Gå til innhold

Smokk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selvsagt wander, som sagt var eneste hensikt fra min side å finne ut om du hadde noe belegg for påstandene dine (altså at jeg dermed burde forandre synspunkt).

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Enkelte foreldre lar barna beholde smokken bare fordi at de skal få fred, at det blir mer ro når ungen har msokken i munnen. Jeg syns det er helt sykt å se barn på 3-4-eller eldre som har sluttet med bleier, men som fortsatt flyr rundt med smokk.

Skrevet

Sønnen min fikk smokk den dagen vi kom hjem fra sykehuset og det er jeg sjeleglad for. Husker jeg fortalte samboern min (vi var veldig unge og han hadde ingen erfaring med barn) at noen babyer vil ikke ha smokk....."Hva gjør dem da??" Var responsen..da lo jeg godt. Men seriøst....jeg syns smokk er helt fint og min lillegutt sugde som bare det..hadde jeg ikke hat smokken tror jeg at puppene mine hadde vært kjøttsår!

Søstern til samboern min har ei datter som ikke vil ha smokk men smo konstant skal ha puppen i munnen...hun sovnet ikke hvis ikke moren lå ved siden av og hun fikk puppen i munn (og det gjalt ikke bare når hun var nyfødt men helt til hun var godt over 6-7 mnd!!!!)

Jeg kmmer til å kjøpe smokk til min nesten også (som kommer i mars) og den skal jeg ha med med på sykehuset!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ingen av mine tre har brukt smokk, ser ikke poenget med det. I perioder har de diet nærmest døgnet rundt, men jeg har aldri ønsket å gi dem noe plast i erstatning for det de egentlig trenger: Tryggheten ved å være nær mammaen sin.

Dårlige erstatninger for ting må man ta til takke med resten av livet, syns babyer bør få ekte vare.

Smokk er en foreldregreie - ikke en babygreie, og ingen selvfølge.

Skrevet

Smokk ga jeg til min nr 2 også - fordi jeg ikke ville ha det som med eldstemann; Han ville ikke ha smokk eller flaske, så jeg måtte enten ha en unge som grein hele tiden eller en som omtrent hang på puppen.

Nr 2 tok smokken dagen etter at han ble født, og det var jeg så glad for... men, han fikk den bare når han skulle sove og ikke når han skulle leke eller noe sånt. Kuttet ut smokken på dagtid helt da han var ca 1 år.

Til Gjest: Brukte de tommelen noen av ungene dine?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå må dere roe dere ned altså! Det er så mye fokus på hva alle andre gjør med sine barn. Barn er forskjellige og har ulike behov, og man trenger ikke å være en dårlig mor/far selv om barnet bruker smokk til det er 3 år. Og man trenger ikke å være en bedre mor/far selv om man klarte å avenne barnet ditt (med mye gråting kanskje??) med smokk da det var under 2 år.

Og at det hemmer språket det er det også forskjeller på, og at man ikke skal svare barnet sitt bare fordi det har smokk i munnen?? Hva skal man gjøre da? Om barnet er sutrete og utilpass og koser seg litt med smokken så skal man ikke snakke med det før det tar smokken ut? Det er heller ikke riktig syns jeg!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Ingen av mine tre har brukt smokk, ser ikke poenget med det. I perioder har de diet nærmest døgnet rundt, men jeg har aldri ønsket å gi dem noe plast i erstatning for det de egentlig trenger: Tryggheten ved å være nær mammaen sin.

Dårlige erstatninger for ting må man ta til takke med resten av livet, syns babyer bør få ekte vare.

Smokk er en foreldregreie - ikke en babygreie, og ingen selvfølge.

Å amme barnet sitt nesten døgnet rundt for å unngå å bruke smokk er på grensen til sykt spør du meg. Hvor blir det av mor som individ oppi alt dette?

Skrevet

Min sønn begynte med smokk på sykehuset fordi han har et voldsomt sugebehov. Han sover ikke med den om natta.

Skrevet

Jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg ikke skulle starte med smukk på datteren min før det hadde gått minst 1 mnd. Vi hadde problemer med amming, så det var nok sikkert dette de var redd for.

Vet også at mange fødselsavdelinger har lett for å gi barna smukk, mens en del av sykepleierene som følger opp helst ser at barnet ikke begynner med smukk for tidelig.

På Aker Sykehus (hvor jeg fødte) var det ingen barn som fikk utdelt smukk på sykehuset, da jordmødrene så på dette som en uting.

Min datter bruker nå smukk, og må innrømme at vi syntes det er deilig at hun tar dette. Faller lett til ro med denne i munnen.

Selv sugde jeg på tommelen til utpå barneskolen. Er glad hun ikke gjør det samme - litt vanskeligere med avvenning da ja.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min svigermor sier at det er vanskelig å avvenne små smokkebarn det spesielle språket de får, når de snakker med smokk i munnen....

hun hatt to smokkebarn selv, og har vel litt erfaring....

Gjest Anonymous
Skrevet
Min svigermor sier at det er vanskelig å avvenne små smokkebarn det spesielle språket de får, når de snakker med smokk i munnen....

hun hatt to smokkebarn selv, og har vel litt erfaring....

Jeg forstår ikke helt hva dere mener med dette "smokkespråket" jeg. Min sønn er snart 2 år og bruker smokk, men han er faktisk en av de som snakker best i barnehagen og det er ikke bare vi som foreldre som forstår hva han sier. Mitt tantebarn som fylte 3 i februar sluttet med smokk i sommer, og han snakker da veldig bra!

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva dere mener med dette "smokkespråket" jeg. Min sønn er snart 2 år og bruker smokk, men han er faktisk en av de som snakker best i barnehagen og det er ikke bare vi som foreldre som forstår hva han sier. Mitt tantebarn som fylte 3 i februar sluttet med smokk i sommer, og han snakker da veldig bra!

Snart 2 år er ikke stort da... Og sønnen din får vel ikke lov til å gå med smokk hele dagen? Det er snakk om barn som går med smokk hele tiden, når de leker og når de går tur og når de er sammen med andre...

De barna som evt får "smokkespråk" som det ble nevnt her er barn som får gå med smokk hele tiden uansett hva barnet gjør (kanskje bortsett fra å spise og drikke selvfølgelig) - og snakker med smokken i munnen når det er 3 og 4 og 5 år - gjerne til de begynner på skolen.

Skrevet

Monitor the habit. While pacifier use is generally considered harmless, it isn't if your child is developing speech and language problems. Sucking on a pacifier may exacerbate any difficulties because it locks his mouth in an unnatural position, making it hard for him to develop and strengthen his facial muscles normally, says Patricia Hamaguchi, a speech-language pathologist from San Jose, California, and author of Childhood, Speech, Language, and Listening Problems: What Every Parent Should Know. If he's just learning to speak, talking around a pacifier may distort his speech http://www.babycenter.com/

Om narresmokken og dens bruk av sykepleier Elisabeth L. Kveen på Mammanett

Siden det hindrer språkutvikling vil det også gå utover sosiale sampsillet. Foreldre eller andre voksne som tilbringer mye tid med barnet kan forstå hva barnet sier. Mens andre, nye mennesker og barn vil ha (store) problemer med å forstå barn med språkproblemer. Dermed vil barnet ha større sjanse for å falle utenfor lek og samspill med andre barn. Og det å bli sosial er vel noe av det viktigste for barn?

Skrevet
Siden det hindrer språkutvikling vil det også gå utover sosiale sampsillet. Foreldre eller andre voksne som tilbringer mye tid med barnet kan forstå hva barnet sier. Mens andre' date=' nye mennesker og barn vil ha (store) problemer med å forstå barn med språkproblemer. Dermed vil barnet ha større sjanse for å falle utenfor lek og samspill med andre barn. Og det å bli sosial er vel noe av det viktigste for barn?[/quote']

Det var en av de tingene jeg også prøvde å få fram, men du fikk det formulert mye bedre enn den klønete måten jeg hadde til å forklare meg... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Siden det hindrer språkutvikling vil det også gå utover sosiale sampsillet. Foreldre eller andre voksne som tilbringer mye tid med barnet kan forstå hva barnet sier. Mens andre, nye mennesker og barn vil ha (store) problemer med å forstå barn med språkproblemer. Dermed vil barnet ha større sjanse for å falle utenfor lek og samspill med andre barn. Og det å bli sosial er vel noe av det viktigste for barn?

Går utifra at dette setter inn litt etter 2 år da? Min sønn bruker smokk, dog ikke i barnehagen, men når han er sliten osv..og han er den som liksom "drar" igang barnegruppen i barnehagen...

Men, er det virkelig noen barn som bruker smokk hele tiden da? Syns min sønn bruker det mye, men selvfølgelig ikke hele tiden..

Skrevet

Men, er det virkelig noen barn som bruker smokk hele tiden da? Syns min sønn bruker det mye, men selvfølgelig ikke hele tiden..

Føler vel at jeg tværer dette veldig ut nå, men... Om det er mange vet jeg ikke. Men jeg har sett flere rundt omkring i byen, når de er med foreldre (eller andre voksne) i byen og på sentre og slikt. Og når man går tur i parken... Stadig vekk ser man store barn - og da mener jeg så store at de er for store for både vogn og bleie - går med smokken i munnen... Og det er det jeg i utgangspunktet også mente her.

Det er ikke - etter min mening - galt med smokk og å la barna få smokk. Men det er galt - etter min mening - at de fortsetter med den etter at de er blitt store...

Skrevet
Føler vel at jeg tværer dette veldig ut nå, men... Om det er mange vet jeg ikke. Men jeg har sett flere rundt omkring i byen, når de er med foreldre (eller andre voksne) i byen og på sentre og slikt. Og når man går tur i parken... Stadig vekk ser man store barn - og da mener jeg så store at de er for store for både vogn og bleie - går med smokken i munnen... Og det er det jeg i utgangspunktet også mente her.

Det er ikke - etter min mening - galt med smokk og å la barna få smokk. Men det er galt - etter min mening - at de fortsetter med den etter at de er blitt store...

I dagens VG står det om en 3 åring som svelget smokken sin. Produsenten hevder at smokken han brukte ikke er beregnet på så store barn. Så forldre bør nok ikke kun fokusere på bleieslutt, men minst like mye på å avvenne ungene fra smokken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Første barnet mitt brukte smokk i 5 måneder, utrolig kresen, ville kun ha den ene smokken. Etter at jeg kastet den vill han ikke ha mere smokk.

Nr. 2 brukte smokk i 15 måneder, da var jeg lei av å lete etter den overalt så jeg klippet smokken i stykker og kastet den (for at ikke hylingen skulle friste meg til å ta den opp igjen). Men det ble ikke noe hyling, det gikk helt greit.

nr. 3 ville overhode ikke bruke smokk selv om jeg skulle ønske det for at puppen skulle få fri av og til. :)

Språkutviklingen til barn er vel også ganske individuelt trur eg, mine barn har vært forskjellige der også. Og noen av mine venners barn snakket rent tidlig til tross for en smokk som til stadighet var inne i munnen. Og andre barn som ikke har snakket rent i 3-årsalderen uten å ha brukt smokk i hele tatt. Og motsatt.......

Skrevet

Dere som påstår at smokk ødelegger barnets språk, hvor har dere beviset hen?? Dette er veldig individuellt, noen barn snakker tydelig og rent tidlig, andre sent (men er kanskje flinkere motorisk) uten at dette trenger ha noe med smokke-bruk å gjøre!!

Jeg har tre barn. Alle tre har brukt smokk like mye (veldig mye). To slutta når de var fire, en når han var ca 2.5 pga at broren på fire skulle slutte.

To av dem har pratet rent veldig tidlig, og får masse oppmerksomhet fordi de er så flinke til å snakke. Mellomstemann er svært sent ute med språket, men er nå "inne i systemet" slik at han skal få hjelp til dette. Det eneste jeg vet sikkert er at det har ingenting med smokken å gjøre!

Mellomstemann har en kamerat på samme alder, som aldri har brukt smokk, eller suget på tommelen for den saks skyld. Ei heller brukt flaske. Språket hans er mye dårligere utviklet enn min sønns, noe som sier mye! Det er faktisk ikke mulig å skjønne mer enn noen få ord av hva han sier, og han er fire år... Noen som kan forklare?? Her kan man ikke si det er smokkens feil, hva skal vi da skylde på?

Nabobarna er søsken med to års mellomrom. Ingen av de har noen sinne brukt smokk(moren er innbitt fanatiker, hater smokk!) Den eldste har alltid pratet bra, mens minstemann, som nå er 7,5 år, snakker ikke skikkelig rent enda... Riktignok har begge ungene brukt flaske, men det er så lite at det blir uten betydning.

Fadderbarnet mitt, og de to år eldre brødrene hennes: Hun og mellomste brukte smokk. Veldig mye, slik at t.o.m. jeg reagerte!! Eldstemann brukte/bruker (9,5 år...) totten. Eldste og yngste pratet tidlig svært bra, mellomste var litt senere ute, men aldeles ikke treg.

Jeg kan sikkert ramse opp og ned i mente, uten at vi blir enige av den grunn. Poenget mitt er at smokken ikke alltid er roten til alt vondt! Hva med de barna som bruker tommelen som kos da? Den er jo tilgjengelig hele tiden, og mye vanskeligere å slutte med. Snakker av erfaring, sluttet selv da jeg var 10, og husker hvor grusomt det var!! Det er faktisk en av grunnene til at jeg valgte å gi barna mine smokk. Når de var rundt 2-3 uker og jeg så de prøvde få fingen i munnen, fikk jeg panikk og puttet smokken inn i stedet.

Når alt dette er sagt, vil jeg si at her hjemme er vi sjeleglade for å være smokkefrie nå, etter så mange år med smokkemas og smokkeleting! Og ikke minst alt maset på ungene at "nå må du ta ut den smokken..."

Gjest Anonymous
Skrevet

Huff ja, kjenner meg igjen der...Sønnen min er snart 2 og jeg sier til han "ta ut smokken så jeg forstår hva du sier" når han prater (selv om jeg forstår hva han sier). Jeg har hørt dette fungere på andre barn da, men min superstae sønn sier bare: NEI og blir enda mer opptatt av at han skal ha smokken...Puh, det blir bra å få avvent han etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...