Gå til innhold

Amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ganske så fornøyd med puppene min og vil derfor ikke amme hvis jeg får barn. Er det egoistisk? eller... Eh, ja det er det jo (:)) men er det så farlig egentlig? Vet alt det om at brystmelk er best for barnet osv., men mange blir jo flasket opp og har aldri hørt at noen tar skade av det.

Har også en venninne som har kjøpt seg pupper, og hun vil ikke amme pga. det. som hun sier: "jeg har brukt mange tusen kroner på de, ikke f... om jeg skal ødelegge/kaste bort så mange penger"

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener....at puppene forandrer seg etter en graviditet om du ammer eller ei. Det er vektendring, hormoner og melk (den kommer jo til å begynne med, selv om du velger å ikke amme).

Egoistisk? Nei, egentlig tvert i mot, du gir deg selv 10 ganger mer arbeid med å lage melkeblanding, det er jo ditt valg...

På den annen side: Det er jo jævlig dumt å legge inn silikon FØR du har fått de barna du vil ha...men dere om det. Trist å se at vi lever i et plastikksamfunn...

Skrevet

Ikke at jeg har noen barn (ennå iallefall) - men ut ifra erfaring av de jeg kjenner, så har ingen fått skikkelig stygge pupper...de fleste har vært flinke til å brukt bh (tilnærmet døgnet rundt) i ammeperioden....

Jeg vet om en seks-barnsmor som har veldig fine pupper...(nå virker det da veldig som om jeg ser på alles pupper, men....)

Og mora mi ble MER fornøyd med puppene sine etter at vi ungene ble født hun!.....

Så om du finner ut at det blir for mye styr å drive å koke flasker og huske å ta med morsmelkserstatning etc, så er det ikke sikkert at du får "teposer" som pupper etter endt ammeperiode...

Skrevet

Egoistisk? Nei, egentlig tvert i mot, du gir deg selv 10 ganger mer arbeid med å lage melkeblanding, det er jo ditt valg...

????? Jeg synes det er egoistisk! At hun får mer arbeid er vel uinteressant i denne sammenhengen.

Her har du muligheten til å gi ditt barn den ALLER beste starten på livet ved å gi det morsmelk, og så vil du ikke fordi puppene dine kan skifte fasong???

Selvsagt vokser barn opp på morsmelkerstatning også, men din melk er og blir det beste. Har du muligheten bør du amme ditt barn, ihvertfall de første månedene.

Jeg gjør meg også noen tanker om hvordan kroppen min inkl. puppene kommer til å forandre seg ved fødsel. Jeg VIL jo helst beholde kroppen min mest mulig slik den er, men når jeg har bestemt meg for å få barn aksepterer jeg også at det kommer til å medføre en del forandringer på kroppen min. Er du ikke klar til å akseptere det er du heller ikke klar til å få barn.

Skrevet

Hurramegrundt for den intense ammepolitikken i norge!

Gjør hva du vil, Frysepulver. Ingen har rett til å dømme deg for at du gir barnet ditt morsmelkerstatning i stedet for å amme.

Derimot mener jeg at vi kan bry oss omvendt. Hørte nettopp fra søstra mi, at venninnens datter var kraftig dehydrert og underernært fordi hun ikke fikk til ammingen og hun ikke turte å starte med tillegg, fordi det var så sterkt press.. Tenk heller litt på det, dere som driver og "tvinger" deres meninger om amming på andre. :roll:

Skrevet

Ingen skal TVINGE amming på andre. Mange får det ikke til, og det er selvsagt en ærlig sak. Morsmelk erstatning er jo et godt alternativ for dem som ikke KAN amme.

Det JEG reagerer på er at man ikke ønsker å forsøke å amme engang fordi at puppene kanskje kan endre fasong.

Skrevet

Jag tycker det är egoistiskt att inte ens försöka amma. Att det sen inte fungerar för alla är en sak, men försöka.

Både ditt barn och du mår bra av amningen och bröstmjölken. Amning reducerar till exempel risken för bröstcanser/brystkreft.

Fasongen på bröstne påverkas genom själva graviditeten, och med bra amningsBH under amningsperioden ska det inte vara någon störrre skillnad.

Amningen ska inte påverkas av silikoninlägg (enligt den informationen jag fått), mjölken ska komma precis som förut. Formen tror jag inte heller ska påverkas

Skrevet

Jeg synes det er mer interessant å høre hva Frysepulver sier etter at hun har båret ett barn i magen i 9 mnd, har opplevd brystspreng (og gjerne større og enda finere pupper enn vanlig), nattevåk og mil-etter-mil på gulvet i håp om at spedbarnet faller til ro..... :wink:

Men jeg dømmer INGEN som velger å bruke tillegg og flaske, men siden jeg selv ikke har nok egenprodusert vet jeg godt hva som er "enklest"!

Skrevet

????? Jeg synes det er egoistisk! At hun får mer arbeid er vel uinteressant i denne sammenhengen.

IRONI, Lula, ironi...

Skrevet

Jeg synes det er egoistisk å velge bort amming pga forfengelighet når vi vet at brystmelk ikke bare er kjernesunt for barnet, men også beskytter babyen mot en rekke sykdomer. F. eks. er dødeligheten mye høyere hos babyer som blir flasket opp på kumlek enn de som flaskes opp på brystmelk.

En annen ting er som andre har nevnt, at brystene ikke endrer seg pga av amming, men under graviditeten.

Skrevet

Vel, for å drepe en myte om at puppene forblir like fine etter en fødsel om man ikke ammer..... Beklager, men puppene forandrer seg enten man vil eller ikke. :roll:

Jeg hadde ikke melk, så jeg ammet vel ca 5 dager (om det var så lenge) men puppene har forandret seg like fordømt. :wink:

Det er ikke ammingen som tar drepen på den fine puppefasongen man har før man ammer, det er selve graviditeten som gjør det.

Kombinasjonen av at man går opp i vekt under svangerskapet, begynner å produsere melk osv er det som gjør at puppene forandrer seg.

Når det kommer til silikon og amming.

Min venninne har silikon i puppene, hun tok dette før hun fikk sønnen sin. Hun fullammet i nesten ett år... men puppene er like fine og faste som før. :wink:

Silikonet forandrer seg jo ikke, og hvis man er nøye med å bruke en bh som støtter godt hele døgnet så vil også huden rundt silikonet trekke seg sammen etterhvert så forandringen på silikonpuppene blir minimal, nærmest usynlig. Og silikonet støtter jo opp om slapt brystvev, så det blir ikke synslig på samme måte som hos de uten silikon.

Grunnen til at de uten silikon får "hengepupper" er jo fordi selve brystvevet, i tillegg til huden, blir tøyd og strekt. Men det kommer jo ikke av selve ammingen, men hormonforandringer og melkeproduksjonen. :wink:

Så hvis man håper på å få beholde de spretne puppene ved å la vær og amme, så går man nok på en kjempesmell. :P

Det er to måter å beholde de spretne puppene på; ta silikon etter at man er ferdig med å amme, eller la vær å få barn. :P

Skrevet
Det er to måter å beholde de spretne puppene på; ta silikon etter at man er ferdig med å amme' date=' eller la vær å få barn. :P[/quote']

Kanske ska Frysepulver fundera på om hon överhuvudtaget ska bli gravid, eller ens skaffa barn för den delen.

För det är inte bara brösten som förändrar sig. Vikten påverkas, kanske får du ett kejsarsnittsärr i bikinilinjen, eller sträckmärken på magen, eller låren eller brösten...

Tänk på att du även överför din kroppssyn och dina värderingar till dina barn... kanske ännu viktigare för deras hälsa och välbefinnande än ammning

Skrevet

Bare sånn for ordens skyld, mine pupper er naturlige og ekte, er venninnen som har kjøpt pupper.

Vet også at en graviditet gjør sitt, men når en unge henger i puppen din i evigheter etterpå, så MÅ jo det gjøre noe mer "skade"?

Skrevet

Kanske ska Frysepulver fundera på om hon överhuvudtaget ska bli gravid, eller ens skaffa barn för den delen.

För det är inte bara brösten som förändrar sig. Vikten påverkas, kanske får du ett kejsarsnittsärr i bikinilinjen, eller sträckmärken på magen, eller låren eller brösten...

Tänk på att du även överför din kroppssyn och dina värderingar till dina barn... kanske ännu viktigare för deras hälsa och välbefinnande än ammning

:klappe:

Skrevet

Vel, du kan jo håpe på at det funker. Men det er faktisk vektøkning i graviditet og hormonendringer som gjør den største forskjellen. Om det er noen trøst, jeg har fullammet to barn , begge hadde pupp til de var godt over året.Og ja, de hang i puppen halve dagen. Skulle tro jeg nå hadde pupper ned til knærene. Men nei da, de er engentlig ganske alrighte. Om du ikke vil amme får være opp til deg. Men vurder begge sider av det. Morsmelk er lettvint og tilgjengelig. Flaske er greit nok, men det er mere arbeid. Ammehysteri er jeg i mot, det legger enormt press på oss kvinner om å være perfekte, og det er da jammen slitsomt nok med baby om du ikke skal ha med dårlig samvittighet for lav melkeprodukskjon i tillegg. Ved graviditet og fødsel endrer kroppen seg, det er et faktum vi ikke kommer utnom. Men det er ikke nødvendigvis til det verre.

Skrevet

Vel, nå har jeg vært hjerteoperert fire ganger og hentet da åre fra benet (hele venstre ben har et langt arr ned over hele) samt har operert knær og hender + antall ganger, så når det gjelder ARR bryr jeg meg ikke. Men jeg har altså en ganske "ødelagt" kropp allerede. Kan jeg ikke da få ha NOE som er pent på kroppen min, eller anses jeg for å være en ondsinnet egoist fordi jeg vil bevare de få delene av kroppen som faktisk fortsatt ser greit ut?

Skrevet

Tror ikke noen ser på deg som ondsinnet egpist men jeg tror kanskje det er lett å tenke slik på forhånd...dvs eller kanskje ikke egentlig tenke helt. Når du først sitter der med en liten sulten baby så kan det hende at du endrer tankemåte....sier ikke at du MÅ gjøre det men det er ganske stor sjanse for det tror jeg. Jeg har heller ikke lyst til å amme nestemann veldig lenge (men det har ikke noe med utseende på puppene mine å gjøre) men det er jo forskjell på å amme i de første 3-4 mnd og å gjøre det i ett år da.....

Og dessuten tar ikke alle barn flaske..kanskje du får en slik som jeg fikk sist....som nektet å drikke av flaske helt til han var 8 mnd..(å ikke sijeg ikke prøvde) da har du liksom ikke noe valg....

Skrevet
Vet også at en graviditet gjør sitt' date=' men når en unge henger i puppen din i evigheter etterpå, så MÅ jo det gjøre noe mer "skade"?[/quote']

Ungen HENGER ikke i puppen. Den LIGGER TIL puppen og suger. Om ungen henger i puppen får du straks vondt og blir veldig sår!

Skrevet

Det er ingen her som sier at du ikke skal få lov til å beholde de puppene du har.

MEN du må være klar over at det er ikke amming som er hovedårsaken til at de forandrer seg. :roll:

Det er selve graviditeten!!

Det er når man begynner å produsere melk at vevet i puppene strekker seg og blir slapt, men dette ser man selvfølgelig ikke før etter at melkeproduksjonen er over og man har sluttet å amme, derfor er det veldig mange som tror at det er ammingen sin feil at puppene blir slappe, men det er feil.

Mine pupper, eller rettere sagt vevet i puppene, forberedte seg også på å produsere melk. Det starter helt i begynnelsen av graviditeten selv om mange ikke merker det før nærmere slutten. Mine pupper økte fra en vanlig c-cup til DD i løpet av de første ukene. De var faste og stramme og folk trodde jeg hadde silikon. Men dette var jo bare fordi vevet var hovent fordi det "produserte" melk. I mitt tilfelle skjedde det at vevet hovnet opp som om det produserte melk, men produskjonen startet aldri ordntlig. Dette førte til at jeg ikke kunne amme fordi jeg ikke hadde melk.

Når da vevet gikk tilbake til det normale igjen så ble puppene selvfølgelig slappere enn det de hadde vært før jeg ble gravid, men mine pupper har i tillegg vokst selv etter at vevet ble slappere, så nå har jeg en E-F-cup.

Dette med melkeproduksjonen og at brystvevet øker er noe som skjer med ALLE gravide, enten de ammer eller ikke, og det er akkurat denne prossesen som gjør at puppene blir slappere etter en fødsel enn de var før.

Nå føler jeg at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her.

Vet at "før i tiden" trodde de at det var ammingen som gjorde at puppene mistet formen.... på den annen side trodde de jo også at jorda var flat. :roll:

Så hvis du vil beholde puppene så må det nok en silikonoperasjon til etter at du har fått de barna du vil ha.

:roll:

Eller... la vær å få barn.

Skrevet

Vell, dere som sier att kroppen forandrer seg sånn etter en graviditet.

Av mine venninner som har fødet, har nå alle fått tilbake sin kroppsfasong fra før graviditeten, pluss puppene. Dette har ikke kommet gratis, men ved hjelp av trening under og etter svangerskapet, pluss disiplinert mat inntak før og etter graviditeten.

Mange gravide sier att er man gravid skal man unne seg all god mat og snacks man vil, og legger da også unødvendig mye på seg. Da er det ikke rart puppene begynner å henge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...