Gå til innhold

Alle barnehageforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. 

Anonymkode: 623c5...d5d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er viktig at alle har noen for seg. Og har man ingen så må man ta kontakt med andre foreldre og be de om å ta seg av ens barn, ta bilder, invitere til bordet etc.

Skrevet

viss det var snakk om en uviktig jobb er den en ting, men en lege kan ikke sette pasienter på vent pga et barnetog. Barn er i barnehagen for en grunn. De aller fleste i familien har en jobb/skole om morningen. Ettermiddagstog hadde vært mer optimalt selvom noen blir hentet tidlig. Da kunne heller barna være ekstra lenge i barnehagen den ene dagen. 

Anonymkode: 86dd1...63a

• Liker 23
Skrevet

viss det var snakk om en uviktig jobb er den en ting, men en lege kan ikke sette pasienter på vent pga et barnetog. Barn er i barnehagen for en grunn. De aller fleste i familien har en jobb/skole om morningen. Ettermiddagstog hadde vært mer optimalt selvom noen blir hentet tidlig. Da kunne heller barna være ekstra lenge i barnehagen den ene dagen. 

Anonymkode: 86dd1...63a

Det er vel ingen som kritiserer at folk må på jobb. Men man må finne en måte å ivareta barnet på selv om man ikke kan være tilstede. Det spiller ingen rolle om du jobber på Narvesen eller på sykehuset om du ikke kan ta fri..

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg hørt det og... Halve norge skal stoppe opp for å dra på arrangementer i barnehagen?

Innimellom så passer det ikke å ta seg fri, jeg har selv hatt en arbeidsplass som krevde at jeg måtte være på jobb. Hadde det vært så lett å bare ta seg fri alltid så hadde folk gjort det...!

Anonymkode: 1f237...351

• Liker 22
Skrevet

Det er vel ingen som kritiserer at folk må på jobb. Men man må finne en måte å ivareta barnet på selv om man ikke kan være tilstede. Det spiller ingen rolle om du jobber på Narvesen eller på sykehuset om du ikke kan ta fri..

selvfølgelig spiller det en forskjell. hva skal man gjøre hvis sjefen ikke gir deg fri da? rømme? 

Folk er så raske med å peke ut andre som dårlig foreldre, man kan ivareta barna selv om man ikke kan ta seg fri for lucia..

• Liker 10
Skrevet

selvfølgelig spiller det en forskjell. hva skal man gjøre hvis sjefen ikke gir deg fri da? rømme? 

Folk er så raske med å peke ut andre som dårlig foreldre, man kan ivareta barna selv om man ikke kan ta seg fri for lucia..

Her er det du som misforstår.

Man kan ikke regne med å få fri og man kan ikke klandres om man ikke får fri - er det jeg sier...

Jeg forstår ihvertfall ikke at det spiller noen rolle hvor du jobber, hvis du ikke får fri. jobb er jobb.

Skrevet

Her er det du som misforstår.

Man kan ikke regne med å få fri og man kan ikke klandres om man ikke får fri - er det jeg sier...

Jeg forstår ihvertfall ikke at det spiller noen rolle hvor du jobber, hvis du ikke får fri. jobb er jobb.

oh, beklager ! :)

Skrevet

Nå har jeg hørt det og... Halve norge skal stoppe opp for å dra på arrangementer i barnehagen?

Innimellom så passer det ikke å ta seg fri, jeg har selv hatt en arbeidsplass som krevde at jeg måtte være på jobb. Hadde det vært så lett å bare ta seg fri alltid så hadde folk gjort det...!

Anonymkode: 1f237...351

Folk flest får faktisk avspasere eller får utvidet flexitid i slike anledninger.

"Ivareta" i denne situasjonen kan være å gi ordentlig beskjed i bhg om at du ikke kan komme. Og forberede barnet på det. Det barnet som gråt og gråt hadde tydeligvis forventninger som er mulig å jobbe med på forhånd.

