Gå til innhold

20 år - enda ikke gått vgs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hm.. "Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle de seks studiekompetansefagene"? Hva skal det bety? På vgs? Da har jeg jo ikke fullført noen.. Uff, føler meg dum nå :P

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende du har rett, har bare hørt at man har så og så mange "sjanser" på å fullføre. Mente at jeg enda hadde 1 år med skolerett. Men skal definitivt lese meg litt opp på både regler og det der 23/25.
Hvor kan jeg snakke med en rådgiver?

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

på din lokale videregående skole vil jeg tro. bare ring på forhånd.

Anonymkode: 292f0...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. "Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle de seks studiekompetansefagene"? Hva skal det bety? På vgs? Da har jeg jo ikke fullført noen.. Uff, føler meg dum nå :P

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

at du ha karakter i de seks fagene. Det er jo da det du må gjøre som privatist eventuelt. 

Anonymkode: 292f0...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. "Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle de seks studiekompetansefagene"? Hva skal det bety? På vgs? Da har jeg jo ikke fullført noen.. Uff, føler meg dum nå :P

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Den dokumentasjonen får du jo når du har tatt fagene, altså når du er ferdig med de seks fagene. 

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dokumentasjonen får du jo når du har tatt fagene, altså når du er ferdig med de seks fagene. 

Anonymkode: 834d6...a61

Ok, så når jeg tar de seks faga, får jeg generell studiekompetanse? Er det noen som vet hvor mange eksamener det er? Og etterpå må jeg ha 5 års arbeidspraksis eller utdanning? Skjønner ikke helt, jeg..

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke hvor jeg skulle poste dette, men prøver her. Må bare flytte hvis ønskelig.

Jeg er ei jente på 20 år og har ikke fullført noen år på vgs. Dette stresser meg, og jeg angrer så på at jeg ikke bare fullførte når jeg enda bodde hjemme og nettopp gikk ut av ungdomsskolen. Samtidig som jeg har hatt psykiske problemer, og på det tidspunkt ikke var i stand til å fullføre.

Jeg bor nå med kjæreste og jobber fulltid, men tenker mye på hva jeg vil med livet mitt. Hva jeg skal gjøre de neste årene. Jeg ønsker en utdannelse, men vet hverken hva jeg vil bli eller om jeg i det hele tatt klarer å fullføre videregående. Motivasjonen er ikke tilstede. 

I jobb går det helt fint, jeg kommer meg opp om dagene, går på jobb og trives. Mens med skole er det stikk motsatt. Samtidig som jeg ikke ser annen utvei enn å bare gå vgs. Ser bare ikke hvordan jeg skal få det til.

Noen tips og råd? Noen som har vært i min situasjon? Jeg er skuffet over meg selv, og føler meg så mislykket for å ikke ha kommet lengre i "livet" enn jeg har..

Anonymkode: f3fd0...b19

Du? Jeg var 27 før jeg hadde fått ferdig alle fagene fra vgs og 33 før jeg begynte på høyere utdanning. Hadde det kjempevanskelig i en del år. Jeg tok noen fag som privatist og leste selv som jeg la til de jeg allerede hadde klart å fullføre. Om 1,5 år er ferdig med en lang universitetsutdannelse. 

Kanskje du vil trives hvis du bare kommer i gang og tvinger deg til å begynne å ta fag? Og så kan det hende at lysten og motivasjonen kommer etterhvert. Kanskje får du en oppvekker om at du faktisk kan dette her og liker å lære? Ellers så er det jo ikke alle som er skapt for å gå på skole og har det bedre med å bare jobbe. Men det er blitt sånn at alle bør ha minimum vgs i dag. 

 

Jeg håper du finner ut av det. :)

Anonymkode: a9b96...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

på din lokale videregående skole vil jeg tro. bare ring på forhånd.

Anonymkode: 292f0...c40

Da skal jeg ta kontakt med en vgs her jeg bor. Takk for info :)

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så når jeg tar de seks faga, får jeg generell studiekompetanse? Er det noen som vet hvor mange eksamener det er? Og etterpå må jeg ha 5 års arbeidspraksis eller utdanning? Skjønner ikke helt, jeg..
TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Nei, de 5 årene med arbeidspraksis regner jeg med du har? 5 år totalt, uansett. Det er ingen som vet hvor mange eksamener det er, det spørs jo om du blir trekt opp eller ei det. Og ja, etter de seks årene så har du generell studiekompetanse. 

