Gå til innhold

Smokk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Behöver en tvååring ha smokk då?

jag såg ett barn på kanske 2-3 år på tunnelbanan i morse, halvliggandes i vagnen, läsandes en bok - med smokken i munnen.

Det tycker jag ser styggt ut. Det gör jag bara...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor så mange negative til smokk? Og bruke som grunn at det SER stygt ut holder da ikke.

For noen småtasser gir smokken både trøst og trygghet, men er enig i at de bør slutte i treårs alder. Før dette er det da ingenting å mase med, kjenner mange som har brukt smokk til de er 3-4 år og prater som en foss. Til og med rent.

Skrevet

Plonkeliten på fem uker begynte med smokk etter omtrent to uker. Vi gir den til henne når hun er litt urolig eller for å stagge skrikingen litt hvis det tar litt tid før puppen er klar. Hun spytter den ofte ut når hun ikke er interessert i å sutte på den, og da tvinger vi den ikke i henne igjen.

Jeg kan godt tenke meg at det kan være praktisk å ha vennet barna til smokk sånn at du kan bruke det når de begynner å hyle inne i en butikk eller noe...

Men vi ble anbefalt å begynne med smokk fordi hun sutter på fingrene sine ellers, og det er mye vanskeligere å venne barn av med det enn å ta fra dem smokken når de blir litt større (fingrene henger jo fast på kroppen... :ler: )

Selv suttet jeg på tommelen til jeg begynte på skolen, så det ville sikkert være bedre om mamma hadde insistert på at jeg skulle ha smokk da jeg var baby. Sugebehovet til små barn er medfødt og instinktivt og ikke nødvendigvis knyttet til sult, så jeg ser ikke noe umoralsk i å gi barn smokk for å stille det verste sugebehovet. Men jeg tipper det er helt individuelt fra barn til barn også hvor avhengige de blir av smokken. Ingen fasitløsninger med andre ord - man må prøve seg fram!

Skrevet

Jag tycker att man ska kunna ge sina barn tröst utan smokk. Ofta tycker jag den används som "ljuddämpare" på barn som egentligen inte är i behov av tröst.

Jag ser barn om kring mig som är vakna och glada men gnäller lite - varpå mamma eller pappa genast trycker in smokken i munnen. Barnet tystnar. Mamma/pappa är nöjd, barnet är tyst.

Jag ser "för gamla" barn som springer omkring med smokk - inte är det en tröst då, det är en vana och en invand trygghet de fått behov av.

Många gånger när min son är trött eller hungrig och gnäller kan vi lugna och trösta honom genom att plocka upp honom i stället - ge honom närhet och prata med honom. Och vi slipper problemet med favoritsmokk, smokkar som försvinner, tappas, glöms eller måste avvänjas från.

Mannen var ute med vår son på stan - de var på väg till mig på jobbet för amning. De mötte en kollega till mannen och stannade en stund för att prata. Vår lille son börjar gnälla lite efter en stund - han börjar bli hungrig. Kollegan säger genast han hör ett ljud; har ni ingen napp (smokk)?

Mannen svarar att nej det har vi inte, och han är hungrig nu... först reaktionen var att tysta barnet med smokken, inte att ge honom vad han ville.

Skrevet
Men vi ble anbefalt å begynne med smokk fordi hun sutter på fingrene sine ellers, og det er mye vanskeligere å venne barn av med det enn å ta fra dem smokken når de blir litt større (fingrene henger jo fast på kroppen...  :ler: )

Selv suttet jeg på tommelen til jeg begynte på skolen, så det ville sikkert være bedre om mamma hadde insistert på at jeg skulle ha smokk da jeg var baby. Sugebehovet til små barn er medfødt og instinktivt og ikke nødvendigvis knyttet til sult, så jeg ser ikke noe umoralsk i å gi barn smokk for å stille det verste sugebehovet. Men jeg tipper det er helt individuelt fra barn til barn også hvor avhengige de blir av smokken. Ingen fasitløsninger med andre ord - man må prøve seg fram!

Att små babyer suger på fingrarna är en naturlig del i upptäckten av kroppen, alla babyer som suger på fingrarna fortsätter inte med det längre upp i åldrarna. En del slutar helt, andra suger på tummen, eller på en filt/klut.

Skrevet

For dem som er totalt mot smokkbruk- her er et argument til fordel for smokken:

(hentet fra Landsforeningen til støtte ved krybbedød)

Smokk eller ikke?

Studier fra New Zealand og Storbritannia viser at bruk av smokk er assosiert med redusert risiko for krybbedød (Mitchell et al. 1993, Fleming et al. 1996). En norsk doktorgrad støtter også opp om at bruk av smokk kan se ut til å ha forebyggende effekt i forhold til krybbedød. En kan ikke gi noen god forklaring på denne assosiasjonen, men noen antagelser er fremsatt: smokkbruk bidrar til at søvndybden reduseres, faren for gulping reduseres og muskulaturen i svelg og strupehodet styrkes. Kanskje luftveiene blir friere ved at barnet suger tungen fremover? Det er også noen som mener at bruk av smokk kan redusere amming, som på alle måter er godt for barnet. Dette må imidlertid utredes mer. Forskning hittil har imidlertid ikke vist denne sammenhengen.

Skrevet

Jo, krybbedöd är ett bra argument. Men det gäller väl bara de första två-tre månaderna? Eller när går risken för krybbedöd över?

Här är väl egentligen andra faktorer viktigare än smokk?

(hentet fra Landsforeningen til støtte ved krybbedød)

Krybbedødgåten er enda ikke løst, men vi vet en del om hvordan man kan forebygge krybbedød. Ved å følge rådene nedenfor vil risikoen for krybbedød reduseres betydelig:

Gjeldende råd for å reduserer risikoen for krybbedød:  

·        Legg barnet til å sove på ryggen  

·        Unngå for varmt sovemiljø, for mye tøy på barnet og lue innendørs. Pass på at barnets hode ikke blir tildekket av sengetøy m.m.  

·        Røyking bør unngås i svangerskapet og i barnets nærmiljø  

·        Amme barnet om mulig  

·        La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom. Samsoving er forbundet med noe økt, men avtagende risiko de første 4 månedene. Hvis mor røyker, bør samsoving unngås

·        Regelmessig bruk av smokk ved søvn kan virke forebyggende.

Røykestopp er i tillegg til ryggleie den viktigste faktoren for å redusere faren for krybbedød.

Skrevet

Ja da, flere andre faktorer enn smokkbruk er viktige for å forebygge krybbedød. Jeg ville bare nevne det fordi det ikke var omtalt tidligere i tråden.

I følge landsforeningen til støtte ved krybbedød skjer krybbedød oftest i løpet av 1.halvår, men kan forekomme opp til 2 års alder.

Det står dog ingenting om smokkbruk opptil den alderen, men siden det står at "faren for gulping reduseres og muskulaturen i svelg og strupehodet styrkes" antar jeg dette i først og fremst gjelder de minst barna.

Gjest Anonymous
Skrevet
Behöver en tvååring ha smokk då?

jag såg ett barn på kanske 2-3 år på tunnelbanan i morse, halvliggandes i vagnen, läsandes en bok - med smokken i munnen.

Det tycker jag ser styggt ut. Det gör jag bara...

Trenger noen barn smokk?? Når du mener at det ser stygt ut at et barn på snart 2 år bruker smokk så høres du litt fanatisk ut . Vi trøster selvfølgelig også barnet vårt og gir det mat før det får smokk, men jeg syns ikke det er en krise at han ikke er avvent med smokk enda når han ikke er fylt 2 år engang. Men, som sagt over så gleder jeg meg til å begynne avenning på han, som vi så smått har begynt med nå.

Skrevet

Fanatisk vet jag inte om jag är men jag reagerar i alla fall - jag tycker att smokk hör hemma hos babyer och inte hos barn. Jag tycker att smokk ska användas vid vila och inte ute på stan.

Jag har fått för mig att babyns sugbehov har övergått till vana när barnet är två år. men jag kanske har fel här.

Precis som en del här i forument pratar om amningshysteri upplever jag ibland en smokk-hysteri (kanske inte lika stark då). Jag hade till exempel en väninna som absolut skulle lära mig sina trick och tips för att få min lille son att ta smokk. Jag såg inte varför jag absolut skulle tvinga på honom smokken.

Jag har också fått tips från andra som tycker det är bra om vi kan låta bli och andra som tycker jag är löjlig som ens bryr mig om det...

Gjest Anonymous
Skrevet
Fanatisk vet jag inte om jag är men jag reagerar i alla fall - jag tycker att smokk hör hemma hos babyer och inte hos barn. Jag tycker att smokk ska användas vid vila och inte ute på stan.  

Jag har fått för mig att babyns sugbehov har övergått till vana när barnet är två år. men jag kanske har fel här.

Precis som en del här i forument pratar om amningshysteri upplever jag ibland en smokk-hysteri (kanske inte lika stark då). Jag hade till exempel en väninna som absolut skulle lära mig sina trick och tips för att få min lille son att ta smokk. Jag såg inte varför jag absolut skulle tvinga på honom smokken.

Jag har också fått tips från andra som tycker det är bra om vi kan låta bli och andra som tycker jag är löjlig som ens bryr mig om det...

Det er jeg enig med deg i, det er ingen vits i å tvinge et barn til å ta smokk!

Gjest Anonymous
Skrevet
For dem som er totalt mot smokkbruk- her er et argument til fordel for smokken:

Ingen har sagt at de er totalt mot smokk vel? :roll:

Men at man bør begrense smokkbruken når de begynner å bli større.

Gjest LoisLane
Skrevet

Har hatt to smokkebarn som har vært veldig glad i smokken sin- og to som har klart seg fint uten.

Synes smokk er helt OK i babytiden, men har kuttet helt fra ca 1 1/2 år - det har gått veldig bra (selv om jeg har sett svart på det...).

Ingen fireåring trenger smokk i butikken - da er det foreldrene som vil ha fred. Kan ikke se noen grunn til at de skal gå med smokken i munnen store deler av dagen når de er så store.

Noen voksne smokkbrukere her...? Tviler, dette er jo en ting de må vennes av med. hvorfor vente til de er så store?

Gjest Septembermamma
Skrevet

Takk for alle svar!

Nå er ungen min 18 dager, og grunnen til at jeg tenker på å begynne med smokk er at han er våken omtrent hele natta, "knirker", småsutrer, styrer hele tida, vil ha puppen i munnen omtrent hele tida,- og verken vi eller han sover noe særlig før i 5-6 tida. Pleier å legge han i senga si om kvelden, dersom han sover godt. Det er ikke noen vits å legge han der dersom han er våken, eller halvvåken. Da blir det sutring. Og såvidt jeg har forstått skal man ikke la så små babyer ligge å gråte, og det er ikke noen vits å prøve å få rutiner før de er 3 md. Tar jeg feil eller?

Når jeg legger meg om kvelden, må jeg ta han med i senga mi, dersom han er våken. Ligger han i senga si, og jeg tar han opp når han våkner, for å amme, da kan jeg bare glemme å legge han i senga si igjen. Da blir det full protest. Og han må ha puppetrøst, er helt desperat,- "å nei å nei, nå tror jeg jeg blir forlatt og vil ikke få mat på 2 md!"

Er det noen som har noen råd til meg?

Jeg liker ikke å ha han liggende i senga mi hele natta. Ingen får sove, og jeg er redd for at han skal få teppe over seg, at vi skal ligge på han osv.

Tror dere smokk kunne vært til hjelp i dette tilfellet? Vil ikke bruke smokk for mye heller, slik at jeg må opp og dytte smokken imunnen hver gang han mister den. Men kanskje akkurat når han skal sove?

Takknemlig for alle råd!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg tror smokk hjelper i dette tilfellet. Slik var min sønn også. Ikke bry deg noe om de som syns det er stygt osv. med smokk på barn over 2 år. Det er vel ikke sikkert at ditt barn skal bruke smokk så lenge? Det er faktisk bare å avvenne barnet med smokk igjen det, mange som har gjort det så helt uoverkommelig kan det da ikke være. For oss var det en enorm forskjell på familielivet etter at sønnen begynte med smokk, og jeg ville gjort det igjen. Man skal ikke måtte slite seg fullstendig ut, både mor og far (og aldri ha noe overskudd til å være kjærester, som jeg ser på som viktig) kun fordi man får barn.

Skrevet

Hei Septembermamma:

Ja, jeg syns også at det er greit med smokk i ditt tilfelle. Jeg har vært en av de som taler veldig i mot smokk i denne tråden, men jeg brukte smokk på min sønn, og jeg talte bare imot smokk på store barn - i butikker og på gaten og stranden og slikt.

Jeg putta smokk i munnen på sønnen min dagen etter at han ble født, jeg... Og avvendte han med den når han var ca 1 år - han brukte kun smokken om natten etter det...fram til han var fire...

Jeg syns ikke det er galt med smokk på så små barn. Men det andre spørsmålet du stilte; om det er riktig at barn ikke skal ligge å gråte når de er så små, vet jeg ikke. Jeg vet ikke hva som er pedagogisk riktig, men da ungene mine var små tok jeg de nesten alltid opp da de gråt for jeg orket ikke høre på det...

Syns forresten det var et morsomt uttrykk med at han ligger og "knirker"... :)

Gjest Primula
Skrevet

Dersom han vil ha puppen din i munnen hele natta, har han sikkert et sugebehov. Da vil nok en smokk hjlepe han til å stille det behovet. Husk at selv om du gir han smokk nå, er det du som bestemmer hvor mye, og hvor lenge han skal bruke den. Skjønner godt at du blir sliten av å amme hele tiden. Det måtte jeg også, men min lille jente ville ikke ha smokken hun.. :-)

Skrevet

Jeg sugde på tommelen min til jeg var en 6-7 år, noe som har gitt store problemer i etterkant. Det at en gjenstand ligger "mellom" tennene oppe og nede "til enhver tid" er ikke bra for tennene, da man fort utvikler et ganske stort overbitt, noe som igjen gjør at man gjerne må få tannregulering. Nå, som 19åring, har jeg fremdeles en "streng" på baksiden av framtennene nede i munnen, og må sove med "plate" til tennene oppe får grodd fast der de nå står. Før dette har jeg hatt tannregulering fra 1999 til 2002, og måtte i tillegg sove med nattbøyle de første par årene. Alt dette ville jeg gjerne vært foruten, og det regner både jeg og tannlegen med jeg ville sluppet dersom jeg ikke hadde sugd på tommelen min som barn.

Selv om dette er tommelen, vil jeg nesten tro det blir det samme med en smokk, derfor vil jeg iallefall anbefale deg å slutte tidlig. Som noen andre her nevnte er det nok også bedre med smokk enn med en finger, fordi man lettere kan ta fra barnet denne når det blir gammelt nok.

Bare husk at det er ikke kult å plages i 5-10 år; kanskje de årene man er mest opptatt av utseendet, når det gjelder noe som så lett kan unngås.

Skrevet
(..)

Selv om dette er tommelen, vil jeg nesten tro det blir det samme med en smokk, derfor vil jeg iallefall anbefale deg å slutte tidlig. Som noen andre her nevnte er det nok også bedre med smokk enn med en finger, fordi man lettere kan ta fra barnet denne når det blir gammelt nok.

Å suge på tommelen er atskillig verre for tannstillingen enn å bruke smokk. Som du sier, man kan ikke ta fra et barn tommelen; den er alltid med. De fleste barn slutter med smokk før de som suger på fingeren slutter med dèt.

En anatomisk formet, myk som gjør heller ikke samme skade som en hard tommel.

Men for all del, smokk påvirker også tannstilling. Sønnen min brukte smokk til han var ca halvannet, og hadde da et ganske tydelig "smokkebitt". Tannstillingen rettet seg i løpet av et par måneder etter han sluttet med smokken. Jeg tror nok det hadde tatt atskillig lengre tid dersom han hadde suttet på noe frem til han var syv.

Skrevet

Ja, det er nesten det jeg regner med jeg også. Selv om det kanskje ikke blir like ille, er det ikke "naturlig" å gå med noe i munnen på den måten, så det må jo bare gjøre noe med tennene. Som russ brukte vi også mye tåteflaske/smokk ( :oops: )og jeg selv merket det faktisk på mine tenner, så selv om disse jo ikke er laget for 18-åringer, er jeg sikker på at det ikke er så bare bra for tennene til et barn heller.

Jeg tror ikke det nødvendigvis det er for bra å kutte det helt ut heller, for jeg husker hvor god tommelen og "suttekluten" var å trøste seg på når man var sliten, trøtt eller redd, men vær forsiktig og prøv iallefall å begrense bruken noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...