AnonymBruker Skrevet 27. november 2015 #1 Skrevet 27. november 2015 Manipulerte bilder hvor IS-medlemmer er gjort om til ender går nå sin seiersgang i sosialemedier. IS hater bildene. De hadde nok regnet med at Vesten skulle bli grepet av frykt etter terrorangrepene, men i stedet ser de at de blir latterliggjort og hånet. Dette må oppleves som en kraftig støkk for dem. http://www.side3.no/disse-bildene-viser-is-krigere-som-badeender/3423164552.html Anonymkode: 79583...d8c 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2015 #2 Skrevet 27. november 2015 De trengte ikke gjøre narr av Allahu ackbar. Det betyr det samme som vår Ære være gud Anonymkode: 8e928...574 2
Nøste~ Skrevet 27. november 2015 #4 Skrevet 27. november 2015 Hvem er det du ønsker å sloss mot: IS, alle muslimer eller alle religiøse? Hvis du ønsker å sloss mot alle religiøse kan du lett ende opp med å gå IS sitt ærend.Anonymkode: 30325...819Herregud, jeg er sikker på at han gjorde det bare for gøy, ikke for å "sloss" mot alle religiøse 2
jabx Skrevet 27. november 2015 #5 Skrevet 27. november 2015 De trengte ikke gjøre narr av Allahu ackbar. Det betyr det samme som vår Ære være gudAnonymkode: 8e928...574Betyr det ikke "Gud er stor"?Allahu Snackbar! 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #6 Skrevet 28. november 2015 Er det slemt å smile av disse bildene? Anonymkode: 79583...d8c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #7 Skrevet 28. november 2015 Tommel opp! Anonymkode: 0f20d...0d0 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #8 Skrevet 28. november 2015 Er det slemt å smile av disse bildene? Anonymkode: 79583...d8cAbsolutt ikke. Anonymkode: 1e90a...b29 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #9 Skrevet 28. november 2015 IS bryr seg ikke om dette barnslige tullet. Hvorfor skulle de bry seg? Anonymkode: a833d...dcd 3
NordicViking Skrevet 28. november 2015 #10 Skrevet 28. november 2015 Manipulerte bilder hvor IS-medlemmer er gjort om til ender går nå sin seiersgang i sosialemedier. IS hater bildene. De hadde nok regnet med at Vesten skulle bli grepet av frykt etter terrorangrepene, men i stedet ser de at de blir latterliggjort og hånet. Dette må oppleves som en kraftig støkk for dem. http://www.side3.no/disse-bildene-viser-is-krigere-som-badeender/3423164552.html Ender????? Hvorfor ikke sette på dem grisetryner istedenfor? 2
Mann 42 Skrevet 29. november 2015 #12 Skrevet 29. november 2015 De trengte ikke gjøre narr av Allahu ackbar. Det betyr det samme som vår Ære være gudAnonymkode: 8e928...574Selvsagt sier bade-ender "allahu quackbar!". IS er ikke muslimer, og deres aktivitet er antimuslimsk, iflg et ganske bredt utvalg av imamer innen både sunni-og shia-tradisjonen, samt den saudiarabiske stormuftien og enda noen til. De som EGENTLIG gjør narr av den muslimske trosbekjennelsen, er IS selv. 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #13 Skrevet 29. november 2015 Selvsagt sier bade-ender "allahu quackbar!". IS er ikke muslimer, og deres aktivitet er antimuslimsk, iflg et ganske bredt utvalg av imamer innen både sunni-og shia-tradisjonen, samt den saudiarabiske stormuftien og enda noen til. De som EGENTLIG gjør narr av den muslimske trosbekjennelsen, er IS selv. Er ikke IS muslimer?https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman Anonymkode: 1dacd...2a8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #14 Skrevet 30. november 2015 Ender????? Hvorfor ikke sette på dem grisetryner istedenfor? Det hadde jo vært å fornærme grisene! Anonymkode: 3d1cc...14f 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #15 Skrevet 30. november 2015 Hvorfor skal Daesh egentlig bry seg om ett par bilder av denne typen? De som har lagd disse bildene, kunne i alle fall ha gjort dem til griser. Eller ville dette ha vært rasistisk ovenfor terroristene kanskje? Anonymkode: a90cc...