Gå til innhold

Amming

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bare sånn for ordens skyld, mine pupper er naturlige og ekte, er venninnen som har kjøpt pupper.

Vet også at en graviditet gjør sitt, men når en unge henger i puppen din i evigheter etterpå, så MÅ jo det gjøre noe mer "skade"?

Jeg har tre barn.

Den første ammet jeg i en uke eller to, fordi ingen hadde fortalt meg om økedager - det vil si at brystene må produsere mer og mer melk etter hvert som ungens behov blir større.

Brystene ble slappere etter denne første graviditeten og den korte ammingen.

Nummer to ammet jeg i femten måneder.

Puppene gikk tilbake til slik de var før graviditeten. ALtså ingen ytterligere forverringer av slapphet.

Nummer tre ammet jeg i ett år. Puppene gikk tilbake til slik de var før andre og tredje graviditet.

Når du går gravid vokser puppene dine ganske kraftig, og etter fødsel møtes de nesten på ryggen på grunn av melkeproduksjonen.

Det er DETTE som forandrer dem - ikke ammingen.

Og ungen henger ikke i puppen som et lodd og drar den nedover.

Du er feilinformert og vil garantert gå på en smell dersom du tror at puppene dine vil holde seg som i dag etter en graviditet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helt idiot, jeg skjønner og vet jo også at puppene endrer seg under graviditeten, men jeg har en teori om at det er en mulighet for at de kan bli ytterligere forverret etter amming...

Vil ikke si jeg er feilinformert slik Mysan sa, for jeg er ikke informert av noen i den forstand. Jeg har tenkt for meg selv. Hvor lurt eller vettugt det jeg har kommet frem til er gjenstår å se, men jeg har likefullt mine egne teorier.

Uansett synes jeg ikke det virker særlig forlokkende å amme, spesielt ikke når barna begynner å få tenner. Det er en helhetsvurdering som gjør at jeg tror min konklusjon er at jeg ikke vil amme

Skrevet
Uansett synes jeg ikke det virker særlig forlokkende å amme' date=' spesielt ikke når barna begynner å få tenner. Det er en helhetsvurdering som gjør at jeg tror min konklusjon er at jeg ikke vil amme[/quote']

Jag accepterar ditt val men tycker ändå att det verkar vara lite egoistiskt. Jag vill inte försöka övertala dig eller någon annan med detta inlägg men vill bara belysa några av mina funderingar och erfarenheter.

Inte alla barn med tänder bits, en del får tänder redan vid 4 månader, de flesta kring 6 och andra inte förän vid 8 månader eller senare.

Det kan faktiskt vara värt att prova, ge det en chans. Jag ville amma men var samtidigt lite orolig för hur det skulle kännas. Skulle det göra ont, kännas sexuellt, skulle det fungera över huvud taget? Fasongen på bysten oroade mig inte. Amning är rogivande, både för barn och mamma och kan (för många) vara en mysig stund första tiden.

Visst kan det vara jobbigt med bröst som läcker, bröst som spränger av mjölk, bröst som är tomma på mjölk, bröstvårtor som blir såriga eller svampiga. Bröst som blir "matställe" och som både ändrar storlek flera gånger under dagen, som inte längre kan/får användas i kel med mannen. Men att kunna amma är en gåva som ger mycket för både mor och barn och jag tycker att alla borde försöka i allafall.

Smidigheten att alltid ha med maten (färdiglagad) är också ett plus men det blir snabbt en vana med varmvattentermos, flaska med kallt vatten och mjölkersättningspulver i burk - blanda och skaka, servera - men inte alls lika smidigt.

Skrevet

Det er ikke ammingen som forandrer brystene, men graviditeten...

Og tanken din, du med innlegget, er ENORMT egoistisk.

Jeg er fornøyd med puppene mine jeg også, men selvføøølgelig skal barnet mitt (om jeg får barn engang) få spise på de! Er mer redd for at jeg får for lite melk i puppene jeg da, siden min mor bare kunne amme de første 6 ukene med sine tre barn...

Skrevet

Det tror jeg også.

Jeg har vanskeligheter med å tro at det ikke er forskjell mellom amme-pupper, og pupper som har vært igjennom en graviditet uten amming.

Frysepulver: Jeg synes ikke du er egoistisk. Det er din kropp, og kun du som bestemmer.

