AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #1 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg hadde nettopp oppkjøring, og besto med glans. Ingen feil. Men, så oppsto det en situasjon under oppvarmingen OG oppkjøringen som gjorde meg usikker. For jeg ville ha stoppet og ventet, men kjørelæreren min sier det er dumt å vente, og at jeg bare er et hinder i trafikken. Sensor mente det bare var uheldig situasjon og at jeg reagerte riktig, så det ble ikke sett på som en feil. . Du er grønn bil. Rød bil dekker for sikten, og da mener kjørelæreren at det er klart til å kjøre. Fordi den røde bilen sperrer veien for den gule, ikke sant? Men så oppsto dette, to ganger! under oppvarmingen og selve prøven. Den gule bilen kjørte kjempe fort og kom utav intet. Begge gangene var jeg forberedt og verken kjørelæreren eller sensoren måtte steppe inn. Sensoren innrømmet at jeg reagerte før han oppdaget hva som skjedde. Føreren(e) i den gule bilen vinket meg frem slik at jeg fikk passere foran de. Så. Hvem har rett, jeg eller kjørelæreren? Jeg ville ha ventet til den røde bilen hadde åpnet litt av sikten (bilde 1). For jeg så jo absolutt ingenting, den blokkerte hele sikten. Kjørelæreren mener jeg da er i veien for andre, fordi jeg venter unødvendig lenge. Men det tar jo noen ekstra sekunder å stopp, få klargjøring til å kjør eller slippe frem den gule bilen også.. det å vente 3 sekunder ekstra for å forsikre meg om at rundkjøringen er klar så går det jo mye fortere sånn sett...Jeg følte meg ikke trygg, da kjørelæreren sa "Kjør!" da den røde bilen blokkerte sikten. For i teorien så stemmer det. Når den røde bilen blokkerer så sier det seg selv at en bil bak ikke kan presse seg igjennom. Men, den bak kan jo være tulling som kjører alt for nære bilen foran (rød bil) og for fort. Har opplevd at scooter og motorsykkel som har presset seg helt opp og bak en bil, også sust forbi og jeg (og kjørelærer) måtte tråkke på bremsen. Jeg liker ikke å kjøre inn "blind", men kjørelæreren mener jeg må "følge flyten og holde god og jevn fart, utnytt sjanser" (som at rød bil blokkerer for gul bil). Sensoren tok ikke dette som en feil. Selv om at JEG følte det var feil. Siden den gule bilen måtte stoppe på grunn av meg, dog senere enn meg for jeg fulgte med og trillet bare ut i rundkjøringen, for jeg var usikker på om kysten virkelig var klar. Hadde jeg kjørt slik som kjørelæreren vil at jeg skal kjøre, så hadde det blitt krasj. Forklarte meg på slutten for sensoren og han sa at jeg hadde full kontroll i situasjonen, fordi jeg var forberedt på stopp. Og jeg reagerte før han selv rakk å reagere, så det var et pluss i boken, og ikke noe negativt sånn sett. Mer snakket vi ikke om den situasjonen. Hva mener du, vent i 3 sekunder eller kjøre på og håpe på det beste som kjørelæreren mener er rett? Anonymkode: ea981...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #2 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg ville definitivt ha ventet. Å kjøre og "håpe på det beste" kan i større grad skape en farlig situasjon fremfor å vente. Det er virkelig bekymringsverdig at kjørelæreren mener at du bare skal kjøre når du har dårlig oversikt over situasjonen. Jeg forstår at man vil ha en god flyt i trafikken, men det forutsetter jo et godt samspill i trafikken. Det skaper ingen flyt når du må bremse kraftig for å ikke kollidere i den gule, så stopper den midt i rundkjøringen for at du kan få kjøre. Når man har dårlig oversikt over situasjonen bør man vente, enten det er dårlig sikt, vanskelig å lese signalene til andre bilister eller annet. Dette var åpenbart rundkjøringer der det var vanskelig å få en total oversikt, og da bør man opptre i forsiktighet. Gratulerer med førerkort forresten! Anonymkode: d878d...d49 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #3 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg ville definitivt ha ventet. Å kjøre og "håpe på det beste" kan i større grad skape en farlig situasjon fremfor å vente. Det er virkelig