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #16 Skrevet 30. november 2015 IS bryr seg ikke om dette barnslige tullet. Hvorfor skulle de bry seg? Anonymkode: a833d...dcdHvorfor tror du at IS utførte terrorhandlingene? For å spre frykt eller for at en gjeng internettbrukere skal latterliggjøre dem? Det sistnevnte gjør at de mister makt. Anonymkode: c46f2...4ee 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #17 Skrevet 30. november 2015 Selvsagt sier bade-ender "allahu quackbar!". IS er ikke muslimer, og deres aktivitet er antimuslimsk, iflg et ganske bredt utvalg av imamer innen både sunni-og shia-tradisjonen, samt den saudiarabiske stormuftien og enda noen til. De som EGENTLIG gjør narr av den muslimske trosbekjennelsen, er IS selv. Klart IS er muslimer. De er ræva muslimer, og de fleste muslimer er ålreite folk, men IS er også en form for muslimer. Man kan selvsagt spørre seg om ikke en del av dem kanskje bare er der for vold, men det er klart at wahhabismen IS som gruppering forfekter er en (ganske perifer) gren av islam. Og ja, han som skjøt rundt seg inne hos Planned Parenthood i USA var kristen. Ikke representativ, og definitivt et utskudd, men kristen var han jo.En religion er måtene den praktiseres på, en betegnelse på utslagene av en religiøs tro, og det er helt meningsløst å definere hva islam (eller andre religioner) "egentlig er". Det forutsetter at en bestemt religion er en fast størrelse og konstruksjon med en eller annen ubestridt grense for medlemskap. De religiøse mener jo som regel selv at det er gudstroen som er det avgjørende, ikke medlemslister i menigheter. Tekstene i organisert religion er som regel så vage og åpne for tolkning at du fint kan "forsvare" både svært sekulær og harmløs gudstro og voldelig fundamentalisme med dem. Jeg har lest både Bibelen og Koranen, og du kan strengt tatt finne støtte for det meste av både gode gjerninger og jævelskap. Både min gode venn fra Albania og IS er muslimer. Det er selvsagt ikke hans feil, han bærer ikke ansvar for dem og han er helt uenig med dem i det aller meste, men å definere dem ut av islam blir bare tullete. Om enn ganske kreativt.Ellers synes jeg dette er et morsomt påfunn. Hvis IS kan bli forbanna av at noen kaller dem Daesh, da tror jeg nok de kan hisse seg opp over ting som dette også. Ikke noe skudd for baugen for organisasjonen, akkurat, men som det sies over her er poenget å spre frykt. Det har fungert sånn passe. Anonymkode: b82d4...ec7 3
Mann 42 Skrevet 30. november 2015 #18 Skrevet 30. november 2015 (endret) Klart IS er muslimer. De er ræva muslimer, og de fleste muslimer er ålreite folk, men IS er også en form for muslimer. Man kan selvsagt spørre seg om ikke en del av dem kanskje bare er der for vold, men det er klart at wahhabismen IS som gruppering forfekter er en (ganske perifer) gren av islam. Og ja, han som skjøt rundt seg inne hos Planned Parenthood i USA var kristen. Ikke representativ, og definitivt et utskudd, men kristen var han jo.En religion er måtene den praktiseres på, en betegnelse på utslagene av en religiøs tro, og det er helt meningsløst å definere hva islam (eller andre religioner) "egentlig er". Det forutsetter at en bestemt religion er en fast størrelse og konstruksjon med en eller annen ubestridt grense for medlemskap. De religiøse mener jo som regel selv at det er gudstroen som er det avgjørende, ikke medlemslister i menigheter. Tekstene i organisert religion er som regel så vage og åpne for tolkning at du fint kan "forsvare" både svært sekulær og harmløs gudstro og voldelig fundamentalisme med dem. Jeg har lest både Bibelen og Koranen, og du kan strengt tatt finne støtte for det meste av både gode gjerninger og jævelskap. Både min gode venn fra Albania og IS er muslimer. Det er selvsagt ikke hans feil, han bærer ikke ansvar for dem og han er helt uenig med dem i det aller meste, men å definere dem ut av islam blir bare tullete. Om enn ganske kreativt.Ellers synes jeg dette er et morsomt påfunn. Hvis IS kan bli forbanna av at noen kaller dem Daesh, da tror jeg nok de kan hisse seg opp over ting som dette også. Ikke noe skudd for baugen for organisasjonen, akkurat, men som det sies over her er poenget å spre frykt. Det har fungert sånn passe.Anonymkode: b82d4...ec7Du mener kanskje at de er muslimer, og IS mener selv helt klart at de er muslimer, men 4000 imamer og en stormuftig har sagt at etter deres mening er ikke IS og deres krigføring noe uttrykk for islam. Og for en gangs skyld er shiaer og sunnier enige om noe. Endret 30. november 2015 av Mann 42 1
Mann 42 Skrevet 30. november 2015 #19 Skrevet 30. november 2015 (endret) Er ikke IS muslimer?https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_ScotsmanAnonymkode: 1dacd...2a8Det skulle man kanskje tro. Men hvorvidt man er skotte eller ikke, er bare et spørsmål om geografi og gynekologi. Om man kan sies å tvære muslim, er et spørsmål om ens livsførsel er i tråd med kjernen i religionen. Det mener et stort antall muslimske skriftlærde og troende at man ikke kan si om IS. Endret 30. november 2015 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #20 Skrevet 30. november 2015 Du mener kanskje at de er muslimer, og IS mener selv helt klart at de er muslimer, men 4000 imamer og en stormuftig har sagt at etter deres mening er ikke IS og deres krigføring noe uttrykk for islam. Og for en gangs skyld er shiaer og sunnier enige om noe.Klart de sier det, det er det klokeste de kan si. En moderat og fredelig imam skal selvsagt heller ikke stå ansvarlig for det IS gjør, enten IS er muslimer eller ikke. Men det blir for enkelt å bare definere uønskede varianter av en religion ut av hele religionen etter eget forgodtbefinnende. Svært mange imamer og muftier definerer også ahmadiyyaene som ikke-muslimer, og mange kristne autoritetsfigurer hevder at mormonere ikke er kristne, men det er jo ikke nødvendigvis riktig av den grunn. Her er formålet med tolkningen og analysen å definere IS ut av islam. Normalt pleier man ikke å først sette en konklusjon og deretter prøve å nå den, man pleier å tolke først og deretter konkludere ut fra resultatene man får.Hele frasen "et uttrykk for islam" er ganske intetsigende. Islam, eller andre religioner, er ikke en eller annen helt konkret enhet man enten er del av eller ikke. I både islam og kristendommen er hele grunntanken nettopp at du er hhv. muslim eller kristen bare du bekjenner deg til Gud. Jeg skjønner at man sier "IS er ikke muslimer" for å markere ekstra tydelig hvor smal, avvikende og særs kreativ den lille kvisten av korantolkning IS henger i er. Det er fin retorikk, og det er nok også lurt for islamske lærde å si det på en måte som klinger så vakkert og enkelt fremfor å anerkjenne at religiøs lære kan gi seg utslag i grusomheter. Det egner seg nok godt til formålet, nemlig å få sine egne følgere til å distansere seg maksimalt fra IS. Men det er også ganske simpel retorikk. Og det samme gjelder naturligvis også når andre religioner beleilig definerer sine voldsmenn ut av religionen.Ser egentlig for meg at vi kanskje ikke er så fryktelig uenige, for jeg skal ikke akkurat fremstille deg som en forsvarer av alle slags religiøse autoriteter. Det vet jeg at du ikke er. Jeg bare synes det er for bekvemt for alle mulige religioner om de innrømmes en rett til å friskmelde seg selv fullstendig når det går galt. Anonymkode: b82d4...ec7 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå