Gå til innhold

Prøverør 2016

FlyBabe

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Mayah skrev:

Ja, men så måtte dumme meg google ihjel dette også, og så at flere har skrevet at sykehuset jeg tilhører har lavere terskel for å fryse ned egg, at de ikke nødvendigvis trenger å være "top notch" egg... Men de er nok av OK kvalitet da, og dét er betryggende! 😊 

Huff, så typisk å bli sengeliggende! Men hvis du til vanlig er aktiv så gir jo det et godt grunnlag da! 😊 Jeg er bare sånn halvveis aktiv, og den siste uka har jeg vært fantastisk lite i farta... Men har gått en tur idag da! 😊 Jeg er dessverre utrolig plaget av sterke mage/luft/obstipasjonssmerter, ingenting som hjelper... Det begynte i helga da folliklene vokste til sitt største, og nå lurer jeg på om det er Lutinusen som er den skyldige her. Eventuelt at folliklene er væskefylte igjen? Er nok ikke overstimulert, men fy søren så lei man blir av å ha kontinuerlig vondt... 

Hehe, ikke Google!Siden du er såpass ung også tenker jeg eggene dine er 👌👌👌 

Æsj ja, føler man burde vært ute å gått turer i det minste men...håper magen din bedrer seg. Jeg ble overstimulert ved ferskforsøket mitt, da var det helt umulig å bevege seg. Nå er jeg kun lett oppblåst, det er nok pga progesteronen. 

Ha en fin lørdag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Mirabella76 skrev:

Nei, det skal absolutt ikkje vera lett dette her, har eg erfart. :sukk: Kan godt henda at det fortsatt finst gullegg der inne, men utrulig kjedelig at dei skal vera så vanskelige å finna. :sur: Eg har fått sett inn egg av topp kvalitet på begge dei to første forsøka, og har fått sett inn ein perfekt blastocyst på eitt av fryseforsøka våre. Likevel har eg ikkje blitt gravid. :( Så då mistar eg litt håpet etter kvart, når det skal vera så vanskelig. :sjenert:

Det er nok alderen din som kjem deg til gode, når alle dei 5 befrukta egga dine overlevde og såg fine ut. :) Og alderen som ikkje kjem meg til gode, når eg berre fekk egg av dårligare kvalitet. :( Så du kan vera glad for at du er så ung enda! :jepp:

Ja, no er me klare for skrullevekene! :nigo:

Huff, er så urettferdig! Skjønner godt at du mister litt motet. Men nå krysser vi finga for gode resultater :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg håper det er i orden at jeg skriver i denne tråden.

Jeg kjenner jeg trenger litt hjelp :icon_frown: Dette med prøverør er helt nytt for meg og jeg trenger alle råd og tips jeg kan få :)

Jeg hadde også satt enormt pris på å komme i kontakt med andre som er i samme situasjon som meg, det hadde vært godt å kunne prate med noen som vet hvordan dette føles..

Spørsmålene kverner rundt i hodet mitt for tiden :icon_frown: 

Jeg kjenner at jeg er litt nervøs for hele prosessen også er jeg også veldig redd for alle påkjenningene det kan føre med seg :icon_frown:

Jeg er også veldig i tvil om hvem jeg eventuelt bør "dele dette" med av folk jeg kjenner :unsure:

Ønsker veldig gjerne å komme i kontakt med andre som er i samme situasjon som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LillyBe skrev:

Huff, er så urettferdig! Skjønner godt at du mister litt motet. Men nå krysser vi finga for gode resultater :) 

Tusen takk for det, LillyBe! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Baby0ne skrev:

Jeg kjenner jeg trenger litt hjelp :icon_frown: Dette med prøverør er helt nytt for meg og jeg trenger alle råd og tips jeg kan få :)

Jeg hadde også satt enormt pris på å komme i kontakt med andre som er i samme situasjon som meg, det hadde vært godt å kunne prate med noen som vet hvordan dette føles..

Jeg kjenner at jeg er litt nervøs for hele prosessen også er jeg også veldig redd for alle påkjenningene det kan føre med seg :icon_frown:

Jeg er også veldig i tvil om hvem jeg eventuelt bør "dele dette" med av folk jeg kjenner :unsure:

Ønsker veldig gjerne å komme i kontakt med andre som er i samme situasjon som meg!

Hei 😊

Her inne er vi alle i samme båt, så her er det bare å slenge seg på. Er det noe spesielt du lurer på et det bare å spør, som regel får du raskt svar tilbake. Vi har forskjellige erfaringer og forskjellige utfordringer så er ikke alt som er direkte sammenlignbart, men mye av det følelsesmessige er det samme..

jeg var veldig nervøs før vi startet prøverørsprosessen, men når vi først har kommet i gang, så har det gått fint selv om ikke ønsket resultat har kommet ennå. Men det er masse opp- og nedturer og kan derfor være tungt til tider.

Vi var veldig lukka om prosessen vi var i gang med når vi først startet, men etter hvert som tiden har gått har vi åpnet oss opp om hva vi går igjennom til flere. Jeg synes som regel det er tungt første gang jeg skal nevne dette for noen, men med en gang noen får vite om dette synes jeg det er lettere å forholde meg til de og det er greit å ha noen å snakke med. Så hos oss vet den nærmeste familie om dette (foreldre og søsken), pluss de nærmeste vennene våre. De har alle vært gode støtter å ha.

velkommen hit - og lykke til med prøverør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har prøvd babyklister iforbindelse med innsett.. Fikk det i posten igår. Skal ha innsett av fryseforsøk på tirsdag. Men er så usikker på om jeg skal prøve dette. Da begynner jeg et par dager før altså imorgen. Noen som har prøvd? :) 

Anonymkode: fabcd...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har prøvd babyklister iforbindelse med innsett.. Fikk det i posten igår. Skal ha innsett av fryseforsøk på tirsdag. Men er så usikker på om jeg skal prøve dette. Da begynner jeg et par dager før altså imorgen. Noen som har prøvd? :) 

Anonymkode: fabcd...20e

Jeg ville ikke prøvd noe som klinikken ikke anbefalte. Det er veldig kjipt hvis det blir kluss med medisiner og det man selv tar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Her inne er vi alle i samme båt så her er det bare å spørre, grave og lure i vei. 

Hvem du deler det med må du vurdere selv, men det er litt viktig å tenke over at man kanskje lar vær å dele med folk som typisk sladrer, dømmer, maser eller lignende. Jeg tenker at de du eventuelt ville delt åpent om en spontanabort kan du fortelle om prøverør, men det er bare mine tanker. 

Hvor langt er du kommet i prosessen? Har du startet forsøk eller er du akkurat ferdig med utredning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidvis en krevende prosess å være oppe i. Både mentalt og fysisk. Samtidig var det for meg "godt" å komme i gang når sannsynligheten for klaff på naturlig vis var veldig liten.  

Jeg har valgt å være ganske åpen om prosessen siden det er mange som egentlig vet veldig lite om det. Jeg synes det er helt greit å svare på spørsmål,  men vet jo at dette er sårt for veldig mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Baby0ne skrev:

Som flere her sier, vi er mange i denne tråden som er i mer eller mindre samme situasjon :) hvis du har spesifikke spørsmål har vi en og annen ringrev her inne også med mange forsøk bak seg, så spørsmålene dine skal nok bli besvart! 

Med tanke på påkjenninger så synes jeg det psykiske er verre enn det psykiske. Venting, usikkerhet, limbo - blir det barn til slutt? Slike tanker er mange og harde. Selv om man til tider er fysisk ubekvem i prosessen, og får en og annen bivirkning man gjerne kunne tenke seg å være foruten, er det ingen ting som er direkte smertefullt etter min mening (selv om noen synes egguthenting er veldig ubehagelig), så sånn sett synes ikke du har så mye å grue det til.

For min del var tanken på prøverør mye verre enn selve prøverørsforsøkene har vært. Da vi måtte krype til korset for et par år siden da vi forgjeves hadde prøvd å lage barn i 2.5 år, føltes det som et skikkelig nederlag å måtte gå gjennom prøverør for å klare noe "alle" andre får til på egen hånd. Når vi først kom i gang, var det derimot helt ok - egentlig var det bare deilig å kjenne at man endelig gjorde noe som faktisk hadde en god sjanse til å virke igjen, etter å ha mistet håpet litt mot slutten av prøvingen. 

Selv var vi heldige og fikk førstemann på første prøverørsforsøk, men vi sliter nå litt mer med å lage søsken, og har hatt ett avbrutt og et mislykket forsøk nå i høst.

Vi har valgt å ikke dele det med familie pga noen litt snodige enkeltpersoner som kan være vanskelige å forholde seg til, men de fleste av vennene våre vet at eldstemann er prøverørsbarn. Selv om noen av de nærmeste vennene våre også vet at vi er i prosessen med å lage søsken, forteller jeg ikke noe spesifikt om uttak/testdato, etc - det blir litt for sårt å skulle svare på spørsmål og kommentarer når det ikke går veien, da vil vi heller si at vi jobber med saken for så å komme med en "vanlig" graviditetsannonsering når den tid en gang forhåpentligvis kommer. 

Hvem akkurat du skal dele det med må du nesten bestemme selv (sammen med partneren din) - det er ikke noe fasitsvar her, det kommer helt an på hvorvidt du kjenner behov for å prate med noen du kjenner om det (ikke bare oss random internettdamer ;) ), og hvordan du eventuelt regner med at de kommer til å reagere. Du bør også tenke litt på hvordan du vil reagere på et eventuelt negativt forsøk, og regne med at det blir spørsmål om det dersom noen vet om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/4/2016 den 18.54, Mirabella76 skrev:

Nei, det skal absolutt ikkje vera lett dette her, har eg erfart. :sukk: Kan godt henda at det fortsatt finst gullegg der inne, men utrulig kjedelig at dei skal vera så vanskelige å finna. :sur: Eg har fått sett inn egg av topp kvalitet på begge dei to første forsøka, og har fått sett inn ein perfekt blastocyst på eitt av fryseforsøka våre. Likevel har eg ikkje blitt gravid. :( Så då mistar eg litt håpet etter kvart, når det skal vera så vanskelig. :sjenert:

Det er nok alderen din som kjem deg til gode, når alle dei 5 befrukta egga dine overlevde og såg fine ut. :) Og alderen som ikkje kjem meg til gode, når eg berre fekk egg av dårligare kvalitet. :( Så du kan vera glad for at du er så ung enda! :jepp:

Ja, no er me klare for skrullevekene! :nigo:

Huff, så maks uflaks 😔 Skjønner godt at man kan bli motløs i det gamet her, men plutselig snur lykken! 😊 Iallefall frem til det motsatte er bevist, så kan det gå bra denne gangen 😊

Skrulleuke 1, dag 2 update: Jeg har så matlyst! 😱 I all verden.. På Menopuren hadde jeg faktisk nedsatt appetitt, men nå kunne jeg sikkert spist en elefant, og hele tida. Og jeg merker klær strammer og BH 'n er trangere 😢 Tror det er en god blanding av vann og luft (sorry for all informasjonen). Igjen skylder jeg på Lutinusen! 😛 Pøbel-medisin! 😛 (... som jeg selvfølgelig er veldig glad for å ta egentlig da... Må bare klage litt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LillyBe skrev:

Hehe, ikke Google!Siden du er såpass ung også tenker jeg eggene dine er 👌👌👌 

Æsj ja, føler man burde vært ute å gått turer i det minste men...håper magen din bedrer seg. Jeg ble overstimulert ved ferskforsøket mitt, da var det helt umulig å bevege seg. Nå er jeg kun lett oppblåst, det er nok pga progesteronen. 

Ha en fin lørdag :) 

Jeg tror jeg har googlet IVF kombinert med alle mulige sammensetninger av ord og fenomener den siste tida 😁 Ikke bra! men kan ikke la være. 

Huff, hørtes ikke noe godt ut med overstimulering! Får nesten være glade for at vi "kun" er oppblåste 😜

Takk, håper alle har en fin lørdagkveld 😊😊 Og velkommen til tråden, @Baby0ne, ser du har fått mange fine svar allerede 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Baby0ne velkommen =)

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å si noe til så veldig mange, men siden noen på jobben ikke var så veldig flinke til å tenke seg om før de snakka/spurte, så ble det til at jeg sa det til alle der, fordi jeg ble sint/irritert og begynte å gråte ofte. Så jeg regner nå med at de fleste vet. Jeg kjenner at jeg angrer litt på det, fordi at de FORTSATT spør. Jeg vet at de fleste bare vil meg vel, men det er vanskelig å hele tiden bli spurt, og spesielt nå som første forsøket ikke gikk bra. Om jeg ikke hadde sagt noe, hadde jeg i alle fall hatt jobben nøytral, men samtidig hadde de nok reagert om jeg plutselig begynte å gråte på jobb. Det er altså ikke noe "fasitsvar" på dette, og du og partneren din må nok diskutere det og finne ut hva som er best for dere. =)

Som de andre sier, her er vi stort sett i samme båt, og kan hjelpe og trøste hverandre =) Lykke til videre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det helt stopp for søskenforsøk på Ullevål nå..? Gjelder det også hvis man har egg på frys? :) har en liten en som ble til på 1.forsøk i februar, nå har vi begynt å tenke på nestemann såvidt.. Vil ikke slutte å amme ennå, så tar vel litt tid før vi er i gang, men nysgjerrig på hvordan søskenforsøk vil gå 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, thwrbra85 skrev:

Er det noen inne her som har vondt i kors ryggen litt mens smerter selv om dere er gravide ?

Er 22 uker på vei og har hatt mensensmerter i korsryggen hele svangerskapet så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11/5/2016 den 12.57, Baby0ne skrev:

Hei, jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har ikke gått i gang med prosessen, bare utredning så smått og har ikke tatt noen bestemmelse enda. Men har fått beskjed om at jeg antagelig må belage meg på prøverør om jeg skal kunne få barn. Skal på utredning av eggstokker i neste uke (folikkeltelling for å se på kvaliteten på eggene) da problemet antagelig er der..

Anonymkode: a1cdb...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. november 2016 den 20.49, Mayah skrev:

Jeg tror jeg har googlet IVF kombinert med alle mulige sammensetninger av ord og fenomener den siste tida 😁 Ikke bra! men kan ikke la være. 

Huff, hørtes ikke noe godt ut med overstimulering! Får nesten være glade for at vi "kun" er oppblåste 😜

Takk, håper alle har en fin lørdagkveld 😊😊 Og velkommen til tråden, @Baby0ne, ser du har fått mange fine svar allerede 😊 

Haha, kjenner til den googlinga ja! Men sjelden man blir så mye klokere ;) 

Åssen har rugehelga vært? Jeg har kjent lite bivirkninger denne gangen, men nå er magen veldig oppblåst og kjenner mye menstruasjonsverking 😁 Fortsatt mest sengeliggende så dagene går saaaakte, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det UL! Satser på at slimhinna er tjukk nok, så det er nok med en gang før innsett. Sist gang var den ikke helt bra nok, så jeg måtte trappe opp på Progynovaen og inn på UL en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...