Gå til innhold

Smokk

Anbefalte innlegg

Gjest Septembermamma
Skrevet

Hører at man ikke bør begynne med smokk før ungen har etablert gode vaner når det gjelder å ta brystet. Når sånn ca syns dere unger kan begynne med smokk? Hvilken erfaring har du? Er det lurt å bare bruke smokken litt på dagen, slik at man slipper styret på natta med å måtte stå opp og putte smokken i munnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger man i det hele tatt å BEGYNNE med smokk?? Dersom ungen ser ut til å ha det bra uten, kan jeg ikke forstå at man MÅ begynne med den??

Skrevet

Jeg har en gutt som nå er 15 år. Han ville ikke ta smokk, han brukte puppen min som smokk, og da jeg fikk nr. 2 var jeg redd det samme skulle skje. Jeg kjøpte smokk på sykehuset rett etter han var født - så han begynte med smokk dagen etter han var født. Og jeg angrer ikke - selv om jeg egentlig ikke vet om det strengt tatt hadde vært nødvendig.

Han mistet ikke evnen til å ta brystet allikevel. Det gikk helt greit.

Jeg lot han allikvel ikke ha smokken hele tiden. Om kvelden f.eks fikk han smokken for å sovne, men jeg nappet ut smokken når han sov, slik at han ikke skulle bli vant til å sove med den.

Han fikk ikke lov til å smokken når han lekte. Bare hvis han skulle sove eller kjøre bil eller hvis det var noe spesielt. Og han fikk aldri lov til å gå med smokk og prate samtidig.

Han sluttet med smokk helt på dagtid da han var litt over et år. Og med smokk på nattestid da han fylte 4 år. Det var litt tøffere for han, men det gikk greit.

Han har ikke hatt noen veldig problemer med tannstillingen heller. Bare litt, men det fikset vi på i løpet av et par uker. Tannlegen ga han en pinne som han skulle dytte de nye fortennene framover med...

Men, han eldste som aldri brukte smokk eller flaske har hatt helt perfekte tenner hele tiden...

Kanskje mer enn du spurte om, men...

Skrevet

Datteren min lå ei uke på intensivavdeling etter fødselen, og der fikk hun smokk av personalet med det samme -for å stimulere sugerefleksen. Det har overhodet ikke vært noe problem i forhold til amming. Hun greide fint å skille mellom pupp og smokk!

Det blir en del styr om kvelden hvis hun er overtrøtt ja. Springer og putter inn smokken kontinuerlig en times tid før hun faller i søvn. Men som regel spytter hun den ut når hun er skikkelig søvnig, og sovner uten uten å våkne til igjen. Når hun våkner om natta vil hun som regel ikke ha smokken. :-)

Smokk er en genial erstatning når poden er trøtt og bare vil henge i puppen og kose. Greit med avlastning! :wink:

Skrevet

Når og om man bør begynne med smokk er vel forskjellig fra barn til barn. Men dersom man lar barnet bruke smokk, så bør man være bevisst på når de benyttes, slik at den ikke blir brukt fordi foreldrene er slitne (Vi måtte ta oss i det da barnet var ca 2 1/2. Da så vi plutselig at vi lot ham bruke smokken mye, etter en periode med sykdom. Da måtte det begrenses igjen. Kun til soving.)

Det verste er de barna som går rundt med smokken i truten hele dagen. Og der foreldrene tom. har latt barnet ha den i en snor rundt halsen for at den skal være lett tilgjengelig!!! :o Ungen kan jo kveles. (Opplevde det hos et av de andre barna hos dagmamma.)

Skrevet

Min sønn fikk smokk på sykehuset, rett og slett fordi han brukte meg som smokk og jeg var så sår!!

Det fungerte uten problemer , han ammet fint likevel.

Nå er han litt over året og skjønner at smokken kan han få når han skal kose seg på fanget, eller roe ned før leggetid, og når han legger seg.

Ellers trenger han den ikke.

Skrevet

Det verste er de barna som går rundt med smokken i truten hele dagen.

Det der er jeg helt enig i - kanskje av andre grunner enn du nevner.

