Gå til innhold

Hvordan overlever dere søvnmangelen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ikke svar ala "du må sove når baby sover", for problemet mitt er nettopp at det ikke fungerer.

I natt har jeg sovet 2 timer.  Hvis mat/stell tar litt lenger tid enn det pleier om natten, så er jeg så våken at jeg ikke får sove igjen.  Det kan også skje at jeg døgner.  Jeg klarer ikke å sove på dagtid uansett hvor utslitt jeg er.

Noen som har samme problem, og hvordan løste dere det?

Pga jobb kan ikke mannen avlaste annenhver natt. Det blir bare enda verre at vi begge er overtrøtte og utslitte. 

Anonymkode: b4c41...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går i noen måneder, men ikke lengre enn 8 mnd. Ble da sykemeldt resten av permisjonen og far tok over siste del av min permisjon. Var også sykemeldt i lang tid da jeg skulle begynne på jobb igjen fordi kroppen var så nedkjørt psykisk og fysisk. Stopp det nå mens du kan hvis babyen tar flaske og du ikke har eldre barn. Han kan da ta barnet etter jobb, så sover du feks fra 20-24. Da får du en del timer hvis natten blir helt jævlig.

Anonymkode: e0f32...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får avlastning av Home-start to dager i uken, samt at mannen har måttet ta ut sykemelding på til nå 3 uker. Blir kanskje mer. Han tar seg av natten, han gir flaske til en baby som faktisk hater flaske og MME overalt på jord, men etter noen netter så godtar hun den mer og mer. 
Mannen og jeg går til samtale hos familieterapeut og psykolog for å håndtere hverdagen (ikke noe parterapi opplegg, mer hvordan takle hverdagen med baby som ikke sover og råd og tips til hvordan vi kan prøve å løse det). 

Baby er snart 6 måneder, og jeg møtte veggen da hun var 3-4 mnd. Gikk ei stund uten å få hjelp, og nå strever jeg for å komme meg på beina igjen. Jeg har fått en solid knekk. 

Anonymkode: a4042...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen? Ser du skriver stell, hva legger du i det? Man trenger ikke å skifte bleie med mindre den er søkkvåt eller det er bæsj på natten. Ammer du? Kan det fungere å samsove?

Anonymkode: 01ee1...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere over som ble sykmeldt og gikk på en knekk, hvor mye sov dere på en natt i gjennomsnitt?

Anonymkode: 5f6b9...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen? Ser du skriver stell, hva legger du i det? Man trenger ikke å skifte bleie med mindre den er søkkvåt eller det er bæsj på natten. Ammer du? Kan det fungere å samsove?

Anonymkode: 01ee1...578

vi gir flaske, samsover ikke. For da sover jeg enda dårligere. 

3 mnd. 

Anonymkode: b4c41...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går i noen måneder, men ikke lengre enn 8 mnd. Ble da sykemeldt resten av permisjonen og far tok over siste del av min permisjon. Var også sykemeldt i lang tid da jeg skulle begynne på jobb igjen fordi kroppen var så nedkjørt psykisk og fysisk. Stopp det nå mens du kan hvis babyen tar flaske og du ikke har eldre barn. Han kan da ta barnet etter jobb, så sover du feks fra 20-24. Da får du en del timer hvis natten blir helt jævlig.

Anonymkode: e0f32...027

Jeg får dessverre ikke sove kl 2000 heller... Tidligst sånn 2230. har alltid stridd med søvn og sovet lett.

Anonymkode: b4c41...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere over som ble sykmeldt og gikk på en knekk, hvor mye sov dere på en natt i gjennomsnitt?

Anonymkode: 5f6b9...7a2

2-3 timer per natt i 8 mnd. Ikke sammenhengende heller.

Anonymkode: e0f32...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hvor gammel er babyen? Ser du skriver stell, hva legger du i det? Man trenger ikke å skifte bleie med mindre den er søkkvåt eller det er bæsj på natten. Ammer du? Kan det fungere å samsove?

Anonymkode: 01ee1...578

Skifter ikke jeg bleie når han våkner og har tisset i bleien så spreller og kaver han helt til bleien blir skiftet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få sovemedisin som kan kombineres med amming (hvis du pumper til flaske).

ellers vil jeg anbefale avlastning fra f.eks home start om dere ikke har familie i nærheten. Kanskje dere har et vennepar med barn som orker å ta en til en natt? Eller andre som kan overnatte en natt og ta morgenen eller hvis natta blir tøff? Forøvrig snudde mye her rundt 4mnd, men det hjelper dere ikke nå og det er skummelt å gå mnd etter mnd og vente på at man skal på søvn, be om hjelp!

Du er ikke alene om å slite med søvn, jeg sov som en helt før barn, men sliter mer og mer, merker at man er "på" på en helt annen måte med barn og da er det også vanskeligere å skru seg av. 

Anonymkode: d64ec...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere over som ble sykmeldt og gikk på en knekk, hvor mye sov dere på en natt i gjennomsnitt?

Anonymkode: 5f6b9...7a2

Jeg aner ikke. Baby våknet mellom hvert 10-45 minutter gjennom hele natten. Sovnet ca 21, men syntes det var "nesten-morgen" kl 3-4, dvs at hun våknet helt om hun ikke lå konstant på puppen. Kl 5-6 var det helt morgen. Jeg sover skikkelig dårlig ved samsoving, og det var det eneste hun ville (jeg våknet hele tiden, vondt i kroppen av stillingen, redd for å legge meg på baby, jeg hørte hvert minste klynk osv). Da hun ble fire måneder flyttet vi henne ut på eget rom (etter råd fra familieterapeuten), og det hjalp noe. Jeg snorker helt intenst når jeg har sovet lite... Så jeg snorka mye. Det hjalp altså litt å flytte henne på eget rom, men fremdeles våknet hun etter maks 2 timer, helst etter 30-60 min. 
Nå er hun som sagt straks 6 måneder, og søvnen er mye bedre nå enn den var. Hun er nå oppe 3-5 ganger per natt, og vi samsover kun ved siste amming (ca kl 5), ellers risikerer jeg at det er morgenen... Legger seg 19-20 nå, og sover til ca 8. Så er drøm nå i forhold til før, men jeg klarer fremdeles ikke komme over knekken. 

Anonymkode: a4042...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd sovemaske og ørepropper for å gjøre det mørkt og stille? Kanskje du kan lure kroppen til å tro at det er natta om du legger deg tidlig og mannen tar seg av baby. 

Anonymkode: 8c194...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en smell når baby var 7 mnd. Hadde da hatt 3-4 timer søvn i døgnet hele veien, og hatt han alene hele tiden. Jeg snakket om det på helsestasjon og da ble det rett og slett anbefalt skrikekur. Dette nektet jeg plent på i begynnelsen fordi det er en grusom ting å gjøre, samt at jeg følte jeg straffet baby for noe han ikke kunne noe for. Helsesøster var for så vidt enig, men hun mente det var verre for begge at jeg hadde blitt så utslitt. Jeg fikk hjelp to netter av en helsesøster fra kommunen til å komme i gang med dette. Det gikk fire dager og alt ble SÅ mye bedre for både meg og barnet. Begge var uthvilt og vi kunne begynne å kose oss sammen!

 

Anonymkode: 720d6...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på en smell når baby var 7 mnd. Hadde da hatt 3-4 timer søvn i døgnet hele veien, og hatt han alene hele tiden. Jeg snakket om det på helsestasjon og da ble det rett og slett anbefalt skrikekur. Dette nektet jeg plent på i begynnelsen fordi det er en grusom ting å gjøre, samt at jeg følte jeg straffet baby for noe han ikke kunne noe for. Helsesøster var for så vidt enig, men hun mente det var verre for begge at jeg hadde blitt så utslitt. Jeg fikk hjelp to netter av en helsesøster fra kommunen til å komme i gang med dette. Det gikk fire dager og alt ble SÅ mye bedre for både meg og barnet. Begge var uthvilt og vi kunne begynne å kose oss sammen!

 

Anonymkode: 720d6...ae6

Det var dette vi også måtte gjennomføre, helsesøsteren sa at dette var nødvendig. Det var grusomt når det sto på, men hun hadde så rett. Vi fikk mye mer kvalitetstid, jeg ble uthvilt, baby ble uthvilt. 

Det er ekkelt nesten, har skjønt i ettertid at skrikekur er veldig diskutert. Jeg var selv imot det, uten å ha lest at andre var imot det. Gjorde fysisk vondt, måtte ut av huset mens pappaen sto for leggingen. Men da det gikk 3 dager var hverdagen en helt annen, så er veldig delt i det å ta i bruk denne "kuren". På den ene siden reddet det oss litt som familie, men på den andre siden føltes det feil.

Anonymkode: a56cb...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette vi også måtte gjennomføre, helsesøsteren sa at dette var nødvendig. Det var grusomt når det sto på, men hun hadde så rett. Vi fikk mye mer kvalitetstid, jeg ble uthvilt, baby ble uthvilt. 

Det er ekkelt nesten, har skjønt i ettertid at skrikekur er veldig diskutert. Jeg var selv imot det, uten å ha lest at andre var imot det. Gjorde fysisk vondt, måtte ut av huset mens pappaen sto for leggingen. Men da det gikk 3 dager var hverdagen en helt annen, så er veldig delt i det å ta i bruk denne "kuren". På den ene siden reddet det oss litt som familie, men på den andre siden føltes det feil.

Anonymkode: a56cb...79c

Slik opplevde jeg det også. Hun spurte meg rett ut: Vil dere seigpines i 6-12 mnd til, eller vil dere ta et par dager som er helt tortur? Langsiktig og for utviklingen sin del, er torturen best".

Det hender jeg fortsatt får dårlig samvittighet for det jeg gjorde, men han fikk så mye igjen for det at det var verdt det like vel.

Anonymkode: 720d6...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skrikekur fordi baby våkner ofte? 

Nei. Skrikekur fordi mor ikke klarer å være mor når hun får så lite søvn. Og fordi alyernativet til skrikekur er å ha det forferdelig som familie i lang tid. Dette må man kanskje oppleve før man klarer å forstå det. 

Anonymkode: a5d0c...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dere forklart skrikekur og hvorfor dette ble brukt i denne sammenhengen?

Anonymkode: b4c41...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud snakk om å ta ting for god fisk bare fordi en helsesøster uten fagøig oppdatering anbefaler det.

Har dere lest forskning ang. skrikekurer og hva det er som gjør at disse stakkars babyene kapitulerer? Og hva det gjør for deres trygghet, selvtillit og tilknytning? Særlig til mor og far som skal være deres alt?

Jeg blir kvalm, takkars babyer. Det er snakk om en så kort tid av livene deres at om man ikke klarer å hanskes med det,bør man kanskje ikke ha fått barn?

Og hvis man ikke klarer å sove når baby sover,og ikke klarer å sove på dagen eller legge seg tidlig (blablabla) så er det dere det er noe galt ed, ikke stakkars baby.

Hilsen mor til 12 mnd gammel baby som våkner 1 gang o timen HELE natten, ikke har sovet sammenhengende mer enn 1,5 -2 timer siden juli, og ikke sovet en hel natt siden februar 2014.

 

Skrikekur for at JEG er sliten? Nei takk.

Anonymkode: f6a7e...fd1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...