Jeg har ingen barn, men jeg har en samboer som har "hengt" i puppene mine i 3 år og 8 mnd, og de har ikke blitt hengepupper forde, bare så det er sagt... :ler: Dessuten ammer man ikke så lenge heller... Holder fortsatt fast på at det er graviditeten som endrer puppene...

Gjest Mann 42
Skrevet

Dersom jeg møter en jente som sier hun ikke vil amme barnet fordi puppene hennes kan endre seg, vil jeg rett og slett ikke ha henne som mor til mitt/mine barn!!!

En kvinne er skapt til å føde barn, og å mate dette barnet ved å gi det melk i fra brystene. Puppene er ikke der for pynt!!!

Selvfølgelig kan man få problemer med amming, og da stiller det seg annerledes, men nå mors fokus ligger på egen kropp fremfor barnets behov, ja da er hun for kroppsfiksert og ikke egnet som mor til mine barn.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er ikke helt idiot, jeg skjønner og vet jo også at puppene endrer seg under graviditeten, men jeg har en teori om at det er en mulighet for at de kan bli ytterligere forverret etter amming...  

Vil ikke si jeg er feilinformert slik Mysan sa, for jeg er ikke informert av noen i den forstand. Jeg har tenkt for meg selv. Hvor lurt eller vettugt det jeg har kommet frem til er gjenstår å se, men jeg har likefullt mine egne teorier.

Uansett synes jeg ikke det virker særlig forlokkende å amme, spesielt ikke når barna begynner å få tenner. Det er en helhetsvurdering som gjør at jeg tror min konklusjon er at jeg ikke vil amme

Men, ærlig talt!! Gjør som du vil, men du har jo fått mange svar her nå som sier deg at teorien din ikke stemmer!! Ikke skriv inn her om du egentlig ikke vil ha svar på det du spør om da.

Har du forresten sett puppene til noen som har ammet? Mine har omtrent ikke forandret seg i det hele tatt de, og den forandringen som er (blitt litt, og da mener jeg litt, slappere) kom under graviditeten allerede fra ca. 7 måneder tror jeg...

Gjest Anonymous
Skrevet
Dersom jeg møter en jente som sier hun ikke vil amme barnet fordi puppene hennes kan endre seg, vil jeg rett og slett ikke ha henne som mor til mitt/mine barn!!!

En kvinne er skapt til å føde barn, og å mate dette barnet ved å gi det melk i fra brystene. Puppene er ikke der for pynt!!!

Selvfølgelig kan man få problemer med amming, og da stiller det seg annerledes, men nå mors fokus ligger på egen kropp fremfor barnets behov, ja da er hun for kroppsfiksert og ikke egnet som mor til mine barn.

Du vet ingenting om hva som går igjennom en kvinnes hode ang. graviditet, amming og barn. Syns det er merkelig at du kanskje vil gi avkall på en fantastisk dame fordi hun ikke vil amme! Hun kan være en god mor for det. Jeg er også for amming, men syns likevel du var litt bastant her nå!

Skrevet

Jeg synes :-? det er tragisk at man har blitt så overfladisk og utseendefiksert i dette samfunnet at man nekter barnet sitt det beste den kan få, til fordel for nest best, på grunn av sitt eget utseende.

Verden er f*** meg syk!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg synes :-?  det er tragisk at man har blitt så overfladisk og utseendefiksert i dette samfunnet at man nekter barnet sitt det beste den kan få, til fordel for nest best, på grunn av sitt eget utseende.

Verden er f*** meg syk!

Jeg er vel litt enig med deg, men samtidig er jeg litt opptatt av at mor skal få lov til å fortsatt være seg selv og bestemme over sin egen kropp også etter at man har fått barn. Samtidig så har jeg vel innsett i løpet av årene som har gått, at folk veldig forskjellige..Det er ikke sikkert at det er slik for alle at lysten på å få barn overgår den "frykten" mange kan ha for å ikke lenger kjenne seg igjen i egen kropp. Men lysten og ønsket om å få barn kan jo være like sterkt for det.

Skrevet

Nå er det jo heller ingen menneskerett å få barn da, selv om kvinner gjerne vil ha det sånn.

Men det er en menneskerett å ha foreldre som vil barnets beste for enhver pris. Mener jeg i hvert fall.