bekymringsverdig at kjørelæreren mener at du bare skal kjøre når du har dårlig oversikt over situasjonen. Jeg forstår at man vil ha en god flyt i trafikken, men det forutsetter jo et godt samspill i trafikken. Det skaper ingen flyt når du må bremse kraftig for å ikke kollidere i den gule, så stopper den midt i rundkjøringen for at du kan få kjøre. Når man har dårlig oversikt over situasjonen bør man vente, enten det er dårlig sikt, vanskelig å lese signalene til andre bilister eller annet. Dette var åpenbart rundkjøringer der det var vanskelig å få en total oversikt, og da bør man opptre i forsiktighet. Gratulerer med førerkort forresten! Anonymkode: d878d...d49Det jeg også tenker... Det tar jo lengre tid og kjør frem, bråstopp, vent på klarsignal eller vent på at personen kjører først, for jeg har jo brutt vikeplikten ved å være til hinder for den gule bilen som allerede er i rundkjøringen. Samme om jeg så den eller ei, så har jeg brutt vikeplikten. Forklarte til sensor og sa at jeg hadde kjørelærerens ord i hodet, derfor jeg kjørte. Men det jeg ville ha gjort hvis jeg var alene i bilen, og kommer til å gjøre, er å vent i 3 sekunder for å forsikre meg om at rundkjøringen faktisk er "tom". Selv om at kjørelæreren mener at jeg skulle ha kjørt, slik som jeg gjorde. Jeg følte det var galt, jeg følte meg ikke trygg! Så derfor trillet jeg bare inn, uten å røre gassen, hadde føttene på clutch og brems, klar til å stoppe. Dette har jeg fått kjeft for så mange ganger, at jeg må få foten bort fra bremsen og over på gass med en gang jeg tar av. Også når jeg ikke ser!! Det synes jeg er ufattelig ubehagelig, og ble litt usikker på om jeg tenker rett, eller om kjørelæreren har rett. Det var det jeg fikk pluss for btw. Det at jeg var klar til å stoppe, at det ble en myk stopp og at jeg fulgte med til den røde bilen åpnet sikten igjen. Så sensoren tenkte ikke mer over det, før jeg forklarte det på slutten og da fikk jeg tommel opp og "ekstra pluss" i boken, hvorfor jeg fikk ekstra aner jeg ikke haha Jeg kommer til å kjøre slik som jeg beskriver. Altså tar meg 3 sekunder ekstra for å forsikre meg om at ingen biler kommer bak den røde. Men ble bare litt usikker på om jeg tenker helt feil, eller om kjørelæreren tar feil. Rundkjøringen var på toppen av en bakke rett etter en høyresving og en slakk sving til venstre. Så det kombinert med den røde bilen som lå på tvers som gjorde at jeg hadde null sikt, så ikke den gule bilen i det hele tatt. Før vi møttes i det jeg trillet inn og den stoppet halvveis bak den røde bilen, for da så hun meg. Hun bråbremset og hadde stor fart igjennom rundkjøringen. Hadde jeg kjørt normalt (og ikke trillet med clutch), så hadde vi krasjet. ts Anonymkode: ea981...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ravna Skrevet 5. desember 2015 #4 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 5. desember 2015 #5 Del Skrevet 5. desember 2015 Hvorfor var trafikklæreren med på oppkjøringen? Situasjonen du beskriver er en avgjørelse man tar hver gang. Dersom en annen bil blokkerer noen du har vikeplikt for kan du kjøre dersom det er forsvarlig. Tror trafikklæreren din er opptatt av at du er bestemt og viser hva du vil og ikke stopper unødig. Hvis du sto i ro ville jeg vært mer skeptisk til å kjøre enn hvis du hadde fart. Hvis både trafikklæreren og sensor er enig i at du gjorde det riktig ville jeg stolt på dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #6 Del Skrevet 5. desember 2015 Hvorfor var trafikklæreren med på oppkjøringen? Situasjonen du beskriver er en avgjørelse man tar hver gang. Dersom en annen bil blokkerer noen du har vikeplikt for kan du kjøre dersom det er forsvarlig. Tror trafikklæreren din er opptatt av at du er bestemt og viser hva du vil og ikke stopper unødig. Hvis du sto i ro ville jeg vært mer skeptisk til å kjøre enn hvis du hadde fart. Hvis både trafikklæreren og sensor er enig i at du gjorde det riktig ville jeg stolt på dem.Han var ikke med. Vi hadde en oppvarmingstime rett før, kjørte igjennom en rundkjøring to ganger. For første gangen stoppet jeg og ventet fordi jeg så ikke om det kom noen bak; Han ble sint, jeg måtte kjøre rundt og prøve igjen.Da sa han "NÅ kjører du når bilen blokkerer". Så da tok han gassen og gasset på, så kom det jo en bil bak som vi ikke så, og det ble bråbrems. Og da fikk jeg kjeft fordi jeg ikke reagerte fort nok! Jeg skulle ha gasset på, men jeg var jo ikke inne i rundkjøringen! Bilen kunne fint ha passert foran meg uten noe fare (noe den gjorde!). Jeg var ikke inn i rundkjøringen, verken jeg eller han (kjørelæreren) skulle ha gasset på da den røden bilen stod der å blokkerte sikten. Begge gangene;Jeg kjørte opp til rundkjøringen. Den ligger på toppen av en bakke som er i en sving. Så jeg kjørte inn mot den uten å stoppe eller noe, siste meterne trillet jeg inn, da jeg kom opp til avkjørselen så sto den røde bilen og blokkerte. Dette skjedde 3 ganger. Jeg sto helt fremme klar til å kjøre, men røde bilen blokkerte sikten.To ganger kjørte jeg (men det ble bråstopp da jeg møtte gule bilen akkurat i det jeg kjørte frem), men egentlig ville jeg ha ventet i noen sekunder, for jeg så jo ikke den gule bilen bak den røde. Den 3. gangen stoppet jeg fordi jeg så jo ikke bilen bak, og da ble kjørelæreren sur. Og jeg stoppet ikke før rundkjøringen. Jeg trillet inn med foten på clutch og brems. Klar til å stoppe hvis jeg måtte. Jeg hadde ikke full stopp inn, jeg hadde den i 2. gir og klar til å kjøre hvis det var klart. Jeg stopper ikke unødvendig, jeg gjør meg klar til å stoppe hvis det ikke er klart til å kjøre. Trillet vell i 5 km/t de siste få meterne. Kjørelæreren mener det er feil å stopp eller slakke ned. Han mener jeg bør gasse på å få fart til å komme meg igjennom.. men hadde jeg gjort det så hadde jeg krasjet med den gule bilen, 2 ganger. Dette har skjedd flere ganger. Hvor han mener at jeg bør gass på eller kjøre når det ikke er trygt. En gang kom det en motorsykkel flyvende foran oss fra venstre i en rundkjøring, da holdt jeg på bremsen og han gasset på! Jeg så motorsykkelen bak bilen til venstre (bilen kjørte ned den veien vi kom, motorsykkelen skulle videre rundt), han så den ikke og ble fly forbannet fordi jeg stoppet og nektet å slippe bremsen. Hadde jeg gjort det han ville, så hadde jeg kjørt på motorsykkelen, den sneiet fronten vår, så nærme var den fordi kjørelæreren gasset på med sine pedaler. Jeg rakk ikke å si noe, rakk ikke å gjøre annet enn å bråbremse. Kjørte inn til en bussholdeplass for jeg ble skjelven og han kjeftet som bare det. Samme med buss som har stått for langt ut i et kryss, og jeg ser at det står en lastebil parkert på min side litt på siden av bussen. Altså inn i den veien jeg skulle. Jeg så det lenge før vi kom frem til krysset. Jeg nektet å kjøre, han holdt på gassen; Jeg på bremsen. Sa at det bussen står for langt ut, og på siden er det en bil. Men det kunne ikke jeg vite sa han og tråkket på gassen (men jeg holdt på bremsen og tok på håndbrekket), Så passerte bussen SÅ kjørte jeg trygt forbi, la meg litt over midtfilen fordi bilen på min side sto langt ute.. og kom meg trygt igjennom krysset uten å kjøre inn i traileren eller bussen. Han holdt på med ipaden da jeg oppdaget traileren inne i den veien vi skulle. Han ble stille da jeg kom meg igjennom, merket ikke at jeg hadde tatt på håndbrekket heller Og ja! Jeg hadde tenkt å bytte kjørelærer, men så ble han sykmeldt, fikk en annen midlertidig også hadde jeg kun en kjøretime og oppvarmingstime med min gamle kjørelærer. Så var ingen vits i å krangle og styre med å bytte kjørelærer. TS Anonymkode: ea981...