Det styggeste jeg ser er unger som går med smokk i byen og i butikker og snakker med smokken i munnen. Og de voksne svarer... Jeg blir like oppgitt hver gang, jeg...

Skrevet

Det styggeste jeg ser er unger som går med smokk i byen og i butikker og snakker med smokken i munnen. Og de voksne svarer... Jeg blir like oppgitt hver gang, jeg...

Hvorfor det?

Skrevet

Fordi smokk brukes der barn har et sugebehov. Og det sugebehovet slutter å være fremtrendende når man er så stor at man kan finne på andre ting enn å suge - som f.eks å snakke og leke og slikt.

Barn har ikke behov for smokk når de er store nok til å gå og snakke. Og så hemmer det snakkingen.

Smokk er beregnet på små barn, og det er ikke små barn når de er store nok til å gå og snakke.

Derfor mener jeg det er stygt å la store barn gå med smokk..

Skrevet

Dagmammas egen datter var en slik som gikk med sutten i munnen hele tiden. Den hemmet språket og hun slo ut to tenner.

Skrevet

Helt enig! :)

Skrevet

"Hemmer språket" - på hvilken måte?

Slik at det kommer senere, eller slik at barna får problemer med læringen, mener dere?

Skrevet

De får et eget språk. De prater jo ikke reint med smokk i munnen, men foreldre kjenner jo barnet sitt så godt at de skjønner allikevel. Men, barnet skal jo helst sosialiseres med andre barn og voksne også. Og et barn som snakker med smokk i munnen er det ikke alltid like lett å forstå - og så må gjerne foreldrene "oversette". Og det hemmer også selvfølelsen til barn, tror jeg...

Skrevet
Dagmammas egen datter var en slik som gikk med sutten i munnen hele tiden. Den hemmet språket og hun slo ut to tenner.

Ser det er flere som sier smokk hemmer språket. Hvor har dere det i fra? Hvordan vet en at det er smokkbruken som gjør det? Og kan man ikke slå ut tenner om man ikke bruker smokk??

Setter det litt på spissen her, er enig i mye, men synes smokken får ufortjent mye pepper her. Og la de som lar ungene sine bruke smokk, mye eller lite, få slippe å ha dårlig samvittighet for det!

Skrevet
De får et eget språk. De prater jo ikke reint med smokk i munnen' date=' men foreldre kjenner jo barnet sitt så godt at de skjønner allikevel. Men, barnet skal jo helst sosialiseres med andre barn og voksne også. Og et barn som snakker med smokk i munnen er det ikke alltid like lett å forstå - og så må gjerne foreldrene "oversette". Og det hemmer også selvfølelsen til barn, tror jeg...[/quote']

Men er det noe galt med å få et eget språk?

Har du noen undersøkelser som viser dette, eller er det noe du tror selv?

Skrevet

Jeg ser selv på smokken som en "velsignelse". Eldstemann fikk den allerede på sykehuset av pleierne, og nr to begynte etter et par uker.

Men jeg er av den oppfatning at man må være bevisst på når man dytter smokken inn i munnen på ungen. Et barn skal da ikke går rundt med den hele tiden??? Og vi tok oss i å dytte den inn litt for ofte, fordi vi selv var slitne. Da vi ble mer bevisst på dette så var det ikke noe problem å begrense smokkbruken.

De to andre barna hos dagmamma, som gikk med den hele tiden, snakket dårligere enn min sønn, som var 1 og 1 1/2 år yngre!!! (Riktignok så mistenker jeg et av barna å være generelt treg uansett smokk eller ikke. Men da hjelper det i hvertfall ikke å la barnet gå hele dagen med en smokk i munnen!!) Og JA det går an å si at tenner blir slått ut pga at man har en smokk i munnen. Akkurat som at man kan si at du kan stikke hull i halsen dersom du løper rundt med et skrutrekker i munnen.

Bruk smokk med fornuft.

Skrevet
De to andre barna hos dagmamma' date=' som gikk med den hele tiden, snakket dårligere enn min sønn, som var 1 og 1 1/2 år yngre!!! (Riktignok så mistenker jeg et av barna å være generelt treg uansett smokk eller ikke. Men da hjelper det i hvertfall ikke å la barnet gå hele dagen med en smokk i munnen!!)[/quote']¨

Men hvorfor dette stresset med å skulle prate?