Det er alt det handler om..

Skrevet

Der er en uting å ha slike "arrangementer" i arbeidstiden til folk. Hverken jeg eller samboer kunne forsvart å reise fra jobb pga et luciatog... Dessverre... Det vil alltid være noen foreldre som ikke har mulighet og det er veldig trist for barna dette gjelder.

• Liker 14
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg forstår veldig godt poenget ditt. Bare husk at det ikke er alle som bor i nærheten av slekta si, eller at de som eventuelt gjør det ikke har slektninger som har muligheten til å steppe inn.

Hilsen en som alltid har vær nøye med å delta på slike arrangement. 

Skrevet

Barnehagen åpner 07-30 hver ag. Hos oss varer Luciatoget til kl. 08.00.

Jeg vil hevde at de f l e s t e klarer dette. De få som ikke klarer må gi skikkelig beskjed.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener, men...

jeg har alltid deltatt på slike ting da det er ekstremt lett på min arbeidsplass å få byttet fra tidlig til senvakt, men mannen min får aldri fri til sånne ting. Og den eneste i vår familie som bor i nærheten av oss jobber i barnehage så da er vi like langt.

synes det er altfor mange slike arrangement, i alle fall her jeg bor. Med besteforeldredag ( mine barns besteforeldre er i jobb enda ) lucia med lysfrokost og så påskefrokost og foreldrekaffe og sommeravslutning og juleavslutning +++. Kjenner hvor godt det egentlig er å slippe alt dette etter at ungene begynte på ungdomsskolen.

• Liker 8
Skrevet

I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. 

Anonymkode: 623c5...d5d

Ja, det kan kan  være. sårt for barnet som ikke har noen av sine hos seg når det er Lusiafest i barnehagen , når alle andre barna har en foresatt eller to sammen med seg. For barn spiller det ingen rolle om far er lege eller  butikkansatt. Men... om mor eller far vet at de ikke kan komme på lusiafrokost, så må de....1. forberede barnet på det.(viktig)   2. Informere personalet i bhg på forhånd  (viktig)3.  prøve å få tak i  noen som  være der isteden for foreldrene. (eks nabo, tante, bestemor, venn, ) 

Personalet i bhg tenker  alltid på barnets beste, men vet at det ikke alltid er like enkelt for alle foreldre å bare ta seg fri fra jobb hele tiden. Noen kan foreldre også lide av sosialangst...og derfor kommer de ikke. Men da de finne en alternativ løsning, evt be personalet om hjelp til å finne på noe, så ikke barnet  blir så lei seg.  

Skrevet

Barnehagen åpner 07-30 hver ag. Hos oss varer Luciatoget til kl. 08.00.

Jeg vil hevde at de f l e s t e klarer dette. De få som ikke klarer må gi skikkelig beskjed.

Vi var ferdige klokken 09.10 i dag med toget så snakk for deg selv ☺

Anonymkode: ca2fa...fe0

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men når jeg merker jeg blir litt provosert når jeg leser sånn som dette.

Jeg har en jobb hvor jeg ikke nødvendigvis kan ta meg fri for å delta på lucia feiring i barnehagen. Samme greia med samboeren min. Vi kan rett og slett ikke frigjøre oss fra jobben for en slik ting, det er rett og slett ikke viktig nok. (Og med viktig mener jeg at om barnet hadde vært i en ulykke, noe ordentlig viktig hadde skjedd eller barnet hadde vært sykt, så hadde vi selvfølgelig ordnet en løsning).

Når jeg var liten var det også noen sånne ting hvor ikke mamma eller pappa kunne være med, og jeg måtte lære meg å takle det. Barn må lære seg å takle at livet ikke alltid er lett og rettferdig, for det er det som bygger karakter! Ikke pakk dem ned i bobleplast. En sånn her hendelse skader ikke barnet på noen måte, og det er glemt kort tid etter.

Hvis det er så inn i granskauen krise så må rett og slett dette toget vente til etter arbeidsdagen til voksne. Men da blir det jo krasj med arbeidsdagen til de i barnehagen også. Man kan liksom ikke gjøre rett her.

(Og ja, jeg skal ha barn selv med en jobb hvor jeg ikke kan ta meg fri for sånne ting. Jeg kommer selvfølgelig til å prioritere å bruke fridagene mine spredt ut hele året og forsøke å møte opp på det jeg kan, men hadde dette kommet på kort varsel er det ingen selvfølge at mitt barn hadde hatt foreldrene sine der. Mamma og pappa har rett og slett jobber hvor vi ikke kan komme og gå når vi ønsker.)

• Liker 13
Skrevet

Vi hadde også luciafrokost i dag. Av 11 barn var det kun 1 barn som ikke hadde med seg noen. Og vet du hva? Hun storkoste seg! Hun fikk synge, sitte ved bordet, sitte på fanget, leke og spise boller akkurat som de barna som hadde med seg foreldrene. En av oss voksne var med henne hele tiden. Og helt ærlig tror jeg ikke hun enset det engang.

Vi fikk beskjed av foreldre før, men vi ville gjort det samme uavhengig av det. Vi ansatte er der for å ivareta barna ;) Dssverre har ikke alle forldre mulighet til å bli med, slik er det bare. 

Hilsen førskolelærer 

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje alternativet kan være at barnehagen arrangerer lusiafeiring uten foreldre? Det går an det også. Kanskje må man beg.tenke mer alternativt, og mindre tradisjonelt,?

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi var ferdige klokken 09.10 i dag med toget så snakk for deg selv ☺

Anonymkode: ca2fa...fe0

Setningen "Hos oss varer Luciatoget til kl. 08.00." er  å snakke for meg selv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men når jeg merker jeg blir litt provosert når jeg leser sånn som dette.

Jeg har en jobb hvor jeg ikke nødvendigvis kan ta meg fri for å delta på lucia feiring i barnehagen. Samme greia med samboeren min. Vi kan rett og slett ikke frigjøre oss fra jobben for en slik ting, det er rett og slett ikke viktig nok. (Og med viktig mener jeg at om barnet hadde vært i en ulykke, noe ordentlig viktig hadde skjedd eller barnet hadde vært sykt, så hadde vi selvfølgelig ordnet en løsning).

Når jeg var liten var det også noen sånne ting hvor ikke mamma eller pappa kunne være med, og jeg måtte lære meg å takle det. Barn må lære seg å takle at livet ikke alltid er lett og rettferdig, for det er det som bygger karakter! Ikke pakk dem ned i bobleplast. En sånn her hendelse skader ikke barnet på noen måte, og det er glemt kort tid etter.

Hvis det er så inn i granskauen krise så må rett og slett dette toget vente til etter arbeidsdagen til voksne. Men da blir det jo krasj med arbeidsdagen til de i barnehagen også. Man kan liksom ikke gjøre rett her.

(Og ja, jeg skal ha barn selv med en jobb hvor jeg ikke kan ta meg fri for sånne ting. Jeg kommer selvfølgelig til å prioritere å bruke fridagene mine spredt ut hele året og forsøke å møte opp på det jeg kan, men hadde dette kommet på kort varsel er det ingen selvfølge at mitt barn hadde hatt foreldrene sine der. Mamma og pappa har rett og slett jobber hvor vi ikke kan komme og gå når vi ønsker.)

Lucia-tog kommer ikke på kort varsel...

Vent til du faktisk får barn før du uttaler deg ettersom det blir så viktig når du står i situasjonen. Av 2 foreldre så klarer en å ta seg fri i en time fra jobb en gang i året.

Foreldre ønsker faktisk å få det med seg fordi det er så viktig for barnet.

Anonymkode: 79c08...7e0

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...