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #7 Del Skrevet 5. desember 2015 Når man blir godt kjent med den aktuelle rundkjøringen - slik som din kjørelærer antagelig er - vet man godt hvor god tid man egentlig har til å komme seg inn rundkjøringen uten å være til hinder for trafikk inni den. Kjørelæreren visste antagelig at fordi rød bil var der den var,så hadde du tid til å komme deg inn i rundkjøringen. Din feil er imidlertid at du bare trillet inn uten å røre gassen- dermed ble du for sen inn og ble til hinder for gul bil. Hadde du kjørt raskere inn (som kjørerlærer sikkert ønsket) så ville situasjonen vært unngått?Men dette er nybegynnerfeil som det kreves en god del erfaring før man skjønner. Anonymkode: d10bf...035 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 5. desember 2015 #8 Del Skrevet 5. desember 2015 Wow. Han burde revurdert å fortsette med å være kjørelærer når han holder på sånn. oO Det hjelper ingenting å kjefte ut eleven. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #9 Del Skrevet 5. desember 2015 Når man blir godt kjent med den aktuelle rundkjøringen - slik som din kjørelærer antagelig er - vet man godt hvor god tid man egentlig har til å komme seg inn rundkjøringen uten å være til hinder for trafikk inni den. Kjørelæreren visste antagelig at fordi rød bil var der den var,så hadde du tid til å komme deg inn i rundkjøringen. Din feil er imidlertid at du bare trillet inn uten å røre gassen- dermed ble du for sen inn og ble til hinder for gul bil. Hadde du kjørt raskere inn (som kjørerlærer sikkert ønsket) så ville situasjonen vært unngått?Men dette er nybegynnerfeil som det kreves en god del erfaring før man skjønner.Anonymkode: d10bf...035Problemet var at jeg hadde ikke tid til å komme meg igjennom. Da hadde det blitt krasj. Jeg trillet opp mot rundkjøringen, ikke inn i rundkjøringen. Hadde jeg kjørt normal fart så hadde vi krasjet hvis jeg ikke klarte å bråbrems, ikke en sånn "WOW", "AU fack"- bråbrems. Men en "faen da"-bråbrems Har kjørt denne rundkjøringen flere ganger i løpet av mine 20 år. Øvelseskjøring og som passasjer. Jeg vokste opp 5 minutter unna. All kjøring gikk igjennom denne rundkjøringen, for å komme meg til skolen, butikk, kjøpesenter, sentrum etc. Jeg vet hvordan den er, jeg kjenner veien ut og inn. Mamma og pappa gjør det samme som meg i den situasjonen. Det er en bratt bakke og du må virkelig gasse på i svingen i bakken hvor den jevnes ut mens det er sving. Slik at du kan få ekstra fart igjennom rundkjøringen. Men det er idiot-kjøring! Og ingen normale personer hadde kjørt slik. Det er altså en bakke, med en sving midt i bakken også er det mer oppoverbakke og en liten sving mot slutten inn mot rundkjøringen. Vanskelig å forklare Det både mamma, pappa og alle andre jeg har sittet på til kjører som meg. Jevn og vanlig fart (det er 60 grense opp dit og på andre siden av rundkjøringen).Ingen, absolutt ingen har kjørt i så stor fart opp til den rundkjøringen. Jevn fart, i siste svingen slipper du gassen, girer til 2, bremser svakt ned til 30-40 ca, og foten over på clutch og brems, så "ruller" du inn mens du svakt bremser litt. Er det klart; Kjør. Ikke klart; Myk stopp hvis du slakket ned nok på forhånd. Mange havner litt uti rundkjøringen, fordi den kommer såpass brått på. Når jeg sier "ruller" så mener jeg ikke i 5 km/t, men å la bilen rulle, ikke gasse eller bremse hardt. Skilte står i den store svingen rett før. Det er en lang og "behagelig" sving, men mange synes den er ekkel for du har skog rett frem, og en stor grøft på høyresiden. Mange ser ikke skiltet, for svingen er såpass skarp og lang for mange, så de fokuserer på det så BAM, der kommer rundkjøringen. Det har snødde og regnet om hverandre den dagen også, så jeg holdt meg i 50-55 i den bakken. Fordi jeg viste at svingen kom og rundkjøringen. Det er kun ett felt i den rundkjøringen, men den er mer som en mellomstor rundkjøring. Så det er god plass, når du først kommer deg opp bakken så har du fin sikt. Det i grått er en bussholdeplass. Den er ikke i bruk lengre. Så mange tar en spansk en og legger seg litt utpå den og smyger seg forbi deg på høyresiden. Mange vet ikke dette og det blir da krasj, siden det er kun ett felt igjennom rundkjøringen. Dette er noe lokalfolket har gjort i mange, mange år. Den rundkjøringen skal bygges om neste år. Den skal bli dobbel rundt hele greia, For lokalkjente kjører som om den er det allerede. Sånn halvveis. Og det har vært utallige ulykker der, på grunn av "nykommere" som ikke vet hvordan den fungerer. Fikk en gang kjeft nå til de grader av kjørelæreren, fordi jeg la meg godt inn til venstre da det var goood plass. Han tvang meg til å ta en usving og gjøre det om igjen, for å kjør på den riktige måten. Igjen; Jeg la meg godt til venstre..Så kom det en tulling og smatt forbi på høyre, og da ble kjørelæreren still Da sa han bare "aah, du bodde der du ja" (like ved så jeg viste jo dette fra før). Da kranglet han ikke mer om det i den rundkjøringen mer. ts Anonymkode: ea981...