Gå til innhold

Tispe i løpetid - Småaggressiv mot henne


TheKent

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi har en Welsh Corgi Pembroke som nå er i sluttfasen av sin første løpetid. Det er en ekstremt snill hund, og vi har hatt god skikk og oppdragelse av henne, føler vi. For et par dager siden merket vi at hun voktet veldig på matskåla og på måleboksa vi bruker for å hente maten. Legger seg omtrent over tingene mens hun stirrer på oss. Vi har aldri gjort anslag på å skulle ta fra henne noen av delene... Men det er ikke det som plager oss nå.

 

Når samboeren (hun) er i leiligheten virker det som om hunden nærmest er redd henne. Stikker av inn på badet og soverommet og er generelt unnvikende. Noen av gangene stikker hun av til meg, som om jeg skal redde henne fra samboeren min... Når samboeren skal bøye seg ned for å løfte henne opp eller klappe henne, så har hunden knurret og hatt halen mellom beina. Har gjort dette selv og merker ingenting av denne oppførselen. Vi er like strenge på alt og veldig like i måten vi trener/koser/klapper og setter henne på plass. 

Har hatt hunden siden den var valp og har aldri vist noen form for aggresjon mot noen tidligere. 

Vi er litt redd for hva som skjer dersom oppførselen forverrer seg... 

 

Har forsøkt å forklare situasjonen så godt som mulig, bare spør dersom noe trenger utdypning. Vi trenger virkelig råd om dette.

På forhånd takk for svar!

- Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tisper i løpetid kan få mye rart for seg. Tispene til datteren min som normalt sett er stødighetene selv, oppfører seg langt fra stødig under løpetiden. Den ene gjemmer seg og tåler knapt å bli sett på, den andre blir småaggressiv rett før løpetiden og superkjælen under.

Med mindre dette ikke utarter seg veldig, ville jeg avventet og sett hva som skjer de neste par ukene. Dere kan med fordel kjøre opp aktivitetsnivået og senke formengden litt for å forebygge innbilt svangerskap. Ta også en sjekk bak for å se at det ikke er utflod. Skulle hun bli verre på noen måte, så bør hun få et veterinærtilsyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...