Gå til innhold

Innlegg på dialekt eller sms-språk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er HELT enig i at bokmål, evt. nynorsk er det beste å lese, men jeg har forståelse for at enkelte benytter seg av såkalte sms-ord eller koder(?)... De som er vant til å chatte på nett har kanskje vent seg til å bruke forkortelser og den slags. Det er i alle fall ikke uvanlig!

MEN! Hadde ikke orket å lese om det var overdrevent brukt! Og synes heller ikke det er noe problem på dette forumet!

Har inntrykk av at de fleste som skriver her inne er jenter (og noen gutter, naturligvis) som er godt skolerte og har innøvd skriveregler og den slags i mange år...

:klappe: til innleggere på KG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Jeg syns at slike innlegg vitner om dårlig folkeskikk, og i tillegg mangel på respekt for dyslektikere.

Hva skal en dyslektiker som strever med å få sine ord til "å ligne" riktig skrivemåte, tro??

Hva har dette med mangel på respekt for dyslektikere? Mange dyslektikere skriver jo selv på dialekt (lettere å skrive ordene slik de høres).

Man kan da ikke forvente at man skal klare å formidle alt man ønsker til alle. Det er heller ikke alltid ønskelig. Folk må da selv kunne ønske hvem de vil skal oppfatte hva de vil formidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegg på dialekt eller sms språk er en uting. Greit at det er lettere for den enkelte dyslektiker å skrive på sin egen dialekt men det blir mye vanskeligere å lese for andre med en annen dialekt, og da spesielt dyslektikere med en annen dialekt.

For å være helt ærlig så er jeg ikke spesielt begeistret for nynorsk heller. Greit at man skriver nynorsk på websteder med spesiell tilknytning til områder der nynorsk er gjeldene, men slik som her på KG hvor "hele landet" deltar bør man holde seg til bokmål.

(Venter på å bli refset av en nynorsk fantast :tunge1: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegg på dialekt eller sms språk er en uting. Greit at det er lettere for den enkelte dyslektiker å skrive på sin egen dialekt men det blir mye vanskeligere å lese for andre med en annen dialekt, og da spesielt dyslektikere med en annen dialekt.

For å være helt ærlig så er jeg ikke spesielt begeistret for nynorsk heller. Greit at man skriver nynorsk på websteder med spesiell tilknytning til områder der nynorsk er gjeldene, men slik som her på KG hvor "hele landet" deltar bør man holde seg til bokmål.

(Venter på å bli refset av en nynorsk fantast :tunge1: )

Sidan du ventar på det, gidd eg ikkje. Men kunne godt tenkt meg å refse deg litt ja - du er veldig intolerant, men det reknar eg med du er klar over... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Venter på å bli refset av en nynorsk fantast :tunge1: )

...dessutan er særskriving (eller sær skriving) ein type skrivefeil eg irriterer meg over, og eg er verkeleg ingen 'nynorsk fantast' (går ikkje an å vere nynorsk!) - ein nynorskfantast, dermot... :tunge1: :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være helt ærlig så er jeg ikke spesielt begeistret for nynorsk heller. Greit at man skriver nynorsk på websteder med spesiell tilknytning til områder der nynorsk er gjeldene, men slik som her på KG hvor "hele landet" deltar bør man holde seg til bokmål.

Jeg er ingen nynorsk-fantast, men jeg synes du har en ufattelig lam holdning likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Greit at man skriver nynorsk på websteder med spesiell tilknytning til områder der nynorsk er gjeldene, men slik som her på KG hvor "hele landet" deltar bør man holde seg til bokmål.  

(Venter på å bli refset av en nynorsk fantast :tunge1: )

Trenger ikke å være en nynorsk-fantast for å synes at det er tåpelig. Er det vanskelig å lese nynorsk er det bare å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så er jeg ikke spesielt begeistret for nynorsk heller. Greit at man skriver nynorsk på websteder med spesiell tilknytning til områder der nynorsk er gjeldene, men slik som her på KG hvor "hele landet" deltar bør man holde seg til bokmål.  

(Venter på å bli refset av en nynorsk fantast :tunge1: )

Heile landet må jo få lov til å skrive på sitt hovudmål, det seie seg jo sjølv.

Men for all del: Om du ikkje likar å lese nynorsk, så må du berre hoppe over dei innlegga om du vil. :-) Det plagar i alle fall ikkje meg om du ikkje gidde å lese det eg skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lip Gloss

Bruker selv bokmål, men har ingen problemer med å forstå nynorsk. Men, si meg en ting dere som snakker en nynorsk dialekt og skriver nynorsk, sier dere at dere snakker nynorsk eller bruker dere bare navnet på dialekten? Jeg ble spurt av en svensk turist hva jeg snakker av Bokmål eller Nynorsk, han kunne ikke forstå meg. Jeg snakker bokmål, men sa ikke det...er ekte Bærgænser :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, si meg en ting dere som snakker en nynorsk dialekt og skriver nynorsk, sier dere at dere snakker nynorsk eller bruker dere bare navnet på dialekten?

Nynorsk og bokmål er skriftspråk, ikke talemål. Det vil si at ingen snakker verken bokmål eller nynorsk. Verken osloensere eller bergensere, nordlendinger eller trøndere!

Nynorsk er satt sammen av utallige dialekter fra hele landet derfor er det umulig at noen kan snakke det. Bokmål er fornorsking av dansk og er heller ikke talemål for selv osloensere har ord og uttrykk som ikke skrives.