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta kontakt med en vgs her jeg bor. Takk for info :)

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

bare hyggelig! Masse lykke til :) 

Anonymkode: 292f0...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du er 20, men dette er greit å vite uansett. Er du over 25 og ikke har vgs har du rett til  videregående opplæring

Med arbeidserfaring  kan du, som andre her skriver, søke deg videre til høyere utdanning med 23/5-regelen.

Anonymkode: a9b96...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de 5 årene med arbeidspraksis regner jeg med du har? 5 år totalt, uansett. Det er ingen som vet hvor mange eksamener det er, det spørs jo om du blir trekt opp eller ei det. Og ja, etter de seks årene så har du generell studiekompetanse. 

Anonymkode: 834d6...a61

Har ikke 5 års arbeidspraksis, nei. Har nok bare 1,5 år samlet. Men så er jeg enda ikke 23 heller.

Etter de 6 år? Kan jeg ikke bruke alt fra 1 år til 5 år (så lang tid jeg vil)?


TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 5 års arbeidspraksis, nei. Har nok bare 1,5 år samlet. Men så er jeg enda ikke 23 heller.
Etter de 6 år? Kan jeg ikke bruke alt fra 1 år til 5 år (så lang tid jeg vil)?


TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Tror du kan begynne på 23/5 før du er 23 og før du har jobbet deg fullt opp med 5 år. Kan f.eks begynne med å ta et fag om gangen. 

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så når jeg tar de seks faga, får jeg generell studiekompetanse? Er det noen som vet hvor mange eksamener det er? Og etterpå må jeg ha 5 års arbeidspraksis eller utdanning? Skjønner ikke helt, jeg..
TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Arbeidspraksis har du jo nå mens du jobber. Så fortsett i jobben til du er 23, du må uansett vente så lenge før regelen gjelder. Så da har du tre år på deg til å ta opp fag, og innen den tid har du vel opparbeidet deg 5 år med arbeid?

 

Dette er eksamenene du må ta:

Norsk: Bokmål (skriftlig), Nynorsk (skriftlig) + muntlig
Engelsk: Skriftlig og muntlig
Historie: Skriftlig
Matte:  2xSkriftlig (1p og 2p)
Naturfag: Muntlig-praktisk
Samfunnslære: Muntlig

 

Altså totalt 10 eksamener (med forbehold om endringer etter at jeg tok dette).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidspraksis har du jo nå mens du jobber. Så fortsett i jobben til du er 23, du må uansett vente så lenge før regelen gjelder. Så da har du tre år på deg til å ta opp fag, og innen den tid har du vel opparbeidet deg 5 år med arbeid?

 

Dette er eksamenene du må ta:

Norsk: Bokmål (skriftlig), Nynorsk (skriftlig) + muntlig
Engelsk: Skriftlig og muntlig
Historie: Skriftlig
Matte:  2xSkriftlig (1p og 2p)
Naturfag: Muntlig-praktisk
Samfunnslære: Muntlig

 

Altså totalt 10 eksamener (med forbehold om endringer etter at jeg tok dette).
 

Står ingenting om at en må ha eksamener i fagene? Med mindre en tar de som privatist da selvfølgelig. 

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting om at en må ha eksamener i fagene? Med mindre en tar de som privatist da selvfølgelig. 

Anonymkode: 834d6...a61

Hvordan skal man ellers få tatt fagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm.. "Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle de seks studiekompetansefagene"? Hva skal det bety? På vgs? Da har jeg jo ikke fullført noen.. Uff, føler meg dum nå :P

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Det skal du ikke føle deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm...på skolen?

Anonymkode: 834d6...a61

Lykke til med å ta kontakt med en vgs som 20-åring og si at du vil ta fagene du trenger for 23/5-regelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å ta kontakt med en vgs som 20-åring og si at du vil ta fagene du trenger for 23/5-regelen. :)

Seriøst, det er flere skoler som tilbyr voksenopplæring innenfor 23/5 regelen. Jeg har meldt meg opp på en av de. Ingen grunn til å være spydig når en ikke vet hva en snakker om... :) 

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å ta kontakt med en vgs som 20-åring og si at du vil ta fagene du trenger for 23/5-regelen. :)

Da kan jeg opplyse deg om at jeg kjenner ei på 29 som tar et fag på denne måten. :)

Anonymkode: a9b96...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...