Gå til innhold

Er det lov å si at det ikke passer med besøk på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man har tid til å "bare stikke innom", har man tid til å sende en sms for å høre om det passer.

Jeg synes det er irriterende at folk ikke klarer å gjøre en så enkel handling.

Er verken uformell eller formell av meg (hersketeknikkene var på plass ser jeg ;)), men jeg ser ikke hvordan det er et problem å høre om det passer på forhånd. Som regel vet man hvor man skal på forhånd.

Det var ikke ment som en hersketeknikk, men som en konstatering av fakta.

De menneskene som til enhver tid må ha avtaler for å gjøre ting, selv avtaler gjort 5 minutter tidligere, er mer formelle enn de som tar ting på sparket der og da.

Hvis jeg er ute på gåtur, og plutselig kommer på at nå er det lenge siden jeg har snakket med en venninne som bor to minutters gåtur unna der jeg er på det tidspunktet, og jeg har ikke med meg mobilen.  (Ja, jeg kan legge fra meg mobilen hjemme, jeg må ikke være tilgjengelig til enhver tid).
Mener du da at jeg skla la være å ringe på døren hennes for å spørre om det passer med en prat, og i stedet gå hjem, sende en melding for å spørre om det passer, for så å gå eller kjøre opp til henne igjen?

Anonymkode: 61481...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De menneskene som til enhver tid må ha avtaler for å gjøre ting, selv avtaler gjort 5 minutter tidligere, er mer formelle enn de som tar ting på sparket der og da.

Hvis jeg er ute på gåtur, og plutselig kommer på at nå er det lenge siden jeg har snakket med en venninne som bor to minutters gåtur unna der jeg er på det tidspunktet, og jeg har ikke med meg mobilen.  (Ja, jeg kan legge fra meg mobilen hjemme, jeg må ikke være tilgjengelig til enhver tid).
Mener du da at jeg skla la være å ringe på døren hennes for å spørre om det passer med en prat, og i stedet gå hjem, sende en melding for å spørre om det passer, for så å gå eller kjøre opp til henne igjen?

Jeg må omformulere denne setningen:

Mener du da at jeg er frekk om jeg ringer på døren hennes for å spørre om det passer med en prat, og at jeg heller burde gå hjem, sende en melding for å spørre om det passer, for så å gå eller kjøre opp til henne igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det snakk om å stikke innom med en julegave. Det kan da ikke være så vanskelig å finne tid til å ta imot det innimellom barne-TV, vel? 

Det kan da ikke være så vanskelig å finne tid før selve julaften? Jeg vil ikke ha folk som renner ned døra mi på julaften i hvertfall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det problemet, for jeg har alltid med meg mobilen. Er jeg ute på tur, setter jeg den bare på lydløs. Du visste jo at du skulle i området hun bor i, dermed kunne du med letthet ha avtalt det på forhånd. Eller du kunne sendt en mld.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Det kan da ikke være så vanskelig å finne tid før selve julaften? Jeg vil ikke ha folk som renner ned døra mi på julaften i hvertfall.

Ja, hvis du mener at det å stikke innom med en gave er å renne ned døren så forstår jeg problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det problemet, for jeg har alltid med meg mobilen. Er jeg ute på tur, setter jeg den bare på lydløs. Du visste jo at du skulle i området hun bor i, dermed kunne du med letthet ha avtalt det på forhånd. Eller du kunne sendt en mld.

Som sagt, jeg går ikke på uanmeldt besøk fordi det kreves litt tilrettelegging før jeg kan besøke noen, men dette er noe jeg stadig opplever siden jeg bor like ved et populært turområde.

Det kan være venner eller familie som plutselig ombestemmer seg med hvilken vei de tar underveis (de hadde en løselig plan som endret seg), og som da kommer i det området jeg bor.
Om de har med seg telefon eller ikke er irrelevant, for jeg mener det i en slik situasjon er unødvendig at de skal ringe eller skrive sms først, når de likevel står utenfor døren til den de ønsker å besøke.  Da er det lettere å bare ringe på for å høre om det passer, fremfor å gå hjem for å lage en avtale om å møtes noen minutter senere.

Jeg respekterer at du har en annen mening enn meg, men jeg synes likevel det er frekt å kalle andre frekke fordi andre ikke gjør som en selv ville gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er julaften litt "hellig". Tradisjonsbundet.. Jeg drar ikke på besøk julaften, og hadde blitt ganske overrasket om noen sto på døra den dagen... Da hadde jeg nok , som noen sa her, møtt dem i døra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du mener at det å stikke innom med en gave er å renne ned døren så forstår jeg problemet. 

Ja, på julaften så ser jeg på uanmeldt besøk som å renne ned dørene til andre.

Som sagt, jeg går ikke på uanmeldt besøk fordi det kreves litt tilrettelegging før jeg kan besøke noen, men dette er noe jeg stadig opplever siden jeg bor like ved et populært turområde.

Det kan være venner eller familie som plutselig ombestemmer seg med hvilken vei de tar underveis (de hadde en løselig plan som endret seg), og som da kommer i det området jeg bor.
Om de har med seg telefon eller ikke er irrelevant, for jeg mener det i en slik situasjon er unødvendig at de skal ringe eller skrive sms først, når de likevel står utenfor døren til den de ønsker å besøke.  Da er det lettere å bare ringe på for å høre om det passer, fremfor å gå hjem for å lage en avtale om å møtes noen minutter senere.

Jeg respekterer at du har en annen mening enn meg, men jeg synes likevel det er frekt å kalle andre frekke fordi andre ikke gjør som en selv ville gjort.

Hadde folk til stadighet kommet på uanmeldt besøk, hadde jeg bare tatt det opp med dem; at jeg ikke liker når de kommer uanmeldt. I min familie så snakker vi sammen om ting som irriterer oss. Dessuten så synes jeg det er frekt å bare møte opp hos noen. Da er de i mine øyne både frekke og uforskammede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned litt på punktumbruken.

Anonymkode: b0d3e...77a

ja det var virkelig noe å bry seg om og lage sak ut av, og noe som ikke har en dritt med saken å gjøre heller..  Voks opp! 

Anonymkode: 99b33...ba8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke verdens undergang om gave ikke blir gitt heller. Er virkelig DU snill om du lar MEG gi DEG en gave?

Det har da ingen ting med folkeskikk å måtte avtale på forhånd om det passer å stikke innom med en gave. 

Før julaften ettermiddag er da butikker åpne og det er vanlig hverdag. Helt enig med deg at det er tradisjon å kun reise der man er invitert på helligdagene, men julaften er ikke en helligdag.

seriøst? Du tuller nå? Du er vel en av de frekke du da...  Herregud...  Selvfølgelig har alt dette med folkeskikk og respekten for privatlivets fred og gjøre. Hvis man vil og ønsker å ha det slik eller sånn er det da opp til hver enkelt hvordan de vil ha det hos seg selv, og i sitt liv, sin jul..  Hvis man ønsker å ha fred den dagen er det da ikke frekt å si fra at de kan komme innom noen dager før...  Hvis Julaften var en "vanlig " dag som du påstår så hvorfor i all verden stresser folk livet av seg for å ordne gaver, pynte, bake, ordne mat til denne "vanlige " dagen?????!!!!!  Nå må du se å gi deg da....! Gjeeeesp! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Julaften var en "vanlig " dag som du påstår så hvorfor i all verden stresser folk livet av seg for å ordne gaver, pynte, bake, ordne mat til denne "vanlige " dagen?????!!!!!  Nå må du se å gi deg da....! Gjeeeesp! 

Du tuller nå, ikke sant?  Du vet egentlig at vi handler, pynter, baker, og ordner mat til julen, som starter 24.desember kl 17, og avsluttes en gang ut i januar,  men later som om du ikke vet det, fordi du vil provosere?

Jeg mener på dagtid, altså. Hvert år er det to-tre personer som kommer på dagen på selve julaften for å levere gaver. Det er jo både hyggelig og snilt og jeg føler meg slem og utakknemlig som gjerne skulle sluppet besøk akkurat den dagen... Både ungene og jeg har mest lyst til å være alene, ha på pysj, og kose oss med deilig lunsj og godterier under pledd i sofaen og sløve foran tv'n med julesendingene. Selv kunne jeg aldri funnet på å dra på besøk til noen en slik dag, med mindre jeg var invitert.

Har jo prøvd å si et par ganger at vi skulle bort på julegrøt/ha gjester på julegrøt (hvilket stemte), så det passer ikke med besøk. Men da kom spørsmålet "Når da? Da kommer jeg før dere drar/får gjester."

Hva tenker dere andre?

Anonymkode: 049bb...7a6

Jeg svarer deg på overskriften, ja, det er lov å si i fra at det ikke passer med besøk.
Jeg vil gå så langt som å si at det er dårlig gjort å ikke si i fra at dere ikke vil ha besøk denne dagen, og at du bør gjøre det så raskt som mulig.

Snu situasjonen, og se for deg at du har hatt en årlig tradisjon om å stikke innom en venninne med en hilsen på bursdagen hennes.  Du har sett på dette som en hyggelig ting, og vært påpasselig med ikke å glemme det, for ikke å skuffe venninnen din.
Etter mange år får du tilfeldigvis vite at det du har trodd har vært hyggelig for dere begge, har blitt opplevd som noe plagsomt og uvelkomment for hennes del.
 Hun skulle gjerne vært dette besøket foruten, fordi hun er opptatt med å stelle i stand til familieselskap senere samme ettermiddag/kveld.
Ville ikke du følt deg dum da?  Ville ikke du lurt på hvorfor hun ikke hadde sagt i fra tidligere?

Jeg forstår at det er vanskelig, men her bør du sette dine følelser til side, og heller ta hensyn til de som kommer til dere.  Jeg ville i alle fall likt å vite vite at jeg var mer velkommen på et annet tidspunkt enn når jeg vanligvis brukte komme.

Anonymkode: c3ac0...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå, ikke sant?  Du vet egentlig at vi handler, pynter, baker, og ordner mat til julen, som starter 24.desember kl 17, og avsluttes en gang ut i januar,  men later som om du ikke vet det, fordi du vil provprovosere. 

Du må tulle selv ser jeg... Og provosere? Rette ræva som feis..........  Snakk om vri på alt her da. Og liker vel å ha det siste ordet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924

Selv om det teknisk sett er en vanlig hverdag, så er det jo IKKE det i praksis. Uansett om ikke julen ringes inn før senere på ettermiddagen og mange er på jobb ... Forøvrig synes ikke jeg heller det er frekt å komme innom på julaften med gaver, men det er ikke noe jeg er vant med der jeg er fra. Der (og forsåvidt her jeg bor nå også - hvor det resten av året er kjempevanlig med uanmeldt besøk på døren) er julaften formiddag og ettermiddag familietid. Dersom noen kommer innom er det alltid bare kjapt på døren mens bilen går på tomgang liksom ... Her drar også de fleste i kirken, og det er jo der man i så fall møtes. Men jeg tenker vel at hvis man ikke har noe annet fore enn å sitte i pysj og se tv, så er det vel ikke så farlig med litt besøk - så lenge du ikke gjør noe mer ut av det selv. Ha gløggen varm og klementinene fremme, og inviter de med på å se litt tv, så trenger man jo ikke lage en større deal ut av det enn det. 

Anonymkode: be69f...6fd

Dette! 

Vi har alltid et par-3 stykk som kommer på juleaften. Som oftest kommer de i gangen for å prate litt, mens bilen går på tomgang. Men det er jo bare hyggelig hvis de kommer inn og tar en kaffe. Det ikke lenger enn en liten halvtime, og de aller fleste har nok å gjøre hjemme. Er derfor litt godt med en liten time out, før man fortsetter med alt strevet den dagen.

Jeg er enig med tipsene om å enten invitere de noen dager før på kaffe og kaker, eller ha varmet gløgg og klementiner så de kan sitte med dere  :)

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg godt, TS. Liker ikke at folk kommer på døra når jeg ligger på sofaen i pysjen, uansett hvilken dag det er. Kanskje fordi jeg er mer introvert, og føler meg litt invadert når folk plutselig står på døra. Min svigermor kom på julaften en gang, og da hun så at min mann og jeg slang på sofaen i pysjen, spurte hun om vi hadde hatt et "hellig nummer". Min mann synes det grenset til uakseptabelt. 

Anonymkode: 484cb...95a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...