Gå til innhold

UDI krever at ssylmottak fjerner kors og andre kristne symboler


FreeLife

Anbefalte innlegg

Norge er faktisk en kristen stat med en kristen kulturarv. 

Nei. Norge er ikke en kristen stat. Vi har ikke lenger en statsreligion. Vi har en kristen kulturarv, men folk flest er ikke mer religiøse enn at de kun besøker kirka i høytider, bryllup, dåp og begravelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at 20% av den norske befolkningen definerer seg som kristne, er det besynderlig hvor mange som plutselig føler for å forsvare den "kristne kulturarven" med nebb og klør. Når kors og andre typisk kristne symboler betyr så lite for folk flest i Norge, hvorfor skal de da pryde bønnerom som flere religioner skal bruke? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo innvandringsstrømmen såpass enorm at UD bruker masse andre plasser enn det som opprinnelig var tiltenkt.

Det kristne leirstedet Tømmerneset i Troms er et av stedene som måtte fjerne alle sine kristne symboler.

- Det står i retningslinjene fra UDI og det er bestemt av NMS at vi skal følge dette pålegget. Tømmerneset er et kristent sted, men vi trenger ikke kristne symboler for å utføre kristne handlinger, sier daglig leder på Tømmerneset, Rakel Elverum til Dagen.

Fra det jeg leser så kommer innvandrere dit, altså et kristent sted som har tatt dem imot, der de så er nødt til å fjerne alle symbolene, eller har jeg misforstått noe? Hva blir isåfall det neste. Hoteller som tar imot flyktninger må fjerne bibler?

 

Bare det ikke ender opp som Sverige:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/biskopen-vill-ta-bort-kristna-symboler-i-sjomanskyrkan

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

I og med at 20% av den norske befolkningen definerer seg som kristne, er det besynderlig hvor mange som plutselig føler for å forsvare den "kristne kulturarven" med nebb og klør. Når kors og andre typisk kristne symboler betyr så lite for folk flest i Norge, hvorfor skal de da pryde bønnerom som flere religioner skal bruke? 

Problemmet er vel ikke akkurat om hvor mange ikke burde bry seg om kristne symboler og gjenstander blir tatt vekk fra landet, men mer at jo mer ett land må bøye seg ned for og "tilrette-legge" det meste til å passe inn for muslimer. Jo mer en godtar at muslimer får lov til ditt og datt, så har det lettere for at ett land som var ment til å være preget av yttringsfrihet og egen valg av livssyn for hver og en må ende opp med å til slutt kaste bort dette bare fordi det kan støte og provosere de nye muslimene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Skader det ikke dyrene som lider unødig fordi de blir slaktet på en brutal måte? 

Men dyrs følelser og smerteopplevelse betyr kanskje ingenting for deg? 

Nei, i Norge lider ikke dyr som halalslaktes mer enn dyr som slaktes på "vanlig" måte, det er slike ting du bør vite før du roper opp! Kosher-slakt (jødisk) skjer derimot ikke i Norge fordi jødene er mer rigide i forhold til hva som er kosher enn det muslimene er i forhold til hva som er halal når det gjelder slakting.

Jeg forstår ikke hva et kors har å gjøre i et asylmottak, uavhengig av hvem som er eierne av stedet som brukes. Ønsker de å leie ut til UDI så må de nesten rette seg etter UDI sine retningslinjer, ikke sant?

Selv om Norge er et land som bygger på kristne verdier, betyr det ida kke at Norge er et kristent land? Vi har jo ingen statskirke lenger, det vi derimot har er religionsfrihet, den er grunnlovsfestet.

§ 16.

Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov. Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje.

Ellers er jeg enig i at offentlige bygg som ikke har en klar religiøs tilknytning (kirke, bedehus e.l) bør være livssynsnøytrale.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle da bare mangle at bygninger som blir brukt til å utføre offentlige oppgaver skal være verdinøytrale i forhold til religiøse spørsmål. Skal dette være sjokkerende?

Kommer vel an på hvordan du definerer bygninger som blir brukt til å utføre offentlige oppgaver. I et rådhus, i en rettssal, i et bibliotek, i et klasserom, i et offentlig kontor ...... ja, der bør det være verdinøytralt. 

Men hvilke "offentlige oppgaver" blir utført på et asylmottak? Og i dette tilfellet på et privat leirsted eid av en kristen organisasjon? De utfører vel strengt tatt ingen "offentlige oppgaver" ved å huse flyktninger, ettersom flyktninger står fritt til å oppholde seg på et annet sted enn et mottak dersom de ønsker det - og har råd til det (bare de gir beskjed til myndighetene). Et asylmottak har jo ingen ting med behandling av asylsøknader å gjøre, noe som er en "offentlig oppgave".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det skal være verdinøytralt...

Regner med at muslimene som flytter inn ikke får bære hijab, ha bønnerom eller kreve halalmat? :)

Eller..går det bare èn vei? 

http://www.dagbladet.no/2015/11/27/nyheter/udi/asylmottak/inneriks/42144518/

Tragisk. Er det ikke kristne blant søkerne? Har de ikke valgt å komme til et kristent land (eller bygd på kristne verdier)? Hvor lavt kommer Norge til å synke i morgen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Norge er forresten et kristent land med en kristen kulturarv. Når flyktninger kommer hit, får de rette seg etter norsk skikk og bruk og vår kristne kulturarv. Eller finne seg et annet sted å bo. 
 

Kunne du ha kommet med en del kristne verdier som Norge er bygget på. Sleng med bibelske verser også. Heldigvis er ikke Norge bygget på kristendommen, som er fiendtlig mot kvinner. Helt sprøtt hvordan kvinner ønsker så inderlig at Norge skal være basert på kristne verdier. På grunn av kristne verdier ble vi  kvinner undertrykket i mange år, og kristne brukte bibelen som kilde til å drive slavearbeid.

Heldigvis er ikke Norge  et kristen land 

Endret av hjelpme4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du kan drømme, du. Det er tragisk at staten Norge gjør knefall for spesielt muslimer og er villig til å utslette våre verdier og alt Norge hittil har stått for. "Elsk din neste" er en fin handling, men det betyr ikke å logre og gi avkall på seg selv.

Kloke ord :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Greit nok at det i utgangspunktet skal være verdinøytralt, men det får da være grenser. Dette er ikke Syria, Afghanistan, Irak eller noe annet muslimsk land!! Uansett hvilken tro eller livssyn man har, så må man ikke glemme at Norge har en kristen kulturarv. Dersom muslimske "flyktninger" føler seg støtt av kristne symboler på enkelte mottak, så har de kanskje søkt om asyl i feil land. 

Kanskje vi bør dempe julefeiringen også?


 

Har de ikke allerede slutta med det i endel barnehager osv? Hører rykter om det i hvert fall.Folk får brev i posten om at "julenissen er syk i år" osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at 20% av den norske befolkningen definerer seg som kristne, er det besynderlig hvor mange som plutselig føler for å forsvare den "kristne kulturarven" med nebb og klør. Når kors og andre typisk kristne symboler betyr så lite for folk flest i Norge, hvorfor skal de da pryde bønnerom som flere religioner skal bruke? 

Funny er det ikke, når folk innser hva kultur er for noe, og hvorfor den er så viktig for oss alle :) 

Nå begynner folk å innse at vi faktisk har endel fine verdier her i norden/vesten som er verdt å kjempe for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk. Er det ikke kristne blant søkerne? Har de ikke valgt å komme til et kristent land (eller bygd på kristne verdier)? Hvor lavt kommer Norge til å synke i morgen?

Nei, hvem vet. Det blir spennende å følge med på i hvert fall. :) Det krydrer hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke allerede slutta med det i endel barnehager osv? Hører rykter om det i hvert fall.Folk får brev i posten om at "julenissen er syk i år" osv..

Jeg har hørt snakk om barnehager som visstnok ville forby alt snakk om julenissen etter klager fra muslimske foreldre, men jeg vet ikke om det er sant. Hadde jeg hatt barn i en slik barnehage, så hadde jeg tatt dem ut med umiddelbar virkning. Julenissen er tross alt ikke et religiøst symbol, men et symbol for julen. Og julen er en rotfestet tradisjon både i norsk og vestlig kultur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra. Tankegangen er at det skal være nøytralt og hvorfor har vi kors der i utgangspunktet. Det er vel på tide at kristne våkner opp fra dvalen snart og innser at hele deres religion er basert på tull. Latterlig morsomt hvordan Paulus og CO har lurt så mange mennesker 

Latterlig at enkelte kan påstå at de sitter på fasiten uten å respektere at andre mener at det eren annen fasit her i verden. 

Anonymkode: a51e7...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt snakk om barnehager som visstnok ville forby alt snakk om julenissen etter klager fra muslimske foreldre, men jeg vet ikke om det er sant. Hadde jeg hatt barn i en slik barnehage, så hadde jeg tatt dem ut med umiddelbar virkning. Julenissen er tross alt ikke et religiøst symbol, men et symbol for julen. Og julen er en rotfestet tradisjon både i norsk og vestlig kultur.

det er feil. Har du ikke hørt om St Nicholas? 

Anonymkode: a51e7...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er feil. Har du ikke hørt om St Nicholas? 

 

Det endrer ingen ting. Julenissen er ikke et religiøst symbol. Det står da vitterlig ingen ting om julenissen i Bibelen. Julenissen er ikke en del av treenigheten. Det heter ikke Faderen, Sønnen og Julenissen!   :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i en kommune med en god del muslimer - vi er ca. 14000 innbyggere, flyktninger og asylsøkere ikke medregnet. Julelysene i byen er tent, juletrærne står oppe med lys og stjerner, barnehager og skoler har pyntet til jul og nissen deler ut mandariner og dropseesker på kjøpesenteret, uten noen klager fra muslimene. Eller Jehovas vitner som det også er en god del av her. Noe annet kommer ikke til å bli akseptert av lokalbefolkningen eller politikerne her. Derfor er det temmelig nifst å se hvordan storbypolitikerne forsvinner opp i sin egen ræv. Tolerer, men ikke mer, sier nå jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jo hende det er vampyrer blant asylsøkerne... 

 

 

Anonymkode: 96545...a96

Så ingen kvitlauk eller sylvbestikk heller. :(

Anonymkode: 01101...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har kirker blitt brukt til å huse asylanter før (kirkeasyl), uten at kirken så seg nødt til å fjerne hverken kors eller bibler. En kirke er et offentlig bygg, sist jeg sjekket. Det kan ha vert kristne asylanter kanskje?

Anonymkode: 01101...eaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har kirker blitt brukt til å huse asylanter før (kirkeasyl), uten at kirken så seg nødt til å fjerne hverken kors eller bibler. En kirke er et offentlig bygg, sist jeg sjekket. Det kan ha vert kristne asylanter kanskje?

Anonymkode: 01101...eaf

Etter hva jeg vet har det vært muslimer i kirker. Merkelig at de kan ty til det men ikke moskeer, men det er vel fordi kirker er åpne for alle og man skal være så barmhjertige. Det er de visstnok ikke i moskeene. 

Anonymkode: 911bd...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...