Gå til innhold

Kan skolen kreve 100% oppmøte?


Knirke

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress

Du har jo sjølv akseptert krava frå skulen då du valde å byrje der, då, så eg trur du har lite å stille opp med. Men er det så mykje viktigare å reise på ferie enn å få desse 20 studiepoenga dine, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får sjekke hvordan fremdriftsplanen er. Kanskje skal det ikke være slik lab hver uke? Kanskje avsluttes perioden med slike øvelser en stund før eksamen? Flere muligheter her.

Jeg hadde flere fag med obligatorisk oppmøte på alle lab-øvelser, med mindre man hadde fått fraværet godkjent (jeg fikk fraværet godkjent i ettertid, da jeg ble innlagt på sykehus), men de avsluttet labøvelsene tre uker før eksamen -så der var det en luke hvor det var mulig å dra på ferie (noe jeg ikke gjorde, da.. jeg er en sånn kjedelig person som valgte å lese ;) )

Ellers er jo påsken og sommeren gode tidspunkter for en ferie. Eller hva med rett etter siste eksamen?

Anonymkode: 68ec2...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet. Du har jo selv kopiert fra studieplanen hvor det står i klartekst at alle øvinger er obligatoriske, og at det eneste gyldige fraværet er dersom du har legemelding eller du må i retten. Skolene har selv rett til å sette krav om oppmøte. På UiO var det f.eks. forskjeller mellom instituttene - og ikke minst noen av foreleserne; noen krevde obligatorisk oppmøte på alle seminarer, noen hadde frivillige seminarer, mens andre igjen ikke hadde seminartilbud overhodet. Dette står de fritt til å bestemme selv, og som student som har meldt deg opp i faget og betalt semesteravgift har du akseptert studievilkårene, som du vil finne på det enkelte emnets emneside. I ditt tilfelle obligatorisk oppmøte. Så enkelt er det. 

Så ja, skolen er i sin fulle rett til å kreve fysisk oppmøte. Skjønner at det er kjipt å miste feriemuligheten, men samtidig kan man ikke forvente å få fri når som helst i arbeidslivet heller, når du først drar frem det som sammenligningsgrunnlag.

Hvis det ikke skal mer til for at du skal droppe ut enn at du ikke får fri til å dra på sydenferie så var kanskje ikke studiet noe for deg i utgangspunktet. Det er flere år siden jeg var på sydenferie (eller noen som helst ferie for den saks skyld), men sånn er livet som student med obligatorisk oppmøte + jobb ved siden av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...