Noen mennesker burde i mine øyne avstå fra å få barn - for barnas skyld!

Jeg tror og håper at trådstarter er veldig ung, og at hun ikke blir gravid før hun er midt i trettiårene eller senere.

Gjest Mann 42
Skrevet
Du vet ingenting om hva som går igjennom en kvinnes hode ang. graviditet' date=' amming og barn. Syns det er merkelig at du kanskje vil gi avkall på en fantastisk dame fordi hun ikke vil amme! Hun kan være en god mor for det. Jeg er også for amming, men syns likevel du var litt bastant her nå![/quote']

Jeg vet det jeg trenger å vite om dama når fokuset så til de grader er kroppsfiksert. Da er ikke fokuset rettet mot barnets beste, men hennes forfenglighet.

Skrevet

På samme måten som at faren til mine barn fokuserte mer på å ha det morsomt med gutta på puben enn å være hjemme hos meg og ungene.

Da jeg skulle på sykehuset med nummer en og nummer to var baby, kunne ikke han bli hjemme og passe babyen for han skulle til byen og feire bursdagen sin. Nå er det minst atten år siden, men jeg er fremdeles forbanna.

Jeg likestiller det med å la eget utseende gå foran ungens vel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg syns likevel at det er merkelig at du kan si noe sånt om noe du aldri vil føle på kroppen selv!

Gjest Mann 42
Skrevet
På samme måten som at faren til mine barn fokuserte mer på å ha det morsomt med gutta på puben enn å være hjemme hos meg og ungene.

Da jeg skulle på sykehuset med nummer en og nummer to var baby, kunne ikke han bli hjemme og passe babyen for han skulle til byen og feire bursdagen sin. Nå er det minst atten år siden, men jeg er fremdeles forbanna.

Jeg likestiller det med å la eget utseende gå foran ungens vel.

Det synspunktet støtter jeg fullt og helt, uakseptabel oppførsel.

Skrevet

Det har vel ikke noe med å føle på kroppen å gjøre vel? Det ER egen forfengelighet som ligger bak, uansett hva som rører seg i hodet på dama... eller hvorfor

Gjest Mann 42
Skrevet
Jeg syns likevel at det er merkelig at du kan si noe sånt om noe du aldri vil føle på kroppen selv!
Ja vel, det må du selvsagt få lov til. Men for meg så er det slik at en kvinne når hun velger å føde et barn, også må innse at det innebærer å amme dette barnet dersom det er en mulighet for at hun kan dette. Mødre har gjort dette i alle tider, før silikon og andre forfengeligheter tok overtak. Det har med andre ord alltid vært en selvfølglighet og naturens gang at mødre har ammet sine nyfødte barn for å sikre de livet videre. Dagens mødre skal altså ha barn, men de vil ikke akseptere at dette medfører en del negative sider. Det har jeg desverre vanskelig for å forstå.
Gjest Madam Felle
Skrevet

Kanske ska Frysepulver fundera på om hon överhuvudtaget ska bli gravid, eller ens skaffa barn för den delen.

För det är inte bara brösten som förändrar sig. Vikten påverkas, kanske får du ett kejsarsnittsärr i bikinilinjen, eller sträckmärken på magen, eller låren eller brösten...

Tänk på att du även överför din kroppssyn och dina värderingar till dina barn... kanske ännu viktigare för deras hälsa och välbefinnande än ammning

Kunne ikke vært mer enig :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Men kjære vene da, du har en teori... men du er jo ingen ekspert på dette. Hvorfor støtter du deg ikke til skikkelig teori og forskning i dine syn og meninger?

Gjest Embla s
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig :wink:

Hiver meg på denne!

Og Frysepulver; Ja, jeg syns du tenker egoistisk. Hvis du setter fasongen på brystene dine foran barns beste, er du ekstremt overflatisk og selvopptatt. Syns jeg. Dette er et verdisyn jeg ikke klarer å skjønne. Kroppen din forfaller uansett ettersom du blir eldre, det er heller ikke gitt at du får stygge pupper av amming/graviditet, for den sakens skyld.

Jeg ser aldeles ikke ned på de som må gi erstatning av ulike årsaker, men å velge en slik løsning på bakgrunn av egen forfengelighet, det blir for dumt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...