Gå til innhold

Chiquita og Bananmannen

Chiquita

Anbefalte innlegg

Hei du.

Jeg fikk bekreftet bekkenløsning hos lege i uke 14, om jeg ikke husker feil.

Da hadde jeg hatt smertene i 3-4 uker allerede. Så jeg fikk det veldig tidlig, desverre. (innen den tid hadde jeg også hatt dager hvor jeg var "sengeliggende" - greide ikke noe annet enn å ligge på magen med en varmeflaske på ryggen - alt annet gjorde ufattelig vondt) :-?

Så det kan komme tidlig.

Ett eller annet sted leste jeg også at det kunne komme tidligere til prøverørspasienter, pga hormonpåvirkningen kroppen hadde vært igjennom. Og IVF/ICSI-pasienter har også større sjanse for å få bekkenløsning :roll:

Ta deg en tur til legen om det ikke går over innen en uke, så får du komme til behandling hos fysioterapaut så raskt som mulig.

Jeg "lever og ånder" for den treningen jeg har med fysioterapaut i oppvarmet basseng nå. Desverre bare en gang i uken, men det gjør så utrolig godt....

Anbefales om du har mulighet til det....

(min bekkenløsning er også slik at jeg ikke får til å ligge godt i senga mi, og at jeg derfor har mer vondt når jeg står opp, enn nå jeg legger meg. Så løsningen for meg har til nå blitt å ligge på magen i en saccosekk - DA får jeg også til å slappe av, og da får jeg litt mindre smerter for en stund)

Viktig å ta kroppen på alvor, for bekkenløsningen kan virkelig ødelegge hverdagen om den blir for ille...

(min FÅR ikke bli noe værre nå, men jeg gruer for at smertene vil øke proposjonelt med at SF-målet mitt øker) :roll:

Ha en fin kveld da, alle sammen

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fremdeles litt vondt,

men lever i håpet om at det skal bli borte.

Skal til kontroll hos legen på fredag,

så om det fremdeles er der da får jeg ta det opp med han.

Jeg hadde faktisk vært innom tanken på at fordi vi har gått på hormon stimulerende midler så kan bekkenløsningen slå ut ekstra tidlig.

Krysser fingrene for at du ikke blir værre i nå på slutten,

og at det forsvinner helt så snart babyen er ute.

+ At jeg ikke har bekkenløsning, men bare litt "voksesmerter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får krysse fingrene. Bekkenløsning er noe dritt :evil:

Jeg har vært på trening med fysioterapauten nå, og det er deilig.

Eller - vanligvis så er jeg smertefri når jeg er i bassenget, men ikke i dag desverre.

Jeg vet ikke om det er et tegn på forverring, eller hva det er... :cry:

Vel, uansett så er det jo ikke SÅ mange uker igjen.

16 uker (eller 18 da, om jeg går to uker over termin), og det skal jeg klare.

Belønningen er så enormt stor i forhold til plagene i forkant :Nikke:

Og så satser vi på at plagene stopper etter fødselen :Nikke:

Har begynt å tenke på fødestilinger jeg...

Skal jo helst ikke bruke stillinger som gjør vondt i bekkenet, og da er det ikke mye som gjenstår. Litt vondt i bekkenet "drukner" vel i de andre smertene, men faren er jo at en "glemmer" bekkenet og presser det for mye under fødselen, slik at bekkenet blir et rent helvette i dagene etter fødselen. DET har jeg ikke lyst til.

Får vel snakke med jordmor om dette når det nærmer seg.

Skal til kontroll hos jordmor på torsdag nå. Glder meg.

Tror også at mannen har mulighet til å være med denne gangen - litt usikkert, men vi tror det.

Og det hadde jo vært morro :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og tirsdag har knøttet i magen vært veldig rolig.

Bare kjent noen små sporadiske "dult" fra og til.

