Gå til innhold

Familiens "sorte" får?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes det er så spennende med genetikk og slikt, og ganske rart noen ganger også.

Alle mennene i familien min er relativt høye, rundt 180-195, og ganske kraftig bygget. Brede skuldre, store hender og føtter osv. Alle kvinnene i familien min er også ganske høye 175-180 (litt høye hvert fall), ganske kraftig bygget, brede skuldre, tykke håndledd, brede hofter, bred brystkasse, store pupper osv. Rett og slett bare ganske kraftig bygget.

Jeg derimot er 170 høy, så er jo ganske gøy selv også da, men veldig smalt bygget, bruker 60/65 i bh, har veldig smalt skjelett, veldig smale skuldre, ganske små hofter, tynne fingre og håndledd, og bruker 3-4 størrelser mindre i sko enn alle de andre. Lillesøsteren min for eksmepl er er 175 høy, og veier 20 kg mer enn meg, men likevel så er vi like slanke i forhold til mengde fett. Jeg og søsteren min har også skikkelig sprettrumper før vi en gang begynte å trene, alle andre i familien har helt flate rumper.

Andre her inne som avviker helt fra resten av familien :) ?

Anonymkode: f328b...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er prikk lik faren min, som igjen ser ut som sin far. Min datter har også helt klart mest av mine trekk, til og med blå øyne mot alle odds.

Min samboer har mer av det du tenker på i sin familie. Hun og hennes bror ser begge ut til å kun ha fått gener fra moren, mens deres søster ser ut som faren (i tillegg til å være svært overvektig i motsetning til alle andre i familien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prikk lik faren min, som igjen ser ut som sin far. Min datter har også helt klart mest av mine trekk, til og med blå øyne mot alle odds.

Min samboer har mer av det du tenker på i sin familie. Hun og hennes bror ser begge ut til å kun ha fått gener fra moren, mens deres søster ser ut som faren (i tillegg til å være svært overvektig i motsetning til alle andre i familien).

Så gøy med ett svar i det minste :fnise: 

Hvorfor blå øyne mot alle odds? Siden du sier det er dine trekk, så antar jeg at du også har blå øyne og din kone har brune. Du har altså bb og din kone har enten BB eller Bb, altså er det 50-75% for å få et barn med blå øyne avhengig av om mor er bærer eller ikke :) 

utseendemessig ligner jeg faktisk mer på familien min, jeg og min søster har for eksempel prikk like øyne, jeg ligner også veldig på min mor. Men kroppsmessig ser jeg ikke ut som jeg er i samme familie. Alle hunkjønn, og hankjønn i grunn, i familien min er veldig slanke, men likevel så er jeg liksom halvparten. Til og med av nye bekjentskaper, på jobb til og med, har jeg alltid blitt kalt for lille Caroline, eller mini Caroline, men jeg er jo fsktisk litt høyere enn gjennomsnittet. (Dette er også fra folk som ikke kjenner noen i familien min)

Anonymkode: f328b...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blå øyne mot alle odds? Siden du sier det er dine trekk, så antar jeg at du også har blå øyne og din kone har brune. Du har altså bb og din kone har enten BB eller Bb, altså er det 50-75% for å få et barn med blå øyne avhengig av om mor er bærer eller ikke :) 

Anonymkode: f328b...fdf

Jeg har blå, min samboer har brune. Begge hennes foreldre har også brune.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå, min samboer har brune. Begge hennes foreldre har også brune.

Jeg sa forresten litt feil i forrige innlegg, om moren har BB vil så klart alltid barnet få Bb og ha brune øyne. Men siden barnet har blå øyne betyr det at mor er bærer, samt foreldrene hennes, av b genet.

da kan ungen enten få:

b(deg) b(henne), bB, bB eller bb. Altså 50% sjansje for blå øyne.

om både du og mor hadde hatt brune øyne men bærer ville det vært slikt: Bb,BB, bb eller bB, altså 25% sjansje for blå øyne.

I sjeldne tilfeller kan BB og BB faktisk gi bb, men det handler om "skadet" o gen av O på farens side, noe som derfor gi blå øyne hos barnet, men dette er veldig sjeldent.

 

Anonymkode: f328b...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyefarge er ikke så enkelt som skissert over, det er ikke ett enkelt gen som er ansvarlig for øyefargen. To foreldre med brune øyne kan få et barn med blå øyne. Mekanismene bak er nøye forklart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tynn og forholdsvis lav, mens mine tre søsken er høye og veldig kraftige.

Anonymkode: c8133...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyefarge er ikke så enkelt som skissert over, det er ikke ett enkelt gen som er ansvarlig for øyefargen. To foreldre med brune øyne kan få et barn med blå øyne. Mekanismene bak er nøye forklart her.

jeg skrev jo til og med i mitt siste innlegg to foreldre med brune øyne kan få barn med blå øyne i sjeldne tilfeller, sjeldne som at det ikke er det vanlige. Og jeg vet det ikke er så basic, men enkelt forklart så holder det å skrive det slik i en tråd på kvinneguiden :) for min del altså. Det er jo ikke mot alle odds at barnet får blå øyne når far har blå og mor har brune, det er jo i grunn veldig vanlig, ville bare påpeke det.

Anonymkode: f328b...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...