Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
24 minutter siden, debatant skrev:

Det er ganske drøyt å anklage kristne for mordet på hekser, uten å kjenne til noen av rettsakene.

Jeg håper du gjør deg dum med vilje. Og faktisk ikke er så dum som du framstiller deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest HarryDotter
Skrevet
Den 23.1.2016 at 0.18, Lutetium 71 skrev:

Jo jeg ser det, og det er akkurat slik det skal være. Du har misforstått hele konseptet vitenskap.

quote-science-knows-it-doesn-t-know-everything-otherwise-it-would-stop-dara-o-briain-126-2-0262[1].jpg

Nei det har jeg ikke. Enkelt og greit. Jeg poengterer bare at så allt for mange "antikristne" bruker vitenskapen som ett argument for at det umulig kan finnes en Gud. "For det har jo vitenskapen bevist for lenge siden" Så er de samtidig dumme nok til å ikke klare å innse at vitenskapen, som de mener er alfa omega, vil komme til nye konklusjoner på daglig basis. Det er jo nettopp derfor jeg forklarte at vitenskapen utvikler seg of forandrer standpunkter. At forskere idag mener bastant at jorden er 4 milliarder år gammel trenger ikke bety at det ER sannheten. Det kan komme forskere om flere hundre år som motbeviser den teorien. Samtidig er det mye vitenskap som gir oss fakta. Derfor er jeg glad i vitenskapen og syntes det er fasinerende. Samtidig tror jeg det er noe mer der ute som vi mennesker har vanskelig for å forstå. Jeg låser ikke dermed det fast til at det sitter en gammel mann med hvitt skjegg og glorie der oppe og bestemmer over livene våre. Men man trenger ikke være primitiv og lettlurt fordi man tror det er bra med både Gud og vitenskap.

Skrevet
1 time siden, Okapi skrev:

Det går an å blokkere folk her, bare så dere vet. Det kan potensielt føre til et lykkeligere liv. Jo flere som blokkerer brukere som bruker all sin tid på å sabotere diskusjoner (enten det er utilsiktet eller trolling), jo mindre sannsynlig er det at disse blir sitert, og kanskje de ender opp med å gi opp til slutt.

det går og ann for å argumentere for sitt syn.....

Skrevet

Jeg tror på alt så står i biblen der bare alt det magiske jeg tar med en klype salt.

Å at jesus måtte dø for folket sin skyld er bare tull.

Anonymkode: 65832...424

Skrevet

At vitenskapen ikke kan bevis at gud ikke finnes er et klassisk svindel-argument for at "guder" kan finnes blant kristne for deres syn.

Det er bare en felle, vitenskap skal alltid baseres på kjente fakta, all religion er basert på muntlige eventyrhistorier.

Religion har svaret på alt, vitenskapen har ikke svaret på alt.

Ergo tror de kristne at vitenskapen kan misbrukes der ikke fakta er kjent ennå. 

Anonymkode: b11aa...4a2

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At vitenskapen ikke kan bevis at gud ikke finnes er et klassisk svindel-argument for at "guder" kan finnes blant kristne for deres syn.

Det er bare en felle, vitenskap skal alltid baseres på kjente fakta, all religion er basert på muntlige eventyrhistorier.

Religion har svaret på alt, vitenskapen har ikke svaret på alt.

Ergo tror de kristne at vitenskapen kan misbrukes der ikke fakta er kjent ennå. 

Anonymkode: b11aa...4a2

Hva i all verden legger du i vitenskap? Artenes opprinnelse av Darwin er da et håpløst eventyr, som overhode ikke er underbygget av fakta. Men desto rikere på gjettninger og fantasier.

Alle vet og at big bang ikke er underrbygget av data.

Moderne vitenskap ble skapt av kristne som studerte Guds skaperverk.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på alt så står i biblen der bare alt det magiske jeg tar med en klype salt.

Å at jesus måtte dø for folket sin skyld er bare tull.

Anonymkode: 65832...424

Hva som er tull, er evolusjonslæren.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
32 minutter siden, debatant skrev:

Denne tråden handler ikke om evolusjon. Hold deg til tema. Om du vil diskutere evolusjon så kan du gjøre det i en av disse trådene

Skrevet
51 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Denne tråden handler ikke om evolusjon. Hold deg til tema. Om du vil diskutere evolusjon så kan du gjøre det i en av disse trådene

Tråden handler om religion. Nå er evolusjonsreligion tema.