I går kveld fant jeg ut at jeg måtte "teste" knøttet, og la meg derfor på magen i saccosekken og spiste nesten en halv pose marshmallows :oops:

Jo da, det ble da bare masse liv i knøttet *pjuh*

Tror det henger i i dag også, for det har vært masse liv nå siden jeg stod opp...

Bedre med mye liv, enn lite :Nikke:

Nå er det frokosttid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble bekkenet bedre de siste ukene fordi vesla kom lenger ned i bekkenet og stabiliserte bekkenet. Tror det er veldig vanlig. Derfor var det ikke så ille å føde heller. Jeg fødte stort sett stående. Det som ikke var så kjekt var etter fødsel og de måtte sy og jeg måtte ligge lenge på ryggen..

Det jeg vil si er at jeg håper bekkenet ditt stabiliserer seg og at det er vanskelig å vite før fødsel hva slags fødestillinger som egner seg. Det går veldig av seg selv under fødselen. Kroppen forteller deg hva som er best underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO, jeg vet at det ikke er mulig å bestemme seg for fødestilling på forhånd. Jeg har jo heller ikke neo grunnlag til å gjøre det, siden jeg her helt "fersk" på det området.

Men jeg tror det er greit å tenke igjennom det, slik at en ikke glemmer det, liksom... :roll:

For bekkenet mitt skal ikke lide noe mer enn nødvendig under fødselen, har jeg bestemt :wink:

Håper at det blir som du sier - at det stabiliserer seg når babyen synker lengre ned. Det hadde jo vært godt :Nikke:

Vel, vi får bare vente og se

*teller timer* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi funderade lite på födselställning också... men när det var dags att börja krysta var jag så trött att jag inte ens orkade vända på mig. Jag hade funderingar på saccosäck eller knästående men var nog mer som en strandad val på sidan tills dess jordmor bad mig lägga mig på rygg eftersom hjärtljuden sjönk - då var de två som hjälpte till att vända på sälen (mig)...

Fast så tog det ju hemskt lång tid för lille Malvin att titta ut också...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det ny kontroll hos jordmor.

Mannen blir også med i dag - for første gang. Morro at han endelig har tid (mye å gjøre på jobb når jeg har hatt de andre kontrollene) :roll:

Får satse på at alt er like bra denne gangen også da...

*krysser fingre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. kontroll - hos jordmor

23/9-04 - 24+4

Tallene fra forrige kontroll i parantes

Vekt : 81,7 (80,3, tilsammen -1,3)

BT : 126/85 (122/84)

Hb: ikke målt (12,3)

Urin : Neg (Neg)

Ødem: 0 (0)

S-Fmål: 23 cm (18 cm)

Fl./min: 140 slag (145 slag)

Alt var fint på denne kontrollen også.

Mannen var med på denne kontrollen for føste gang. Selv om jeg ikke tror han hadde så stort utbytte av det denne gangen, så vil jeg gjerne at han skal være med ved neste jordmorkontroll også.

Neste kontroll skal jeg ha om 2 uker - til legen den gangen. Mannen skal ikke være med da. Siden jeg skal til kontroll hos legen om to uker, så får jeg kontroller annenhver uke nå heretter. Det passer inn slik med svangerskapsomsorgen her hvor jeg bor. Det passer meg fint :nikker:

Jordmor noterte at jeg var i fin form, og at jeg kjenner daglig fosteraktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til teit legekontor.

Jeg må ha bekreftelse på termin til søknaden om engangsstønad, og bekteftelse på at jeg har bekkenløsning til søknaden om spesiell tilrettelegging av eksamen som jeg skal ta nå på desember.

Men kunne de fikse dette uten at jeg måtte inn til legen da??? Nei - så på mandag skal jeg til legen kl 9.30 for å få to ark med disse bekreftelsene på.... :roll:

Kunne de ikke heller brukt den tiden på noen andre????

Jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når dama bak skranken i tillegg "klager" over at de ikke har tid/kapasitet - da føler jeg at det er noe som er glat :roll:

Jaja, skader ikke meg noe å ta en tur til legen (selv om jeg ikke liker legen min) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja skal vi nå se - hvor langt har jeg kommet i dag da?

24+6, tro???? (har kommet litt ute av telling) :wink:

Det var ett eller annet "spesielt" jeg hadde tenkt å skrive her nå, men jeg "gikk meg vill" i en annen dagbok, og nå husker jeg det ikke :roll:

Jaja, er det noe kjempeviktig så husker jeg det vel etterhvert :wink:

Jeg kjenner masse liv fra det lille knøttet i dag også. Morro.

I det siste har jeg kjent masse "spark" like oppunder ribbeina mine, men jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig... Livmoren går jo ikke så langt opp enda, og da skal det jo ikke kunne kjennes noe der... :klø: Jeg kjenner det både innvendig og utvendig :roll:

Litt rart, egentlig :Nikke:

Men morro!!!!!

En veninne av meg fikk en :babyjente: i dag - på 4,5Kg :o

Virkelig bra at hun ikke måtte gå over termin, når jenta var så stor allerede nå *pjuh*

Men det er morro. Gleder meg til å besøke dem :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å lese at alt er bra med dere. Mye liv er definitivt bedre enn lite liv. Husker selv hvordan jeg testa babyen rett som det var :wink:

Hos meg ble også bekkenet stabilisert når hodet festa seg, og fødselen gikk så fort at jeg ikke rakk annet enn å ligge på rygg. Men det fungerte godt det, fordi jeg i realiteten satt mer enn jeg lå tror jeg. Var så fjern etter petidin og akupunktur at jeg ikke husker alle detaljer :oops: Og rett etter fødselen var bekkensmertene som blåst bort. Har ikke kjent noe til dem i ettertid.

Ha en god søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rett etter fødselen var bekkensmertene som blåst bort. Har ikke kjent noe til dem i ettertid.  

Det er dette jeg også håper på.

Sa til mannen i dag: "Åh, som jeg gleder meg til det er mulig å snu seg uten å ha vondt noe mer!"

25+0 i dag, så jeg rykker da vel stadig fremmover i køen.

Er jo forhåpentligvis ikke SÅ lenge igjen med disse smertene nå da. 15 uker (eller 17 da) SKAL gå raskt. Vel - passe raskt i allefall - har et hus som bør bli ferdig først :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 uker

Fra 25 uker og 0 dager til 25 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 800 g

CRL: 22 cm

Full lengde: 30 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 23 uker gammelt. Allerede nå begynner det å bli liten boltreplass for fosteret i livmoren. Øyevipper dukker opp denne uken, og øynene vil snart kunne åpnes og lukkes!

Hjernen vokser fremdeles fort, og fosteret er en velproporsjonert liten minibaby. Fosteret begynner også å få lengre hår på hodet.

TIL MOR

Kroppen din er skapt til glede!

En stor del av reisen er unnagjort. Du har vært flink! Gled deg over den tilbakelagte strekningen, og nyt denne rolige etappen. For mange kan dette være den beste delen av svangerskapet. Prioriter derfor tiden godt. Kanskje er det på tide at du tar mest hensyn til deg selv, og gir slipp på alt du "skulle" ha gjort. Gi deg selv litt større frihet! Hvem kan ellers gi deg det?

Selv om livmoren etter hvert tar mer plass, og trykker på blæren slik at du oftere må på toalettet, er det likevel ingenting som skulle hindre deg i å invitere partneren til sex. Tenk hvilken kraft som kan hentes ut av seksualiteten!

Oppleves samleie på en annen måte nå, er det en god mulighet til å øke nærheten mellom dere tre. Dessuten er det en flott måte for deg å holde deg i form på, og forberede bekkenmuskulaturen til fødsel. Unn deg denne kilden til nytelse og glede! En annerledes måte å tenke på kan være denne; har du vondt i hodet kan god sex være det som hjelper best!

