er på jobb. Vi hadde foreldrekaffe i barnehagen i høst, vi var alle på jobb, og hadde ikke anledning til å komme. Men nå er det lucia feiring på mandag og denne dagen kan jeg komme. Da er det noen andre barn som har foreldre som må jobbe, men som kanskje hadde mamma og pappa tilstede på foreldrekaffen i høst. Sånn er det bare. Anonymkode: 82dde...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #73 Skrevet 13. desember 2015 I min jobb får vi ikke fri til sånt, til og med ikke uten lønn. Flexitid finnes ikke (jeg er lærer og har fast tid til avspasering). Min mann var bortreist. Hva skulle jeg gjort? Egenmelding? For det hadde ikke vært mistenksomt. Ikke alle har besteforeldre som kan stille opp heller. Jeg stiller alltid opp der jeg kan, men morgenarrangementer kan jeg aldri komme på. Anonymkode: 86771...7d9 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #74 Skrevet 13. desember 2015 Sitatet er tatt litt ut av sammenheng, men jeg ser jo at det virker bastant. Men det kommer tydelig nok frem av de 7 andre innleggene mine hva jeg mener. Det var i en dialog med en som ikke har barn og som ikke ser for seg en fremtid der de vil prioritere slikt. Følelsene og prioriteringene forandrer seg radikalt når du står der... Det betyr ikke at man får det til.Beklager, men jeg var ikke klar over at den anonyme brukeren jeg siterte var deg.Jeg er enig med deg i at man må invareta barna på best mulig måte selv om man ikke alltid kan være tilstede, og jeg er også enig med deg i at det er vanskelig å se for seg hvilke prioriteringer man kommer til å gjøre som forelder, før man får barn.------ Det er ingenting som tilsier at foreldrene til barnet som ble beskrevet i åpningsinnlegget ikke hadde ivaretatt barnet sitt på den beste mulige måten.Barnet slet med såre følelser, mest sannsynlig fordi det var det eneste barnet uten noen pårørende tilstede, og slikt bør man gjøre en innsats for å unngå, men av og til har man ikke annet valg.Av og til står valget mellom pest og kolera, det blir galt uansett hva man gjør, og da må man bare gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. Anonymkode: ffb3c...52b 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #75 Skrevet 13. desember 2015 Noen ganger går det bare ikke. Barnet vårt har vert ekstremt mye sykt i høst og vi har begge brukt opp sykt barn kvoten vår på 2,5 mnd. I tillegg har vi vert syke selv pga smitte fra barnet, altså ekstemt mye fravær. Jeg har også en times kjøring til jobb, og lucia feringen starter kl 08.00 her. Så da hadde jeg kommet 3,5 time forseint på jobb! Arbeidsplassen er avhengig av at man er der hele skiftet, så det er ikke lett og få noen til og steppe inn for kun noen timer. Besteforeldre, tanter og onkler er også i jobb. Så nei det er ikke så lett og få det til og gå opp! Ikke døm foreldre dere ikke kjenner! Anonymkode: 12c67...5ec
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #76 Skrevet 13. desember 2015 I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. Anonymkode: 623c5...d5dJeg er enig i at det er viktig å følge opp barnet, og prøve å få med seg slike ting som dette. Men det er ikke alltid det lar seg gjøre i praksis. Mange av oss har jobber hvor det ikke bare er å avspasere eller ta seg fri. Morgenmøtet på sykehus er på et gitt tidspunkt, operasjoner er satt opp osv.Dersom et barn i din barnehage gråt hele arrangementet fordi foreldrene ikke kom, syns jeg faktisk det er dere personalet som ikke har gjort en god nok jobb. Anonymkode: 5b3cf...4b6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #77 Skrevet 13. desember 2015 Tror du det er lett å bytte vakt? . Å bytte vakt er faktisk pes for brannmenn. Ikke alle steder de er så mange, de orker ikke jobbe mer en et døgn av gangen. Det skal gå opp med resten av familien. Og hvordan vet du at de som har Anonymkode: 34164...7b3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #78 Skrevet 13. desember 2015 Det kommer an på hvor man jobber, ikke hva man jobber med! Jeg har ikke mer sympati for enkelte arbeidsgrupper enn andre. Det finner jeg bare diskriminerende.Jeg har sympati for alle som ikke får til slikt.Jo, når man jobber som kirurg er det vanskelig Anonymkode: 34164...7b3
MapleSirup Skrevet 13. desember 2015 #79 Skrevet 13. desember 2015 Jo, når man jobber som kirurg er det vanskeligAnonymkode: 34164...7b3Så diskrimenerende er jeg ikke at jeg jeg setter folk i bås på den måten. Man kan ikke fastslå at det bare er kirurger eller leger som sliter med å få fri fra jobb!Det får du meg ikke til å tro at kirurger mener, heller. Tvert imot så er de mer utdannet enn som så. 2
MapleSirup Skrevet 13. desember 2015 #80 Skrevet 13. desember 2015 Noen ganger går det bare ikke. Barnet vårt har vert ekstremt mye sykt i høst og vi har begge brukt opp sykt barn kvoten vår på 2,5 mnd. I tillegg har vi vert syke selv pga smitte fra barnet, altså ekstemt mye fravær. Jeg har også en times kjøring til jobb, og lucia feringen starter kl 08.00 her. Så da hadde jeg kommet 3,5 time forseint på jobb! Arbeidsplassen er avhengig av at man er der hele skiftet, så det er ikke lett og få noen til og steppe inn for kun noen timer. Besteforeldre, tanter og onkler er også i jobb. Så nei det er ikke så lett og få det til og gå opp! Ikke døm foreldre dere ikke kjenner! Anonymkode: 12c67...5ecDette er vel ikke en tråd med fordømmninger, heller. Tvert imot så blir det skrevet om og om igjen at det er vanskelig for folk og at det er forståelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå