Gå til innhold

Hvor stort EL-vindu har man egentlig?


lakrisbåten

Anbefalte innlegg

Jeg leser folk som sier at de vet på minuttet omtrent når de har eggløsning. Er det virkelig slik at det er så lite tidsrom å bli gravid at man må time det så nøye? Vi har vært prøvere siden juni nå og har tatt utgangspunkt i EL-kalkulatorer for å finne ut når sjansene er størst, og hatt sex hver dag eller annenhver dag den uka. Det har stemt med de signalene kroppen sender meg, men hver måned kommer TR fremfor storken. Har ikke tatt EL-tester siden mensen er så regelmessig, og EL-tegnene kommer til riktig tid matematisk. 
Hvordan regner dere dere frem til når dere skal legge inn aksjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må ikke time det så nøye nei, hvis man har regelmessig syklus. Vinduet før EL er på 3-7 dager, avhengig av hvor lenge sædcellene til mannen holder seg i live i kvinnens kropp. Så hvis man har sex annenhver dag i ca en uke før EL (og ved bruk av usikre kalkulatorer bør man gjerne fortsette til noen dager etter antatt EL) skal man være ganske sikker. Men disse kalkulatorene tar jo utgangspunkt i gjennomsnittkvinnen, så for en kvinne med kortere lutealfase enn normalt kan EL være senere enn kalkulatoren foreslår, og da kan man jo være uheldig og "gi seg" med sexen for tidlig ifht EL. Så det kan være lurt å teste etter EL en syklus eller to, bare for å sjekke at kalkulatoren har riktig. Men hvis du har tydelige tegn på EL som stemmer med kalkulatoren kan du nok stole på det. EL tester gir ganske sprikende svar de også...

Etter min mening er EL-tester mest nyttig for de med uregelmessig syklus, eller de som ikke har anledning til å ha sex jevnlig, men som må planlegge (for eksempel pga pendling). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kalkulatorene som jeg har sett, så skriver man inn hvor lang syklus man har. Virker å stemme med signalene fra kroppen, men har aldri tatt en sånn EL-test eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kalkulatorene som jeg har sett, så skriver man inn hvor lang syklus man har. Virker å stemme med signalene fra kroppen, men har aldri tatt en sånn EL-test eller noe...

Ja men det hjelper ikke alltid at den vet hvor lang syklusen er - noen har EL på dag 12 i en 28-dagers syklus, andre på dag 16. Men hvis du har inntrykk av at det stemmer med kroppens signaler er det ikke noe å bekymre seg for, og det er jo bare å sikre seg ved å ha sex i et litt lenger "vindu" enn det kalkulatoren foreslår (1 uke før antatt EL og noen dager etter), da skal man være ganske sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...