TIL FAR

Babybransjen er en gangsterbransje hva kjøpe- og motepress angår. Det fins ingen grenser for hvor mye juggel det går an å anskaffe seg til priser som kan drive lommeboka til fortvilelse. Følg med i bruktannonser over utstyr dersom ikke tilværelsen flyter over av kroner og honning. Og dersom du planlegger å selge utstyr etter brukstiden: Styr unna de verste motefargene. Marineblå ser ut til å være den mest "tidløse" fargen på for eksempel bager og vogner, og den letteste fargen å omsette.

Ukens sitat:

"Kjærligheten er en frukt som kan høstes til alle årstider,

og som bestandig er innen rekkevidde for alle."

Mor Teresa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
For mange kan dette være den beste delen av svangerskapet.

:enig:

Det synes jeg også! Ikke for tung, litt mage og ikke kvalme! Herlig tid!

Håper du får en fin uke :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅHHHHH!!!!!

Jeg blir så fryktelig frustrert!!!!

Jeg var jo til legen i dag, for å få meg bekreftelse på at jeg har bekkenløsning, og bekreftelse på termindatoen.

Kl 9.30 hadde jeg time, så jeg troppet opp på legekontoret til den tiden.

Overraskende nok fikk jeg slippe inn ganske raskt, og inne på kontoret spør legen meg hvorfor jeg vil ha bekreftelse på terminen....

Jo, fordi trygdekontoret vil ha det.

"Men hvorfor har du ikke vært til meg på kontroll????"

Fordi timen du gav meg i uke 8 når jeg var hos deg ikke er før i neste uke... Jeg har gått hos jordmor.

"Ok, kontroll hos meg neste uke!"

Etter litt om og men, så fikk han da skrevet ut en liten lappe som han leverte til en av sekretærene for "finskriving".

Så kom han tilbake og spør hva jeg skal med bekreftelse på at jeg har bekkenløsning...

Jo, jeg trenger det til skolen når jeg skal avlegge eksamen

Og da kommer han med en "lekse" om at bekkenet normalt er ganske trangt, og at det er normalt å få bekkenløsning under svangerskapet - uten at en skal trenge noen behandling for det. (Heldigvis ikke den legen jeg var til da jeg fikk henvisning til fysioterapi)

Han begynte å fortelle meg viktigheten av å ta hensyn til bekkenet - uten å proppe meg full av medisiner, eller masse behandling... Han mente at fysioterapi var noe tull! "I gamle dager hadde da kvinner bekkenløsning også, uten at de fikk noe behandling for det...."

Slik jeg forstod det, så syntes han ikke det var noen vits i at jeg skulle søke om spesiell tilrettelegging av eksamen, siden bekkenløsning ikke var noen sykdom.

Da gikk det hull på ballongen min, og jeg begynte å gråte. Masse.

Jeg vet egentlgi ikke hvorfor, men jeg ble så oppgitt.

Så spør han meg; "Hvorfor gråter du?"

Hva skal jeg svare???

Jeg vet jo egentlig ikke hvorfor jeg gråter. Jeg er bare dønn lei av å ha en lege som ikke forstår meg - som ikke VIL forstå!!!! (gråter nå også jeg, bare ved å tenke på det)

"Du har ingen grunn til å gråte - du har jo ikke gjort noe galt!"

NEI DA - JEG VET AT DET IKKE ER NOE GALT MED MEG! :evil:

Vel, etter å ha hentet meg et papir for å tørke tårene med (for det måtte jeg også hente selv - legen satt bare og så dumt på meg), så skrev han omsider ut en ny lappe som han leverte til sekretæren for "finskriving".

Og jeg fikk beskjeden om at vi treffes neste uke - sett deg på venterommet så får du attestene dine snart.

Så da måtte jeg ut i venterommet da - med tårene trillende. Og jeg var helt oppgitt.

Kikket på klokka, og da var den 10. Altså hadde jeg vært inne hos legen i nesten 30 minutter, for å få han til å krote ned to attester.

