Gå til innhold

Nav vil kreve aktivt oppmøte hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det.Men fikk ikke noe som helst :)

det hadde også vært en mulighet å høre med den/de potensielle arbeidsgiverene om de dekker reiseutgiftene og/eller om det hadde vært mulig å ta intervjuvet over telefon/skype. Har flere venner og bekjente som har ordnet intervjuv på den måten, da de ikke ha kunnet dukke opp på intervjuet ellers (av økonomiske eller tidsmessige grunner).

Det sitter nok kanskje langt inne å be om dekking av reiseutgifter, men dersom det er en seriøs bedrift og de vil ha deg på intervju bør de være imøtekommende.

Anonymkode: 7bacd...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg frekk? Kjære deg, ta å les igjennom dine egne innlegg...

Anonymkode: df377...1d2

"Du vet ikke hva du snakker om", uten noen videre forklaring, er en frekk og intetsigende kommentar. Innlegget du kommer med nå er minst like verdiløst. Du må gjerne argumentere, og om jeg tar feil eller har vært urimelig er jeg den første til å innrømme det, men jeg rapporterer det neste innlegget du kommer med om du fortsetter på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All nyere forskning viser at man blir friskere av å være i jobb (å være i jobb betyr ikke å jobbe fulltid), enn å gå hjemme på stønad og vente på å bli frisk.

Anonymkode: 7cfce...21f

Hvis dette er sant, hvorfor er ikke tilstanden til amerikanske lavtlønnede bedre? Landet forbruker jo enormt med antidepressiva og det er skjer jo ganske ofte at en eller annet lavtlønnet arbeider "klikker" og plaffer ned et par kollegaer eller andre folk. Det kan jo være at forskningen viser de resultatene som oppdragsgiverne ønsker at den skal få? Det er jo en sterk moralistisk holdning av arbeide alltid skal være bra, uten at noen egentlig forsøker å utfordre denne moralen i særlig grad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du vet ikke hva du snakker om", uten noen videre forklaring, er en frekk og intetsigende kommentar. Innlegget du kommer med nå er minst like verdiløst. Du må gjerne argumentere, og om jeg tar feil eller har vært urimelig er jeg den første til å innrømme det, men jeg rapporterer det neste innlegget du kommer med om du fortsetter på denne måten.

Rapporterer? Skal du rapportere folk hver gang de er uenige? :klaske: Jeg er ferdig med deg

Anonymkode: df377...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporterer? Skal du rapportere folk hver gang de er uenige? :klaske: Jeg er ferdig med deg

Anonymkode: df377...1d2

Nei, bare når innleggene deres bare innholder ubegrunnede påstander og personangrep. Som sagt, en diskusjon rundt dette kunne vært interessant, men du diskuterer ikke, bare erklærer at du har rett og at alle andre tar feil. Vis at du har rett, ikke bare si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

http://www.dagbladet.no/2015/12/06/nyheter/innenriks/nav/politikk/arbeidsliv/42275793/

Hva i helvette slags tull er dette for noe? Man kan ikke drive å møte opp hos nav hver eneste dag og kreve at man skal i jobb med en gang. Det er mange som ikke er i stand eller takler å være ute i jobb grunnet kraftig sosial angst blant annet. Og hva om man er på ferie eller er vekke, hvordan forventer de at man skal møte opp da? Skype? Håper dette er en tidlig aprilsnarr...

Anonymkode: 064a9...451

Nå har jeg ikke bladd meg gjennom alle ni sidene her, men fordelen med dette er jo å stille krav til de på sosialhjelp og få dem til å komme seg opp på morgen. Når du er hjemme så blir man veldig inaktiv som igjen kan føre til depresjoner som igjen kan føre til tiltaksløshet. Meningen er at folk skal komme seg opp om morgen og faktisk få noen krav etter seg istedenfor å kunne styre dagen selv. :) Dette er ikke en tidlig aprilsnarr og når det kommer til angst osv for de som mottar sosialhjelp så har gjerne sosialkontoret godt innsyn i mange opplysninger når det kommer det kommer til deres langtidsbrukere, men de som har angst får gjerne sykepenger, AAP eller uførepensjon istedenfor sosialhjelp så dette kommer ikke til å gjelde dem, uansett :) Så jeg er litt usikker på hva du mener med aprilsnarr når det kommer til dette tilfelle. :) Når man får ytelser som sosialhjelp som må pålegge seg på å være tilgjengelig og med de satsene på sosialkontoret så er det ikke akkurat sånn at man har råd til ferier. Problemstillingen nå er mer at det er et labert arbeidsmarked som igjen vil føre til at mange kanskje blir sittende fast en stund på sosialkontoret etter studiene, men vi får se! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke bladd meg gjennom alle ni sidene her, men fordelen med dette er jo å stille krav til de på sosialhjelp og få dem til å komme seg opp på morgen. Når du er hjemme så blir man veldig inaktiv som igjen kan føre til depresjoner som igjen kan føre til tiltaksløshet. Meningen er at folk skal komme seg opp om morgen og faktisk få noen krav etter seg istedenfor å kunne styre dagen selv. :) Dette er ikke en tidlig aprilsnarr og når det kommer til angst osv for de som mottar sosialhjelp så har gjerne sosialkontoret godt innsyn i mange opplysninger når det kommer det kommer til deres langtidsbrukere, men de som har angst får gjerne sykepenger, AAP eller uførepensjon istedenfor sosialhjelp så dette kommer ikke til å gjelde dem, uansett :) Så jeg er litt usikker på hva du mener med aprilsnarr når det kommer til dette tilfelle. :) Når man får ytelser som sosialhjelp som må pålegge seg på å være tilgjengelig og med de satsene på sosialkontoret så er det ikke akkurat sånn at man har råd til ferier. Problemstillingen nå er mer at det er et labert arbeidsmarked som igjen vil føre til at mange kanskje blir sittende fast en stund på sosialkontoret etter studiene, men vi får se! :) 

Joda, det er fint å være i aktivitet, men er det ensbetydende med at det må innebære jobb? Det jeg frykter med en slik ordning er at sosialhjelpsmottakere vil kunne havne i konkurranse med det ordinære arbeidslivet, for det er faktisk de som driver med diverse sjauejobber og lignende også i 2015, det kan f. eks. være flyttebyrå, renhold, diverse lagerrydding o.l. Dette er som regel ikke vanskelige jobber med tanke på behov for kompetanse og man kan lett tenke seg at de kan utøves av de mest oppegående av sosialhjelpsmottakerne. Hva skjer da med de som tilbyr eller ønsker å tilby slike tjenster på ordinært grunnlag i arbeidslivet? Det vil være umulig å konkurrere mot betingelser på ca 5-10000 i måneden, som er det en sosialhjelpsmottaker får i stønad. 

Vi har allerede lignende tiltak, og man har vernede bedrifter til de som har ekstra utfordringer. Men disse tiltakene innebærer en klar avgrensning, det vil ikke nødvendigvis være tilfelle dersom samtlige sosialhjelpsmottakere i utgangspunktet skal på "jobb om morra'n kl. 08". 

Anonymkode: f9129...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke bladd meg gjennom alle ni sidene her, men fordelen med dette er jo å stille krav til de på sosialhjelp og få dem til å komme seg opp på morgen. Når du er hjemme så blir man veldig inaktiv som igjen kan føre til depresjoner som igjen kan føre til tiltaksløshet. Meningen er at folk skal komme seg opp om morgen og faktisk få noen krav etter seg istedenfor å kunne styre dagen selv. :) Dette er ikke en tidlig aprilsnarr og når det kommer til angst osv for de som mottar sosialhjelp så har gjerne sosialkontoret godt innsyn i mange opplysninger når det kommer det kommer til deres langtidsbrukere, men de som har angst får gjerne sykepenger, AAP eller uførepensjon istedenfor sosialhjelp så dette kommer ikke til å gjelde dem, uansett :) Så jeg er litt usikker på hva du mener med aprilsnarr når det kommer til dette tilfelle. :) Når man får ytelser som sosialhjelp som må pålegge seg på å være tilgjengelig og med de satsene på sosialkontoret så er det ikke akkurat sånn at man har råd til ferier. Problemstillingen nå er mer at det er et labert arbeidsmarked som igjen vil føre til at mange kanskje blir sittende fast en stund på sosialkontoret etter studiene, men vi får se! :) 

Jada, det er ingen tvil om at det å komme seg ut til meningsfylt aktivet på et daglig basis er en god ting for de aller fleste. Det å tvinge arbeidsledige inn i arbeid som minner mer om samfunnstjeneste bidrar derimot ikke til noe godt. Å sitte i en NAV-barnehage for voksne hver dag vil også virke mot sin hensikt. Det vil gjøre det enda mer fornedrende og ydmykende å motta sosialhjelp. Sisyfosarbeid kan være nyttig som en avstraffelse for ikke-voldelige kriminelle, men synes du det er rett å bruke pisken og straffe mennesker bare fordi de er arbeidsledige og fattige?  Liknende ordninger i Danmark har vist at man ikke får flere inn i fast arbeid. På engelsk kalles en slik "velferdsordning" for "workfare" istedenfor "welfare". I Storbritannia, hvor all sosialhjelp er knyttet opp til oppmøte enten på arbeidsenteret eller til ulike former for fornedrende arbeid, har dette fått store menneskelige konsekvenser. Det er anslått at 100.000 barn til enhver tid ikke får dekket sitt elementære næringsbehov som en direkte følge av at foreldrene har fått midlertidig stans i opptil seks uker av utbetalingen av sosialhjelp. Dette har ført til flere hjemløse, en økning av vinningskriminalitet, et økt behov for suppekjøkken og matutdelingssentraler og en forholdsvis betydelig økning i antall selvmord. For nyliberalistene gir det god mening å sørge for at man til enhver tid har et prekariat bestående av desperate mennesker. Det bidrar til å presse lønningene ned og folk vil i større grad godta nesten hva det skulle være av drittjobber og midlertidige stillinger for å slippe unna ydmykelsene ved å motta sosialstønad. De menneskelige konsekvensene av en slik politikk er derimot ganske store. Til slutt vil jeg gi deg to linker til britiske aviser. Den første omtaler økningen av selvmord som kan relateres til at sosialhjelpsmottakere straffes ved manglende utbetaling. Den andre er litt mer humoristisk og viser noe av hvor absurd et slikt system kan være. 

http://www.theguardian.com/society/2015/jan/03/benefits-sanctions-leading-suicides-dwp-depression

 

http://i100.independent.co.uk/article/sixteen-of-the-most-senseless-benefit-sanction-decisions-known-to-man--x1dmkd2_Me

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er sant, hvorfor er ikke tilstanden til amerikanske lavtlønnede bedre?

Fordi det ikke er arbeid som gjør folk friskere, det er godt betalt arbeid som gjør det. Å slite i dårlig betalte og meningsløse jobber bedrer verken folks mentale eller fysiske helse.

Anonymkode: 06491...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er arbeid som gjør folk friskere, det er godt betalt arbeid som gjør det. Å slite i dårlig betalte og meningsløse jobber bedrer verken folks mentale eller fysiske helse.

Anonymkode: 06491...f52

Ellers så kan det være at det er lav sosial status, og ikke arbeidsledighet i seg selv som er skadelig? Det var jo en studie beskrevet i Guardian for noen uker siden som viste av sosial status så ut til bestemme levealder også når man så bort fra faktorer som livsstil og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...