Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å si meningen sin på bygda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg ikke er den eneste som f.eks synes at pedagogen i barnehagen er helt i vater, men det er ingen som tør å si noe.  Uansett hvor tragisk dette mennesket måtte være..    Så har du folk generelt som måtte oppføre seg negativt, som slår i fra seg til høyre og venstre. Også de får gå i fred uten en eneste irettesettelse. Det er ingen som ber de om å skamme seg.

Skal nevnes at jeg er innflytter, men kan liksom ikke forstå hvorfor en skal tvinges til taushet. Eller at bygdefolket ønsker å ha det slik. Maktmennesker på bygda skremmer ikke meg, og jeg slikker ikke oppover ryggene til personer som ikke kan å oppføre seg.

Det kan tenkes at det bare er jeg som reagerer, eller ikke har lært de sosiale kodene på bygda. For det er ingen her som tør å diskutere eller sette spørsmål ved utskudd som sitter i lederstillinger eller som pedagog i barnehagen. 

Gjør bygdefolk dette av redsel for å bli skviset ut? ;D

 

Anonymkode: 14099...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor også på et bittelite sted hvor alle kjenner alle og alle har full oversikt over hva vi skal ha til middag, men jeg har ikke samme erfaring som deg når det gjelder de såkalte maktmenneskene. Tvert i mot! Her er veien kort til rette vedkommende og det er veldig enkelt å nå frem med budskapet sitt enten det er til ordføreren, rektor på skolen eller pedagogisk leder i barnehagen.

Men de som kanskje møter motstand er jo de som kommer flyttende og kaller andre for utskudd og som kanskje selv ikke kan oppføre seg...

Vær mot andre som du vil at de skal være mot deg! Da kommer du langt her i verden og i hvertfall på små steder :fnise:.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv på et lite sted, har også vokst opp på et bitte lite sted. Merker stor forskjell. Her jeg bor nå, trives vi veldig godt. Lett å få tak i rette vedkommende, enkelt å få frem budskapet og alle sier det de har å komme med, uten å legge lokk på noe. Bare vær deg selv :) Mange på små plasser liker ikke "innflyttere" av en eller annen grunn, men som regel ordner det seg :) Bare å si det du har på hjerte, om det er noe å si, så får de heller tenke sitt. Hvem vet, kanskje flere tørr å ta til ordet og si fra, stå opp for seg selv og andre, når det endelig er en annen som har turt det først? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdedyret er sterkere enn en tror og folk flest er livredde for det. Derfor holder de kjeft. Det er min erfaring :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Jeg kommer fra en liten bygd, og der er det litt slik du sier. For det første er det en inngrodd respekt for autoriteter der, og mange tør ikke si fra om den reneste, mest livsfarlige inkompetanse. Egentlig virker det som om de stilltiende godtar det meste fordi de ikke tror at de selv kan vite bedre enn legen, for eksempel, kombinert med det faktisk at de ikke skjønner hva de har krav på. For det andre er det enkelte som klarer å herje seg til topps i kommunen og tilrane seg en eller annen form for respekt via en blanding av smisk, misbruk av fremmedord og indirekte trusler.

Nå skal det sies at de fleste sikkert er helt ok, og at det virker som om dette har blitt bedre nå som den yngre, mer opplyste generasjonen holder på å ta over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...