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #10 Del Skrevet 5. desember 2015 Hva sier teoriboka? Du har vikeplikt for alle som er inne i en rundkjøring, og skal påse at du ikke hindrer eller forstyrrer andre billister du har vikeplikt/skal vike for FØR du trør på gassen. Anonymkode: 5230f...f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #11 Del Skrevet 5. desember 2015 Wow. Han burde revurdert å fortsette med å være kjørelærer når han holder på sånn. oO Det hjelper ingenting å kjefte ut eleven.Du aner ikke hvor mye kjeft jeg har fått. Var på gråten en gang, for han kjeftet sånn! Og hvorfor kjeftet han? Jo fordi jeg kjørte høyre da han sa høyre, men så oppdaget han at han sa feil, så midt i krysset ropte han "VENSTRE", og når jeg da ikke kjørte til venstre så ble han så forbannet at kjeften stod ikke still. Han ropte venstre da jeg var akkurat utav krysset, og jeg måtte jo forstå at han egentlig mente venstre men sa feil. Sånne ting må jeg jo forstå, i følge han. Da kjørte jeg innom mamma og pappa, hoppet av og sa "takk for turen". Jeg maktet ikke mer. Det var siste dråpen. Så ble han sykmeldt, fikk en ny midlertidig kjørelærer så ble jeg satt over på trinn 4 etter en dobbeltime med han, og fikk oppkjøring to uker senere (altså datoen), så hadde jeg 1 enkel kjøretime (egentlig dobbel, men det maktet jeg ikke) og oppvarmingen med min gamle kjørelærer. Aldri mer kjøretimer med han! Det var motivasjonen min til å bestå. Jeg avlyste en time med han etter den hendelsen, for jeg var på leting etter en ny kjøreskole. Så fikk jeg en telefon om at jeg fikk en annen kjørelærer på ubestemt tid, og vi tok en observasjonstime slik at han fikk se hvor jeg var. Og han kunne ikke forsto hvorfor min gamle lærer holdt meg igjen på trinn 3, så vi tok hele trinn 4 i løpet av ei uke. Ferdig. Så da trengte jeg ikke å bytte lærer Klarte han ikke mer. Fikk kjeft for de rareste ting, han var kronisk forbannet. Kan ikke være så dårlig sjåfør, når jeg besto med glans på oppkjøringen. Ikke en eneste feil. Ikke en liten filleting som sensoren bare ignorerte heller. Spurte om det, for både pappa og onkel sa lenge at jeg kjørte mer enn bra nok. Mamma til og med sa hun følte seg trygg med meg, og hun var hysterisk da jeg først startet å kjøre bil. Hun gråt da jeg kjørte i 20 km/t, fordi det var for fort -_- ts Anonymkode: ea981...243 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #12 Del Skrevet 5. desember 2015 Hva sier teoriboka? Du har vikeplikt for alle som er inne i en rundkjøring, og skal påse at du ikke hindrer eller forstyrrer andre billister du har vikeplikt/skal vike for FØR du trør på gassen. Anonymkode: 5230f...f47Det jeg mener er rett også...Det jeg lurte på, hvorfor kjørelæreren mener det er greit å kjøre når jeg ikke ser! For når den gule bilen måtte stoppe for meg, så brøt jeg vikeplikten, fordi du har vikeplikt for de som er inne i rundkjøring. Nytter ikke å si "sorry, men jeg så deg ikke for du var bak den andre bilen". Vikeplikt er vikeplikt. Det er som å rygge på en mann og si "sorry, så deg ikke, så vikeplikten teller ikke da". Men i følge kjørelæreren så kan jeg kjøre, fordi den røde bilen sperrer veien for den gule. Men jeg kan ikke vite hvor fort den personen i gule bilen kjører, en motorsykkel har ofte mye høyere fart enn biler! De suser jo forbi og smetter ofte frem bak rumpa på bilene, og da hadde jeg krasjet. Det har skjedd før at jeg nesten krasjet med en motorsykkel på grunn av kjørelæreren (skrev om det lengre oppe). Ja den røde bilen sperret for veien for den gule bilen. Men! Den gule bilen lå helt oppi rumpa på den rød, og hadde stor fart. Jeg så aldri den gule, jeg viste ikke om den gule bilen var der eller ei. Det er noe helt annet hvis jeg vet at den gule bilen kjører inn i rundkjøringen akkurat i det den rød går ut, da er det jo fri vei og jeg kan kjøre. Men hadde jeg holdt den farten som er normal fart uten å slakke ned, så hadde vi krasjet. Hadde jeg kjørt 5 km/t fortere enn det jeg gjorde, så hadde vi kanskje krasjet. Men begge to bråbremset. Jeg bremset hardt, men ikke så hardt at sensoren merket noe stort til det, for jeg forventet på en måte at noen skulle komme bak den bilen. Jeg var klar over det og tok ikke blikket vekk fra bakenden på den røde bilen, fordi jeg viste at det mest sannsynligvis kom en bil bak.Så det logiske er å da stopp eller rull sakte inn uten fullstopp, se om det er noen der og kjør hvis det er klart. Eller slakk ned for å kom deg bak han som allerede er inni (gule bilen). Det vil jeg gjøre, det ligger automatisk i meg.Men kjørelæreren vil at jeg ikke skal slippe gassen han vil at jeg skal kjøre i 50 km/t inn i den rundkjøringen når jeg ser den røde bilen står der. Rød bil = gass på (+ gul bil = krasj) - siste delen forstår ikke kjørelæreren helt, for han mener da at jeg ikke gasset på nok. 50 km/t i en rundkjøring som ligger så dårlig til er ikke forsvarlig mener nå jeg da. Spesielt når du kommer den veien jeg kom fra. Kommer du ovenfra så kan du fint suse igjennom i 50 hvis du føler for det, for fra den vinkelen har du god sikt, du ser alle 3 utgangene og inni rundkjøringen fra lang vei. Jeg og kjørelæreren kjørte den samme rundkjøringen under oppvarmingen. Fikk da kjeft fordi jeg slakket ned i stedet for å gasse på. Under oppkjøringen så hadde jeg han i hodet, men jeg ville ikke kjøre, så jeg gjorde noe i mellom meg og han Jeg slakket ned, var klart til å brems, slik at det ble en brems uten mye om og men eller panikk. Den personen i gule bilen var snill, hun kunne fint ha gitt meg fingeren fordi det var feil av meg å kjøre. Men jeg hadde kjørelæreren i hodet og var usikker der og da. Men som jeg sa til sensoren; Hadde jeg kjørt helt alene i bilen den dagen, så hadde jeg kostet på meg 2 sekunder og slakket ned/stoppet for å forsikre meg om det virkelig ikke var noen bak den røde bilen. Jeg hadde aldri turt å tatt en sjangs, slik som kjørelæreren gjør. ts Anonymkode: ea981...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #13 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg ville ha ventet med mindre den røde bilen sto fullstendig parkert uten sjanse for å bevege seg fremover de neste 10-20 sekundene og virkelig sperret for all mulig trafikk fra alle veier. Særlig motorsyklister har en tendens til å utnytte sjanser når annen trafikk står stille, så plutselig kommer det fykende en motorsykkel som du moser fordi du kjørte slik kjørelærer sa. Man kan selvfølgelig snike seg litt fremover for å se om man får bedre oversikt, men jeg ville IKKE bare bust ut i den rundkjøringen, nei.Er man usikker er det alltid bedre å kjøre mer defensivt enn å kjøre mer offensivt enn man egentlig er komfortabel med. Anonymkode: 72fe4...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #14 Del Skrevet 5. desember 2015 Føler meg litt lettet nå. Jeg er ikke helt på bærtur Vet jo også at jeg er en fersk sjåfør, så reaksjonsevnen kan bli mye, mye bedre. Men det er ting som kommer med tid og øving. Men for meg så er det helt på trynet å kjøre ut i en rundkjøring i blinde, erfaren eller ei. Spesielt når det kun krever maks 3 sekunder å få overblikk. Dersom bilen står stille så hadde det blitt en hel annen situasjon. For å si det; Da hadde jeg krypet fremover, litt ut i rundkjøringen slik at jeg får overblikk, i tilfelle noen prøver å presse seg forbi. For da vet jeg jo ikke hvor lenge bilen har stått der, hvorfor den står bomstille etc. Kan jo ha vært en ulykke på hans høyreside, havarert bil eller noe annet. Da kryper jeg kun til det punktet jeg får sikt, men ikke sperrer veien for de som kommer bak den "røde" bilen. Dersom jeg fortsatt ikke ser nå, men ser at bilen sperrer hele veien så kjører jeg. +++ bla bla blaDet er som sagt en helt annet situasjon. Men jeg kommer ikke til å slenge meg uti og håpe på det beste, som min kjørelærer.. sorry, eks, gamle, no-more kjørelærer ts Anonymkode: ea981...243 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 5. desember 2015 #15 Del Skrevet 5. desember 2015 Denne situasjonen har jeg vært borti flere ganger! Da jeg øvelseskjørte og en tid etter å ha fått lappen å pleide jeg alltid å vente til rød bil hadde kjørt ut av rundkjøringen og gul bil kjørt videre, og så kjørte jeg ut. Men nå som jeg er mer "erfaren" og kjappere på pedalen så pleier jeg å kjøre ut. Faktisk så er en slik situasjon en unik sjanse å komme seg ut av en rundkjøring dersom det er rush/stor pågang med trafikk MEN man må vite at man har tid og klarer å komme seg ut i rundkjøringen uten å hindre for den gule bilen som allerede er i rundkjøringen. Nå er det ikke verre enn at den gule bilen måtte bremset ned, men er ikke den gule bilen forberedt på at du fyker ut i rundkjøringen kan det oppstå krasj f.eks. Så ta kun "sjanser" som du vet du håndterer, har tid og oversikt til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #16 Del Skrevet 5. desember 2015 Denne situasjonen har jeg vært borti flere ganger! Da jeg øvelseskjørte og en tid etter å ha fått lappen å pleide jeg alltid å vente til rød bil hadde kjørt ut av rundkjøringen og gul bil kjørt videre, og så kjørte jeg ut. Men nå som jeg er mer "erfaren" og kjappere på pedalen så pleier jeg å kjøre ut. Faktisk så er en slik situasjon en unik sjanse å komme seg ut av en rundkjøring dersom det er rush/stor pågang med trafikk MEN man må vite at man har tid og klarer å komme seg ut i rundkjøringen uten å hindre for den gule bilen som allerede er i rundkjøringen. Nå er det ikke verre enn at den gule bilen måtte bremset ned, men er ikke den gule bilen forberedt på at du fyker ut i rundkjøringen kan det oppstå krasj f.eks. Så ta kun "sjanser" som du vet du håndterer, har tid og oversikt til Takk for godt svar, akkurat det jeg tenker. Jeg er jo ganske fersk, no shit har hatt førekortet i ei uke bare. Så reaksjonsevnen er ikke like bra slik om hos mer erfarne folk. Samme med pedalbruk og slikt. Brems er jeg verdensmester i, vet ikke hvorfor, frykt for å krasje kanskje? haha. Men det går ikke like fort og automatisk som hos mer erfarne førere. Men ja, en dag kanskje, men nå som ny oppkjørt så hadde jeg ikke turt å tatt sjansen. Det å beregne fart og tid og slikt tar litt tid også. Det å feilberegne tid, fart og distanse er det mange som gjør feil i starten (ifølge den kjørelæren som kun var midlertidig). TS Anonymkode: ea981...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 5. desember 2015 #17 Del Skrevet 5. desember 2015 Har rundkjøringen to felt? hvis det er tilfellet kunne du jo kjørt inn i første feltet dersom den røde bilen lå i innerste felt. Den vil ha vikeplikt for deg ved feltskifte uansett.Men læreren din virker jo helt idiot. Man kjefter ikke på elever og vi skal veilede dem og ikke instruere dem. Jeg har ikke gasspedal i min bil, den er bare i veien. Målet er at du skal kunne reflektere over og vurdere situasjoner, lærere som sier du skal bruke det og det giret der og kjøre sånn og sånn der suger.Det er fryktelig vanskelig å vurdere slike situasjoner basert på dine bilder og din tekst, havarikommisjonen sliter også med å vurdere situasjoner og de har bilder og oppmålinger og mye bedre data. De fleste situasjoner har flere løsninger, og det finnes ofte ingen en fasit. Men du skal alltid være aktsom, hensynfull og varsom slik at du ikke er i veien eller skaper fare for andre. Å kjøre slik at man må bråbremse er idioti, man skal optimalt sett aldri bremse (med mindre noen andre gjør noe feil). Det viktigste er at du blir sett og forstått, dersom du velger å stoppe må du være tydelig på det, og dersom du velger å kjøre må du være tydelig på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 5. desember 2015 #18 Del Skrevet 5. desember 2015 Takk for godt svar, akkurat det jeg tenker. Jeg er jo ganske fersk, no shit har hatt førekortet i ei uke bare. Så reaksjonsevnen er ikke like bra slik om hos mer erfarne folk. Samme med pedalbruk og slikt. Brems er jeg verdensmester i, vet ikke hvorfor, frykt for å krasje kanskje? haha. Men det går ikke like fort og automatisk som hos mer erfarne førere. Men ja, en dag kanskje, men nå som ny oppkjørt så hadde jeg ikke turt å tatt sjansen. Det å beregne fart og tid og slikt tar litt tid også. Det å feilberegne tid, fart og distanse er det mange som gjør feil i starten (ifølge den kjørelæren som kun var midlertidig). TSAnonymkode: ea981...243Kjøring har rett og slett som med andre ting å gjøre...Gjør kun det du føler deg erfaren nok og komfortabel til. Jeg bremset også en del i starten. Bare husk å se i speilet at det ikke er biler rett bak deg. Kan fort oppstå farlige situasjoner dersom du bråbremser uten grunn. Kan selvfølgelig skje dersom man bråbremser med grunn, men ofte så har gjerne bilen bak også sett faren som gjør at man må bråbremse da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #19 Del Skrevet 5. desember 2015 Husk på en ting, kjørelærere skal kunne alt om trafikken, men at de kan det de skal lære bort, alltid, ser vi når vi ferdes ute i trafikken. Bt.no har nylig hatt en runde med fokus på rundkjøringer. Taen titt på den. Forøvrig burde denne kjørelæreren blitt rapportert til trafikkstasjonen når ha kjefter elever huden full.... Anonymkode: 5230f...f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #20 Del Skrevet 5. desember 2015 Har rundkjøringen to felt? hvis det er tilfellet kunne du jo kjørt inn i første feltet dersom den røde bilen lå i innerste felt. Den vil ha vikeplikt for deg ved feltskifte uansett.Men læreren din virker jo helt idiot. Man kjefter ikke på elever og vi skal veilede dem og ikke instruere dem. Jeg har ikke gasspedal i min bil, den er bare i veien. Målet er at du skal kunne reflektere over og vurdere situasjoner, lærere som sier du skal bruke det og det giret der og kjøre sånn og sånn der suger.Det er fryktelig vanskelig å vurdere slike situasjoner basert på dine bilder og din tekst, havarikommisjonen sliter også med å vurdere situasjoner og de har bilder og oppmålinger og mye bedre data. De fleste situasjoner har flere løsninger, og det finnes ofte ingen en fasit. Men du skal alltid være aktsom, hensynfull og varsom slik at du ikke er i veien eller skaper fare for andre. Å kjøre slik at man må bråbremse er idioti, man skal optimalt sett aldri bremse (med mindre noen andre gjør noe feil). Det viktigste er at du blir sett og forstått, dersom du velger å stoppe må du være tydelig på det, og dersom du velger å kjøre må du være tydelig på det.Rundkjøringen har ikke to felt. Skjønner at det er vanskelig å gi et fasit svar siden det er mange detaljer som kan endre på svaret. Kjøring har rett og slett som med andre ting å gjøre...Gjør kun det du føler deg erfaren nok og komfortabel til. Jeg bremset også en del i starten. Bare husk å se i speilet at det ikke er biler rett bak deg. Kan fort oppstå farlige situasjoner dersom du bråbremser uten grunn. Kan selvfølgelig skje dersom man bråbremser med grunn, men ofte så har gjerne bilen bak også sett faren som gjør at man må bråbremse da. Har god kontroll på midtspeilet. Kom på automatikk fra første stund, så det har jeg stålkontroll over *insert tommel opp bilde her*Vet ikke helt hvorfor, men giring, midtspeilet og speilbruk generelt og clutch kom på sekunder i det jeg satt meg inn i bilen. Har aldri kvelt bilen, verken kjørebilen, pappa sin nye eller onkel sin eldgamle bil. Vet ikke hvorfor, men har fått høre at jeg er "lett på foten" og klarer å unngå å kvele den. Anonymkode: ea981...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå