Gå til innhold

Prøverør 2016


FlyBabe

Anbefalte innlegg

Åh @LillyBe, forhåpentligvis er du bare litt for tidlig ute ❤Men det er jo så vanskelig å ikke teste hvis man har tester liggende, kommer nok til å gjøre det samme selv så fort det er en teoretisk mulighet for positivt resultat. 

Her er det nok kun progesteronstøtten jeg kjenner, ømme pupper og så utrolig trøtt følelse i øynene (hvis det maker sense). Men ikveld har jeg begynt å kjenne murringer, og følt meg trøll (irritabel og kjeftete😝 bankers kjennetegn på mensen for meg...), men det kan jo likesågodt være Lutinusen det også. Må nok leve i uvissheten noen dager til... 😓 Tror kanskje jeg tester i helga 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk @Mayah <3 jeg håper jo såklart det er for tidlig å teste, men fornuften min prøver innfinne seg med at det nok er reelt. Jeg tar ny test fredag, og søndag. Har 2 billigtester til liggende ;) desverre...

hihi, Trøll ja! kjenner til den ;) men nesten skuffa over å ikke kjenne mere nå, hehe...jeg har god tro på positiv test for deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testdag idag, men det har kun gått 12dager etter innsett. Jeg trodde at normalen var 14 dager? 

Er det noen som vet hvor tidlig man kan bestille time hos lege/jordmor for å høre hjertelyden? 

Hvordan regner man antall uker man er på vei ved ivf? 

Anonymkode: 19690...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har testdag idag, men det har kun gått 12dager etter innsett. Jeg trodde at normalen var 14 dager? 

Er det noen som vet hvor tidlig man kan bestille time hos lege/jordmor for å høre hjertelyden? 

Hvordan regner man antall uker man er på vei ved ivf? 

Anonymkode: 19690...3bb

Jeg testet positivt 8 dager etter innsett.. Har du ikke oppfølging med UL uke 7?

Anonymkode: aea6e...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har testdag idag, men det har kun gått 12dager etter innsett. Jeg trodde at normalen var 14 dager? 

Er det noen som vet hvor tidlig man kan bestille time hos lege/jordmor for å høre hjertelyden? 

Hvordan regner man antall uker man er på vei ved ivf? 

Anonymkode: 19690...3bb

Jeg fikk svaak positiv på samme tid som deg, men fikk beskjed om å teste 14 dager etter innsett. greide bare ikke holde meg:p du kan ikke høre hjertelyden før rundt uke 13, noen senere. men er vanlig med tidlig ul uke 7 for å kunne se hjertet slår hos gynikolog ☺ termindato regner man at første dag i syklusen er 16 dager før innsett . 

Lykke til!

Anonymkode: 9999c...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg testet positivt 8 dager etter innsett.. Har du ikke oppfølging med UL uke 7?

Anonymkode: aea6e...147

Jeg har testet positivt 6dager etter innsett, så jeg vet at jeg er gravid. Jeg har ennå ikke fått svar fra riksen om prosessen videre og jeg har heller ikke kommet så langt som jeg har gjort i graviditet før nå. Hvordan regnes antall uker ved ivf? Er jeg nesten 4 uker nå? 

Anonymkode: 19690...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk svaak positiv på samme tid som deg, men fikk beskjed om å teste 14 dager etter innsett. greide bare ikke holde meg:p du kan ikke høre hjertelyden før rundt uke 13, noen senere. men er vanlig med tidlig ul uke 7 for å kunne se hjertet slår hos gynikolog ☺ termindato regner man at første dag i syklusen er 16 dager før innsett . 

Lykke til!

Anonymkode: 9999c...652

Tusen takk for svar😊 

Bruker du crinone? Jeg vurderer å fortsette å bruke utover de 14 dagene som er anbefalt. Jeg har lest at noen bruker det fram til den 12.uken. 

Anonymkode: 19690...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har testet positivt 6dager etter innsett, så jeg vet at jeg er gravid. Jeg har ennå ikke fått svar fra riksen om prosessen videre og jeg har heller ikke kommet så langt som jeg har gjort i graviditet før nå. Hvordan regnes antall uker ved ivf? Er jeg nesten 4 uker nå? 

Anonymkode: 19690...3bb

Gratulerer :)

du er 4 uker når det har gått to uker, tror jeg ;) 

ganske standard med ul i uke 7. 

Anonymkode: aea6e...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar😊 

Bruker du crinone? Jeg vurderer å fortsette å bruke utover de 14 dagene som er anbefalt. Jeg har lest at noen bruker det fram til den 12.uken. 

Anonymkode: 19690...3bb

Jeg gikk på litinus ☺ når jeg ringte inn å sa at jeg var blitt gravid 14. dager etter sa de at jeg kunne slutte ☺

Anonymkode: 9999c...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har testet positivt 6dager etter innsett, så jeg vet at jeg er gravid. Jeg har ennå ikke fått svar fra riksen om prosessen videre og jeg har heller ikke kommet så langt som jeg har gjort i graviditet før nå. Hvordan regnes antall uker ved ivf? Er jeg nesten 4 uker nå? 

Anonymkode: 19690...3bb

Jeg vet at klikken der jeg går så anbefaler de ingen å teste før det har gått 14 dager etter innsett. I hvert fall hvis det er ferskforsøk. Da kan eggløsningssprøyta henge igjen i kroppen og gi en "falsk" positiv graviditetstest. Dette kan den visst nok gjøre fram til ca. 10 dager etter den er satt... Men har du ikke tatt en eggløsningssprøyte er situasjonen annerledes. I tillegg så sier de at det er mye som skjer de to ukene etter innsett at det ikke er før etter 14 dager at man vet med større sikkerhet at graviditeten faktisk er reell. Men jeg forstår også at det er vanskelig å vente med å teste seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, prover87 skrev:

Jeg vet at klikken der jeg går så anbefaler de ingen å teste før det har gått 14 dager etter innsett. I hvert fall hvis det er ferskforsøk. Da kan eggløsningssprøyta henge igjen i kroppen og gi en "falsk" positiv graviditetstest. Dette kan den visst nok gjøre fram til ca. 10 dager etter den er satt... Men har du ikke tatt en eggløsningssprøyte er situasjonen annerledes. I tillegg så sier de at det er mye som skjer de to ukene etter innsett at det ikke er før etter 14 dager at man vet med større sikkerhet at graviditeten faktisk er reell. Men jeg forstår også at det er vanskelig å vente med å teste seg...

Ja, det med eggløsningssprøyta er jeg klar over, men hadde uansett passert 10dager siden jeg tok eggløsningssprøyta på RD6. Dette var ferskforsøk, ja. Jeg syns også det var merkelig at min testdag er kun 12dager etter innsett, men regner med at legene vet hva de driver med. Selv om testen er positiv nå, tør jeg ikke å glede meg over det før jeg vet at faren for abort er kraftig redusert i 12.uke hvis vi kommer så langt😇

Anonymkode: 19690...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det med eggløsningssprøyta er jeg klar over, men hadde uansett passert 10dager siden jeg tok eggløsningssprøyta på RD6. Dette var ferskforsøk, ja. Jeg syns også det var merkelig at min testdag er kun 12dager etter innsett, men regner med at legene vet hva de driver med. Selv om testen er positiv nå, tør jeg ikke å glede meg over det før jeg vet at faren for abort er kraftig redusert i 12.uke hvis vi kommer så langt😇

Anonymkode: 19690...3bb

Så herlig! Gratulerer :) de 12 første ukene er laaaange, hehe...men du er jo ferdig med 4 (ca) alt :)  Prøv å nyte den positive testen, å la skuldrene senke seg litt <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, LillyBe skrev:

Så herlig! Gratulerer :) de 12 første ukene er laaaange, hehe...men du er jo ferdig med 4 (ca) alt :)  Prøv å nyte den positive testen, å la skuldrene senke seg litt <3

Tusen takk, LillyBe <3

håper at det vil klaffe for deg også:)

Anonymkode: 19690...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, LillyBe <3

håper at det vil klaffe for deg også:)

Anonymkode: 19690...3bb

Takk <3 ny test i morgen, men har som sagt gitt opp håpet...trur den hadde vært positiv i går evnt. 

 

Er så utrolig usikker på veien videre, hmm...1 egg igjen på frys. Bruke det nå?! Evnt må jeg drøye til februar...føles lenge men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som vet hvorfor de sier at fryseegget etter opptining ser for dårlige ut til å sette inn? Hva menes med "for dårlige"

hadde akkyrat et fryseforsøk, fikk tlf samme dag som innsett at det ble avbrutt for at egge såg for dårlig ut til å sette inn.. Da er det ikke sånn at de mener det har sluttet å utvikle seg, men ser for dårlige ut? Har lest litt på nette og lest at noen fikk satt inn helt greie egg, som ikke var av de beste, mn allikevel ble gravide med dette.. 

Kom til å tenke på dette selv om det uansett er for sent nå.. Men synes det er synd at hvis egget bare var av ok kvalitet at de ikke gir det en sjanse.. 

Anonymkode: fabcd...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det med eggløsningssprøyta er jeg klar over, men hadde uansett passert 10dager siden jeg tok eggløsningssprøyta på RD6. Dette var ferskforsøk, ja. Jeg syns også det var merkelig at min testdag er kun 12dager etter innsett, men regner med at legene vet hva de driver med. Selv om testen er positiv nå, tør jeg ikke å glede meg over det før jeg vet at faren for abort er kraftig redusert i 12.uke hvis vi kommer så langt😇

Anonymkode: 19690...3bb

Ok! Da er du jo trygg på at det ikke er eggløsningssprøya :) Gratulerer forresten ;) faren for abort reduseres jo kraftig hver eneste uke fram til uke 12 da sjansen for abort er så minimal at de pleier å si at man er "trygg". Så for hver uke som går øker sjansen for et fullt svangerskap! og er du 4 uker på vei nå, så er du ferdig med 1/3 av de "utrygge" ukene ;) Lykke til som ruger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som vet hvorfor de sier at fryseegget etter opptining ser for dårlige ut til å sette inn? Hva menes med "for dårlige"

hadde akkyrat et fryseforsøk, fikk tlf samme dag som innsett at det ble avbrutt for at egge såg for dårlig ut til å sette inn.. Da er det ikke sånn at de mener det har sluttet å utvikle seg, men ser for dårlige ut? Har lest litt på nette og lest at noen fikk satt inn helt greie egg, som ikke var av de beste, mn allikevel ble gravide med dette.. 

Kom til å tenke på dette selv om det uansett er for sent nå.. Men synes det er synd at hvis egget bare var av ok kvalitet at de ikke gir det en sjanse.. 

Anonymkode: fabcd...20e

Jeg forstår meg ikke helt på dette med kvalitet på eggene. Jeg ser at noen får svar om at eggene ikke har optimal kvalitet men at det blir satt inn allikevel, mens andre får svar om at kvaliteten er dårlig og at de ikke setter inn. Lurer på hva vurderinger som ligger bak dette... Men jeg vil jo tro at de som jobber på disse lab-en har mye kunnskap og vet hva de driver med. Kjipt er det uansett når det ikke går veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to faktorer de i hovedsak ser på: Celledeling og fragmentering. Cellene skal helst dele seg jevnt og passe fort (ikke for sent, men heller ikke abnormt for), og de skal ha jevne, fine celler uten alt for mye fragmenter ("søppel" som danner seg hver gang cellene deles). F.eks skal helst eggene ha 3-4 celler på dag to og 6-8 (maks 10) celler på dag tre, med like store celler og lite fragmenter.

Om egget avviker fra dette, får det lavere kvalitetsscore. Man kan fremdeles bli gravid på et dårligere egg, men sjansen er mye lavere.

Dersom egget er "litt dårlig" settes det gjerne inn likevel. Jeg fikk f.eks satt inn et egg nå sist som bare hadde 5 celler på dag tre, og med en del fragmentering. Ikke overraskende ble forsøket negativt. Klinikkene opererer med ulike "karakterer" - min klinikk bruker karakter A til D, og mitt trege, fragmenterte egg fikk karakter C. Hadde det vært en D hadde det ikke blitt satt inn. Det andre egget mitt hadde bare 2 celler på dag 3, og det ble forkastet.

Om egget er "veldig" dårlig, f.eks har 3-4 celler på dag 3, har mistet mange celler etter opptining, utvikler seg veldig sent etter opptining, eller har ekstremt mye fragmentering og ulik størrelse på cellene, anser de det som veldig sannsynlig at det ikke er mulig med svangerskap og levendefødt, friskt barn, så da avbryter de heller. 

Kort fortalt har nok laben et veldig godt trent øye med tanke på disse vurderingene :)

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, miore skrev:

Det er to faktorer de i hovedsak ser på: Celledeling og fragmentering. Cellene skal helst dele seg jevnt og passe fort (ikke for sent, men heller ikke abnormt for), og de skal ha jevne, fine celler uten alt for mye fragmenter ("søppel" som danner seg hver gang cellene deles). F.eks skal helst eggene ha 3-4 celler på dag to og 6-8 (maks 10) celler på dag tre, med like store celler og lite fragmenter.

Om egget avviker fra dette, får det lavere kvalitetsscore. Man kan fremdeles bli gravid på et dårligere egg, men sjansen er mye lavere.

Dersom egget er "litt dårlig" settes det gjerne inn likevel. Jeg fikk f.eks satt inn et egg nå sist som bare hadde 5 celler på dag tre, og med en del fragmentering. Ikke overraskende ble forsøket negativt. Klinikkene opererer med ulike "karakterer" - min klinikk bruker karakter A til D, og mitt trege, fragmenterte egg fikk karakter C. Hadde det vært en D hadde det ikke blitt satt inn. Det andre egget mitt hadde bare 2 celler på dag 3, og det ble forkastet.

Om egget er "veldig" dårlig, f.eks har 3-4 celler på dag 3, har mistet mange celler etter opptining, utvikler seg veldig sent etter opptining, eller har ekstremt mye fragmentering og ulik størrelse på cellene, anser de det som veldig sannsynlig at det ikke er mulig med svangerskap og levendefødt, friskt barn, så da avbryter de heller. 

Kort fortalt har nok laben et veldig godt trent øye med tanke på disse vurderingene :)

Tusen takk for svar! Skjønner mer av dette nå :) og skjønner nå at det kanskje er likså greit at de ikke satt inn.. Eggene mine ble fryst på dag 2, men de tinte opp 3 egg som skulle utvikle seg til å bli 5 delt. to av de sluttet å utvikle seg på dag 4, mens det siste var for dårlig, var bra til dag 4, mn noe skjedde over natten til dag 5. 

Men når de setter inn et egg på dag 2, da vet de jo ikke hvordan cellene deler seg videre da? Så hvis et dårlig egg fester seg og ingen spontanabort skjer, kan man da ha økt risiko for å føde et ikke frisk barn? 

Det er så mye tanker rundt dette.. Vet det finnes verre ting, og jeg har opplevd mye verre ting enn dette også, men jeg sliter litt etter det avbrutte forsøke. Jeg såg sånn frem til å få satt inn et egg for første gang, og var veldig sikker på at en av de 3 skulle klare det. Er så lang nedoverbakke når man er så glad og spent over at man er nærmere å bli gravid enn noen gang. Jeg tok dette mye tyngere enn jeg hadde trodd. To dager siden nå, og jeg er fortsatt veldig tung. 

Anonymkode: fabcd...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...