Gå til innhold

Navnetradisjon i familien. Hvordan forholde seg til dette? Krise...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ouch. "Ronny" gir feil assosiasjoner uansett.

Kai Ronny - Bruktbilselger fra Fredrikstad.

Pål Ronny - Bruktbilselger fra Drammen.

Tom Ronny - Bruktbilselger fra Kongsvinger.

Roy Ronny - Onde foreldre.

Det beste du kan håpe på er en barnetv-assosiasjon hvis du kaller han Tommy-Ronny. Kan være en idè å komme seg unna om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det er tradisjon å kalle opp i fars familie så har kanskje svigerfar to navn? Eller heter han kun Ronny?

Om tradisjonen følger morsiden til samboeren din ville jeg tatt en spansk en og heller kalt opp etter svigermors side - kanskje faren hennes har et navn dere liker bedre eller andre navn på hennes side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at mannen min og jeg skal lage VÅRE tradisjoner for oss selv og våre barn. At "de alltid har gjort det sånn" er ikke et argument i seg selv for vår del. Så jeg hadde nok prøvd å forklare det for svigerfamilien. At vi vet det er tradisjon og at det betyr mye for dem, og at vi er glade i dem og ikke vil såre - men - at dette handler om oss to, våre barn og hvilke ønsker vi har for oss selv. 

Mine svigerforeldre hadde forstått det (heldigvis). Tror du det hadde gått greit å snakke med dem? Jeg hadde aldri valgt et navn til barnet mitt på bakgrunn av hva noen andre enn mannen min måtte mene. Og vi hadde kun ønsket er navn begge var fornøyde med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at i min samboers familie er det tradisjon at den førstefødte sønnen får bestefarens navn som mellomnavn (altså samboers far). Dette er en kjempehyggelig tradisjon som har pågått i mange generasjoner. Nå venter vi en liten gutt, og vi har ikke bestemt fornavn enda, men lurer på Wilhelm, Vetle, Nicolai, Niklas... Samboer er veldig for at vi skal fortsette tradisjonen... Eneste problemet er at faren heter Ronny, ja RONNY. Selve kriminalitetsnavnet (faren er en flott mann altså). Hvis vi ikke fortsetter tradisjonen blir nok faren og resten av familien veldig fornærmet. Jeg har en veldig god tone med de og ønsker ikke å såre de, og samboer skjønner og vet at jeg ikke vil - men ønsker sterkt å holde tradisjonen videre. Helt ærlig, er jeg teit og overdriver? Hvordan ville dere løst denne situasjonen?

Anonymkode: f40f4...cc6

Synes ikke du overdriver i det hele tatt.

Slike tradisjoner er bare så tullete.De stammer fra en tid der kvinnen var underlegen mannen,og barnets mor ikke hadde noe hun skulle ha sagt i navnevalget.Familien hans bør ha forståelse for dette,og innse at verden har gått fremover siden den gang.På den annen side skjønner jeg at du ikke vil såre dem.Jeg hadde nok enten valgt det som mellomnavn,og deretter aldri brukt det (finnes jo mange som aldri bruker mellomnavnene sine),eller aller helst:funnet et navn som lignet på Ronny,f.eks. Roald eller noe i den duren,slik at dere møtes på halvveien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Jeg hadde absolutt ikke gått med på å kalle barnet mitt Ronny. Man må bare akseptere realiteten, og det er at man ikke gir barnet sitt navnet Ronny nå til dags. Det sender helt feil signaler og barnet kommer til å lide under assosiasjonene navnet gir. 

Er det noen andre menn i familien man kan oppkalle ham etter? En onkel, oldefar eller lignende? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du overdriver i det hele tatt.

Slike tradisjoner er bare så tullete.De stammer fra en tid der kvinnen var underlegen mannen,og barnets mor ikke hadde noe hun skulle ha sagt i navnevalget.Familien hans bør ha forståelse for dette,og innse at verden har gått fremover siden den gang.På den annen side skjønner jeg at du ikke vil såre dem.Jeg hadde nok enten valgt det som mellomnavn,og deretter aldri brukt det (finnes jo mange som aldri bruker mellomnavnene sine),eller aller helst:funnet et navn som lignet på Ronny,f.eks. Roald eller noe i den duren,slik at dere møtes på halvveien.

dette! Veldig godt sagt. Det er prinsipielt viktig, og kanskje bedre å bruke som argument enn at dere ikke liker navnet til svigerfar...? Eller har han litt selvironi på det der? Er jo åpenbart mange som tenker sitt om dette navnet (som denne tråden er et eksempel på..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi barnet det navnet som DU ønsker

Anonymkode: 8f93f...712

enig. Dette er opp til foreldrene, ikke halve slekta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært totalt uaktuelt! da skulle de fått bli så sure de bare ville. 

Anonymkode: 5083f...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det hadde jeg aldri i min villeste fantasi gått med på.  Vis de hadde lyst å surmule for det så gjør det da, men jeg kaller ikke barnet mitt et navn som byr meg i mot. Det er foreldrene sin avgjørelse  til syvende og sist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tradisjoner synes jeg er bare tull, og liker ikke navnet Ronny så for meg hadde det vært uaktuelt. Og neggu om jeg hadde gitt barnet mitt et navn jeg ikke likte bare for "husfreden".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, huff, stakkars. Jeg forstår dilemmaet ditt, men dette kunne jeg rett og slett ikke gått med på. Jeg er generelt imot jerngrep fra tradisjoner og eldre generasjoner, men viser da gjerne litt respekt, men dette... NEI!

Anonymkode: 459af...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai Ronny - Bruktbilselger fra Fredrikstad.

Pål Ronny - Bruktbilselger fra Drammen.

Tom Ronny - Bruktbilselger fra Kongsvinger.

Kjenner du konkret disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette førstefødte sønn-opplegget bør folk holde seg for god til i 2015. Det er heller ikke selvsagt lenger at barnet skal ha fars etternavn.

 

Finn et navn du liker og som du mener kler din sønn :) noe annet kommer du til å angre på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt undersøkt og bevist at det ikke er flere kriminelle som heter Ronny enn alle andre navn. Bare så det er sagt. 

Anonymkode: c252b...254

Nåja... I den undersøkelsen jeg har lest (om hvilke navn som går igjen i fengsel) står det også nevnt at grunnen til at disse navnene ikke topper lista er fordi de har begynt å komme opp i årene. 

Ellers er det jo en fiffig undersøkelse her da: 

http://e24.no/jobb/ronny-gaar-mest-konkurs/3340018

 

TS: Akkurat det navnet hadde ikke jeg klart å gi barnet mitt heller. Absolutt ikke. Aner ikke hva jeg ville gjort, jeg tror jeg ganske enkelt hadde bedt mannen min ta på seg skylda på et vis for at vi gikk bort fra tradisjonen. Det er det desidert verste navnet noensinne! 

Anonymkode: 16a31...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...