Vel ute på venteværelset satt jeg og tørket tårer i smug. Glad for at det ikke var noen kjente der i dag, som så de røde og hovne øyene mine. De andre bare driter jeg i, egentlig. De får tro hva de vil.

I 55 minutter ble jeg sittende på venteværelset før attestene mine omsider var ferdig!!!!

Hallo - 55 minutter!!!!!! :o Det skal jo ikke være mulig!!!

Så samlet tid for meg på legekontoret i dag var 1,5 time :evil:

Og på attestene står det:

Attest for Chiquita

Pasienten er gravid i 24 uke og har termin den 11.01.05.

Skriver ut denne attesten etter pasientens eget ønske.

Sted, dato

Med vennlig hilsen

legen

Attest for Chiquita

Pasienten er gravid i 24. uke. Har bekkenløsning og er under behandling for dette.

Skriver ut denne attest etter pasientens ønske.

Sted,dato

Med vennlig hilsen

legen

55 minutter for å skrive dette!!!! :klø:

Og "vennlig hilsen" my ass :evil:

Jeg bare MÅTTE få ut litt damp her nå.

Jeg skulle ønske jeg kunne skifte fastlege :Nikke:

Men desverre er det ikke noen ledig lege her hvor jeg bor.

Jeg har SÅ lyst til å droppe å ha noe mer med denne legen å gjøre, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem.

Vet jo at jeg kan velge om jeg i det heletatt vil ha kontroller hos legen under svagnerskapet, men jeg føler at jeg "må" det også. Særlig siden jeg er rhesus-negativ, og mannen er rhesus-positiv. Det er jo bare legen som kan skrive ut rekvisisjoner til de blodprøvene jeg må ta utover i forbindelse med dette....

*river meg i håret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud for en lege!! :evil: Jeg sleit med de samme problemene jeg også hos min lege. Var helt utslitt etter netter med null søvn, og tok til tårene hos legen fordi jeg ikke fikk noen forståelse for mine bekken problemer..Legen viste INGEN medfølelse for mine problemer..

...Synd du ikke har muligheten til å bytte lege, det var det jeg ble nødt til å gjøre til slutt, så jeg venter fortsatt i spenning på om den nye legen er bedre! Sykmeldingen min går ut den 10. så jeg må til han da..

Gå mest mulig til jordmor, og til legen bare når du MÅ! Det går ikke an å behandle pasientene sine på denne måten!! :evil:

Lykke til Chiquita! :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Susanna.

Men det er vel ikke sånn at jeg MÅ til legen, må jeg det da?

Jeg kan vel velge å gå bare til jordmor (dersom hun greier å ordne dette med rhesus-prøvene mine) :roll:

Leker med tanken om å skifte lege alikevell.

Bare så leit at jeg da må til nabokommunen - 5 mil unna :roll:

Men siden babyen får den samme fastlegen som meg, så er det jo egentlig verdt det. Jeg vil ikke at babyen skal bli nødt til å behandles av den dustelegen :-?

Skal i allefall forhøre meg om en flink lege i den andre kommunen.

Takler ikke den legen der noe mer, altså (det er den samme legen som nektet meg utredning da jeg var et sted mellom 19 og 20 år, fordi jeg var for ung til å få barn enda!) :evil:

Jeg vil ikke gå til ham neste uke.

Jeg tror jeg avbestiller timen :Nikke:

Har jo bare gått to uker siden siste kontroll når timen er, og det trenger jeg virkelig ikke enda....

Skal snakke med mannen i dag når han kommer hjem. Høre hva han mener.

For det er jo langt å dra 5 mil med en liten en - men det er jammen verdt det i stedet for å misstrives.

Og mannen har jo fastlege her, så babyen må da vel få hjelp på legevakta her dersom det er noe.

Og så får vi heller kjøre de 5 milene til vanlige kontroller og undersøkelser det ikke haster med...

*gruble*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...