Gå til innhold

Alle barnehageforeldre

Fremhevede innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet

I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. 

Anonymkode: 623c5...d5d

Hva med at barnehagen gjorde nettopp det den skal gjøre, passe på barna siden foreldrene skal på jobb. Luciafeiringen kan de fint ta uten foreldrene, nettopp fordi det for mange er vanskelig å komme fra på jobb. Til og med for de som møter opp er det stress, men ingen vil være foreldrene til den ene der ingen av foreldrene møtte opp. Sånn egentlig har jeg ikke noe i mot at foreldrene har mulighet til å ta del av barnehagehverdagen, men det blir et problem når det blir press på at alle foreldrene skal komme på en gitt dag, og når et barn ikke har noen foreldre eller tanter eller noen som møter opp så skal det være grusomt, og gråt, leven og stå og hei. Det må være mulig å legge opp til besøk av foreldre, uten å gjøre det slik at det blir "stakkars Nora, hennes foreldre bryr seg ikke nok, så de kom ikke". 

Ja, det er viktig at alle har noen for seg. Og har man ingen så må man ta kontakt med andre foreldre og be de om å ta seg av ens barn, ta bilder, invitere til bordet etc.

Det skulle virkelig være unødvendig å måtte ta kontakt med noen av de andre foreldrene for at de skal inkludere og invitere til bordet osv., voksne mennesker har da vel såpass sosial intelligens at når de ser et barn som er litt utenfor, og foreldrene ikke er der, så blir det spesielt inkludert? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med at barnehagen gjorde nettopp det den skal gjøre, passe på barna siden foreldrene skal på jobb. Luciafeiringen kan de fint ta uten foreldrene, nettopp fordi det for mange er vanskelig å komme fra på jobb. Til og med for de som møter opp er det stress, men ingen vil være foreldrene til den ene der ingen av foreldrene møtte opp. Sånn egentlig har jeg ikke noe i mot at foreldrene har mulighet til å ta del av barnehagehverdagen, men det blir et problem når det blir press på at alle foreldrene skal komme på en gitt dag, og når et barn ikke har noen foreldre eller tanter eller noen som møter opp så skal det være grusomt, og gråt, leven og stå og hei. Det må være mulig å legge opp til besøk av foreldre, uten å gjøre det slik at det blir "stakkars Nora, hennes foreldre bryr seg ikke nok, så de kom ikke". 

Det skulle virkelig være unødvendig å måtte ta kontakt med noen av de andre foreldrene for at de skal inkludere og invitere til bordet osv., voksne mennesker har da vel såpass sosial intelligens at når de ser et barn som er litt utenfor, og foreldrene ikke er der, så blir det spesielt inkludert? 

Man må gi beskjed i barnehagen og snakke med barnet. Ideelt sett så har man da litt nettverk rundt barnet sitt og gir de beskjed. Det har ikke med sosial intelligens å gjøre. Det handler om å gi informasjon....Det er ikke alltid det oppdages i tide!

Anonymkode: 79c08...7e0

Skrevet

Lucia-tog kommer ikke på kort varsel...

Vent til du faktisk får barn før du uttaler deg ettersom det blir så viktig når du står i situasjonen. Av 2 foreldre så klarer en å ta seg fri i en time fra jobb en gang i året.

Foreldre ønsker faktisk å få det med seg fordi det er så viktig for barnet.

Hadde det bare vært Luciatog så.

Jeg kommer ikke til å akkurat gå inn på hva jeg jobber som, men min samboer jobber som brannmann, og jeg har et lignende arbeid. Det betyr at når jeg er satt opp så kan jeg ikke gå. Jeg  være på arbeidsplassen fra klokken x til x, uansett hvor rolig det kan være.

Det er rett og slett ikke alltid det går. Det er mange andre som har barn og også ønsker fri akkurat på denne tiden og noen må rett og slett være på jobb. Klart man ØNSKER å få det med seg, men i noen jobber så går det ikke.

• Liker 7
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Jeg skjønner at foreldre ikke alltid har muligheten til å komme på sånne barnehagegreier, og noen har kanskje ikke familie og venner som er nære nok til å sende med barna i barnehagen. Dette har jeg full forståelse for, men syns så ufattelig synd på barn som må være alene på sånne treff, fordi det går så dypt inn i hjertet at de ikke har noen, mens alle de andre barna har familie rundt seg!

Barnehagen til lillesøstera mi hadde sånn besteforeldredag ellernoe for en stund siden. Bestefedrene våre er døde, og bestemødrene våre bor ikke i landet, så det ble til at mamma og pappa dro da, men likevel, merket jeg at det stakk litt i hjertet hennes at hun ikke fikk ha bestemødrene sine der. Hun snakket mye om det når hun kom hjem fra barnehagen den dagen. 

Syns det er litt dumt når barnehager har sånne sosiale sammenkomster, for noen barn kan føle seg utenfor i slike tilfeller. Skjønner jo at det er koselig, men likevel... Ganske trist. 

Gjest supernova_87
Skrevet

Man må gi beskjed i barnehagen og snakke med barnet. Ideelt sett så har man da litt nettverk rundt barnet sitt og gir de beskjed. Det har ikke med sosial intelligens å gjøre. Det handler om å gi informasjon....Det er ikke alltid det oppdages i tide!

Jeg tror kanskje du misforstod meg litt? Jeg mente underveis. Ser du når du kommer på Lucia-feiringen at et barn føler seg utenfor, så skal det ikke være nødvendig med beskjed fra noen andre for at du inkluderer dette barnet litt ekstra. Har man sosial intelligens som voksen vil man inkludere dette barnet ekstra, selv om foreldrene ikke har tatt kontakt med deg på forhånd.

Når det gjelder at foreldrene ønsker å få det med seg, selvsagt gjør det det, nettopp som du sier fordi det er viktig for barnet, men hvorfor må barnehagen legge opp til at det skal bli viktig for barnet at foreldrene er der? Det er fullt mulig å legge opp til at Lucia-feiringen blir stor stas og barnet gleder seg, men ikke fordi foreldrene kommer. Jeg tror at noen steder blir det i stor grad lagt opp til at "På fredag kommer foreldrene dine og ser når dere er så flinke og går i Lucia-tog!"-blablabla, og da er det ikke rart at barnet føler seg utenfor når foreldrene ikke dukker opp. 

Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men når jeg merker jeg blir litt provosert når jeg leser sånn som dette.

Jeg har en jobb hvor jeg ikke nødvendigvis kan ta meg fri for å delta på lucia feiring i barnehagen. Samme greia med samboeren min. Vi kan rett og slett ikke frigjøre oss fra jobben for en slik ting, det er rett og slett ikke viktig nok. (Og med viktig mener jeg at om barnet hadde vært i en ulykke, noe ordentlig viktig hadde skjedd eller barnet hadde vært sykt, så hadde vi selvfølgelig ordnet en løsning).

Når jeg var liten var det også noen sånne ting hvor ikke mamma eller pappa kunne være med, og jeg måtte lære meg å takle det. Barn må lære seg å takle at livet ikke alltid er lett og rettferdig, for det er det som bygger karakter! Ikke pakk dem ned i bobleplast. En sånn her hendelse skader ikke barnet på noen måte, og det er glemt kort tid etter.

Hvis det er så inn i granskauen krise så må rett og slett dette toget vente til etter arbeidsdagen til voksne. Men da blir det jo krasj med arbeidsdagen til de i barnehagen også. Man kan liksom ikke gjøre rett her.

(Og ja, jeg skal ha barn selv med en jobb hvor jeg ikke kan ta meg fri for sånne ting. Jeg kommer selvfølgelig til å prioritere å bruke fridagene mine spredt ut hele året og forsøke å møte opp på det jeg kan, men hadde dette kommet på kort varsel er det ingen selvfølge at mitt barn hadde hatt foreldrene sine der. Mamma og pappa har rett og slett jobber hvor vi ikke kan komme og gå når vi ønsker.)

Er du heldig finner du en barnehage som det vi hadde, de holdt både lucia og 17.mai tog ect uten foresatte. På ettermiddagen serverte de lussekatter, gløgg og saft og da fikk alle foresatte være med..! :)

• Liker 5
Skrevet

Vi hadde også Lucia i dag, og ett barn hadde ikke foreldrene der. Virket som om det gikk greit, men jeg bestemte meg for å ta meg av ham på samme måte som jeg gjorde med sønnen min (hentet saft og lussekatter etc). Det var hyggelig og det var tydelig at han satte pris på det :)

Anonymkode: 45636...f83

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at foreldre ikke alltid har muligheten til å komme på sånne barnehagegreier, og noen har kanskje ikke familie og venner som er nære nok til å sende med barna i barnehagen. Dette har jeg full forståelse for, men syns så ufattelig synd på barn som må være alene på sånne treff, fordi det går så dypt inn i hjertet at de ikke har noen, mens alle de andre barna har familie rundt seg!

Barnehagen til lillesøstera mi hadde sånn besteforeldredag ellernoe for en stund siden. Bestefedrene våre er døde, og bestemødrene våre bor ikke i landet, så det ble til at mamma og pappa dro da, men likevel, merket jeg at det stakk litt i hjertet hennes at hun ikke fikk ha bestemødrene sine der. Hun snakket mye om det når hun kom hjem fra barnehagen den dagen. 

Syns det er litt dumt når barnehager har sånne sosiale sammenkomster, for noen barn kan føle seg utenfor i slike tilfeller. Skjønner jo at det er koselig, men likevel... Ganske trist. 

Personalet burde vite om noen barn mangler besteforeldre, og likeså om der er spesielle ting å ta hensyn til der foreldre er skilt, ikke lever sammen mor el. fart er død osv.(vedr. evt. fars(mors)dagskort, julegavelaging ) Jeg skjønner godt at det stakk i hjertet til søsteren din da. Jeg skrev det tidligere, og nevner det igjen. Kanskje på tide at både barnehager og foreldre beg. å bryte enkelte tradisjoner, og heller lage nye tradisjoner,  som fortsatt ivaretar barna  på beste måte. Jeg er ikke så sikker på at alle barnehagebarn har godt av lusiafeiringen slik den vanligvis foregår nå. For mange betyr det stress og tårer. Vi lever i en tid da alle har det så travelt. Ikke bra for små barn ( og voksne)

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det rareste her er om barn som kommer alene er avhengig av at andre foreldre finner saft osv for at det skal ha det bra. De ansatte er vel der og kjenner barnet godt, slik at det vil kunne gå helt greit? Jeg ser ellers at det kan kræsje i blant for begge foreldre eller for en aleneforelder. Og det er mulig mange har flere arrangementer enn oss. Men, vi har morgenarrangementer to ganger i året, dvs lucia og påskefrokosst. I tillegg fn-dag, lysfest og sommeravslutning, som starter kl 15. Dette vet man om i god tid, og når det heller ikke mer, syns hvertfall jeg at det går veldig greit med fri til sånt. Er man to foreldre, skulle man tro man klarte å stille én på de fleste av disse arrangementene.

• Liker 1
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Personalet burde vite om noen barn mangler besteforeldre, og likeså om der er spesielle ting å ta hensyn til der foreldre er skilt, ikke lever sammen mor el. fart er død osv.(vedr. evt. fars(mors)dagskort, julegavelaging ) Jeg skjønner godt at det stakk i hjertet til søsteren din da. Jeg skrev det tidligere, og nevner det igjen. Kanskje på tide at både barnehager og foreldre beg. å bryte enkelte tradisjoner, og heller lage nye tradisjoner,  som fortsatt ivaretar barna  på beste måte. Jeg er ikke så sikker på at alle barnehagebarn har godt av lusiafeiringen slik den vanligvis foregår nå. For mange betyr det stress og tårer. Vi lever i en tid da alle har det så travelt. Ikke bra for små barn ( og voksne)

Kom faktisk nettopp på at mamma sa noe sånt som at barnehagen hadde tilbudt å ''finne''/''skaffe'' søsteren min noen eldre som kunne være besteforeldrene hennes, så de tok jo hensyn og prøvde å hjelpe, men aner ikke hva som skjedde med det etterpå da

Skrevet

Hadde det bare vært Luciatog så.

Jeg kommer ikke til å akkurat gå inn på hva jeg jobber som, men min samboer jobber som brannmann, og jeg har et lignende arbeid. Det betyr at når jeg er satt opp så kan jeg ikke gå. Jeg  være på arbeidsplassen fra klokken x til x, uansett hvor rolig det kan være.

Det er rett og slett ikke alltid det går. Det er mange andre som har barn og også ønsker fri akkurat på denne tiden og noen må rett og slett være på jobb. Klart man ØNSKER å få det med seg, men i noen jobber så går det ikke.

Det er ingen som heder noe annet heller.

Men, seriøst: brannmann! De bytter jo bare vakt ;) 

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen som heder noe annet heller.

Men, seriøst: brannmann! De bytter jo bare vakt ;) 

Ikke alltid lett i en veldig liten by ;) Dessuten har de fleste barn her, så de som først har fri den aktuelle morgningen ønsker neppe å bytte for da går jo de glipp av det. Lucia er jo på en fast dag, så.

• Liker 3
Skrevet

Ikke alltid lett i en veldig liten by ;) Dessuten har de fleste barn her, så de som først har fri den aktuelle morgningen ønsker neppe å bytte for da går jo de glipp av det. Lucia er jo på en fast dag, så.

Ikke et godt eksempel der det er vanskelig ihvertfall:) Offentlig sektor er jo den beste arbeidsgiveren man kan ha. Det er snakk om en times avspasering.

• Liker 1
Skrevet

Ikke et godt eksempel der det er vanskelig ihvertfall:) Offentlig sektor er jo den beste arbeidsgiveren man kan ha. Det er snakk om en times avspasering.

Ok, nå vet jo ikke du akkurat hvordan alt fungerer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg vet at han måtte gjennom en del "trøbbel" for å få avspasert en time for å bli med meg på ultralyd med for å se på barnet hans. For det var ingen som kunne stille opp akkurat da.

Selv om det er offentlig sektor så er det en dag hvor mange ønsker fri. På samme måte som i julen/nyttår. Alle vil ha fri, men alle kan ikke få fri og da er det noen som alltid må bli igjen på jobb.

• Liker 2
Skrevet

I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. 

Anonymkode: 623c5...d5d

Hva med å begynne å vise litt nestekjærlighet med de i ens eget nærmiljø? Gi beskjed på avdelingen til eget barn om at dersom noen barn ikke har voksne som kan delta på denne typen tilstelninger så kan du stille opp? 

Noen barn har ikke mer enn en forelder, de har ikke tanter onkler og besteforeldre. Noen mangler dette totalt, andre har sleķninger på en annen kant av landet. Folk flest er og i arbeid i dag. 

Det frustrerer meg faktisk mer med slike som klager på at andre skal hjelpe til, uten å gjøre noe selv enn at ingen forelder stilte opp. En unge står og griner på kjøpesenteret, alle går forbi uten å spørre om hvor mamma eller de voksne er. Når jeg så går bort og spør har hun mistet den voksne hun var sammen med. Det er lov å gripe inn og hjelpe barn som trenger hjelp! 

Anonymkode: 9098b...9b7

• Liker 1
Skrevet

Vihar til nå klart å stille opp på alt. Men jeg skjønner godt at det ikke går for alle. Det blir mange slike frokoster/lunsjer i løpet av året! Vi har ett barn i bhg og ett i skole. Jeg må jobbe overtid for å kompensere for å ta fri for slikt.  I barnehagen vår inviteres foreldre til luciafrokost, julefrokost, påskefrokost. Sommerfest på slutten av dagen som likevel spiser 1 1/2 time av min arbeidstid, da det begynner kl 15, og jeg har litt reisetid dit. Andre arrangementer som begynner kl 15 er julemessen pluss den årlige høstfesten der barna selger tegninger til ettellerannet veldedig formål, og synger og serverer suppe. Så har de dugnader der alle må stille to kvelder i året, der vi må ha barnevakt. Så er det skolebarnet, der det er tilsvarende opplegg. Hun går i første klasse nå, og de har selvfølgelig også nettopp hatt julefrokost med foreldrene, innsamlingsaksjoner i vanlig lærer-arbeidstid  med mere. I tillegg til foreldremøter to ganger i året. Jeg prøver å jobbe meg opp plusstid slik at jeg kan stille opp, men det er ikke lett å jobbe overtid med småbarn som må hentes i skole og bhg, selv om vi er to voksne. 

Anonymkode: f3e63...6d2

• Liker 1
Skrevet (endret)

*slettet post*

Endret av Dorey
Skrivefeil
Skrevet

Jeg er delt i denne problemstillingen. Jeg vil gjerne stille opp på alt for barnet mitt, men det er ikke alltid det lar seg gjøre med jobb. Har vi ikke mulighet selv, ville jeg prøvd å alliert med med noen barnet kjenner godt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg eller min samboer har stilt opp på det meste, og ellers har bestefar vært med et par ganger. Men det er faktisk sånn at av og til, passer det ikke. Men da er det hyperviktig at barnet er forberedt (selvsagt kan det godt hende at dette barnet var forberedt, men likevel lei seg) på det, at de ansatte i barnehagen tar ekstra vare på dette barnet, og at han/hun får være med på alt som de andre får være med på, selv om foreldrene ikke er der.

Jeg synes det er stor forskjell på de foreldrene som ALDRI er med på noe, da vitner det om at de nedprioriterer barnet sitt, og de som bare ikke kan være med en gang i blant. Sistnevnte kan skje alle.

• Liker 2
Skrevet

Hos oss pleier personalet å ta seg av de barna som ikke har foreldre der, de sitter ikke alene og gråter.

De sier imidlertid at de ønsker foreldrene prøver å være tilstede på en del av arrangementene fordi det er trist å være det barnet som aldri har foreldrene der.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...