En av mine erfaringer går ut på en liten jente som brukte smokk særdeles lenge - og utviklet et eget fingerspråk - men hva er galt med det?

Hun snakker i dag, og har ingen språklige problemer over hodet.

Jeg tror det er mye skremselspropaganda som lurer rundt.

Skrevet

Jeg tror at barn bruker lengre tid på å kommunisere med jevnaldrende hvis de bruker smokk når de er i alderen da de skal prate med andre enn foreldrene sine.

Hvis foreldre syns det er greit at barnet får et eget språk, så er jo det helt greit for meg. Jeg syns fortsatt at store barn med smokk er en uting.

Jeg er ikke ute etter å gi foreldre dårlig samvittighet fordi de lar unger bruke smokk etter at barnet har begynte å gå og snakke.

Jeg brukte smokk til sønnen min selv. Men, jeg lot ikke gutten ha smokk i munnen annet enn når han skulle sove eller være med i bil eller når han var sliten og lei. Jeg lot han ikke ha smokk når han skulle prate. Og det var fordi jeg ville at han skulle lære seg å prate så andre skjønte hva han sa også.

Jeg syns det er viktig at barn ikke har smokk i munnen hele tiden fordi jeg ikke syns det er riktig utifra utviklingen. Men hva andre gjør, er deres valg. Jeg sier hva jeg syns om det, men andre får nå gjøre som de vil allikevel.

Skrevet
Jeg tror at barn bruker lengre tid på å kommunisere med jevnaldrende hvis de bruker smokk når de er i alderen da de skal prate med andre enn foreldrene sine.

Hvis foreldre syns det er greit at barnet får et eget språk, så er jo det helt greit for meg. Jeg syns fortsatt at store barn med smokk er en uting.

Jeg er ikke ute etter å gi foreldre dårlig samvittighet fordi de lar unger bruke smokk etter at barnet har begynte å gå og snakke.

Jeg brukte smokk til sønnen min selv. Men, jeg lot ikke gutten ha smokk i munnen annet enn når han skulle sove eller være med i bil eller når han var sliten og lei. Jeg lot han ikke ha smokk når han skulle prate. Og det var fordi jeg ville at han skulle lære seg å prate så andre skjønte hva han sa også.

Jeg syns det er viktig at barn ikke har smokk i munnen hele tiden fordi jeg ikke syns det er riktig utifra utviklingen. Men hva andre gjør, er deres valg. Jeg sier hva jeg syns om det, men andre får nå gjøre som de vil allikevel.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du sier dette når du ikke har noe grunnlag for å påstå at det å bruke smokk hindrer utviklingen, eller for at det å snakke sent hindrer kommunikasjonen med jevnaldrende (det gjorde det heller ikke i mitt eksempel).

Da må det jo være noe du synser om - og det får du jo ha lov til når det gjelder egne barn - men det er jo ikke noe grunnlag for å synes "smokk på store barn er stygt".

Det var bare det jeg ville vite - om du hadde noe grunnlag for påstandene dine.

Skrevet

Jeg er en helt vanlig privat person - og jeg kommer med mine meninger ut ifra det at jeg er en privat person.

Jeg har da observert både egne og andres unger med smokk. De som får lov til å bruke smokk hele tiden snakker ikke like bra, de må ofte gjenta det de sier fordi andre ikke skjønner hva de sier når smokken sitter i munnen.

Jeg lot ikke min sønn ha smokk i munnen når han skulle prate fordi jeg da ikke skjønte hva han sa. Og det gjaldt andres barn også. De pratet dårligere med smokk i munnen.

Jeg mener at smokk hører babyer til - og jeg syns det ser stygt ut at store barn går med smokk i munnen.

Og det at jeg syns smokk på store barn er stygt syns jeg at jeg har fullt ut lov til å synes, på samme måte som jeg syns at f.eks rosa og rød farge sammen er stygt. For eksempel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...