Skrevet
8 timer siden, HarryDotter skrev:

Nei det har jeg ikke. Enkelt og greit. Jeg poengterer bare at så allt for mange "antikristne" bruker vitenskapen som ett argument for at det umulig kan finnes en Gud. "For det har jo vitenskapen bevist for lenge siden" Så er de samtidig dumme nok til å ikke klare å innse at vitenskapen, som de mener er alfa omega, vil komme til nye konklusjoner på daglig basis. Det er jo nettopp derfor jeg forklarte at vitenskapen utvikler seg of forandrer standpunkter. At forskere idag mener bastant at jorden er 4 milliarder år gammel trenger ikke bety at det ER sannheten. Det kan komme forskere om flere hundre år som motbeviser den teorien. Samtidig er det mye vitenskap som gir oss fakta. Derfor er jeg glad i vitenskapen og syntes det er fasinerende. Samtidig tror jeg det er noe mer der ute som vi mennesker har vanskelig for å forstå. Jeg låser ikke dermed det fast til at det sitter en gammel mann med hvitt skjegg og glorie der oppe og bestemmer over livene våre. Men man trenger ikke være primitiv og lettlurt fordi man tror det er bra med både Gud og vitenskap.

Ingen vittenskapsnerd verdt navnet vil hevde at vitenskapen har bevist at Gud ikke finnes. All den tid han eller hun forhåpengligvis kan nok formallogikk til å vite at man ikke KAN bevise at noe IKKE finnes.

Det eneste man kan gjøre med nullhypotesen er å falsifisere den, som kjent.

MEN: De fleste snur dette på hodet og geberder seg som om det er ateistene som har noe å bevise. Det er det jo slett ikke. Dersom det FINNES en gud, eller flere, så burde det jo være mulig å føre bevis for det. Og således er det de religiøse menneskene som har noe å bevise. Men for dem kommer det jo stadig tilbake til troen, og stort annet har de ikke å skilte med. Gang på gang viser det seg at det eneste "beviset" for Guds eksistens er at noen tror at Gud eksisterer.

Vel, det er for tynt.

• Liker 4
Skrevet (endret)

I min mening skal en hver person, uansett tema, komme med bevis for en påstand. Med mindre det er et aksiom.

Endret av Haru
  • Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
6 minutter siden, Mann 42 skrev:

Ingen vittenskapsnerd verdt navnet vil hevde at vitenskapen har bevist at Gud ikke finnes. All den tid han eller hun forhåpengligvis kan nok formallogikk til å vite at man ikke KAN bevise at noe IKKE finnes.

Det eneste man kan gjøre med nullhypotesen er å falsifisere den, som kjent.

MEN: De fleste snur dette på hodet og geberder seg som om det er ateistene som har noe å bevise. Det er det jo slett ikke. Dersom det FINNES en gud, eller flere, så burde det jo være mulig å føre bevis for det. Og således er det de religiøse menneskene som har noe å bevise. Men for dem kommer det jo stadig tilbake til troen, og stort annet har de ikke å skilte med. Gang på gang viser det seg at det eneste "beviset" for Guds eksistens er at noen tror at Gud eksisterer.

Vel, det er for tynt.

Helt riktig det Mann42. De som er seriøse innen vitenskapen og som også har respekt for andres livsssyn vil selvsagt ikke mene at vitenskapen har rett i absolutt allt. De samme vil heller ikke bestrebe seg å skulle påstå at det andre tror på ikke er sant heller. Det finnes kristne idioter som skal prakke troen sin, som det eneste rette på alle rundt seg og det finnes ateister som knallhardt skjeller ut kristne og mobber dem for primitiviteten deres for deres "eventyrtro". INGEN av delene er fornuftig voksen instilling. Det som gjør meg irritert er den underliggende forakten og "ovenfra og ned" holdningen fra enkelte, mot folk som har valgt å tro at det finnes noe mer der ute som menneske ikke har bevist enda. Eneste problemet er den bastante belærende teknikken de ofte da legger på dem som tror at det muligens er ting der ute vi mennesker ikke helt vet å vri hjernen vår rundt. Ingen bør står til ansvar å måtte bevise hva dem tror, men likefullt er det ekstremt sjeldent jeg ser kristne kaller folk for idioter fordi dem ikke tror på det uforklarlige. Det er svært ofte jeg ser de ikke troende beskylder kristne for godtroenede naive fjols fordi dem tror på "eventyr". Arroganse på sitt værste etter min mening. Jeg har da aldri påstått at vitenskapen "er feil". Tvert imot. Jeg støtter den. Samtidig har jeg evnen til å tenke og tro utover det vi allerede har fått gjennom vitenskap. Hvorfor føler noen en intens redsel for å tenke utover det hjernen vår klarer å oppfatte? Hvordan tenkte forskere før jorden ble bevist som rund? Mente ikke alle den gangen at den var flat? Både de religiøse OG vitenskapen? Det måtte vel en bestemt mann til for å legge den ballen død.

Finnes det intelligent liv i universet? Jeg aner ikke! Det er hverken bevist eller motbevist. Er det dermed svada å tenke seg til at det er en mulighet for at det finnes?

Finnes det monsterfisker og haiarter ett sted nedi det store havdypet som vi ikke har oppdaget enda? Jeg aner ikke! Det er hverken bevist eller motbevist. Betyr det at det ikke er noen sjanse for at det finnes?

Jeg håper du ser poenget mitt her? Jeg nekter å innta en posisjon i livet mitt hvor jeg er sykelig opptatt av at allt må bevises for at det skal kunne finnes og eksistere. Da begrenser man seg selv automatisk. Fordi noe ikke kan bevises i ett laboratorium betyr ikke at det ikke finnes eller eksisterer. For meg er det en positiv og givende greie å ha ett åpent sinn.

Skrevet

Så vi skal hjernevaske alle til å tilbe overtro og fantasi fordi det gjør at vi får klare grenser for rett og galt. 404 logic not found. 

PS: I følge denne "objektive sannheten" som du snakker om, så skal blant annet ugifte kvinner som ikke er jomfru steines til døde og homofile skal brennes levende. Høres ut som et fantastisk samfunn du :rolleyes:

• Liker 4
Gjest HarryDotter
Skrevet
34 minutter siden, Ungoliant skrev:

Så vi skal hjernevaske alle til å tilbe overtro og fantasi fordi det gjør at vi får klare grenser for rett og galt. 404 logic not found. 

PS: I følge denne "objektive sannheten" som du snakker om, så skal blant annet ugifte kvinner som ikke er jomfru steines til døde og homofile skal brennes levende. Høres ut som et fantastisk samfunn du :rolleyes:

Aner ikke om det er TS eller meg du svarer her, men uansett....du blander kortene ille her nå. Det gamle testamentet med steining og brenning i spissen er ikke noe kristne idag baserer levesettet sitt på. Newsflash: Det er det nye testamentet. Der handler det om det stikk motsatte, nemlig å elske sine fiender. Vende det andre kinnet til. Være tålmodige og tilgivende selv for de aller mest urettferdige hendelser imot seg. Ta en titt på verden idag og se hvor det bærer hen med menneskeheten som bare ønsker å tenke på seg selv og dekke sitt eget behov fremfor andres. Der det er om å gjøre å tjene mest mulig selv og gi en lang faen i hva som skjer med andre. Der man bare skal bruke og sløse. Yeah right. Tommel opp for det levesettet.

Det er ingen som prøver å hjernevaske deg. Slapp helt av og ta deg en anti-paranoid pille ikveld ;) Du har full frihet til å leve slik du ønsker og tro at allt ordner seg bare man smiler. Det har ikke funket til nå og vil ikke gjøre det de neste 500årene. Det tror jeg nesten jeg kan garantere deg.

Skrevet
15 timer siden, debatant skrev:

Helt utrolig at vi har fått sånne tullinger i Norge også. Evolusjon er jo grundig bevist og forstått. Vi ser den over alt rundt oss og den foregår fortsatt.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, HarryDotter skrev:

Helt riktig det Mann42. De som er seriøse innen vitenskapen og som også har respekt for andres livsssyn vil selvsagt ikke mene at vitenskapen har rett i absolutt allt. De samme vil heller ikke bestrebe seg å skulle påstå at det andre tror på ikke er sant heller. Det finnes kristne idioter som skal prakke troen sin, som det eneste rette på alle rundt seg og det finnes ateister som knallhardt skjeller ut kristne og mobber dem for primitiviteten deres for deres "eventyrtro". INGEN av delene er fornuftig voksen instilling. Det som gjør meg irritert er den underliggende forakten og "ovenfra og ned" holdningen fra enkelte, mot folk som har valgt å tro at det finnes noe mer der ute som menneske ikke har bevist enda. Eneste problemet er den bastante belærende teknikken de ofte da legger på dem som tror at det muligens er ting der ute vi mennesker ikke helt vet å vri hjernen vår rundt. Ingen bør står til ansvar å måtte bevise hva dem tror, men likefullt er det ekstremt sjeldent jeg ser kristne kaller folk for idioter fordi dem ikke tror på det uforklarlige. Det er svært ofte jeg ser de ikke troende beskylder kristne for godtroenede naive fjols fordi dem tror på "eventyr". Arroganse på sitt værste etter min mening. Jeg har da aldri påstått at vitenskapen "er feil". Tvert imot. Jeg støtter den. Samtidig har jeg evnen til å tenke og tro utover det vi allerede har fått gjennom vitenskap. Hvorfor føler noen en intens redsel for å tenke utover det hjernen vår klarer å oppfatte? Hvordan tenkte forskere før jorden ble bevist som rund? Mente ikke alle den gangen at den var flat? Både de religiøse OG vitenskapen? Det måtte vel en bestemt mann til for å legge den ballen død.

Finnes det intelligent liv i universet? Jeg aner ikke! Det er hverken bevist eller motbevist. Er det dermed svada å tenke seg til at det er en mulighet for at det finnes?

Finnes det monsterfisker og haiarter ett sted nedi det store havdypet som vi ikke har oppdaget enda? Jeg aner ikke! Det er hverken bevist eller motbevist. Betyr det at det ikke er noen sjanse for at det finnes?

Jeg håper du ser poenget mitt her? Jeg nekter å innta en posisjon i livet mitt hvor jeg er sykelig opptatt av at allt må bevises for at det skal kunne finnes og eksistere. Da begrenser man seg selv automatisk. Fordi noe ikke kan bevises i ett laboratorium betyr ikke at det ikke finnes eller eksisterer. For meg er det en positiv og givende greie å ha ett åpent sinn.

Poenget ditt er "det fins mer mellom himmel og jord"? Cockedoodledoo!

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, prt90 skrev:

Helt utrolig at vi har fått sånne tullinger i Norge også. Evolusjon er jo grundig bevist og forstått. Vi ser den over alt rundt oss og den foregår fortsatt.

Ja, evolusjonsteorien er et stjerne-eksempel på en vitenskaplig teori som har blitt testet fra alle vinkler, og som ikke har blitt falsifisert. Tvert imot, for hver gang det dukker opp en ny vitenskaplig disiplin som gir verktøy til å teste evolusjonsteorien, så styrkes den. Enten det dreier sg om radiometrisk datering eller DNA sekvensering, god gammaldags paleonotologi eller noe helt fjerde. Man får i bunn og grunn de samme resultatene, og det eneste som skjer av forandringer, er ytterligere raffinering av teorien etter hvert som ny kunnskap gir ny forståelse.

Darwin hadde f.eks ikke kjennskap til DNA eller mutasjoner. Dvs, han visste at det måtte være en mekanisme som gjorde at små endringer kunne oppstå i fenotypen for hver generasjon, og at disse ble overført til neste generasjon, men han visste ingenting om hvordan det fungerte i detalj.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Mann 42 skrev:

Poenget er "finnes det mer mellom himmel og jord? Det er umulig å vite for både meg og deg". 

Anonymkode: 3328a...8af

• Liker 2
Skrevet

Nå må folk slutte å blande religion med "gode verdier".     Hvis den enste grunnen for at du er snill med andre/holder deg i skinnet er for at du gjør det fordi gud sier du skal gjøre det, eller fordi du er redd for å bli straffet av en gud - ja så bør du seriøst gå LANGT inn i deg selv. 

Og ja, verden ville blitt bedre uten religion.  Har folk virkelig ikke fått med seg hva som skjedde da Norge ble kristnet for eksempel?  Og glemmer folk at nøyaktig det samme skjer i store deler av verden i dag?   Hva med hellig krig?  Ser ikke folk på nyhetene her!?    Store deler av verden henvises det til hellig skrift når de undertrykker kvinner, gifter bort barn - og selv om religion alene ikke bør få skylden så er det i aller høyeste grad med å å "rettferdiggjøre" mye av galskapen. 

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
2 timer siden, Mann 42 skrev:

Fantastisk argumentasjon....som vanlig Mann42. Du har fortsatt ikke oppfattet poenget mitt ser jeg. Skal slutte å denge på død hest jeg.

(Forresten ett prakteksempel på den "cocky ovenfra og ned holdningen" jeg refererte til i min forrige post. Syntes du det fortsatt er rart at kristne og folk som tror det finnes mer der ute lar seg provosere av sånne som deg?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...