Svar på ditt spørsmål: Når utlendinger spør om jeg snakker nynorsk eller bokmål forklarer jeg alt ovenfor og sier til slutt at jeg snakker ekte nordlending. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv bokmål, men har ingen problemer med å forstå nynorsk. Men, si meg en ting dere som snakker en nynorsk dialekt og skriver nynorsk, sier dere at dere snakker nynorsk eller bruker dere bare navnet på dialekten? Jeg ble spurt av en svensk turist hva jeg snakker av Bokmål eller Nynorsk, han kunne ikke forstå meg. Jeg snakker bokmål, men sa ikke det...er ekte Bærgænser :roll:

Eg seie at eg snakka nynorsk. Dialekta mi er vel noko av det som er nærmast skrivemåten av alle dei nynorske dialektene trur eg.

Syns det høyrest litt rart ut å seie at eg snakkar "Nordfjordsk/Nordfjording", hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at slike innlegg vitner om dårlig folkeskikk, og i tillegg mangel på respekt for dyslektikere.

Hva skal en dyslektiker som strever med å få sine ord til "å ligne" riktig skrivemåte, tro??

Dårlig folkeskikk eller mangel på respekt vil nå ikke jeg kalle det når noen skriver på sms språk eller dialekt! :-? De som skriver slik, gjør det jo sikker tikke av den hensikt å være slem mot noen eller noe... Kansje heller en uvane? Det er jo utrolig mange som skriver på dialekt og sms språk nå. Men selv gjør jeg det sjelden! Ivertfall ikke på forum. Om jeg chatter med en nær veninne med samme dialekt som meg,s å skriver jeg dialekt fordi hun gjør det.. Men selv synes jeg det er mye bedre om man holder seg til enten nynorsk eller bokmål, som de fleske kalrer å lese uten å slite seg helt ut... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ingenting imot talespråket i de områdene der nynorsk er skriftspråk, men jeg liker ikke det nynorske skriftspråket. Noe av grunnen kan være nynorskens opprinnelse. Ivar Aasen reiste rundt i landet og samlet inn ord og utrykk. Deretter tok han og lagde et skriftspråk av dette. Dvs. at talemåten for folk som bodde et sted i landet skulle plutselig bli skivenormen for folk med en annen type dialekt et annet sted i landet der nynorsk ble skrivenormen....Det minner nesten om esperanto der man prøvde å lage et felles språk for mange mennesker med forskjellige språk i utgangspunktet..(Satt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har overhodet ingenting imot talespråket i de områdene der nynorsk er skriftspråk' date=' men jeg liker ikke det nynorske skriftspråket. Noe av grunnen kan være nynorskens opprinnelse. Ivar Aasen reiste rundt i landet og samlet inn ord og utrykk. Deretter tok han og lagde et skriftspråk av dette. Dvs. at talemåten for folk som bodde et sted i landet skulle plutselig bli skivenormen for folk med en annen type dialekt et annet sted i landet der nynorsk ble skrivenormen....Det minner nesten om esperanto der man prøvde å lage et felles språk for mange mennesker med forskjellige språk i utgangspunktet..(Satt på spissen)[/quote']

Nå er vel nynorsk skriftspråk der hvor det er nærmere talemålet enn bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nynorskbrukar

Eg snakkar dialekt og skriv nynorsk. Men her inne på forumet skriv eg ofte bokmål, for å ikkje bli attkjend (ikkje å mange som skriv nynorsk her). Eg synest uttrykket til Lip Gloss var litt spesielt. Kva er eigentleg ei "nynorsk dialekt"?? Eg reknar med du meinar dialekta i dei kommunane som ha nynorsk som hovudmål? Det går då fint an å snakke dialekt og skrive bokmål? Eller snakke "oslosk" og likevel ha nynorsk som skriftspråk?

Eg synest det er ein uting å skrive SMS-språk her inne (har sett det, ja), det er heilt unødvendig. SMS-språk har sin funksjon når ein berre kan skrive 160 teikn, ellers ikkje.

Eg skriv óg dialekt når eg chattar med nokon som snakkar samme dialekta som eg. Synest det er lett å lese. Kan óg lett lese dialekta til folk som eg har høyrt prate tidlegare (så eg kan "høyre" dialekta inni meg mens eg les), men å lese dialekt her på forumet, og måtte gjette meg til tonefall og trykk, synest eg er vanskeleg.

Kjellebassen, eg bryr meg ikkje så mykje om kva du synest om det nynorske skriftspråk, så lenge en kan halde fram med å skrive det. Eg likar det, fordi det er nærare mitt talemål enn det dansk er. Og kvifor skal bokmål vere skriftspråket der "heile landet" deltek? Er bokmål meir norsk enn nynorsk? Er eg ein mindre del av "heile landet" enn du? Tel mine ynskjer mindre enn dine? I eit demokrati er det majoriteten som rådar, kan du kanskje sei, men i eit demokrati tek ein og hensyn til interessene til minoriteten, og mi interesse er å få skrive nynorsk når eg ynskjer det. Og dessutan, kvifor skulle ein trenge å halde seg til eitt skriftspråk "der heile landet deltek", så lenge alle forstår begge språka???

Helsing nynorskbrukar, men ingen fantast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener at man må fjerne nynorsken helt da den bidrar til å opprettholde avstand, splid og manglende samhørighet mellom de ulike delene av landet. Før trakk man opp stigen om fogden kom, i dag distanserer man seg ved hjelp av språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...